Motor naar vol vermogen terug brengen via de gashendel

JuliaJM

Rookie
31 mrt 2023
20
1
Hallo allemaal,

Ik heb een Suzuki gladius 650 die uit buitenland geïmporteerd is.
Deze motor is op kenteken 25kw bij de rdw, nu wil ik het terug naar vol vermogen brengen. Maar helaas kom ik er achter dat de motor niet via de officiële manier terug begrenst is ( via een ECU / CdI unit ), maar via de gashendel. De dealer zegt helaas dat ze hier verder geen ombouw verklaring kunnen krijgen en verder niks kunnen doen.
Weet iemand van jullie of er andere officiële manieren zijn om een ombouw verklaring te krijgen en de motor op vol vermogen terug te kunnen brengen?
 
Ik vind het wel raar dat een individuele keuring nodig zou zijn voor een motor die een EU goedkeuringsnummer heeft.
Is die niet bedoeld voor motoren waar geen gegevens van zijn?
 
Die 120 euro is alleen voor de keurmeester. Je moet daar nog de apparatuur en locatie bij "huren". En ze zijn zo een paar uur meer bezig dan je verwacht. Daarbij nog het hele stuk administratie enzo en je bent er sneller dan je denkt.
het helpt als je alles goed (extra) voorbereid.

Neem naast je standaard papieren ook alles van de terugbouw netjes en goed gedocumenteerd mee.
Als een garage de terugbouw heeft gedaan, laat het op papier zetten, doe de factuur erbij.
Zijn alle terug geplaatste onderdelen origineel, neem alle aankopen van elk onderdeel mee.
Samen met een oem tekening bijvoorbeeld. vermogen uitdraai voor en na,enz enz.
En ook alles netjes in een map (met tapjes ertussen) niet alles door elkaar aan de keurmeester overhandigen want dan gaat hij eerst een uur alles sorteren :+

De keurmeester is net een mens ;) zodra hij er een goed geloof in heeft gaat het snel.
 
Stel dat jij schade veroorzaakt, dan zal de verzekering waarschijnlijk wel uitkeren aan het slachtoffer.
Maar als achteraf blijkt dat je op het moment van het afsluiten van de polis niet helemaal eerlijk bent geweest en de ingevulde gegevens niet kloppen met de werkelijkheid, dan heeft de verzekering voldoende aanleiding om de boel nog eens even te bekijken en eventueel de schade op jou als frauderende verzekeringsnemer te verhalen.
Hoe hoger het uit te keren bedrag is, hoe nauwkeuriger ze de zaak zullen bekijken.
Gebeurt dat vaak? Geen idee. Zou er iets te vinden zijn op MF? Vast wel. Ga ik het uitzoeken? Nee.

Kilometers per jaar hoger dan opgegeven? => aanpassing premie met terugwerkende kracht.
Luxe kofferset beschadigd, maar nooit opgegeven? => wordt dus ook niet vergoed (want niet gedekt door de premie)
Lichte motor met te hoog vermogen? => Dat is niet alleen een verzekeringsprobleem, maar gaat ook tegen de wettelijke regels in, dat wordt vervelend.
kijk nu doe je het weer ..WAARSCHIJNLIJK
Daar kun je niets mee, daar breng je alleen maar twijfel mee in een discussie die niet op cijfers of ervaringen is gebaseerd
Verzekering en wettelijk gedrag staat ook los van elkaar
Elke verzekering weet dat motorrijders ( behalve jij natuurlijk) allemaal JA ALLEMAAL wel eens te snel rijden, allemaal rijden we wel eens een stukje op de stoep, een verboden inrijd bord negeren, de motor ergens neerzetten waar het eigenlijk niet mag, en heb gehoord dat er zels motorrijders zijn die met een te luide uitlaat rijden of kale banden...
maar als we jouw mogen geloven, zitten de maatschappijen te wachten om een verzekerde op een fout te betrappen om zo niet uit te hoeven keren, en dan zou er dus waarschijnlijk NOOIT betaald worden..
Als ik een 25Kw zou kopen die niet ( meer) begrenst is, en ik zou me van de domme houden, dan moet de maatschappij heel veel moeite doen om te bewijzen dat ik niet ter goeder trouw was voor de rechter
Dus graag in een discussie met feiten komen, gevoel hebben we niets aan
 
het helpt als je alles goed (extra) voorbereid.

Neem naast je standaard papieren ook alles van de terugbouw netjes en goed gedocumenteerd mee.
Als een garage de terugbouw heeft gedaan, laat het op papier zetten, doe de factuur erbij.
Zijn alle terug geplaatste onderdelen origineel, neem alle aankopen van elk onderdeel mee.
Samen met een oem tekening bijvoorbeeld. vermogen uitdraai voor en na,enz enz.
En ook alles netjes in een map (met tapjes ertussen) niet alles door elkaar aan de keurmeester overhandigen want dan gaat hij eerst een uur alles sorteren :+

De keurmeester is net een mens ;) zodra hij er een goed geloof in heeft gaat het snel.
Ja. Keurmeesters in Lelystad zijn toppers. Denken goed mee.
 
kijk nu doe je het weer ..WAARSCHIJNLIJK
Daar kun je niets mee, daar breng je alleen maar twijfel mee in een discussie die niet op cijfers of ervaringen is gebaseerd
Verzekering en wettelijk gedrag staat ook los van elkaar
Elke verzekering weet dat motorrijders ( behalve jij natuurlijk) allemaal JA ALLEMAAL wel eens te snel rijden, allemaal rijden we wel eens een stukje op de stoep, een verboden inrijd bord negeren, de motor ergens neerzetten waar het eigenlijk niet mag, en heb gehoord dat er zels motorrijders zijn die met een te luide uitlaat rijden of kale banden...
maar als we jouw mogen geloven, zitten de maatschappijen te wachten om een verzekerde op een fout te betrappen om zo niet uit te hoeven keren, en dan zou er dus waarschijnlijk NOOIT betaald worden..
Als ik een 25Kw zou kopen die niet ( meer) begrenst is, en ik zou me van de domme houden, dan moet de maatschappij heel veel moeite doen om te bewijzen dat ik niet ter goeder trouw was voor de rechter
Dus graag in een discussie met feiten komen, gevoel hebben we niets aan
Feiten? De premiecorrectie achteraf op basis van de kilometerstand is me een keer overkomen. De verzekeringsmaatschappijen zitten niet te wachten op fouten van hun klanten, maar controleren de gegevens wel bij een schadeclaim. De moeite die ze daar voor doen staat in verhouding met de schadeclaim.
Te hard rijden doe ik ook, geen idee waar jij vandaan haalt dat ik dat niet zou doen (feiten weet je nog).

Blikschade als gevolg van een voorrangsfoutje waarbij een 25 kW-motor betrokken is? Geen probleem.
Ernstig ongeluk met een 25 kW-motor waarbij hoge snelheid een rol heeft gespeeld? Zeker weten dat de politie de begrenzing controleert.
Als bestuurder heb je er maar voor te zorgen dat je voertuig in orde is.
25 kW op kenteken maar in werkelijkheid 50 kW (als dat bewezen kan worden natuurlijk)? Dan kan je natuurlijk zeggen dat je het niet wist en dat je te goeder trouw bent, maar dat kan niemand bewijzen (feiten!). Wel een feit is dat je als bestuurder verantwoordelijk bent voor de staat van je voertuig. Met banden en verlichting is dat makkelijk te controleren, een 25 kW-begrenzing is wat meer werk, maar ook dat kan.
 
Ik moet het stukje wetgeving even opzoeken, maar er bestaat zoiets als dat je als leek uit moet gaan van wat er op papier staat. Er is immers geen manier dat je als leek die zich aan de wet houdt gemakkelijk kunt weten hoeveel vermogen een motor echt doet.

25/35kW is zat om sneller dan 95% van de auto's op 100 of zelfs 130 te zitten, daar hoef je het niet aan te merken. Dat hij begrensd 160 en onbegrensd 200 loopt kun je ook nooit weten gezien je geen testbank hebt om dat te testen en je gaat dat uiteraard niet op straat rijden (de wetgever moet er immers van uit gaan dat de burgers de wet volgen tot anders bewezen is).

Als jij geen motor hebt die hoog vermogen uitstraalt is er echt geen haan die er naar kraait. Al helemaal als jij gewoon een vol vermogen rijbewijs hebt.
In de 14 jaar die ik me nu al met bromfietsen bezig hou heb ik slechts enkele keren gehoord dat na een ongeluk, zelfs met letsel, er niet uitgekeerd werd omdat de brommer opgevoerd was. Terwijl ik zeker weet dat van alle ongelukken die je langs ziet komen (enkele tientallen waarvan enkele met letsel) opgevoerd waren.
Zelf heb ik een ongeluk met mijn EXC 520 gehad. 12 kW op papier terwijl het in werkelijkheid rond de 45 kW zal liggen. Inclusief ritje ambu en ziekenhuis opname. Niks van gehoord en ook geen technisch onderzoek naar de motor geweest. Geen spiegels, geen knipperlichten, veel meer vermogen dan op papier en wie gaat zoeken vind vast nog wel meer.

Ja de verzekering zou moeilijk kunnen doen. Kans is dat als Mars en Jupiter op 1 lijn staan op een dinsdag en de verzekeringsagent is op zoek naar promotie op het moment dat jij een ongeluk gehad hebt dan kan het je geld kosten.

Edit: Gewoon uit nieuwsgierigheid. Waar halen ze dat aantal km's vandaan? Als ik hier met mijn motoren een ongeluk zou krijgen weet echt helemaal niemand waar de km stand de afgelopen jaren op heeft gestaan, enkel wat het nu is.
 
Een ECU unit is wel prijzig, minimaal rond de 400 euro maar de rdw keuring is ook niet goedkoop. Dus allebei de opties zijn prijzig.
Maar dit is mijn fout omdat ik niet gecontroleerd heb bij het kopen van de motor op welke manier deze begrensd was.
Deze manier gaat helaas niet werkt wat u zegt, want in mijn motor ligt al een vol vermogen unit en daarom kan de officiële suzuki dealer geen ombouw verklaring afgeven.
Een beperkte ecu scoren, die door de dealer laten omzetten. Je hebt idd niets aan een onaangepaste ecu.

Dat zou ik voorleggen aan die dealer en dan zelf de Duitse methode ongedaan maken.
 
Ik vind het wel raar dat een individuele keuring nodig zou zijn voor een motor die een EU goedkeuringsnummer heeft.
Is die niet bedoeld voor motoren waar geen gegevens van zijn?
Schijnbaar niet, tenminste dat is wat de rdw mij heeft verteld.
Omdat de motor geïmporteerd is en niet op een officiële manier begrensd was , moeten hun hier in Nederland een individuele keuring doen om het op originele vermogen terug te zetten.
Maar ben bang dat dit echt erg duur gaat zijn.
 
het helpt als je alles goed (extra) voorbereid.

Neem naast je standaard papieren ook alles van de terugbouw netjes en goed gedocumenteerd mee.
Als een garage de terugbouw heeft gedaan, laat het op papier zetten, doe de factuur erbij.
Zijn alle terug geplaatste onderdelen origineel, neem alle aankopen van elk onderdeel mee.
Samen met een oem tekening bijvoorbeeld. vermogen uitdraai voor en na,enz enz.
En ook alles netjes in een map (met tapjes ertussen) niet alles door elkaar aan de keurmeester overhandigen want dan gaat hij eerst een uur alles sorteren :+

De keurmeester is net een mens ;) zodra hij er een goed geloof in heeft gaat het snel.
Helaas heb ik geen papieren van het terugbouw.
De motor heb ik via een garage gekocht en was geïmporteerd, ze hadden geen papieren van de terug bouw of wat dan ook. De motor was op kenteken 25kw en bij de import werd ook zo bij de rdw geregistreerd.
 
Dan is terug verkopen en gewoon een vol vermogen motor kopen waarschijnlijk de beste oplossing.
Als je eenzelfde model koopt kan je de verlagingsset gewoon over (laten) bouwen.
 
Een beperkte ecu scoren, die door de dealer laten omzetten. Je hebt idd niets aan een onaangepaste ecu.

Dat zou ik voorleggen aan die dealer en dan zelf de Duitse methode ongedaan maken.
Dit lijkt een goede optie, maar ik weet niet of deze een "wettelijke" manier is.
Maar vragen kan altijd ik zal ze maandag bellen.
 
Helaas heb ik geen papieren van het terugbouw.
De motor heb ik via een garage gekocht en was geïmporteerd, ze hadden geen papieren van de terug bouw of wat dan ook. De motor was op kenteken 25kw en bij de import werd ook zo bij de rdw geregistreerd.
:+:+ het gaat om het terugbouwen naar vol vermogen... Als je dat netjes en goed kan overlegen, dan gaat het sneller en kost het minder bij de RDW.. dus ander ecu door een garage, vast leggen, briefje factuur enz.
 
:+:+ het gaat om het terugbouwen naar vol vermogen... Als je dat netjes en goed kan overlegen, dan gaat het sneller en kost het minder bij de RDW.. dus ander ecu door een garage, vast leggen, briefje factuur enz.
Een andere ecu door een garage laten zetten het gaat niet, zoals eerder uitgelegd zit er al nu een vol vermogen unit in het. De begrenzing zit er via een andere manier gedaan via gashendel mogelijk of via aftermarket set, geen idee. Maar daarom kan een suzuki dealer geen verklaring doen of andere aanpassingen. Moet via de rdw omdat niet via de officiële manier terug begrensd is.
 
....
Edit: Gewoon uit nieuwsgierigheid. Waar halen ze dat aantal km's vandaan? Als ik hier met mijn motoren een ongeluk zou krijgen weet echt helemaal niemand waar de km stand de afgelopen jaren op heeft gestaan, enkel wat het nu is.
Simpel, wanneer je je motor verzekerd vragen ze altijd de km stand.
Bij schade wordt die weer gevraagd.
Dan heb je de totale km stand, delen door het aantal jaren verzekerd dan heb je gemiddeld p/j.
 
Nog nooit hoeven op te geven bij afsluiten van een verzekering. Zowel auto als motor niet.
Blijkbaar verschillend dan?
Ik zit bij Unive, die vraagt er altijd om.
Wanneer je niet hoeft op te geven valt het uiteraard niet te controleren.

Met auto's zou ik wel oppassen want volgens mij is de km stand wel verplicht bij APK en de rdw houd het ook bij.
Zie bv: RDW registreert kilometerstanden
 
Blijkbaar verschillend dan?
Ik zit bij Unive, die vraagt er altijd om.
Wanneer je niet hoeft op te geven valt het uiteraard niet te controleren.

Met auto's zou ik wel oppassen want volgens mij is de km stand wel verplicht bij APK en de rdw houd het ook bij.
Zie bv: RDW registreert kilometerstanden
Dat zou dan kunnen. ANWB, Inshared, alliance direct, centraal beheer. Nooit hoeven doen.

Mijn vrouw heeft vorige week haar motor verzekerd bij unive, ook geen KM stand😅

Bijzonder!

Wel de "hoeveel km rij je per jaar" vraag die overal gesteld wordt.
 
Mijn verzekering loopt pas sinds een maandje, maar heb geen km stand op moeten geven. Er is echter wel een km stand bekend bij de RDW, toen ik hem gekocht heb hebben ze die geregistreerd. Maar als ik verder alle onderhoud zelf doe, ziet de verzekeraar toch nooit wat van de km stand terug?
Klopt dus ze weten hem nu, mocht je schade na 5 jaar rijden weten ze hem ook.
Aantal gereden km / 5 en dan heb je hem per jaar.

Het zal niet zo precies komen, maar wanneer je zegt ik rij 10k p/j en je hebt er na 5 jr. een 100k opstaan heb je wel een probleem en krijg je een naheffing.
 
Dat zou dan kunnen. ANWB, Inshared, alliance direct, centraal beheer. Nooit hoeven doen.

Mijn vrouw heeft vorige week haar motor verzekerd bij unive, ook geen KM stand😅
Ze vertrouwen mij dus blijkbaar niet B| :+

Vreemd, ik heb letterlijk dit jaar mijn verzekering omgezet van zakelijk naar particulier en toen vroegen ze er ook om. (Beiden Unive)
Misschien dat het door de zakelijk variant dan komt :?
 
Klopt dus ze weten hem nu, mocht je schade na 5 jaar rijden weten ze hem ook.
Aantal gereden km / 5 en dan heb je hem per jaar.

Het zal niet zo precies komen, maar wanneer je zegt ik rij 10k p/j en je hebt er na 5 jr. een 100k opstaan heb je wel een probleem en krijg je een naheffing.
Maar als ik mijn motor aan puin rijdt, hoe weten ze dan de huidige Km stand?
 
Terug
Bovenaan Onderaan