Motor met schuifschade, waar extra op letten?

markjuhh

Die hard MF'er
7 aug 2007
811
759
Gilze
Hey

Ik ben van plan om voor deze winter een motor met schuifschade op te knappen.
Voor zover ik kan zien valt de schade mee, maar wat zijn dingen waar ik extra op moet letten?
Hoe snel is bijv een frame krom en hoe zie je dat het beste (als het niet meteen overduidelijk is)?

Groeten
 
Motor is bij het afremmen op afrit snelweg onderuit gegleden, voor zover ik weet nergens tegenaan geknalt.

Motor rijd nog.
Aantal plastic kappen zijn flink weggevreten.
3 kapjes van t blok hebben ook krassen, maar lekken in ieder geval niet

Ik vrees het meeste voor een lichtelijk krom frame, want dat kan ik zelf niet zomaar fixen.
Maar lijkt me dat bij alleen schuiven het frame niet zomaar krom raakt, maar daar zoek ik dus wat ervaringsdeskundigen bij, want heb zelf nog nooit geschoven.
 
Laatst bewerkt:
Motor is bij het afremmen op afrit snelweg onderuit gegleden, voor zover ik weet nergens tegenaan geknalt.

Motor rijd nog gewoon.
Voorvork, stuur en schijven zien er nog goed uit.
Aantal plastic kappen zijn flink weggevreten.
1 kapje van t blok heeft ook krassen, maar lekt in ieder geval niet

Ik vrees het meeste voor een lichtelijk krom frame, want dat kan ik zelf niet zomaar fixen.
Maar lijkt me dat bij alleen schuiven het frame niet zomaar krom raakt, maar daar zoek ik dus wat ervaringsdeskundigen bij, want heb zelf nog nooit geschoven.
Van schuiven raakt n frame niet krom.
 
van schuiven niet maar de val die er aan voorafging kan een frame wel krom maken zeker als er valblokken op zaten. die willen nog wel eens heel lokaal een frame indrukken door de piekbelasting. ook willen uitlaten nog wel eens schade aan de achterbrug / achterkant van het frame geven als hij op de uitlaat gevallen is.
en vaak is frame schade pas te zien als alle kappen er af zijn. dan kan je vaak goed de linker kant met de rechter vergelijken en eventueel verschillen zien. ook kan je het vaak merken tijdens het demonteren van de kappen doordat er spanning op de kappen staat en het bevestigingspunt niet meer recht achter het gaatje in de kuip zit na het verwijderen van de bevestiging.
 
van schuiven niet maar de val die er aan voorafging kan een frame wel krom maken zeker als er valblokken op zaten. die willen nog wel eens heel lokaal een frame indrukken door de piekbelasting. ook willen uitlaten nog wel eens schade aan de achterbrug / achterkant van het frame geven als hij op de uitlaat gevallen is.
en vaak is frame schade pas te zien als alle kappen er af zijn. dan kan je vaak goed de linker kant met de rechter vergelijken en eventueel verschillen zien. ook kan je het vaak merken tijdens het demonteren van de kappen doordat er spanning op de kappen staat en het bevestigingspunt niet meer recht achter het gaatje in de kuip zit na het verwijderen van de bevestiging.
Een val kan impact hebben, maar doorgaans heeft t frame daar geen last van. 19 km u of 119 km u, het omvallen is evenveel kracht.

Tijdens t schuiven ergens tegenaan, is extra risico. Of ergens tegenaan rijden voor schuiven.

Bij een motor kun je kijken op welke delen een motor schuift. Afhankelijk van welke jant.
 
Maar wie zegt dat dat verhaal waar is :?
Kan ook een klaverbad"racer" zijn waarvan de motor met 140 van het talud gegaan is. Met beetje gevoel is dat hetzelfde als afremmen op de uitvoegstrook :X
Ik ga af van wat er staat.

Wie weet is er nog hele andere schade, die geheel los staat van het schuiven.

Maar dat is eigenlijk niet relevant in deze vraagstelling.
 
Hey

Ik ben van plan om voor deze winter een motor met schuifschade op te knappen.
Voor zover ik kan zien valt de schade mee, maar wat zijn dingen waar ik extra op moet letten?
Hoe snel is bijv een frame krom en hoe zie je dat het beste (als het niet meteen overduidelijk is)?

Groeten

Je hebt dus eigenlijk totaal geen technische inzichten als het om schademotoren gaat ?

Pas op:
Zo zou het mogelijk kunnen gaan verlopen: Je ziet de motor, kijkt er eens naar, ziet niet zoveel schade en rekent in je hoofd uit dat je m voor 1.000 euro weer kunt opknappen en je koopt de motor.
Eenmaal thuis of bij een sleutelaar verwijderd je kapotte onderdelen. Je ziet nu pas dat daarachter ook beschadigingen zitten. En de onderdelen blijken veel duurder dan je had ingeschat.
Na veel meer geld uitgegeven te hebben dan bedoeld is de motor weer gemaakt en bij elkaar opgeteld heb je meer betaald dan eenzelfde motor zonder schade zou hebben gekost.

Er is best een levendige handel in schademotoren. Die bedrijven zijn gek op mensen zonder ervaring in de schadehandel, dankzij het idee dat een bepaalde motor plots toch binnen handbereik is maakt ze 'blind' nl.
 
Er is best een levendige handel in schademotoren. Die bedrijven zijn gek op mensen zonder ervaring in de schadehandel, dankzij het idee dat een bepaalde motor plots toch binnen handbereik is maakt ze 'blind' nl.

Heel vervelende, maar o zo ware opmerking. Trek het je niet persoonlijk aan, maar doe er je voordeel mee...!!
 
In de guldentijd was mijn Aprilia met de zijstandaard door warm asfalt heen gezakt en omgevallen. De schade bedroeg ruim 3500 gulden, met onder andere een nieuw achterframe.
 
Kijk vooral ook naar eventuele haarscheurtjes in de diverse pedalen, handles etc.
Het is vervelend als je de motor na diverse opknapwerkzaamheden gaat uitproberen, en je remhandle breekt af...
Kijk ook naar de remschijven, die kunnen ook een tik meegekregen hebben waardoor er een slingertje in kan zitten... remt vervelend kan ik je melden!
Succes met je project!
 
In de guldentijd was mijn Aprilia met de zijstandaard door warm asfalt heen gezakt en omgevallen. De schade bedroeg ruim 3500 gulden, met onder andere een nieuw achterframe.

Ja met waarschijnlijk een all-risk verzekering en nieuwe onderdelen...

afhankelijk van de motor kun je best wel voordelig gebruikte onderdelen kopen, of zelfs immi, waar ik heel leuke setjes van heb gezien...( ook bagger hoor)

Als het je droommotor is , dan kost het altijd te veel, want dan moet het perfect worden met zoveel mogelijk orginele onderdelen, is het een sleutelproject en heb je de tijd , dan kan het meevallen, maar wel een heleboel tijd in steken met zoeken en wachten..

Motor van mijn FZS1000 was kapotgelopen, aan het einde van het seizoen.... met veel geduld en internet afstruinen, een kompleet blok voor 250 euro in munchen evonden, en de bochtenset voor 60 $ in de US ( die moest ik er af slijpen omdat de bouten aan de kop niet meer los te krijgen waren, en de uitlaat in de kop vastzat), en inmiddels al weer 15000 km probleemloos met dat ding rondgereden
 
Ja met waarschijnlijk een all-risk verzekering en nieuwe onderdelen...

afhankelijk van de motor kun je best wel voordelig gebruikte onderdelen kopen, of zelfs immi, waar ik heel leuke setjes van heb gezien...( ook bagger hoor)

Als het je droommotor is , dan kost het altijd te veel, want dan moet het perfect worden met zoveel mogelijk orginele onderdelen, is het een sleutelproject en heb je de tijd , dan kan het meevallen, maar wel een heleboel tijd in steken met zoeken en wachten..

Motor van mijn FZS1000 was kapotgelopen, aan het einde van het seizoen.... met veel geduld en internet afstruinen, een kompleet blok voor 250 euro in munchen evonden, en de bochtenset voor 60 $ in de US ( die moest ik er af slijpen omdat de bouten aan de kop niet meer los te krijgen waren, en de uitlaat in de kop vastzat), en inmiddels al weer 15000 km probleemloos met dat ding rondgereden
Goed gezien, maar dat is wel de werkelijke schade.
Die moet je dus aftrekken van de aankoopprijs als je een schademotor koopt.
 
Zoals MBM zegt zou ik er niet aan beginnen wanneer je geen of niet voldoende verstand hebt van de techniek.

Het kan gunstig uitpakken, maar het kan zomaar ook totaal ongunstig uitpakken. Een gok neem je sowieso, maar die gok is enigszins te verkleinen wanneer je weet waarnaar je gaat kijken.

Of het moet geen financiële redenen hebben dat je zo'n motor koopt. Dan gaat het verhaal niet op. Je kan het ook gewoon leuk hobbyen vinden.

Bij mijn laatste schademotor die enkel wat glijschade had was de schakelpook een heel klein beetje gebogen. Dit was mij zo op het oog niet opgevallen. Toen ik er mee ging rijden kwam ik er achter dat de motor niet voorbij de 2e versnelling wilde en zodoende zag ik na inspectie dat het stangetje lichtje gebogen en daarom tegen het bevestigingsplaatje aan kwam.

Het was een zwart after market setje dus het viel niet op. Uiteindelijk was het een top motor zonde verborgen gebreken.

Dit betreft echter een schakelstangetje wat niet meteen was opgevallen. Er zal onderhuids maar iets cruciaals of prijzigs kapot zijn waar je achteraf pas achter komt. Motoren kunnen best tegen een stootje. Er kan echter wel veel stuk.

Als je soms op een circuitdag ziet hoe een motor er na een sessie uit ziet en dan de volgende sessie met ductape aan elkaar gelapt is en gewoon weer gaan. :] :] :]

Maar als er iets cruciaals beschadigd is gaat zelfs ductape het niet verhelpen. :o
 
Laatst bewerkt:
Het mag al een flinke schade zijn voordat het frame krom is hoor, wel je ogen open houden natuurlijk.
Indien de motor nog rijdbaar is een klein stukje rijden, als het frame krom is voel je dit vaak ook al redelijk snel. Frames van Ducati, KTM, ... zijn iets gevoeliger.
In het slechtste geval zijn er specialisten genoeg die voor een paar honderd euro je frame terug richten volgens de regels van de kunst.

Enige tips die ik je kan geven zijn: Goedkoop aankopen en herstellen met tweedehands onderdelen.
Op voorhand even nakijken of er wel genoeg tweedehands onderdelen te verkrijgen zijn. Kostenplaatje van het spuitwerk mag je ook niet onderschatten!

Ik probeer zo een motor of 5 à 6 per jaar te doen, rijk wordt je er niet van, maar zeker ook niet dommer :)
 
Hey

Ik ben van plan om voor deze winter een motor met schuifschade op te knappen.
Voor zover ik kan zien valt de schade mee, maar wat zijn dingen waar ik extra op moet letten?
Hoe snel is bijv een frame krom en hoe zie je dat het beste (als het niet meteen overduidelijk is)?

Groeten

Bij twijfel niet doen en anders proefrijden merk je het zo
Zelf ook zo gedaan en gekocht.
Geen spijt van gehad
 
Terug
Bovenaan Onderaan