motor niet welkom op parkeerplaats

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ach, we vinden allemaal dat we in het verkeer de mogelijkheden en voordelen van onze motoren zo veel mogelijk moeten benutten, maar als het om parkeren gaat, dan worden sommigen van ons ineens stug en willen we perse dezelfde "rechten" als automobilisten :z Tenzij we ervoor moeten betalen natuurlijk, dan weer niet.
 
hehe..
doet me herinneren aan mijn probleem met de beveiliging van het bedrijf waar ik werk.

Het bedrijf had aparte parkeerplaatsen voor motoren. (3 auto parkeerplaatsen waar alleen motoren mochten staan. Meestal stond deze wel redelijk vol.) Kom ik na het weekend op m'n werk, waren die plekken weggehaald. Nou ik 2 weken lang mijn motor op de stoep zetten, vlakbij de fietsenstalling. Op een manier dat niemand er last van had. Komt de beveiliging naar me toe. De motor staat verkeerd, hij moet in de fietsenstalling. Ik dus alle bezwaren er tegen gegooid (beschadigingen, te krap, uit het zicht ect.). Hun zeiden niet mijn probleem. Het moet van d'n directeur. Ik zo de volgende dag de motor op de auto parkeerplaats neerzetten. Naast die van de directeur. Komen er nog meer collega's aan met de motor. Ik tegen hun gebaren en alles uitleggen. We besloten om ieder een auto parkeerplaats in gebruik te nemen. Toen kwam de beveiliging weer aan. _O- ... Hun dus zwaar over de rooie. Heleboel collega's met auto's ook. En ik maar lachen. Tjah.. parkeerplaatsen zijn voor motorvoertuigen. De motor is ook een motorvoertuig. Iedereen over de zeik (behalve de motor rijders). 3 dagen later waren de motor parkeerplaatsen weer terug. *O*
_O- _O-
 
Ik kom nog maar net kijken in de motorwereld. Onlangs heb ik mijn A gehaald en bij het studeren voor de theorie heb ik me al verbaasd over de vreemde onlogische regels die er zijn voor het parkeren van een motor.

Corrigeer me als ik het fout heb maar ik ben geslaagd met het uit het hoofd leren van de volgende regeltjes:
  • Binnen een woonerf moet de motor op een parkeervak worden geparkeerd.
  • Buiten een woonerf mag je overal op straat parkeren (dus ook op een parkeervak) maar het is verboden om op een trottoir je motor neer te zetten. Voorkeur heeft naast de trottoirrand in de rijrichting.
  • Verder verboden zebra’s (5m), hoeken, kruispunten, uitritten (ook de uitrit van jouw eigen huis), borden E1+E2, fietspaden etc.
  • Parkeerschijf is alleen voor meer dan twee wielen, een motor dus niet, met zijspan weer wel. Parkeerbonnetjes kunnen niet achter de voorruit van een motor en die hoef je dus ook niet te kopen.
  • Buiten de bebouwdekom mag je nooit op (dus wel naast) een voorrangsweg parkeren.
  • Buiten de bebouwdekom mag je parkeerlichten (stadslicht) gebruiken, binnen de bebouwde kom nooit.

Maar, wat ik niet begrijp:
Wat is nu weer een gemeentelijke parkeerverordening. Is zoiets wettelijk?

Zilvervloot.

Een motorfiets is een motorvoertuig, en die moeten op de aangewen plekken geparkeerd worden (doorgaans een parkeervak).
Op lokaal niveau kan met daarvan afwijken (per gemeente meestal). Dan wordt er vaal een APV opgemaakt over dit onderwerp. Daarin staat dan een uitzondering op bovenstaande: juist niet parkeren i een vak, maar elders (onder voorwaarde bla bla bla...).
Dan is er ook nog beleid mbt parkeerbonnen schrijven. In Breda bijvoorbeeld is het beleid: alleen schrijven voor voertuigen op 3 of meer wielen. Tenzij het voertuig hinderlijk of gevaarlijk geparkeerd staat.

APV is een Algemeen Plaatselijke Verordening en gewoon wetgeving.
 
Is er eigenlijk een overzicht per gemeente in NL van wat de APV zegt over waar we ze moeten laten? Lijkt me eigenlijk handig om bij me te hebben als ik ga toeren - weten wat de bedoeling is scheelt overlast voor iedereen :)
 
Is er eigenlijk een overzicht per gemeente in NL van wat de APV zegt over waar we ze moeten laten? Lijkt me eigenlijk handig om bij me te hebben als ik ga toeren - weten wat de bedoeling is scheelt overlast voor iedereen :)

Maak maar een topic, als je de lijst compleet hebt ;)
 
APV is een Algemeen Plaatselijke Verordening en gewoon wetgeving.
- En iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. -
Hoe kom je er dan achter wat er in een regio aan afpraken is gemaakt die uitzondering zijn op algemene regelement verkeersregels?

Ach, de soep zal wel niet zo heet worden gegeten. Ik heb gelukkig onderandere op dit forum ontdekt dat motorrijders niet zo moeilijk doen.

Ik heb er geen zin in om zoiets te maken, maar een site met een overzicht van die AVP-wetten zou wel handig zijn.

Zilvervloot.
 
- En iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. -
Hoe kom je er dan achter wat er in een regio aan afpraken is gemaakt die uitzondering zijn op algemene regelement verkeersregels?

Ach, de soep zal wel niet zo heet worden gegeten. Ik heb gelukkig onderandere op dit forum ontdekt dat motorrijders niet zo moeilijk doen.

Ik heb er geen zin in om zoiets te maken, maar een site met een overzicht van die AVP-wetten zou wel handig zijn.

Zilvervloot.

De staatscourant geloof ik..
maar zeker weten doe ik het niet..
 
APV staat voor "algemene plaatselijke verordening". Een soort plaatselijke regelgeving dus, die door het gemeentebestuur wordt opgemaakt. Ik werk bij de politie Amsterdam-Amstelland, en krijg dus te maken (nou ja, kán te maken krijgen) meet meerdere apv's, zoals Amsterdam, Amstelveen, Diemen, Aalsmeer. Iedere gemeente kan dus een eigen apv maken. Geen idee hoeveel gemeenten dat zijn, maar reken op een heleboel. Veel dingen zullen overeenkomen, zoals wildplassen of straatmuzikanten. Parkeren kan dus per plaats verschillen.

Nu is het voor mij al niet te doen om al die wetten en regels te kennen, laat staan voor de gemiddelde burger. Het kennen van de wet moet je ook niet te letterlijk nemen, maar men verwcht wel dat je dat deel kent waar je mee te maken krijgt. Voor een motorrijder is dat onder andere de wegenverkeerswet, terwijl een barkeeper met de drank- en horecawet te maken krijgt. Zeggen dat je het niet wist is nooit een excuus. Als je naar de gemeente Bokkeneukerveen gaat, en van plan bent daar je motor neer te gaan zetten, zou je even op internet naar de regels kunnen kijken, of je vraagt het aan de plaatselijke politie. Ik wist het niet betekent du eigenlijk "ik had geen zin om het uit te zoeken" en wordt dus niet als excuus geaccepteerd. Eigenlijk is de dooddoener dat iedere burger de wet hoort te kennen bedoeld om de dooddoener "ik wist het niet" de kop in te drukken.
 
APV staat voor "algemene plaatselijke verordening". Een soort plaatselijke regelgeving dus, die door het gemeentebestuur wordt opgemaakt. Ik werk bij de politie Amsterdam-Amstelland, en krijg dus te maken (nou ja, kán te maken krijgen) meet meerdere apv's, zoals Amsterdam, Amstelveen, Diemen, Aalsmeer. Iedere gemeente kan dus een eigen apv maken. Geen idee hoeveel gemeenten dat zijn, maar reken op een heleboel. Veel dingen zullen overeenkomen, zoals wildplassen of straatmuzikanten. Parkeren kan dus per plaats verschillen.

Nu is het voor mij al niet te doen om al die wetten en regels te kennen, laat staan voor de gemiddelde burger. Het kennen van de wet moet je ook niet te letterlijk nemen, maar men verwcht wel dat je dat deel kent waar je mee te maken krijgt. Voor een motorrijder is dat onder andere de wegenverkeerswet, terwijl een barkeeper met de drank- en horecawet te maken krijgt. Zeggen dat je het niet wist is nooit een excuus. Als je naar de gemeente Bokkeneukerveen gaat, en van plan bent daar je motor neer te gaan zetten, zou je even op internet naar de regels kunnen kijken, of je vraagt het aan de plaatselijke politie. Ik wist het niet betekent du eigenlijk "ik had geen zin om het uit te zoeken" en wordt dus niet als excuus geaccepteerd. Eigenlijk is de dooddoener dat iedere burger de wet hoort te kennen bedoeld om de dooddoener "ik wist het niet" de kop in te drukken.

Ik meen geleerd te hebben bij voor het theoriegedeelte dat een motorfiets geparkeerd moet worden in een parkeervak. Op de stoep mag niet, die is voor voetgangers.
Nu los je het in de praktijk als motorrijder altijd netjes op, parkeren waar het niet in de weg staat, veilig en niet hinderlijk. Heb ook de indruk dat de (parkeer)politie ook redelijk en billijk er mee om gaat. Want hoe kan je het bonnetje nu achter de voorruit leggen als je die niet hebt. In voorkomend geval betaal ik en neem het bonnetje maar mee.

Maar staan er bij de gemeentegrens ook borden of iets dergelijks waarop staat hoe je als motorrijder moet parkeren? Ze staan er wel voor automobilisten. Die APV's zijn best leuk, maar ze staan lang niet altijd op het internet, nog daargelaten of het te doen is om vooraf zoveel te plannen dat je het weet, nog daargelaten dat ik me kan voorstellen dat niet iedereen een APV goed kan lezen. Wanneer je in de bewuste plaats woont, is het denkbaar dat je het weet. Maar in veel gevallen is het moeilijk om het te weten.

Gelukkig bestaat er nog zoiets als redelijk en billijk.

Wat moet ik als motorrijder eigenlijk doen om correct te parkeren in een voor mij onbekende plaats, zonder in de problemen te kunnen raken en met een redelijke moeite uit te vinden? Wat kan je het beste doen?

@TS: mooi geregeld, samen er uit gekomen. Goede baas ook trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Ik meen geleerd te hebben bij voor het theoriegedeelte dat een motorfiets geparkeerd moet worden in een parkeervak. Op de stoep mag niet, die is voor voetgangers.
Nu los je het in de praktijk als motorrijder altijd netjes op, parkeren waar het niet in de weg staat, veilig en niet hinderlijk. Heb ook de indruk dat de (parkeer)politie ook redelijk en billijk er mee om gaat. Want hoe kan je het bonnetje nu achter de voorruit leggen als je die niet hebt. In voorkomend geval betaal ik en neem het bonnetje maar mee.
Maar staan er bij de gemeentegrens ook borden of iets dergelijks waarop staat hoe je als motorrijder moet parkeren? Ze staan er wel voor automobilisten.
Er zijn borden die voor beide gelden. Maar ik snap je punt.

In Breda is een raar straatje in het centrum, was vroeger doorgaande weg, nu alleen voor bussen (met van die wegzakkende palen). Aan de ene kant staat het bord 'verboden voor motorvoertuigen' (met uitzondering van bus), aan de andere knat het bord 'verboden voor motorvoertuigen op drie of meer wielen'. Oftwel: van de ene kant mag ik er met de motor wel door, andersom niet :?

Ik denk dat het te lastig/duur is om het duidelijker aan te geven. En wellicht weegt het ook niet op tegen de geringe overlast.
Die APV's zijn best leuk, maar ze staan lang niet altijd op het internet, nog daargelaten of het te doen is om vooraf zoveel te plannen dat je het weet, nog daargelaten dat ik me kan voorstellen dat niet iedereen een APV goed kan lezen. Wanneer je in de bewuste plaats woont, is het denkbaar dat je het weet. Maar in veel gevallen is het moeilijk om het te weten.

Gelukkig bestaat er nog zoiets als redelijk en billijk.

Kun je toch gewoon opvragen / opzoeken?

En niet goed kunnen lezen in nog in geen enkele rechtzaak een succesvol argument geweest om niet aan een wet(stekst) te hoeven houden.

[me]Ik weet die van mijn eigen gemeente ook niet hoor, er zit een groot verschil tussen weten hoe het zou moeten en daadwerkelijk doen en niet zo druk om maken[/me]
 
- En iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. -
Hoe kom je er dan achter wat er in een regio aan afpraken is gemaakt die uitzondering zijn op algemene regelement verkeersregels?
Je hoort te weten op welke wijze wetten openbaar worden gemaakt.



;)
Ach, de soep zal wel niet zo heet worden gegeten. Ik heb gelukkig onderandere op dit forum ontdekt dat motorrijders niet zo moeilijk doen.

Ik heb er geen zin in om zoiets te maken, maar een site met een overzicht van die AVP-wetten zou wel handig zijn.

Zilvervloot.
 
We kunnen een voorbeeld nemen aan Frankrijk, met in alle grote steden gratis motor parkeerplaatsen met anker in de grond.
 
We kunnen een voorbeeld nemen aan Frankrijk, met in alle grote steden gratis motor parkeerplaatsen met anker in de grond.
Wat is er mis met ons systeem dan? Gewoon de motor neerzetten waar hij niet in de weg staat? Veel liberaler dan maar weer een vakje aan te wijzen waar je moet staan.

En een anker in de grond. Laten we nou niet net doen alsof een slot een dief weerhoudt van het stelen :X
 
Maar staan er bij de gemeentegrens ook borden of iets dergelijks waarop staat hoe je als motorrijder moet parkeren? Ze staan er wel voor automobilisten.
Er zijn borden die voor beide gelden. Maar ik snap je punt.

In Breda is een raar straatje in het centrum, was vroeger doorgaande weg, nu alleen voor bussen (met van die wegzakkende palen). Aan de ene kant staat het bord 'verboden voor motorvoertuigen' (met uitzondering van bus), aan de andere knat het bord 'verboden voor motorvoertuigen op drie of meer wielen'. Oftwel: van de ene kant mag ik er met de motor wel door, andersom niet :?

Ik denk dat het te lastig/duur is om het duidelijker aan te geven. En wellicht weegt het ook niet op tegen de geringe overlast.Kun je toch gewoon opvragen / opzoeken?

En niet goed kunnen lezen in nog in geen enkele rechtzaak een succesvol argument geweest om niet aan een wet(stekst) te hoeven houden.

[me]Ik weet die van mijn eigen gemeente ook niet hoor, er zit een groot verschil tussen weten hoe het zou moeten en daadwerkelijk doen en niet zo druk om maken[/me]

Eens, het leesbaar maken voor de gebruiker is een gewoonte die de overheid soms goed doet. Bebording die niet deugt? Komt vaak voor, soms zoals jij aanhaalt erg grappig zelfs.

Een APV staat in rangorde laag qua wetgeving, de APV mag eigenlijk niet strijdig zijn met de 'echte' wetgeving en dient zoveel mogelijk om plaatselijk invulling te geven. Het komt me eigenlijk wat voor dat het verbieden van parkeren op parkeerplaatsen door motorrijders wel eens wat discutabel zou kunnen zijn, aangezien de hoofdregel parkeren op parkeerplaatsen is.

Het is gewoon een ellendig onderwerp wanneer het misgaat. Met alle goede wil van de wereld is het moeilijk om lokale regels als bezoeker van zo'n plaats te kennen wanneer het niet aangegeven staat. Wanneer het op internet staat, heb je nog een kleine kans, maar opvragen bij een gemeente, dat gaat in de praktijk niet gebeuren. Moet je een brief sturen: Geachte Gemeente, ik ben binnenkort van plan om in uw Gemeente te parkeren met mijn motorfiets. Wilt u mij de toepasselijke APV zenden? :N

Voor mij staat vast dat de motorrijder op het gebied van parkeren regelmatig overgeleverd is aan de redelijkheid en billijkheid van de controleurs/agenten. Dus: MF'ers: altijd vriendelijk zijn voor controleurs en agenten!! :+ ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat is er mis met ons systeem dan? Gewoon de motor neerzetten waar hij niet in de weg staat? Veel liberaler dan maar weer een vakje aan te wijzen waar je moet staan.

En een anker in de grond. Laten we nou niet net doen alsof een slot een dief weerhoudt van het stelen :X

Je mag daar je motor net als in Nederland overal zetten waar hij geen obstructie vormt. Maar ik vindt de aanwezigheid van de faciliteiten wel een goed iets. Als je bekijkt hoeveel rekening er hier gehouden wordt met zo'n beetje iedere vorm van weggebruiker, behalve de motorrijder. Wat mij betreft is de enige vooruitgang in de laatste jaren die motorvriendelijke vangrails (maar dat is ook een optelsommetje omdat een dode motorrijder meer kost om te verwijderen ;) )

E.e.a wordt des te meer benadrukt door de situatie van onder meer TS.
 
Is er eigenlijk een overzicht per gemeente in NL van wat de APV zegt over waar we ze moeten laten? Lijkt me eigenlijk handig om bij me te hebben als ik ga toeren - weten wat de bedoeling is scheelt overlast voor iedereen :)
Ik heb het APV van DEN HAAG op papier en dat is al een behoorlijk pak papier. Ik denk niet dat je moet willen om dit van iedere gemeente te hebben ;)

overigens staat er veel meer in dan enkel wat parkeerdingetjes. Best wel de moeite om eens door te lezen wat er nu wel en niet mag in je woonplaats.


voorbeeld d-h http://zbs.denhaag.nl/risdoc/verordeningen/RIS151416.pdf
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het APV van DEN HAAG op papier en dat is al een behoorlijk pak papier. Ik denk niet dat je moet willen om dit van iedere gemeente te hebben ;)

overigens staat er veel meer in dan enkel wat parkeerdingetjes. Best wel de moeite om eens door te lezen wat er nu wel en niet mag in je woonplaats.


voorbeeld d-h http://zbs.denhaag.nl/risdoc/verordeningen/RIS151416.pdf
Euh, het was niet mijn bedoeling om volledige APV's van alle gemeentes mee te nemen, puur een lijst met plaatsnaam en enkele regel met specifieke/afwijkende regels. Dat is nog te doen lijkt me ;)

Lees ik het trouwens goed in die APV van DH dat er niets over motoren in staat (tenzij je een rijschool/garage hebt en parkeervakken wilt gebruiken)?
 
Het is een onhandig vervoermiddel in een druk land als Nederland. 9 van de 10 mensen zit er in zijn eentje in, als ze op de bestemming komen kunnen ze hem niet in de buurt kwijt of het kost heel veel geld en je staat continu in de file.

Natuurlijk, soms is een auto wel handig, maar is het niet veel beter om die dan te huren voor die ene keer?
als je 3 kinderen hebt is een motor redelijk onhandig
 
Het niet beschikbaar hebben van deze info waar we idd geacht worden bekend mee te zijn irriteert me...

Ik heb dus zojuist even de volgende vraag richting het informatiecentrum van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeentes) gestuurd:

Beste VNG,

Ik ben een motorrijder die zich graag aan de regels houdt, uiteraard ook bij het parkeren.

Recent heb ik geconstateerd dat regels per gemeente kunnen verschillen, bijvoorbeeld mbt het mogen parkeren op de stoep of juist in autoparkeervakken. Waar ik naar op zoek ben is een overzicht van geldende regels per gemeente.

In theorie zou het mogelijk zijn om van alle 430 gemeentes de APV erop na te slaan, maar nog los van de enorme hoeveelheid werk daarbij hebben veel gemeentes hun APV niet online staan, en gelden er soms regels die niet in de APV terug te vinden zijn.

De ANWB kon mij niet verder helpen met deze vraag, en andere motorrijders op www.motorforum.nl wisten evenmin waar deze informatie beschikbaar was.

Daarom dat ik mij tot u wend met de vraag of u mij hier verder kunt helpen, of dat u mij kunt doorverwijzen naar een andere instantie die dat zou kunnen.

Bij voorbaat dank,
J Blake
 
Ik kan het iig niet terugvinden.
Heb net even die van A'dam erbij gepakt, lijkt sterk op DH, en er staat ook niets anders in. Op www.amsterdam.nl staat in de FAQ wel dat aanbevolen is om op de stoep te parkeren,
"Zorg er wel voordat u de doorgang niet blokkeert en voetgangers niet hindert."
 
Het niet beschikbaar hebben van deze info waar we idd geacht worden bekend mee te zijn irriteert me...

Ik heb dus zojuist even de volgende vraag richting het informatiecentrum van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeentes) gestuurd:

:} :} :}

Wie weet wat dat over een jaar of wat losmaakt bij die ambtenaren ;)
 
:} :} :}

Wie weet wat dat over een jaar of wat losmaakt bij die ambtenaren ;)
Valt mee en valt tegen - heb binnen paar minuten al reactie :o

Beste heer Blake,
helaas kan de VNG niets voor u betekenen. Wij zijn een besloten
vereniging hetgeen inhoudt dat wij alleen vragen van onze leden
beantwoorden (alle gemeenten) en niet die van particulieren of
bedrijven. Los daarvan kan ik u al wel meedelen dat de VNG dergelijke
overzichten niet bijhoudt. Ik twijfel ernstig of er enige instantie is
die dit wel doet. Mogelijk kunt u terecht bij het CBS, heel misschien
bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Een vriendelijke groet,
Bart Wijffels
Medewerker VNG Informatiecentrum
Even op zoek naar goede ingangen bij die twee dus (al verwacht ik uiterst weinig van CBS in dezen)...
 
Valt mee en valt tegen - heb binnen paar minuten al reactie :oEven op zoek naar goede ingangen bij die twee dus (al verwacht ik uiterst weinig van CBS in dezen)...

We hebben enorme partijen ambtenaren aan het werk in dit land, die vervolgens hun eigen ambtenaren aan het werk houden en een simpele vraag van de burger kan niet beantwoord worden, danwel is er nog nooit iemand die er aan gedacht heeft dat de wirwar van regels tot verwarring kan leiden en daarom er in kaart moet zijn waar wat geldt. Kortom, welkom in de ambtenarij. _O- _O- _O-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan