Motor of brommer Wat moet ik kiezen.

Artus

Rookie
5 mei 2024
3
0
Ik wil een Motor of brommer:

Ik wil graag een van de volgende motor/brommer:

Mash new seventy 125
Triumph Speed 400
Hanway raw 50
aprilia sxr 50

Ik wil er elke maand tussen de 1500 en 3000 km op rijden.

Ik ben een beginner, heb ooit wel op een Tomos revival gereden (Automaat)
van zwolle naar rotterdam.
ik vond het te langzaam gaan hij reed 60
trok ook wat langzaam op. maar was wel leuk.
is nu jaren geleden.

Ik ben niet zo technisch heb geen verstand van onderhoud.
Dingen zoals ketting smeren en olie verversen moet ik wel kunnen leren,
maar lucht filter, caborateur en cylinder inspecteren olien, schoonmaken of vervagen, en bouten en schroeven aan draaien, kan ik denk ik echt beter door een monteur laten doen.

Ik ga er vanuit dat ik €150 euro per maand kwijt ben aan onderhouds kosten.

Ik twijfel dus over wat ik het beste kan doen:

Een motor omdat ik dan niet gepakt hoef te worden op een opgevoerde brommer en omdat ik dan
gewoon lekker snel ga en lange afstanden kan rijden.

Of een brommer: Omdat ik dan ook op het fietspad kan rijden, minder kwetsbaar in het verkeer.
is toch weer iets anders. is ook minder duur, heb een budget van €4500 Euro per jaar

Ik ben 29 dus ik kan meteen voor mijn a2 gaan, maar dan ben ik wel 1 jaar extra aan het sparen voor een triumph speed 400.

Heeft er iemand tips?

1500 tot 3000km per maand zijn behoorlijke afstanden voor een brommer. Zelfs de gemiddelde motorrijder komt daar niet aan. Het moet toch wel een serieus werkpaard (=motor) worden.

Wat een raar verhaal. Als je 24 jaar of ouder bent heb je niks te maken met A2 en ga je gelijk voor A.

Mash seventy 125 €3000 of Triumph Speed 400 €6800?
Wil er wel mee op de snelweg mee gaan rijden en er wordt veel gezegd dat dat op een 125cc echt levens gevaarlijk is.
ik Denk, als je gewoon op de rechter rijbaan blijft rijden en niet inhaalt dan kan het mischien nog wel.
maar ik weet ook niet of het wel goed is voor zo'n 125cc motor om continue om full trothle op zijn max te blijven rijden?
(Voor 3 uur lang ofzo? woon in groningen en wil wel eens naar rotterdam)

Voor een triumph speed 400 moet ik zeker nog wel een jaar extra sparen.

Met een 125cc op de snelweg kan maar leuk is anders. In de praktijk betekent het dat je achter vrachtwagens moet blijven hangen met mogelijk nog een enorme vrachtwagen grille in je spiegel. Dan hoef je net niet constant volgas te rijden. Ik heb het maar een keer gedaan met een PCX125 over 150km. Top van een 125cc ligt tussen de 90 en 105km/h. Afhankelijk van de wind. Voor jouw afstanden; niet doen! Koop een oude Diversion, Deauville of V-Strom 600 of NC700/750.

Voor 1500 tot 3000 kilometer per maand zou uk een Toyota Aygo kopen.
Het moet toch wel heel gek worden als op het motorforum iemand wordt aangeraden om een koekblik te kopen. Helaas wel het geval denk ik. Brommer met deze afstanden is gewoon niet te doen en als je hem opvoert wordt je zeker gepakt met deze afstanden. Motor is duur, en de prijs van je rijbewijs en gear is ook best fors. Een goedkope ( en zuinige) auto is waarschijnlijk het simpelst.

Van Zwolle naar Rotterdam voor werk? Verhuizen of een andere baan zoeken. Er zijn nu banen genoeg. Ik heb genoeg uren, dagen, maanden, jaren van mijn leven verspild met pendelen over grote afstanden. Om maar niet te spreken over de onkosten. Toen moest dat wel, de banen lagen niet voor het oprapen. Nu is dat anders. 25km van het werk is een leuke afstand.

Honda 500cc.
Hebben leuke modellen met parallel twin blok voor < €9000
CB/CL/NX 500

Onverwoestbare fietsen.
The power of dreams:

1714933964011.png

Begin eerst eens met je rijbewijs te halen en ga dan proefrijden, verder is er niets zinnigs over te zeggen.

Of jawel, 1 ding, koop een motor en geen brommer ;)

• Eens
Waarderingen: Lert
Ik moet nog sparen voor ik mijn motor, rijbewijs, helm en kleding etc kan aanschaffen.

Even een brommer in de tussentijd om te leren schakelen is geen optie dat is te duur.

Brommer
€140 benzine (50-100km per dag)
€10 wa
€150 onderhoud
300pm = €3600

Maar Wat ben ik werkelijk aan een motor kwijt?

Motor
€160 benzine
€45 wa & wb
Onderhoud €? (1x pe
r 8 maanden)...

misschien kun je overwegen een sleutelcursus te volgen,om wat basis dingen te leren of verder gevorderd om in onderhoudskosten nog iets te besparen, of zien dat je connecties krijgt met mensen die het sleutelen leuk vinden (en ook machtig zijn) ik ken iemand die doet ook alles zelf, en die heeft inmiddels ook geleerd dat als ie de fiets op een bok op de hefbrug zet om een band te verwisselen ,dat ie de volgende keer wel een spanbandje eromheen doet scheelt weer schade aan de kawaz650 en de yamaha yzfr18)7

Ik moet nog sparen voor ik mijn motor, rijbewijs, helm en kleding etc kan aanschaffen.

Even een brommer in de tussentijd om te leren schakelen is geen optie dat is te duur.

Brommer
€140 benzine (50-100km per dag)
€10 wa
€150 onderhoud
300pm = €3600

Maar Wat ben ik werkelijk aan een motor kwijt?

Motor
€160 benzine
€45 wa & wb
Onderhoud €? (1x pe
r 8 maanden)...
Met het OV Vrij Jaar abonnement kunt u het hele jaar zorgeloos reizen met het Openbaar Vervoer. Elke reis per trein, metro, bus en tram is zowel in de spits- als de daluren gratis en onbeperkt. Het OV Vrij Jaar abonnement kost echter € 387 per maand. Daarbij profiteert u van een groot aantal andere voordelen.

Terug
Bovenaan Onderaan