Motor nu kopen of nog wachten (prijsstijgingen 2dehands ?)

28 nov 2011
42
0
Hey allemaal,

Ik ben momenteel wat aan het rondneuzen op het net om een leuke honda xl 600 v transalp op de kop te tikken.

Feit is wel dat ik pas vanaf mei mijn lessen mag nemen (21 jaar) en er dus pas vanaf mei erop kan rijden (al mag het mss wel al eens op een verlaten parkeerterrein :] ?)

Is het verstandig om er nu al ééntje in februari te kopen dan pas te wachten tegen mei, verschillen de prijzen zwaar op de tweedehands markt tussen zomer en winter ?
Mijn nonkel rijdt ook met de moto dus hij kan wel testrijden, zoeken voor mankementen enzo...

jullie mening graag ;)

Michiel
 
Motor branche zit sowieso op zijn gat.. Je mag toch al wel beginnen met je rijlessen...? Als je maar afrijdt op zwaar? zolang je geen examen plant? Gewoon lekker rijden met 25 KW en dan afrijden op een zware... gaat toch geen verschil maken qua rijstijl :) Bij de snelheden of acceleraties die je met rijles tegenkomt gaat het echt geen verschil maken. Bij mij op de rijschool reed iedereen gewoon op alles. Alleen met examen werd er een keer gekeken welke motor welk vermogen had :+
 
:^

En je nonkel zal er blij mee zijn. En je familieleden ook, denk ik.
 
Echt scheelt het toch een 200 a 300 euro ?

Waarschijnlijk dat er ook minder op de sites staan, want in de zomer is iedereen bezig lekker te rijden :p
 
Vergeet het ding niet te verzekeren, ook al ga / mag je er nog niet mee rijden. Nu kopen en niet verzekeren wordt in ieder geval een dure grap :)

Maar als je geen inruil hebt kan je over een paar maanden vast ook ergens een goede deal maken.
 
Ik heb nu een motor te koop staan. (niet wat jij zoekt maar daar gaat het niet om)

Als iemand nu zou komen krijgt hij of zij wel wat er vanaf. Als hij of zij in mei komt heb ik een heel seizoen voor de boeg en ben ik minder bereid om te zakken.
 
Regel 1: in de winter zijn de meeste, tweedehands aangeboden motoren, goedkoper dan in het voorjaar/zomer, dan wil iedereen weer rijden! Nu staat dat ding in de weg te staan.
Regel 2: wel kopen, nog geen rijbewijs = kentekenregistratie opschorten bij RDW en motor op een van de openbare weg afgesloten terrein opslaan. Dan hoeft-ie niet verzekerd te worden.
 
Hey allemaal,

Ik ben momenteel wat aan het rondneuzen op het net om een leuke honda xl 600 v transalp op de kop te tikken.

Feit is wel dat ik pas vanaf mei mijn lessen mag nemen (21 jaar) en er dus pas vanaf mei erop kan rijden (al mag het mss wel al eens op een verlaten parkeerterrein :] ?)

Is het verstandig om er nu al ééntje in februari te kopen dan pas te wachten tegen mei, verschillen de prijzen zwaar op de tweedehands markt tussen zomer en winter ?
Mijn nonkel rijdt ook met de moto dus hij kan wel testrijden, zoeken voor mankementen enzo...

jullie mening graag ;)

Michiel
Lekker tegen die tijd kijken... Het scheelt je hooguit een paar honderd euro. Ga je dat ding daarvoor een half jaar stil laten staan, verzekeren / schorsen, enzovoort enzovoort terwijl je in de tussentijd een misschien veel mooier exemplaar tegen het lijf loopt? Neem lekker je tijd.
 
Wacht lekker tot je het rijbewijs hebt.

Je begint in mei met lessen en verwacht eind mei al je rijbewijs te hebben :?
Is dat haalbaar??

Ga straks met je rijbewijs op zak lekker proefrijden en dan pas kopen.
Misschien vind je een ander type motor veel prettiger rijden dan
een Transalp.
 
