Motor olie

Status
Niet open voor verdere reacties.

cavalli

MF'er
5 mei 2007
139
0
In mijn fiets moet SAE 10 W 40 nu had die ouwe heer van me toevallig nog een liter staan van Vestol kan ik dit erbij gooien?

het zal er niet heel lang in zitten maar het is maar bedoelt voor tijdelijke oplossing tot ik meer tijd heb om alle olie te verversen.

dit staat op de fles

vestol
Semi-Synthetische motorolie
geschikt voor benzine diesel en LPG motoren met of zonder turbo

achterop staat dat het een universele motorolie is.


owja hoe checken jullie je oli peil eigenlijk als ie op de paddock staat of als iemand de motor recht houd? ben ik eigenlijk wel benieuwd naar want als ik mijn motor op de paddock zet dan zie ik via het peil glaasje dat er niet veel meer in zit
 
De olie politie leest al weer een tijdje mee..... })

Tijd om wat bekeuringen uit te delen hier :+

Verschil auto en motorolie heb ik al zoveel over geschreven. Ondenkbaar dat dit met de zoekfunctie niet te vinden is:


Zoeken

Lees dit ff _O- door, dan weet je wat de verschillen zijn.
 
Als jij je koppeling eraan wilt wagen, ik vind het best. Gaat alleen werken bij een bmw en een ducati.
Nee ik rij geen motor......

10 000 kilometer dit jaar op 2 verschillende honda's en mijn vriendin ook nog eens 5000 op een kawa dus rijden doen we nauwelijks.... O-)

Ik moet wel zeggen dat ik dat van olie kraken in de bak niet wist. Zou best kunnen want in een autobak zitook geen gewone motorolie.
Maakt me niks uit hoor..Auto olie in auto, motorolie in motor...

Schijnt trouwens ook verschil in koelvloeistof te zitten. Motorkoelvloeistof bevat absoluut geen water.. Weet niet of dit noodzakelijk is maar ga voor 3 euries prijsverschil ook hier geen risico lopen.

Als je die 3 euro niet hebt, moet je gewoon de volgende keer 2 liter minder tanken....


als je maar 15000 km per jaar rijdt zou ik me zeker niet druk over die olie maken.
 
Nou, dan hoop ik maar, dat er geen ordinair tandwiel pompje in mijn auto motor zit, zou toch niet graag zien dat de olie in mijn auto motor wordt stuk gemalen hè, kut, brandstof pomp wordt ook door maal wielen aangedreven. :X

Laat ik nou denken dat er in een automotor aparte versnellingsbakolie zit, die ongetwijfeld de benodigde dopes tegen het "kraken" van de olie wél heeft?

Hè kut, ik snap er ook niks van........ Je hebt gelijk, het is állemaal bedrog van de oliemaatschappijen. Gewoon auto-olie er in kieperen...... O-)
 
Verschil auto en motorolie heb ik al zoveel over geschreven. Ondenkbaar dat dit met de zoekfunctie niet te vinden is:
Zoeken
Lees dit ff _O- door, dan weet je wat de verschillen zijn.

Klopt en dat was uitstekende informatie. Helaas denken sommigen ws. dat jij ook maar een zielloze slaaf van de olie-industrie bent.......

Ik geloof dat eigenlijk ook. Je zit gewoon in het complot om ons kostbare motorolie aan te smeren......... Je weet zelf ook wel dat gewoon kraanwater eigenlijk dezelfde smerende eigenschappen heeft.....en dat je daarmee tot 14.999 km per jaar prima kunt rijden...... :+
 
Laatst bewerkt:
Ben het eens met kevinblade. Immers, wat bespaar je op auto olie ipv motorolie te gebruiken.
Al moeten we de geleerden op hun blauwe ogen vertrouwen, dat tientje per jaar extra geeft wel de zekerheid dat je een goede olie in je blokkie gooit.

het spreekwoord "goedkoop is duurkoop" is niet voor niets uitgevonden..........
 
volgens mij ben ik de enige in dit topic geweest die de starter aanraad gewoon naar de specificaties te kijken op de verpakking en die dan te vergelijken met die van de motor leverancier.

snap ook wel dat het leuk is om met de wolven mee te huilen, maar verstandig is het niet.
en top motor sleutelaars die koketteren met hun eigenwijsheid zijn erg triest.


Ik ga nu weer wat gemalen water drinken
 
Klopt en dat was uitstekende informatie. Helaas denken sommigen ws. dat jij ook maar een zielloze slaaf van de olie-industrie bent.......

Ik geloof dat eigenlijk ook. Je zit gewoon in het complot om ons kostbare motorolie aan te smeren......... Je weet zelf ook wel dat gewoon kraanwater eigenlijk dezelfde smerende eigenschappen heeft.....en dat je daarmee tot 14.999 km per jaar prima kunt rijden...... :+


alles is relatief, maar mocht je ooit in een bootje gaan varen, niet schrikken, maar de schroefas lagers worden vaak met water gesmeerd.
 
alles is relatief, maar mocht je ooit in een bootje gaan varen, niet schrikken, maar de schroefas lagers worden vaak met water gesmeerd.

Trek het je niet aan, is een beetje goedmoedig stangen.

Maar ff reëel: stel dat je motor flink wat olie verbruikt, zeg 1 liter op de 1000. Dan is je motor al aardig toe aan wat forser onderhoud, maar vooruit.....
Zeg dat je 10.000 per jaar rijdt, voor de meesten nog een flink aantal kilometertjes.
Zeg dat je ongeveer 2 Euro meer kwijt bent voor een litertje échte motorolie, dan ben je dus in een jaar tijd 20 Euro extra kwijt......voor góeie olie. De meesten zijn al meer kwijt aan een middagje op het terras bij een koud biertje........
Bij zo'n motor en dat verbruik gooi je er misschien Halfords meuk in, maar het gaat om het voorbeeld.

Voor de meesten van ons zal dat niet zo uitwerken. Als ik er een halve liter olie per jaar bij moet gooien (rij rond de 10 a 12000km) is het veel.
Waar práten we dan over??????


Oh: bij die schroefaslagers van een boot wordt alleen het eerste deel, de waterkering, met water gesmeerd/gekoeld en dat komt omdat het niet anders gaat.......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan