Motor olie KTM sxf250 2019

Stephanktm

Rookie
25 jan 2021
1
0
Hallo ik heb afgelopen een nieuwe motor gekocht (KTM sxf250 uit 2019) nou wil ik vragen welke blokolie jullie mij aanraden om er in te doen.
 
Motorex wordt voorgeschreven door KTM omdat Motorex hiervoor betaald.
Dit betekend niet dat het slechte olie is maar andere merken kunnen goedkoper/beter zijn.
Deze motor wordt 10w50 voor voorgeschreven. De motorzaak waar ik kom gebruikt Motul 7100 voor deze motoren.
 
Motorex wordt voorgeschreven door KTM omdat Motorex hiervoor betaald.
Dit betekend niet dat het slechte olie is maar andere merken kunnen goedkoper/beter zijn.
Deze motor wordt 10w50 voor voorgeschreven. De motorzaak waar ik kom gebruikt Motul 7100 voor deze motoren.
Zo werkt het niet.
KTM heeft een blok ontwikkeld in samenwerking met Motorex.
Krukaslagers hebben een speciale coating en juist in de motorex zit een dope die deze coating beschermt, andere merken hebben dat niet.
Maar gelukkig heb ik er geen verstand van verder.
 
Over de coating van de lagers heb ik nog nooit gehoord. Zit deze coating ook op de lagers van Prox. Die gebruiken ook standaard lagers van Koyo en NTN.
KTM geeft aan JASO MA2 olie te gebruiken. Alle Motul olie's behalve de 300V serie voldoet hieraan.
 
Over de coating van de lagers heb ik nog nooit gehoord. Zit deze coating ook op de lagers van Prox. Die gebruiken ook standaard lagers van Koyo en NTN.
KTM geeft aan JASO MA2 olie te gebruiken. Alle Motul olie's behalve de 300V serie voldoet hieraan.
Oke dat jij er nooit van hebt gehoord dan zal dit wel een fabel wezen, nogmaals ik heb er totaal geen verstand van verder.
Gelukkig hebben we hier op MF specialisten die het wel weten.
 
Ik heb wel eens gehoord dat heel goed advies over geschikt merk en type motorolie te vinden is in iets wat ze een "handleiding" noemen.

Dat is een soort stapeltje papier, met een plaatje van precies die motor van jou voorop. Er staan voor de rest allemaal onbelangrijke woorden in, maar als het goed is staat ergens iets van 10W50 of zo, en dan moet je even goed opletten!
 
Oke dat jij er nooit van hebt gehoord dan zal dit wel een fabel wezen, nogmaals ik heb er totaal geen verstand van verder.
Gelukkig hebben we hier op MF specialisten die het wel weten.
Nee ik zeg niet dat het een fabel is. Ik ben benieuwd of het ook op de lagers zit die je bij Prox koopt. Dus standaard Koyo of NTN lagers.

Nogmaals KTM raadt 10w50 aan met de JASO T903 MA2 specificatie. Er zijn meerdere olieën die hieraan voldoen. Zoals mijn eerdere suggestie: Motul 7100.
 
Oke dat jij er nooit van hebt gehoord dan zal dit wel een fabel wezen, nogmaals ik heb er totaal geen verstand van verder.
Gelukkig hebben we hier op MF specialisten die het wel weten.
Moet het nou godverdegodver allemaal op zijn facebooks. Lul normaal, leg technisch uit wat er aande hand is, wat voor coating, wat is harder en beterdan een genitreede laag, wat gaat er stuk ald je afwijkt... en ik geloof het want VW schrijft ook alleen dat en dat voor dat er in mag, maar die brengen het wel op een normale manier

gadverdegadvede
 
.Ik heb geen idee of deze coating op aftermarket lagers zitten, maar het betreft een zilvercoating in de lagers, de reden is een stillere loop.
Van een andere olie zal het niet zo snel stuk gaan, maar zo,n blok gaat iets rumoeriger worden.
In praktijk is dat meerdere keren voorgekomen.
En Motorex schaal ik wel wat hoger in dan Motul, maar dat heeft alleen met mijn ervaringen te maken die ik door de jaren heen opgedaan heb.
 
Moet het nou godverdegodver allemaal op zijn facebooks. Lul normaal, leg technisch uit wat er aande hand is, wat voor coating, wat is harder en beterdan een genitreede laag, wat gaat er stuk ald je afwijkt... en ik geloof het want VW schrijft ook alleen dat en dat voor dat er in mag, maar die brengen het wel op een normale manier

gadverdegadvede
Harder is niet altijd beter.
 
Maakt KTM zijn lagers zelf of worden die onder licentie bij een bekende lagerboer gemaakt.
En dus bij revisie altijd ktm lagers erin. Motorex was bij ons een jaar klassesponsor, autorace. Je kan er geen lijn op trekken maar dat jaar is alle heel gebleven
 
Maakt KTM zijn lagers zelf of worden die onder licentie bij een bekende lagerboer gemaakt.
En dus bij revisie altijd ktm lagers erin. Motorex was bij ons een jaar klassesponsor, autorace. Je kan er geen lijn op trekken maar dat jaar is alle heel gebleven
Ik denk dat KTM dit onder een licentie laat doen. Aangezien KTM veel onderdelen onder licentie laat maken.

KTM krukaslagers zijn ook niet de normale kogellagers in de crossblokken. Hier wordt 1 kogellagers en 1 ton lager gebruikt.
image.png
 
Dat van die zilvercoating is weer iets van 13 jaar geleden, wat we niet meer uit ons collectieve geheugen krijgen.

So I don’t have to use the brand of oil that my handbook suggests?
The 2007 KTM 690 used silver-plated bearings, but the oil manufacturers weren’t informed. It soon became clear that the oils were stripping the plating off, leading to a lot of recalls. A new oil was quickly developed with Motorex that was safe for this engine, and was shipped with every new bike, before the plating process was dropped from later models. The 2008 models carried a warning in the owner’s manual, but it’s something worth knowing if you’re buying a used one around that age that hasn’t had the bearings replaced…
 
.Ik heb geen idee of deze coating op aftermarket lagers zitten, maar het betreft een zilvercoating in de lagers, de reden is een stillere loop.
Van een andere olie zal het niet zo snel stuk gaan, maar zo,n blok gaat iets rumoeriger worden.
In praktijk is dat meerdere keren voorgekomen.
En Motorex schaal ik wel wat hoger in dan Motul, maar dat heeft alleen met mijn ervaringen te maken die ik door de jaren heen opgedaan heb.
Ik zou moderator moeten worden
 
Terug
Bovenaan Onderaan