Als je het geld er voor hebt om een motorfiets en je rijbewijs te betalen, dan zou ik de motor nu kopen. Scheelt je zeker een paar honderd euro. En dan kan je de motorfiets ook netjes rijklaar maken en eventueel het nodige onderhoud plegen.

Helemaal klaar voor het nieuwe seizoen :) .
 
Zou eerst je A-tje halen,, maar je kan toch vast beginnen,, mijn broertje was ook 20 en mocht zwaar rijden moest alleen wachten met het behalen van zijn AVB tot die 21 is.. dus gewoon AVB plannen op of net na je verjaardag dan kan je iig wat sneller beginnen met lessen toch ipv wachten tot mei.

En mbt een motor.. ik heb die van mij ook in de winter gekocht maar bij de dealer laten staan tot ik me A had was geen enkel probleem. :)

Succes alvast met het behalen van je A-tje! en een motor!
 
in de winter is een motor kopen veel voordeliger maar als je nog geen rijbewijs heb zou ik hem nog niet kopen. Als je hem nu koopt wil je er op rijden maar mag het nog niet, en je kan geen proefrit maken om te kijken of de motor je bevalt.

ik heb me rijbewijs gehaald en ben toen gaan zoeken, een half jaar later in de winter had ik er een gevonden. weet niet te haastig met dingen, het is zeker leuk maar zonde van je geld als de motor je toch niet bevalt of als er iets mis mee is wat je tijdens het rijden pas merkt....
 
Regel 2: wel kopen, nog geen rijbewijs = kentekenregistratie opschorten bij RDW en motor op een van de openbare weg afgesloten terrein opslaan. Dan hoeft-ie niet verzekerd te worden.

Ligt aan je Bonus/Malus trede bij de verzekering.
Je kenteken schorsen kan, maar wellicht is het veel handiger de verzekering gewoon af te sluiten/door te laten lopen, schade ga je niet krijgen als ie toch binnen staat en je bouwt wel trede's op *D
 
Heb mijn eigen motor al sinds begin december te koop staan en ik kan je vertellen dat het loont om 'm nu te kopen :Y Ben zelf al gezakt met m'n minimumprijs omdat ik gewoon voor 'het seizoen' m'n nieuwe motor wil hebben. Desondanks nog maar 1 reactie gehad in die 2 maanden..


En aan de motor ligt 't niet. Blijkbaar ligt 't allemaal op z'n gat kijkt naar buiten.
 
Laatst bewerkt:
Wachten tot je je bewijsje hebt en dan eens gaan proefrijden, wie weet kom je wel een heel andere motor tegen die je veel beter vind rijden dan dat je nu in je hoofd hebt!!!
 
Misschien bij een particulier, maar bij de meeste motorzaken ga je echt geen honderden euro's afpraten van een motor van een paar jaar oud. Wat je wel kan proberen is om te onderhandelen over extra garantie, gratis accessoires en/of kleding.

Ik zou lekker wachten tot je je rijbewijs hebt, dan kan je tenminste proefrijden! Misschien vind je het toch wel helemaal niks, zo'n Transalp. Dan ga je ook niet echt met veel plezier je eerste echte km's afleggen.

En ik kan me niet voorstellen dat motoren in het voorjaar opeens duurder worden. Hoogstens worden ze tegen die tijd eerder verkocht, maar volgens mij is dat prijsverhaal ooit verzonnen door iemand die in de winter van zijn/haar motor af moest.
 
vorige maand meer dan 20% meer motoren verkocht dan zelfde maand vorig jaar, was deze week nog op het nieuws, dus dat de markt helemaal plat ligt is niet waar. Als je nu een mooie motor ziet gewoon kopen en vind je nu niks dan gewoon even wachten. Voor het prijsverschil hoef je het echt niet te laten hoor, als iemand echt graag zijn motor wil verkopen dan verkoopt hij hem in de zomer ook nog wel.
 
Particuliere markt ligt waarschijnlijk op z'n gat vanwege de (té?) hoge vraagprijzen ten opzichte van nieuwe fietsen en/of dealer aangeboden occasions.
 
Wat mij is opgevallen is dat er nu veel minder te koop staan, dus concurrentie is minder en de mensen willen er meer voor hebben. Ze "hoeven" ze niet kwijt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan