motor of rijbewijs??

nee joh geen slotje,is zo nutteloos dan anderen kunnen altijd nog tps toevoegen.
psies!

Lees dit topic net pas. Leuk, al die adviezen :)
Ik leer zelf ook (ja, ik noem 't geen studeren).
Heb me gewoon de tering gewerkt, had iets van 5/6 soort van baantjes. Heb dus niks hoeven te lenen et voila... een rijbewijs+bike in de achtertuin :9
 
'k Zou ook eerst gewoon rijbewijs gaan halen, dan kleding in orde en dan motor. Iets minder haast is misschien wel prettiger dan heel veel schulden te hebben... :) Geniet je er alleen maar meer van.
 
Hoi,

Tja, dilemma: eerst je rijbewijs halen zoals het hoort of toch maar eerst een motor kopen...

Het antwoord is natuurlijk simpel: eerst je rijbewijs, hier hoef je dan m.i. geen geld voor te lenen; dit betaal je nl. toch per les. Daarna even rondkijken/uitproberen wat je een leuke en fijne motor vindt en dan op zoek gaan!

Maar goed, dat zeg ik puur rationeel gezien. Ikzelf heb nijn eerste motor gekocht toen ik 4 of 5 lessen had gehad. Ik heb hier ook gewoon op rondgereden zonder rijbewijs!

Stom natuurlijk, maar ik ben daarna wel in 1x geslaagd. Maar als ik een ongeluk had veroorzaakt was ik goed de lul geweest.

Ik adviseer je nogmaals om eerst je rijbewijs te halen, dan pas gaan rondkijken voor een motor.

Groetjes
Willem
 
hey!

zit een beetje in tweestrijd hier eigenlijk... na de zomer heb ik zo'n 1500 euro overgehouden aan mn zomerbaantje, en ik wil eigenlijk zo snel mogelijk een mooie motor en mn rijbewijs... maar goed, 1500 is dus niet genoeg voor allebei he ;)

wat zal ik dan doen... motor kopen en rijbewijs op afbetaling (ja, dat kan) of andersom, rijbewijs eerst betalen en dan motor op afbetaling...

dat laatste, tja, dan kan ik natuurlijk een duurdere motor kopen, maar goed, binnenkort student-af en dan van een uitkering leven tot ik een baan heb...

grrr... ik kom er dus echt niet uit nu he...

wie helpt me ff :?

Heel herkenbaar dit,
ik koos voor het rijbewijs. omdat ik wist dat ik er wel ff wat tijd aan kwijt zo zijn (student, dus maar 1 keer per week lessen)
En tegen de tijd dat je je rijbewijs hebt, kun je een andere motor op het oog hebben, of wat ik had, je loopt ineens tegen een erg leuke motor voor een erg leuke prijs *D
 
Enne, rijlessen bestaan ook uit motorrijden, toch?
Dus gewoon gaan lessen, dan ben je meteen aan het rijden.

En een eigen motor? Komt wel, echt. Maar dat briefje heb je
voorlopig ook nog niet...
Zeker niet te snel examen gaan doen: scheel heel veel geld.
 
Eerst rijbewijs. En als je als eerste motor voor, zeg eens, een oude honda CB kiest hoeft het allemaal ook niet zo duur te zijn.

Edit: zie net dat je naar jongere en duurdere motoren zit te kijken. Dan wordt het verhaal al gauw anders natuurlijk.
 
*lessen -> ik hoop 700€

Ik weet dat het lessen hier in belgië kan voor +- een 475€. Het hele pakket theorie en praktijk kost iets van een 600€ (nu kan je die theorie laten vallen als je wil, kost het nog minder). Ik weet niet hoe het in nederland is, maar hier in belgië kan je opleidingcheques aanvragen, max. 250€ waar de regering de helft van terug betaald wat dus wilt zeggen dat je nog eens 125€ van je te betalen bedrag kan aftrekken wat dus theorie + praktijk de prijs voor het lessen 475€ is.
(dit wel voor het systeem van of te wel, 6u praktijk (voorlopig rijbewijs) kan je een jaar rijden + dan nog eens 2u lessen en examen doen. of ineens 8u praktijk en ineens examen doen)

Ik vraag me af bij welke rijschool jij wilt gaan lessen, maar ik zit een dikke 200€ onder u bedrag de theorie dan nog bijgeteld |( :?
 
eerst rbw! (natuurlijk) en niet te vergeten: een goed pak! (en helm natuurlijk).
Een Motorjas met Helm kost +/- 500 euro bij de betere motorzaak. En een rijbewijs halen kost algauw 1000 euro . Dan denk ik dat je er een heel eind in de buurt komt met je 1500 euro. voor de rest kan ik het geheel vinden met de anderen om even te wachten met het kopen van een motor.


Edward 8-)
 
Laatst bewerkt:
hey...
had ff een weekendje niet gekeken, dus vandaar de lijst met quotes en antwoorden hier onder

============
Iets minder haast is misschien wel prettiger dan heel veel schulden te hebben... :) Geniet je er alleen maar meer van.

daar heb je wel een punt eigenlijk...
kleding heb ik trouwens al bijna in orde :) liever mn eigen kleding bij het lessen dan kleding lenen van de rijschool...


Hoi,
Tja, dilemma: eerst je rijbewijs halen zoals het hoort of toch maar eerst een motor kopen...
Het antwoord is natuurlijk simpel: eerst je rijbewijs, hier hoef je dan m.i. geen geld voor te lenen; dit betaal je nl. toch per les. Daarna even rondkijken/uitproberen wat je een leuke en fijne motor vindt en dan op zoek gaan!
Maar goed, dat zeg ik puur rationeel gezien. Ikzelf heb nijn eerste motor gekocht toen ik 4 of 5 lessen had gehad. Ik heb hier ook gewoon op rondgereden zonder rijbewijs!
Stom natuurlijk, maar ik ben daarna wel in 1x geslaagd. Maar als ik een ongeluk had veroorzaakt was ik goed de lul geweest.
Ik adviseer je nogmaals om eerst je rijbewijs te halen, dan pas gaan rondkijken voor een motor.
Groetjes
Willem

krijg wel meer t advies om eerst rijbewijs te halen, was ik ook wel van plan hoor ;) maar waar ga ik eerst voor betalen?
kijk, rijbewijs kan ik ook maandelijks aflossen bij de anwb, maar goed. ik betaal gewoon die 1000 euro in een keer, heb t geld toch na de zomer liggen en anders geef ik t weer uit aan onzinnige dingen...
wil gewoon eigenlijk t alle twee meteen... zodra ik t papiertje heb wil ik rijden, logisch ook. maar goed... kan niet meteen t geld voor een motor op tafel leggen...
ben trouwens ook niet van plan om zonder rijbewijs rond te gaan rijden, heb ik met auto al gedaan, en als je dan een politieauto ziet doe je t wel ff bijna in je broek :X


je loopt ineens tegen een erg leuke motor voor een erg leuke prijs *D

daar hoop ik natuurlijk wel op ;)


Enne, rijlessen bestaan ook uit motorrijden, toch?
Dus gewoon gaan lessen, dan ben je meteen aan het rijden.
En een eigen motor? Komt wel, echt. Maar dat briefje heb je
voorlopig ook nog niet...
Zeker niet te snel examen gaan doen: scheel heel veel geld.

zit wat in, maarja, welke rijschool lest met groene kawa's? :X
ben niet van plan om zo vaak te zakken als voor B, ga pakket (26 lessen) nemen en nog wat extra lessen, en dan hopelijk in 8 weekjes mn papiertje!!


Edit: zie net dat je naar jongere en duurdere motoren zit te kijken. Dan wordt het verhaal al gauw anders natuurlijk.

tja, budget voor eerste motor is toch max 2500, en liefst groene kawa uit 90/91 maar goed, lijkt me niet haalbaar. gpz misschien wat voor me... zag ik al voor <2000 op marktplaats.


Een Motorjas met Helm kost +/- 500 euro bij de betere motorzaak. En een rijbewijs halen kost algauw 1000 euro . Dan denk ik dat je er een heel eind in de buurt komt met je 1500 euro. voor de rest kan ik het geheel vinden met de anderen om even te wachten met het kopen van een motor.
Edward 8-)

voor mn pak ben ik nu zo'n 100 euro kwijt. die ga ik ook niet nieuw kopen, komt wel als ik een vaste baan heb. helm ga ik wel nieuw kopen, en handschoenen ook. mn legerkistjes kunnen nog wel even als motorlaarzen fungeren ;)
maarja, heb je een rijbewijs en niks op te rijden, wat dan :? zooooo frustrerend lijkt me dat...

======

greetz!!
Cath
 
Laatst bewerkt:
Academisch denkniveau? En moeite om dit probleem te analiseren?

Als je geen geld hebt kan je niets kopen!

Weest wijsch en haal dat papiertje eerst (samen met een goeie kledingset) en kijk dan wat er over blijft. Je kan toch niet rijden zonder RBW gehaald te hebben.

Je staat er van te kijken hoeveel lol je nog op een brik kan hebben in de eerste jaren, je kan je wel gek laten maken door de schreeuwerige commercie die zegt dat je nix bent zonder ZX-10R maar uiteindelijk gaat het op hezelfde: 2 wielen.

Zit er in Grun' geen studentenmotorvereniging die korting kan regelen op rijbewijs? Hier in Enschede hebben we de MSG ( www.student.utwente.nl/~msg ) Altijd handig om even met wat mensen ervaringen uit te wisselen over motoren en wat het kost. Zoals ik al zei: je hoeft echt geen 4k euri uit te geven om lol te hebben op 2 wielen :)
 
Academisch denkniveau? En moeite om dit probleem te analiseren?

Als je geen geld hebt kan je niets kopen!

Weest wijsch en haal dat papiertje eerst (samen met een goeie kledingset) en kijk dan wat er over blijft. Je kan toch niet rijden zonder RBW gehaald te hebben.

Je staat er van te kijken hoeveel lol je nog op een brik kan hebben in de eerste jaren, je kan je wel gek laten maken door de schreeuwerige commercie die zegt dat je nix bent zonder ZX-10R maar uiteindelijk gaat het op hezelfde: 2 wielen.

Zit er in Grun' geen studentenmotorvereniging die korting kan regelen op rijbewijs? Hier in Enschede hebben we de MSG ( www.student.utwente.nl/~msg ) Altijd handig om even met wat mensen ervaringen uit te wisselen over motoren en wat het kost. Zoals ik al zei: je hoeft echt geen 4k euri uit te geven om lol te hebben op 2 wielen :)

ik WEET dat ik dat papiertje ook eerst moet halen, dat was ook wel de bedoeling, alleen wat ga ik eerst betalen?? daar zat ik meer mee... (goed lezen O-) )
waarom denkt iedereen dat ik eerst een motor wil kopen voor ik dat roze dingetje hebt :?
vroeg me gewoon af of t een slim idee was om "iets" op afbetaling te kopen... B|

edit: zal eens gaan zoeken of er een motorstudentenvereniging is...
 
Laatst bewerkt:
waarom denkt iedereen dat ik eerst een motor wil kopen voor ik dat roze dingetje hebt :?
vroeg me gewoon af of t een slim idee was om "iets" op afbetaling te kopen... B|

Komt door de eerste alinea van je eerste post (vooral dat "snel" en "en" doet 't 'm).

Het is zobiezo niet slim om iets te halen (motor of RBW) op afbetaling maar dat was je vast al duidelijk geworden hiero ;)
 
Komt door de eerste alinea van je eerste post (vooral dat "snel" en "en" doet 't 'm).

Het is zobiezo niet slim om iets te halen (motor of RBW) op afbetaling maar dat was je vast al duidelijk geworden hiero ;)


tja, dat heb ik wel een beetje door uit alle posts hier...
heb nog eens op die site gekeken hoe t zit met motor op afbetaling.
10 % rente per jaar ongeveer, gaan we dus toch maar niet aan beginnen...
 
Cat, ik kan me je dillema heel goed voorstellen, logica en "ikke wil, ikke wil" :9~ gaan niet goed samen he (heb ik zelf ook wel 'ns :9 ...ahum vaak)

...misschien is deze reden al genoemd, maar als je een motor in de kast hebt staan dan wordt de frustratie (met de naam geduld) alleen maar groter. met als gevolg dat je je bij afrijden alleen maar onnodig zit druk te maken :"wat als ik niet slaag..ik wil zo graag", etc Kans dat je zakt puur vanwege extra nervositeit... zonde toch.

Conclusie: eerst rijbewijs en dan pas een motor kopen, misschien heb je tegen die tijd ook al een baan,..wordt de keuze ook nog een stuk groter ;)

veel succes ermee
 
Cat, ik kan me je dillema heel goed voorstellen, logica en "ikke wil, ikke wil" :9~ gaan niet goed samen he (heb ik zelf ook wel 'ns :9 ...ahum vaak)

...misschien is deze reden al genoemd, maar als je een motor in de kast hebt staan dan wordt de frustratie (met de naam geduld) alleen maar groter. met als gevolg dat je je bij afrijden alleen maar onnodig zit druk te maken :"wat als ik niet slaag..ik wil zo graag", etc Kans dat je zakt puur vanwege extra nervositeit... zonde toch.

Conclusie: eerst rijbewijs en dan pas een motor kopen, misschien heb je tegen die tijd ook al een baan,..wordt de keuze ook nog een stuk groter ;)

veel succes ermee


dat wist ik al voor ik dit topic startte... |(
de vraag was meer: wat ga ik eerst betalen en wat ga ik op afbetaling doen ;)
 
Uiteraard betaal je het rijbewijs contant, en haal je daarna EVENTUEEL je motor op afbetaling.

Waarom? Mocht je door het halen van je rijbewijs of andere dingen die veel kosten geen geld meer hebben, kun je afzien van de koop. Haal je eerst je rijbewijs op afbetaling en je komt dan om wat voor reden dan ook zonder poen te zitten, heb je een probleem. Je kan moeilijk je rijbewijs weer inleveren en je geld terug vragen. Je zult sowieso aan die financiele verplichting t.o.v. de rijschool moeten voldoen...

Hoe was je als werkloze van plan de machine te financieren? Als je de hele dag thuis zit, zul je waars veel rijden. Tel dus op een kostenpost van € 125-150(benzine, verz., onderhoud) per maand voor je motor...

Ohja, rijbewijs zal ongeveer € 1.000,-. Houd er echter wel rekening mee, dat je misschien geen natuurtalent bent en je zodoende boven het gemiddelde van 18 lessen uit komt....
 
Thanx!!
Inderdaad, rijbewijs zal je hoe dan ook af moeten betalen, dat is zo.
Ben niet van plan om werkloos thuis te zitten. ga er voor zorgen dat ik voor mijn afstuderen al (in ieder geval) een geestdodend baantje heb bij een callcenter ofzo.
Ik ga 26 lessen nemen, 12 voertuigbeheersing + 14 verkeersdeelneming. dat laatste gedeelte in 7 weken, dus kan ik nog extra lessen erbij nemen als t mogelijk is. en op 2 wielen rijden is toch wat anders he O-) (heb er nu 8 :X )
greetz....
 
Terug
Bovenaan Onderaan