Motor olie peil stijgt

ThomBo92

Rookie
10 feb 2022
3
0
Dag motorrijders en techneuten,

Ik heb een jaar geleden een KTM 350 EXC-F gekocht uit 2013.
De motor heeft nu pas ongeveer 70uur gelopen en een paar duizend km.

Nu merk ik al een aantal keer op dat het olie peil langzaam stijgt tussen de beurtjes door.
Natuurlijk elke keer gepeild met koude motor en de motor op een motorlift, dus vlak.

De motor krijgt om de 10uur uur nieuwe motorolie en filter.
Koelvloeistof peil zakt niet en in de olie is helemaal geen witte vloeistof te bekennen.(wat zou duiden op een koelvloeistof lek of vocht van buitenaf)
Binnen 5 motoruren rijden is het olie peil gestegen van het midden van het peilglas naar bovenaan het peil glas.

Nu blijft er voor mij alleen het brandstof in olie idee over.
Ik hoop dat iemand dit hier meer heeft meegemaakt:)

Gr. Thom
 
Klopt, ik ruik ook wel heel flauw een benzine luchtje. Niet overdreven een sterke benzine lucht.
Als het geen water is, moet het ook wel benzine zijn naar mijn idee. Maar wat is dan de oorzaak??
En wat en hoe zou ik dit dan kunnen controleren of dit daadwerkelijk de oorzaak is.
 
Eerste verdachte zou bij mij de vlotter in de carburateur zijn, die zou dan wat doorlaten, wat als de motor niet draait het blok in loopt
Als een KTM 350 EXC-F uit 2013 al injectie heeft, dan weet ik het niet, die kan volgens mij niet zomaar doorlaten.

Zie je nog gekke dingen als je de motor na een dag koud start, extra walm/benzinelucht uit de uitlaat oid?
 
Bedankt Simon,

Maar dit is inderdaad al een injectie motor.
Nee ook dat niet, met koude motor slaat hij meestal snel aan en geen rook of benzine lucht:/
 
Het is wel zo dat olie een hoeveelheid water kan opnemen zonder dat je het ziet.
 
500 ppm is zo'n beetje de verzadigingsdrempel van minerale olie bij 60° (geen idee van synthetische), dus dat valt wel mee.
 
KTMs zijn moeilijk te peilen. Soms blijft er ergens olie achter wat weer zakt als de motor iets scheef staat en er zit zo maar 50cc meer in. Althans dat is wat ik meemaak en vaker hoor. Benzine verdampt tijdens het rijden.
 
KTMs zijn moeilijk te peilen. Soms blijft er ergens olie achter wat weer zakt als de motor iets scheef staat en er zit zo maar 50cc meer in. Althans dat is wat ik meemaak en vaker hoor. Benzine verdampt tijdens het rijden.
Oliekoeler? Het komt nogal eens voor dat er olie terugloopt uit de oliekoeler
 
Je schrijft dat het oliepeil stijgt. Het volume neemt dus toe. Neemt het gewicht ook toe, of zitten er luchtbelletjes in de olie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan