motor moddervrij maken.

Hoechst

MF'er
12 feb 2022
102
118
Goedemorgen collega's

stomme vraag: Ik zie weleens mensen bij een auto wasbox staan die hun motor schoonspuiten..
Het klinkt wel ideaal zo gewoon zo je achterbrug schoonspuiten en je velgen en alle andere plekken waar je niet goed bij kunt..

Maar kan dit geen kwaad of voor roestvorming zorgen? verder lijkt het me ook niet super goed voor de ketting..

Hoe moet je de motor nabehandelen na het schoonspuiten met water onder druk.
 
Kan best maar zorg wel dat je genoeg afstand tusse motor en lans hebt of je druk omlaag brengen(40 bar ofzo) en de elektronica zoveel mogelijk ontwijken met een directe straal.
Nabehandeling net als wat je normaal met hand doet, droog maken of blazen en een waxje erop.
 
Zo af toe ga ik ook naar de wasbox, nik mis mee……wel ff nadenken en zeker niet te dicht op de scharnierende delen zoals ketting/lagerassen etc spuiten.

De rest schoonnevelen en een beetje afdrogen…..stukje rijden en thuis plastic poetsen.
 
Zonder wrijven krijg je ook in een wasstraat je motor niet echt proper,je kan wel makkelijker groot vuil zoals modder verwijderen.
Voor de rest plaatsen als lagers,stuurschakelaars vermijden met een rechtstreekse straal van kortbij.
 
Die hogedrukstralen van de wasstraat zijn veel te sterk voor de motor..
Met zo'n eigen huis en tuin ding moet je ook al oppassen.

De motor nat maken en een cleaner/foamgun gebruiken werkt goed. Even in laten werken en daarna schoonspoelen en je hebt de meeste rommel al eraf.

Daarna gewoon wassen.

Als je hem vervolgens in de was/speedwax zet dan krijg je hem de volgende keer ook makkelijker schoon.
 
Er zijn ook wasboxen speciaal voor motoren of waar je de keuze hebt om voor lage druk te kiezen.
Zelf alleen geen ervaringen mee.
 
En bij electronica / knoppen op het stuur uberhaupt geen water als het even kan.. Ja; het kan tegen regen.. maar dan nog.
Van het voorjaar voor het eerst na 17 jaar mijn richtingaanwijzerschakelaar schoongemaakt en opnieuw ingevet….dus genoeg regen en wasbox beurten overleefd.
 
Tank eraf, zadel eraf en dan met de hoge drukspuit alle klei, zand en modder van de motor spuiten.
IMG_6462.jpeg
En als het dan schoon is weer droogrijden en invetten.
 
Waarom moet de motor überhaupt schoongespoten worden. :?
Als je offroad rijdt kan ik het mij nog voorstellen.

Gewoon een tuinslang op lage druk zonder spuitmond zal een beetje zand ook wel wegspoelen. :?

Zelfs bij dagelijks woon~werk volsta ik met een regenbui en af en toe wat siliconenspray op een poetslap.
Wassen doe ik zelden. :P
Ook al vele winters doorgereden.
Pekel.. was'da. :?
 
Bij de gemiddelde wasbox valt die druk best mee en kom je met gezond boerenverstand al een heel eind. :)

Mijn advies; geef het vuil vooral voldoende tijd om los te komen door het te laten weken.
Liever drie keer laten weken en tussentijds met beleid schoonspuiten dan met grof geweld in 1 keer een laag van 5cm aangekoekte modder proberen eraf te spuiten. :9
 
Van het voorjaar voor het eerst na 17 jaar mijn richtingaanwijzerschakelaar schoongemaakt en opnieuw ingevet….dus genoeg regen en wasbox beurten overleefd.
17 jaar (in bezit? na productie?) heeft geen relatie met de hoeveelheid regen die een onderdeel (bijvoorbeeld de richtingaanwijzerschakelaar) heeft meegemaakt. Als er met deze motor enkel 17 jaar zomers bij droog weer gereden is, dan is er toch vrijwel nul regen op gekomen?
 
17 jaar (in bezit? na productie?) heeft geen relatie met de hoeveelheid regen die een onderdeel (bijvoorbeeld de richtingaanwijzerschakelaar) heeft meegemaakt. Als er met deze motor enkel 17 jaar zomers bij droog weer gereden is, dan is er toch vrijwel nul regen op gekomen?
Ach met 85k op de teller heeft hij genoeg water geproefd, zeker wasbox’en van mijn wasbeurten, dus helemaal droog is hij niet.
 
Vanmiddag voor het laatst in 2022 naar de wasbox, innevelen met shampoo en afspoelen…een korte rit hierna mee gereden en in opslag


Bekijk bijlage 1825352
Is dit een 1200?

Wat een mooi ding man;) veel vermogen ook een 1200.

Alleen het gewicht van zo een 1200 is niet grappig als je raar moet steken en hem bv achteruit een heuveltje of drempel / stoepje op moet duwen.
 
Is dit een 1200?

Wat een mooi ding man;) veel vermogen ook een 1200.

Alleen het gewicht van zo een 1200 is niet grappig als je raar moet steken en hem bv achteruit een heuveltje of drempel / stoepje op moet duwen.
Die mogen ze van mij wel uitbrengen. ;)
 
Waarom moet de motor überhaupt schoongespoten worden. :?
Als je offroad rijdt kan ik het mij nog voorstellen.

Gewoon een tuinslang op lage druk zonder spuitmond zal een beetje zand ook wel wegspoelen. :?

Zelfs bij dagelijks woon~werk volsta ik met een regenbui en af en toe wat siliconenspray op een poetslap.
Wassen doe ik zelden. :P
Ook al vele winters doorgereden.
Pekel.. was'da. :?
Precies!
 
Terug
Bovenaan Onderaan