Motor of moto ???

Omega

MF veteraan
17 sep 2003
12.332
3
De Meern
Mij maakt het verder niet uit wie wat gebruikt maar ik vroeg me af waarom Belgen 'moto' zeggen wat Frans is en waarom niet 'motor' wat Nederlands is.
 
is het niet motard in het frans?? en ik zat het me laatst ook al af te vragen...maar ze hebben wel grappige woorden..zoals revetje en nog allerlei andere dinge...
 
Omdat we enorm veel franse woorden gebruiken misschien ? Nog een overblijfsel van toen we hier bijna allemaal frans praatten. Of toch het "betere" volk
 
Moto is van oorsprong Frans. Nu, veel dialecten in België halen woorden uit het Frans, vandaar.
Een vb. uit Antwerpen :P

"Hedde gij mè awe moto tegen dien barechoque van die sjieke camionet gezeten?"

wil zeggen

"Ben je met je motor tegen die bumper van die mooie bestelwagen gereden?"


Waarbij alle zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden hier oorspronkelijk uit het Frans komen.

;)
 
is het niet motard in het frans?? en ik zat het me laatst ook al af te vragen...maar ze hebben wel grappige woorden..zoals revetje en nog allerlei andere dinge...

Euh revetje, was daar Belgisch aan :? Hier zegt ook iedereen dat, wat is dan het Nederlandse woord daarvoor?
 
Mij maakt het verder niet uit wie wat gebruikt maar ik vroeg me af waarom Belgen 'moto' zeggen wat Frans is en waarom niet 'motor' wat Nederlands is.


Als ge tegen mij zegt "ik rijd met een motor" kunt ge u natuurlijk de vraag beginnen stellen welke motor.
elektromotor
benzinemotor
dieselmotor
boxermotor
wankelmotor
grasmachinemotor
waterstofmotor
motor in een wasmachine
........

Als ge daarentegen zegt dat ge met ne moto rijdt is da ne moto hé! Referentiekaders tussen nederlanders en vlamingen stemmen nie overeen zeker? O-)
 
en zoals onlangs nog bleek hier op het forum.

Als wij het hebben over de "kader" van de moto dan is dat dus het frame.
De carrénage is de kuip
De chappement is de uitlaat
de pinkers of clignoteurs zijn de richtingaanwijzers
een "kilometrik" is een kilometerteller of snelheidsmeter
vitessen zijn versnellingen
de ambreage (spelling?) is de koppeling
ammortiseurs zijn schokdempers
de fourche is het balhoofd
......
etc etc
 
Terug
Bovenaan Onderaan