motor of rijbewijs??

Hey. Ik wil eens serieus reageren eigenlijk...maar dan zou het handig zijn dat ik je budget weet.

Ik zit eigenlijk in ongeveer dezelfde situatie. Heb een budget van 4000 €
Welnu:

*Moto -> Max 2000€
*lessen -> ik hoop 700€
*Verzekering -> ik hoop 300€
*kleding etc. -> 500€
*noodgeld (stukken etc.) -> 500€

Dit is een realistische kostenplanning in mijn geval (Belg).
Volgend academiejaar ga ik werk zoeken in de horeca want geen inkomen = geen motorrijden.

Misschien kan je jou plan eens vergelijken.
Ik hoop evenwel niet dat je met 1500 € wil beginnen aan motorrijden want dat gaat gewoon niet.

(Mja ik weet dat dit lijkt alsof ik hier voor het eerst reageer op je vragen)
 
ok ontopic geen geld lenen ,of wat voor lening dan ook aangaan voordat je uit de schulden bent(studie schuld)dat geld van die motor die je wil afbetalen lekker gebruiken om je studieschuld af te lossen ,kort gezegt geduld hebben als je leningen erbij neemt zie je door de bomen het bos niet meer


dat met die studieschuld is goed geregeld via de IBG. dat afbetalen gaat pas in als je een vaste baan hebt, en dan nog met bedragen van 50 euro per maand ofzo. dat kan over perioden van weet ik hoeveel jaar, dus dat komt wel goed. studeren gaat nou eenmaal gepaard met lenen, is niks aan te doen. en zo hoog is die schuld nou ook weer niet...

MAAR: ik ga geen jaren wachten tot ik een motor kan kopen, tot ik eindelijk die studie heb afbetaald. maar ok, misschien idd beter om een jaartje af en toe een motor te huren tot ik wat meer spaarcentjes heb...

heb ook geen zin om tot over mn oren in de schulden te zitten. ben helemaal niet van plan om alleen maar te lenen ofzo. maar mocht die grote motorzaak een goed plan hebben om in 3 jaar een motor van - laten we zeggen - 4000 euro af te betalen, inclusief onderhoud ed. dan zal ik het zeker overwegen, MITS ik een vast inkomen heb of bijv vast contract bij een uitzendbureau oid.
 
uhm al gekeken wat alles kost,volgens mij ben je niet op de hoogte van de kosten van het motorijden hou die 1500 maar voor puur het rijbewijs ,je kan ook zakken he!!!!!!
dan een helm 200 jas 150 broek 150 laarsen 150 hanschoenen 30 euro is al 680 euro dan heb je een echt beginners zetje van redelijk bekende merken.
dan nog je motor het motor onderhoud wegenbelasting en nog verzekeren enz


nee, ik ben idd niet op de hoogte van al die kosten die er bij komen, maar ik wil gewoon mijn droom waar gaan maken, zo gek is dat toch niet?
helm zal ik wel nieuw kopen, maar pak niet. handschoenen kan ook voor 15 euro al.
enne, zakken? nee, doe ik niet O-)
 
Hey Cathje,
kan me je situatie goed voorstellen, ben zelf ook al meer als 7 maanden afgestudeerd en heb tot nu toe geen werk gevonden dat bij mijn opleiding past; het zijn gewoon mindere tijden momenteel en werkgevers hebben keus genoeg op de arbeidsmarkt en kiezen dan voor mensen met meer ervaring ;( . Ik kwam dus al snel uit bij allerlei productiewerk-baantjes en heb ook enkele keren een uitkering aangevraagd als er ff geen werk meer was. Hoeft geen mens (ja jij AFW!) je scheef om aan te kijken, want je hebt er gewoon recht op en daarnaast bewijs je door te solliciteren en baantjes van "lager" niveau aan te pakken dat je er niet op uit bent om een uitkeringstrekker te worden. Met het productiewerk verdien je al een stuk meer dan je krijgt aan studiefinanciering en dus blijft er geld over. Het werk is echter wel eentonig, daarom besloot ik om mijn motorrijbewijs te halen. De motorrijlessen waren bij mijn eerste baantje echt het lichtpunt in de geestdodende weken van werken in ploegendienst. Daarna gelukkig iets gevonden dat beter vol te houden was en enkele maanden later haalde ik mijn rijbewijs A. Daarna beetje sparen en een relatief goedkope motor gekocht. Alles zonder lenen. Overigens zou ik niet snel geld lenen voor een motor, is gewoon niet zo'n goeie investering. Ben zelf van plan wel weer een nieuwe opleiding te beginnen en daar zal ik wel voor moeten lenen, maar da's toch meer een investering in jezelf.

Ik bedenk me net dat je vast niet veel hebt aan mijn verhaal, maar ik vond het zo herkenbaar wat je zei dat ik ff moest reageren :)
Veel suc6 met het vinden van een baan en het behalen van je rijbewijs!
Greetz
Martian
 
nee, ik ben idd niet op de hoogte van al die kosten die er bij komen, maar ik wil gewoon mijn droom waar gaan maken, zo gek is dat toch niet?
helm zal ik wel nieuw kopen, maar pak niet. handschoenen kan ook voor 15 euro al.
enne, zakken? nee, doe ik niet O-)
die motor die je dan koopt bij een dealer is wel op de particuliere markt vele malen goedkoper zeg maar rond de 2800 euro,is maar een tip koop particulier ,als het mogelijk is.
 
Hey. Ik wil eens serieus reageren eigenlijk...maar dan zou het handig zijn dat ik je budget weet.

Ik zit eigenlijk in ongeveer dezelfde situatie. Heb een budget van 4000 €
Welnu:

*Moto -> Max 2000€
*lessen -> ik hoop 700€
*Verzekering -> ik hoop 300€
*kleding etc. -> 500€
*noodgeld (stukken etc.) -> 500€

Dit is een realistische kostenplanning in mijn geval (Belg).
Volgend academiejaar ga ik werk zoeken in de horeca want geen inkomen = geen motorrijden.

Misschien kan je jou plan eens vergelijken.
Ik hoop evenwel niet dat je met 1500 € wil beginnen aan motorrijden want dat gaat gewoon niet.

(Mja ik weet dat dit lijkt alsof ik hier voor het eerst reageer op je vragen)

had net een heel verhaal geschreven en kreeg: de pagina is niet beschikbaar, dus weg mn reactie, grrr... :(

ff lijstje gekopieerd:

*Moto -> Max 2500€
*lessen -> 1000€ (hoe kom jij aan 700??) 300 voertuigbeheersing en 700 verkeersdeelneming, incl examens, totaal 12+14 lessen. en dan nog wat extra just in case.
*Verzekering -> zal ik nog eens uitzoeken
*kleding etc. -> 500€ maar wel tweedehands pak iig.
*noodgeld (stukken etc.) -> geen idee.

kijk, ik ga er van uit dat ik in ieder geval met die 1500 euro mn rijbewijs kan halen en goede kleding, nieuwe helm enzo kan kopen.

motor, ja, zal nog eens goed na gaan vragen wat voor haken en ogen er allemaal aanzitten als ik m bij dat bedrijf in zo'n 3 jaar af wil betalen.

ben in ieder geval niet van plan om motor-loos in het bezit van mn rijbewijs te zijn...
 
had net een heel verhaal geschreven en kreeg: de pagina is niet beschikbaar, dus weg mn reactie, grrr... :(

ff lijstje gekopieerd:

*Moto -> Max 2500€
*lessen -> 1000€ (hoe kom jij aan 700??) 300 voertuigbeheersing en 700 verkeersdeelneming, incl examens, totaal 12+14 lessen. en dan nog wat extra just in case.
*Verzekering -> zal ik nog eens uitzoeken
*kleding etc. -> 500€ maar wel tweedehands pak iig.
*noodgeld (stukken etc.) -> geen idee.

kijk, ik ga er van uit dat ik in ieder geval met die 1500 euro mn rijbewijs kan halen en goede kleding, nieuwe helm enzo kan kopen.

motor, ja, zal nog eens goed na gaan vragen wat voor haken en ogen er allemaal aanzitten als ik m bij dat bedrijf in zo'n 3 jaar af wil betalen.

ben in ieder geval niet van plan om motor-loos in het bezit van mn rijbewijs te zijn...
koop je een motor van 1500 euro,je zal nog verbaast zijn hoeveel leuke motoren voor die prijs te koop zijn.
 
totaal 12+14 lessen

Kuttig heh..zo'n lap tekst voor nix typen? })

Anyway...dat zijn 26 lessen.
Hier in België kan je een versnelde rijopleiding volgen en na 8 (dure!) uurtjes ga je dan exameren. (hopelijk slaag ik)
 
eerst rijbewijs, een motor kan je huren. :]
een rijbewijs is nog steeds niet te huur.
voor mij zou de keuze makkelijk zijn.
succes met je keuze.
 
Hey Cathje,
kan me je situatie goed voorstellen, ben zelf ook al meer als 7 maanden afgestudeerd en heb tot nu toe geen werk gevonden dat bij mijn opleiding past; het zijn gewoon mindere tijden momenteel en werkgevers hebben keus genoeg op de arbeidsmarkt en kiezen dan voor mensen met meer ervaring ;( . Ik kwam dus al snel uit bij allerlei productiewerk-baantjes en heb ook enkele keren een uitkering aangevraagd als er ff geen werk meer was. Hoeft geen mens (ja jij AFW!) je scheef om aan te kijken, want je hebt er gewoon recht op en daarnaast bewijs je door te solliciteren en baantjes van "lager" niveau aan te pakken dat je er niet op uit bent om een uitkeringstrekker te worden. Met het productiewerk verdien je al een stuk meer dan je krijgt aan studiefinanciering en dus blijft er geld over. Het werk is echter wel eentonig, daarom besloot ik om mijn motorrijbewijs te halen. De motorrijlessen waren bij mijn eerste baantje echt het lichtpunt in de geestdodende weken van werken in ploegendienst. Daarna gelukkig iets gevonden dat beter vol te houden was en enkele maanden later haalde ik mijn rijbewijs A. Daarna beetje sparen en een relatief goedkope motor gekocht. Alles zonder lenen. Overigens zou ik niet snel geld lenen voor een motor, is gewoon niet zo'n goeie investering. Ben zelf van plan wel weer een nieuwe opleiding te beginnen en daar zal ik wel voor moeten lenen, maar da's toch meer een investering in jezelf.

Ik bedenk me net dat je vast niet veel hebt aan mijn verhaal, maar ik vond het zo herkenbaar wat je zei dat ik ff moest reageren :)
Veel suc6 met het vinden van een baan en het behalen van je rijbewijs!
Greetz
Martian


Hey!
THANX!! jij zegt precis dat wat ik bedoel over uitkering aanvragen. soms kan het gewoon niet anders, en je moet toch je huur blijven betalen... ik zal als ik klaar ben met mn studie ook elk baantje aanpakken wat ik kan krijgen...
de laatste keer dat ik geestdodend werk deed zat ik bij de klantenservice van de vliegmijltjes om t maar zo te zeggen. dat werk deed ik niet echt voor mn lol, alleen om maar niet te hoeven lenen om mn studie te betalen, maar dat ging op een gegeven moment ook niet meer. dan werk je zo veel om maar je collegegeld op tafel te kunnen leggen dat je amper tijd hebt om te studeren.
sparen zal ook wel de beste oplossing zijn, maar hoelang moet je sparen bij een inkomen van - kweenie - 1000 in de maand en je wil een motor van 4500 eigenlijk wel kopen? die afbetalingsregeling lijkt me op zich wel een optie dan, zo'n 150 euro in de maand komt t op neer.
greetz, Cath.
 
die motor die je dan koopt bij een dealer is wel op de particuliere markt vele malen goedkoper zeg maar rond de 2800 euro,is maar een tip koop particulier ,als het mogelijk is.

thanx voor de tip, maar geef eens een voorbeeld van verschil in prijzen...
net bij een dealer een zx6r (uit 95 geloof ik) gezien voor 4800, hoeveel zou die partuculier kosten?
 
Kuttig heh..zo'n lap tekst voor nix typen? })

Anyway...dat zijn 26 lessen.
Hier in België kan je een versnelde rijopleiding volgen en na 8 (dure!) uurtjes ga je dan exameren. (hopelijk slaag ik)


weet ik, kan wel rekenen, bedoelde gewoon 12 voertuig en 14 verkeersdeelneming... ;)
8 uurtjes lijkt me een beetje weinig eigenlijk. is het daar niet gesplitst sinds april? (waarom heb ik m nou niet in maart gehaald |( )

btw: succes met lessen en wel slagen natuurlijk ;)
 
Laatst bewerkt:
eerst rijbewijs, een motor kan je huren. :]
een rijbewijs is nog steeds niet te huur.
voor mij zou de keuze makkelijk zijn.
succes met je keuze.

tja, maar wil alles gewoon tegelijk :]
motor kan je huren idd, maar dat kost giga veel toch :?
thanx iig.
 
Nou dat afbetalen van de IBG gaat niet mer 50 eurootjes per maand hoor, maar naar rato van je inkomen.... (Dus mag ik niet klagen als ik veel moet afbetalen iedere maand :) :) )

ja, naja, dat zien we dan wel weer, wat ik bedoelde is meer dat t niet zooooo veel is wat je per maand afbetaalt...
maar idd, als ik niet veel verdien in het begin zal ik ook niet veel af hoeven betalen toch?
on topic maar weer... ;)
 
dan moet je ook al prijsverschillen opgemerkt hebben ,toch?

ja, beetje wel, maar ik kwijl liever bij de plaatjes omdat ik t geld er nu toch niet voor heb...
maar een dealer lijkt me ook wel zo z'n voordelen hebben eigenlijk...
 
ok, heb ff prijzen gekeken net. scheelt toch wel behoorlijk wat. O-)
 
ok, heb ff prijzen gekeken net. scheelt toch wel behoorlijk wat. O-)
ja als je zover bent en je gaat kijken overweeg dan particulier,heb ik ook gedaan ik vond het ook wel interesant te weten wie de vorige eigenaar was ,heb ik gezellig mee zitten praten enzo,dat heb je bij een dealer ook niet ,die motor staat in die zaak maar je weet niks maar dan ook helemaal niks van de geschiedenis van die motor.
 
tja, maar wil alles gewoon tegelijk :]
motor kan je huren idd, maar dat kost giga veel toch :?
thanx iig.

Motor huren kan, maar is eigenlijk alleen leuk als je weet dat je de komende tijd toch nog geen motor gaat kopen, als je ondertussen wel aan het sparen bent voor een motor gaat het huurgeld allemaal af van het bedrag dat je voor de aankoop van een motor beschikbaar hebt. Dat heeft mij ervan weerhouden om een motor te huren.
Maar volgens mij staar je jezelf wel te blind op het alles in een keer willen hebben. Dat gaat gewoon niet lukken met een krap budget. Begin zo snel mogelijk met lessen en probeer al tijdens het lessen wat kleding te kopen. Vergelijk de verschillende prijzen, vraag korting of ga naar beurzen. Als je zowel kleding + motor beide nog moet aanschaffen na behalen van rijbewijs heb je ineens een flinke hap geld nodig. Ik vond het heel leuk dat ik tijdens het lessen steeds minder kleding van de rijschool nodig had, het begon met eigen handschoenen en laarzen en de laatste lessen had ik alles zelf (je voelt je alleen wel dom als je volledig in pak op de fiets naar de rijschool fietst :) ). En particulier of bij een dealer scheelt je echt veel hoor, kun je heel makkelijk vergelijken. Enige nadeel is dat je geen garantie hebt, dus je zult iemand mee moeten nemen die er veel verstand van heeft of vragen of je de motor die je op het oog hebt mag laten keuren bij een garage (heb ik gedaan).
Verder is een ZX6R een hele mooie motor, maar er zijn echt wel goedkopere te krijgen. Die van mij was stukkie goedkoper en al wat ouder, maar loopt prima. Is mijn eerste motor en een prima leermotor, ik hoef niet overdreven bezorgd te zijn dattie wordt gejat, als ik em laat vallen of als ik em keertje uitleen. Bovendien betaal je behoorlijk wat meer aan verzekeringsgeld als je als 22 jarige een nieuwe(re) motor koopt en nog 0 jaren rij-ervaring hebt op de motor. Tegen de tijd dat ik een duurdere motor kan aanschaffen heb ik hopelijk wat schadevrije jaren gereden waardoor de verzekering al stuk goedkoper is. Belasting is trouwens goedkoop voor een motor, geloof 58 euro per jaar.

Sorry dat het weer zo'n lap text is geworden, kort samengevat:
gelijk beginnen met lessen want lessen worden niet goedkoper terwijl je wacht. Tijdens lessen al rondkijken voor kleding. Na behalen rijbewijs actief gaan zoeken naar betaalbare motoren, na de zomer worden die meestal ook nog weer stuk goedkoper (motor is voor veel mensen een seizoensgebonden artikel). En dan lekker :]
Greetz
Martian
 
ja als je zover bent en je gaat kijken overweeg dan particulier,heb ik ook gedaan ik vond het ook wel interesant te weten wie de vorige eigenaar was ,heb ik gezellig mee zitten praten enzo,dat heb je bij een dealer ook niet ,die motor staat in die zaak maar je weet niks maar dan ook helemaal niks van de geschiedenis van die motor.

daar zit idd wel wat in. bij de dealer maak je een proefritje en je koopt m, en meer niet.
als je met de vorige eigenaar zit te praten kan je ook wat meer dingetjes vragen natuurlijk, wat een dealer niet weet ;)
marktplaats heeft idd veel goedkopere motoren staan, heb er al een paar gezien van onder de 2000, wat toch een beetje dichter bij de prijs komt die ik voor een eerste motor uit zou willen geven, want eerlijk gezegd zou ik nog wel eens lekker gas willen geven en ga ik gegarandeerd wel een paar keer op mn bek, en dat doe ik dan liever met een motor van zo'n 1800 euro dan met eentje die 3x zo duur is...
 
ff geknipt, anders wordt ie nog langer ;)Sorry dat het weer zo'n lap text is geworden, kort samengevat:
gelijk beginnen met lessen want lessen worden niet goedkoper terwijl je wacht. Tijdens lessen al rondkijken voor kleding. Na behalen rijbewijs actief gaan zoeken naar betaalbare motoren, na de zomer worden die meestal ook nog weer stuk goedkoper (motor is voor veel mensen een seizoensgebonden artikel). En dan lekker :]
Greetz
Martian

:} yee, lekker gelezen ;)

dat over dat huurgeld had ik zelf ook al over na zitten denken. lijkt me dan ook beter om dat geld lekker te sparen, en een keertje een motor te lenen van iemand, of natuurlijk veel proefritjes maken :)

ik kreeg trouwens net een beeld voor me van iemand, volledig in pak, met helm op, op de fiets, haha... had ik wel eens willen zien :X

maar inderdaad, particulier kopen lijkt me een betere keuze. geloof dat ik net zo'n motor als die van jou ergens op marktplaats zag voor een heel mooi bedrag... (misschien dat ik toch maar rijbewijs op afbetaling ga doen) <- nee gelul, eerst maar papiertje halen...
als ik een motor ergens particulier koop zal ik het ff in gedachten houden om m ergens na te laten kijken voor ik m ook daadwerkelijk koop, kan altijd handig zijn. ik bedoel, wat weet ik er nou van |( niks dus...

ik ga, als ik in augustus terug kom van mn zomerbaantje, wel eerst zorgen dat ik pak+handschoenen (en mn legerkistjes, kan wel toch?) in orde heb, helm kan ik zo lang nog wel lenen van de rijschool.

denk dat ik wel genoeg advies heb gekregen vandaag... wil veel te veel tegelijk, maarja, niet alles is haalbaar...

maar goed, thanx iedereen voor alle bijdragen ;) ik ga eten koken....

kweenie, misschien maar slotje :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan