Motor naar vol vermogen terug brengen via de gashendel

JuliaJM

Rookie
31 mrt 2023
20
1
Hallo allemaal,

Ik heb een Suzuki gladius 650 die uit buitenland geïmporteerd is.
Deze motor is op kenteken 25kw bij de rdw, nu wil ik het terug naar vol vermogen brengen. Maar helaas kom ik er achter dat de motor niet via de officiële manier terug begrenst is ( via een ECU / CdI unit ), maar via de gashendel. De dealer zegt helaas dat ze hier verder geen ombouw verklaring kunnen krijgen en verder niks kunnen doen.
Weet iemand van jullie of er andere officiële manieren zijn om een ombouw verklaring te krijgen en de motor op vol vermogen terug te kunnen brengen?
 
Hoe duur is een ECU CDI unit? Als je de beknotting op het gas eruit haalt, er tijdelijk een geknepen ECU CDI unit inzet en daarna door de dealer weer die op vol vermogen? Dan is hij 25KW geweest op de ECU. Of de dealer zet de juiste ECU CDI (software?) erin in plaats van wat er nu inzit, dan moeten ze toch wel een ombouwverklaring kunnen afgeven.
In beide gevallen is hij van (op papier) 25kw naar vol vermogen gegaan.

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar je moet toch wel iets kunnen dat je met de burocratie meewerkt en toch op het goede uitkomt.
Een ECU unit is wel prijzig, minimaal rond de 400 euro maar de rdw keuring is ook niet goedkoop. Dus allebei de opties zijn prijzig.
Maar dit is mijn fout omdat ik niet gecontroleerd heb bij het kopen van de motor op welke manier deze begrensd was.
Deze manier gaat helaas niet werkt wat u zegt, want in mijn motor ligt al een vol vermogen unit en daarom kan de officiële suzuki dealer geen ombouw verklaring afgeven.
 
Betreft het een Duitse motor?
Daar brengen ze het vermogen al eens via aftermarket sets,dan krijg je via TUV keur een lager vermogen op het kenteken.
Maar dan heeft die normaal ook nog altijd een COC waar het originele vermogen op vermeld staat zoals bij de EU homologatie.
Mogelijk aanvaard de RDW dat wel?
Ja het is uit Duitsland.
Is het ergens een manier om achter te komen zelf of deze via een aftermarket set gedaan is?
Of moet hier echt een garage voor kijken?

Ik dacht dat de motor via de gashendel terug gedraaid was , maar het kan dus ook via z'n set?
Hoe zou ik hier verder op onderzoek gaan?
 
Ik vind het een heel vaag verhaal.

Daarom denk ik dat je jezelf het grootste plezier doet als je in plaats van ombouwen deze motor inruilt voor een andere met het vermogen dat je zoekt. Doet een beetje pijn, maar het lijkt me wel echt een veel beter idee.
Dat zou ik graag willen en zou het makkelijkste zijn.
Maar ik zal u uitleggen waarom dit voor mij geen optie is, ik heb deze motor vorige jaar toen ik voor A2 rijbewijs mocht gaan gekocht om met de motor te lessen. Deze heb ik ook laten verlagen want ik ben helaas niet zo lang, daardoor wil ik voorlopig deze motor gebruiken komende jaren.
Vorige jaar kon ik helaas niet door lessen en daarom deze jaar weer gestart met lessen maar nu mag ik wel voor rijbewijs A gaan, maar nu krijg ik de probleem met het vol vermogen op kenteken.
Echt kloten dit situatie :'(
 
Ja het is uit Duitsland.
Is het ergens een manier om achter te komen zelf of deze via een aftermarket set gedaan is?
Of moet hier echt een garage voor kijken?

Ik dacht dat de motor via de gashendel terug gedraaid was , maar het kan dus ook via z'n set?
Hoe zou ik hier verder op onderzoek gaan?
Zo'n begrenzer zit meestal gemonteerd op de gasklephuizen en zorgt ervoor dat die niet helemaal meer open kunnen,je voelt dus dat je maar een hele korte slag in je gashendel hebt.
Daarom noemen ze het begrenzing op gashendel.
In D verkopen ze die met TUV goedkeuring,en dat is veel goedkoper dan een andere ECU.
Die begrenzing er af halen is zeer simpel als je een beetje kan sleutelen.

De vraag is alleen of de RDW je een ander kentekenbewijs wil geven als je een COC kan voorleggen met vol origineel vermogen?
Dat is uiteindelijk een officieel attest van de fabrikant met daarop het EU homologatienummer en het juiste vermogen.
Ik zou die vraag eerst voorleggen aan de RDW,mogelijk is er dan geen keuring nodig.
Als ze dat aanvaarden vraag je een duplicaat van het COC aan (als je dat niet hebt tenminste) bij de Duitse invoerder.
NIET aanvragen bij de NL invoerder of dealer!
 
Ga er maar vanuit dat motor en kentekenbewijs met elkaar moeten kloppen, zeker als het gaat om het verschil tussen "beperkt" en "onbeperkt" vermogen. Als de overheid er al niet moeilijk over doet, dan zal de verzekering er wel over klagen op het moment dat het ze uitkomt (dus als jij schade rijdt).
mijn verzekering had nergens moeite mee..
Z1R met 1360CC en lachgas werd gewoon geaccepteerd zonder herkeuring..
Uitgaan van, ik denk, misschien dit of dat...
Ik belde mijn tussenpersoon, en kreeg gewoon een polis met alles wat ik gedaan had er op( was voor waardebepaling nodig)
 
Zo'n begrenzer zit meestal gemonteerd op de gasklephuizen en zorgt ervoor dat die niet helemaal meer open kunnen,je voelt dus dat je maar een hele korte slag in je gashendel hebt.
Daarom noemen ze het begrenzing op gashendel.
In D verkopen ze die met TUV goedkeuring,en dat is veel goedkoper dan een andere ECU.
Die begrenzing er af halen is zeer simpel als je een beetje kan sleutelen.

De vraag is alleen of de RDW je een ander kentekenbewijs wil geven als je een COC kan voorleggen met vol origineel vermogen?
Dat is uiteindelijk een officieel attest van de fabrikant met daarop het EU homologatienummer en het juiste vermogen.
Ik zou die vraag eerst voorleggen aan de RDW,mogelijk is er dan geen keuring nodig.
Als ze dat aanvaarden vraag je een duplicaat van het COC aan (als je dat niet hebt tenminste) bij de Duitse invoerder.
NIET aanvragen bij de NL invoerder of dealer!
Dat is een handige optie denk ik, harstikke bedankt ik zal het bekijken bij de rdw maandag hoe dat zit.
 
mijn verzekering had nergens moeite mee..
Z1R met 1360CC en lachgas werd gewoon geaccepteerd zonder herkeuring..
Uitgaan van, ik denk, misschien dit of dat...
Ik belde mijn tussenpersoon, en kreeg gewoon een polis met alles wat ik gedaan had er op( was voor waardebepaling nodig)
Als de papieren niet kloppen met de werkelijkheid = niet betalen
 
Waarschijnlijk een standaard vraag bij een lichte motor: is het inderdaad nog een lichte motor?
Een voertuigexpert of schade-expert van de verzekering met een beetje kennis van motorfietsen, en die zullen vast bestaan, weet waar hij naar moet kijken of laten controleren. En als het niet te veel moeite is zal hij dat zeker doen. Iets in tegenspraak met het kenteken of aan de verzekering opgegeven gegevens? Dat wordt dan zeker een probleem, want als een verzekeringsmaatschappij een halve reden ziet om niet uit te keren, zullen ze dat ook niet doen en leggen ze het probleem gewoon bij jou neer.
 
Waarschijnlijk een standaard vraag bij een lichte motor: is het inderdaad nog een lichte motor?
Een voertuigexpert of schade-expert van de verzekering met een beetje kennis van motorfietsen, en die zullen vast bestaan, weet waar hij naar moet kijken of laten controleren. En als het niet te veel moeite is zal hij dat zeker doen. Iets in tegenspraak met het kenteken of aan de verzekering opgegeven gegevens? Dat wordt dan zeker een probleem, want als een verzekeringsmaatschappij een halve reden ziet om niet uit te keren, zullen ze dat ook niet doen en leggen ze het probleem gewoon bij jou neer.
nou dat zou ik graag eens met cijfers gestaafd zien, want dat wordt altijd geroepen, maar nog nooit van gehoord, een verz maatschappij betaald altijd uit, maar er zijn ( ook van horen zeggen) gevallen wel eens geroepen dat de verz.maatschappij het ging verhalen op de verzekerde, maar zelfs bij al die ongevallen van dood door schuld en rijden onder invloed, nog NOOIT gehoord dat er niets schadeloos werd gesteld.....Een verzekering is namelijk VERPLICHT te betalen
 
...Een verzekering is namelijk VERPLICHT te betalen
Stel dat jij schade veroorzaakt, dan zal de verzekering waarschijnlijk wel uitkeren aan het slachtoffer.
Maar als achteraf blijkt dat je op het moment van het afsluiten van de polis niet helemaal eerlijk bent geweest en de ingevulde gegevens niet kloppen met de werkelijkheid, dan heeft de verzekering voldoende aanleiding om de boel nog eens even te bekijken en eventueel de schade op jou als frauderende verzekeringsnemer te verhalen.
Hoe hoger het uit te keren bedrag is, hoe nauwkeuriger ze de zaak zullen bekijken.
Gebeurt dat vaak? Geen idee. Zou er iets te vinden zijn op MF? Vast wel. Ga ik het uitzoeken? Nee.

Kilometers per jaar hoger dan opgegeven? => aanpassing premie met terugwerkende kracht.
Luxe kofferset beschadigd, maar nooit opgegeven? => wordt dus ook niet vergoed (want niet gedekt door de premie)
Lichte motor met te hoog vermogen? => Dat is niet alleen een verzekeringsprobleem, maar gaat ook tegen de wettelijke regels in, dat wordt vervelend.
 
nou dat zou ik graag eens met cijfers gestaafd zien, want dat wordt altijd geroepen, maar nog nooit van gehoord, een verz maatschappij betaald altijd uit, maar er zijn ( ook van horen zeggen) gevallen wel eens geroepen dat de verz.maatschappij het ging verhalen op de verzekerde, maar zelfs bij al die ongevallen van dood door schuld en rijden onder invloed, nog NOOIT gehoord dat er niets schadeloos werd gesteld.....Een verzekering is namelijk VERPLICHT te betalen
Niet altijd.

En ik heb in 9 jaar tijd 1x expert in de zaak gehad na ongeval om vast te stellen of de motor 25kw begrenst was.
 
Ik heb individuele goedkeuring wel eens gedaan.

Daarbij: hou er rekening mee dat de rdw in Lelystad alleen op uurbasis werkt. Duurt het langer kost het meer, en ze doen niks voor een vaste prijs
Ja ik weet inderdaad dat het op uurloon basis werkt, het uurloon is €120
Maar €2000?? Dat vind ik echt erg veel wat voor keuring had u dan nodig om zo veel uren mee bezig te zijn?
Ik geloof in dat bij mij echt niet veel uren nodig zijn, het gaat puur om het vermogen weer naar originele status te brengen.
Dit is natuurlijk puur wat ik inschat zelf, ik heb nooit een individuele keuring moeten doen dus werkelijk heb ik geen idee wat het zou nodig zijn qua tijd, maar €2000 lijkt mij echt aan de hoge kant.
 
Dit is natuurlijk puur wat ik inschat zelf, ik heb nooit een individuele keuring moeten doen dus werkelijk heb ik geen idee wat het zou nodig zijn qua tijd, maar €2000 lijkt mij echt aan de hoge kant.
Die 120 euro is alleen voor de keurmeester. Je moet daar nog de apparatuur en locatie bij "huren". En ze zijn zo een paar uur meer bezig dan je verwacht. Daarbij nog het hele stuk administratie enzo en je bent er sneller dan je denkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan