motor olie

dirthyharrie

Rookie
12 jun 2011
12
0
hallo
ik heb mijn oude honda magna v45 uit 1983 aan het nakijken en wil ook de olie vervangen heb alles er al uit moet alleen nog nieuwe in
mijn vraag is zit er verschil tussen auto en motor motorolie
zo ja wat is een geschikte voor mijn honda :$
 
Wat er in je honda hoort weet ik niet, wel dat je geen auto-motorolie moet gebruiken in je motorfiets als je een natte-plaatkoppeling hebt (wat zo'n beetje alle honda's hebben). Gewoon motorfietsolie dus. Waarschijnlijk gaat er 10w-40 in (het zal ook eens niet), maar dit weet ik niet zeker. Even wachten op de ervaringsdeskundige. :+
 
You are not alone!

Ik heb met mijn stomme kop shell "motor" olie in mijn motor gegooid.
Etiket was voor een beginnende monteur als ik erg onduidelijk.

Duidelijk lezen dus dat het echt echt echt alleen voor tweewielers is.
 
Gewoon 4 tact motor olie kopen, of even langs de SHell 4 tact kopen of even naar een dealer wandelen om even olie te halen. Ik koop zelf mijn olie in de Shell het zit in een paarse flaccon.

(of ik ben nu erg dom bezig en je hebt een 2tct maar het is ook al na 12en haha)
 
Gewoon 4 tact motor olie kopen, of even langs de SHell 4 tact kopen of even naar een dealer wandelen om even olie te halen. Ik koop zelf mijn olie in de Shell het zit in een paarse flaccon.

(of ik ben nu erg dom bezig en je hebt een 2tct maar het is ook al na 12en haha)
Hoop dat je lekker geslapen heb, want dit antwoordt slaat echt helemaal nergens op.
Maar leuk geprobeerd _O-
In olie voor motorfietsen met een natte koppeling, zit "niet" of in ieder geval minder een dope om wrijving te verminderen. De koppeling vereist juist wrijving.
 
In mijn v45 uit 1985 gaat gewoon 10w-40 (voor motoren :P ). Bij elke autozaak hebben ze wel motorfiets olie (4-tact 10w-40). Onhandig dat ze het meestal in flesjes van 1L verkopen waardoor je altijd met drie flesjes loopt te slepen :P

Houd er btw rekening mee dat de olie aanzienlijk duurder is dan olie voor auto's
 
Pleur er Action olie in, 4 liter 10W40 voor 8 euro met SL specificatie, overtreft de SE/SF eisen van toen honderd keer. En de koppeling van zelfs mijn ZX9R slipte er niet mee. :P
 
Ik kocht destijds voor mijn XL500 gewoon de allergoedkoopste olie van de Gamma.
De natte platen koppeling heeft nooit slipneigingen gehad.

Er is al zoveel geschreven over olie en koppelingen, maar je hebt eerder kans dat ze gaan slippen van synthetische olie dan van organische olie van de Aldi, Gamma of noem ze maar op.

Maar even serieus, voor een gooi en smijtding als de XL500 waar je om de 100 km olie ververst om te voorkomen dat er te veel zand in komt te zitten is anders dan een motor met hydrolische klepstoters.
 
Ik kocht destijds voor mijn XL500 gewoon de allergoedkoopste olie van de Gamma.
De natte platen koppeling heeft nooit slipneigingen gehad.

Er is al zoveel geschreven over olie en koppelingen, maar je hebt eerder kans dat ze gaan slippen van synthetische olie dan van organische olie van de Aldi, Gamma of noem ze maar op.

Maar even serieus, voor een gooi en smijtding als de XL500 waar je om de 100 km olie ververst om te voorkomen dat er te veel zand in komt te zitten is anders dan een motor met hydrolische klepstoters.
Geen luchtfilter? :?
En als je 1000km op een dag rijdt, ververs je de olie dan 10 keer???
 
Ik ga binnenkort de volsynthetische olie testen van de Action.
5W40 voor auto's. :Y Goedkoop en volsyntheet.. (meen 3.45 per liter)
Een driedubbele tegenstelling in een motor volgens velen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoop dat je lekker geslapen heb, want dit antwoordt slaat echt helemaal nergens op.
Maar leuk geprobeerd _O-
In olie voor motorfietsen met een natte koppeling, zit "niet" of in ieder geval minder een dope om wrijving te verminderen. De koppeling vereist juist wrijving.

hallo
ik heb mijn oude honda magna v45 uit 1983 aan het nakijken en wil ook de olie vervangen

Dope om wrijving te verminderen zit alleen in de nieuwere modernere olieen.

In een motorfiets van 1983 kun je dus best "auto" motorolie van die periode doen.

Voor mijn Yamaha FZ 750 (1985) adviseren ze 10w30 of 20w40 SE kwalificatie.
Automotorolie van SF of SG kwaliteit kan daar gewoon in, werkt net zo goed als (procycle 10w40) motor-motorolie van SM kwaliteit.
 
Dope om wrijving te verminderen zit alleen in de nieuwere modernere olieen.
En in welke weten we niet, want over de samenstelling lopen de fabrikanten over het algemeen niet te koop. Energy conserving in ieder geval wel, en de speciale grades 0W30, 5W30 etc zijn zwaar verdacht. Welke verder. :? Kwestie van testen voor wie het ècht wil weten. :)

Maar dat wil uiteraard bijna niemand.
En zoveel kost de door jou aangehaalde API SM Procycle 10W40 met JASO keur ook niet.
€24.95 voor een goede 4 ltr kan olie en zekerheid. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Wat er in je honda hoort weet ik niet, wel dat je geen auto-motorolie moet gebruiken in je motorfiets als je een natte-plaatkoppeling hebt (wat zo'n beetje alle honda's hebben). Gewoon motorfietsolie dus. Waarschijnlijk gaat er 10w-40 in (het zal ook eens niet), maar dit weet ik niet zeker. Even wachten op de ervaringsdeskundige. :+

Present.

Ik gebruik al tijden 15 w 50 van de Action in mijn Honda Bol D'Or uit 1980.
Géén last van slippende koppeling of andere klachten.
 
Dope om wrijving te verminderen zit alleen in de nieuwere modernere olieen.

In een motorfiets van 1983 kun je dus best "auto" motorolie van die periode doen.

Voor mijn Yamaha FZ 750 (1985) adviseren ze 10w30 of 20w40 SE kwalificatie.
Automotorolie van SF of SG kwaliteit kan daar gewoon in, werkt net zo goed als (procycle 10w40) motor-motorolie van SM kwaliteit.

Voor de FZ adviseren ze 10W-30 bij koud weer en 20W-40 bij warm omdat ze rond 1985 nog geen 10W-40 hadden. Gewoon 10W-40 in mikken dus.

'auto'-olie: van Gamma, Action, Lidl, Aldi enz heb je goed kans dat het goed gaat, dat spul is te goedkoop om dure dopes in te mikken. Maar maak niet de fout echt goede auto-olie te pakken, dan loop je risico op slippende koppeling.

Greetz, Dutch
 
Voor de FZ adviseren ze 10W-30 bij koud weer en 20W-40 bij warm omdat ze rond 1985 nog geen 10W-40 hadden. Gewoon 10W-40 in mikken dus.'auto'-olie: van Gamma, Action, Lidl, Aldi enz heb je goed kans dat het goed gaat, dat spul is te goedkoop om dure dopes in te mikken. Maar maak niet de fout echt goede auto-olie te pakken, dan loop je risico op slippende koppeling.

Greetz, Dutch
In 1982 kocht ik al motorfietsolie van Shell: 10W40.
 
Voor de FZ adviseren ze 10W-30 bij koud weer en 20W-40 bij warm omdat ze rond 1985 nog geen 10W-40 hadden. Gewoon 10W-40 in mikken dus.

'auto'-olie: van Gamma, Action, Lidl, Aldi enz heb je goed kans dat het goed gaat, dat spul is te goedkoop om dure dopes in te mikken. Maar maak niet de fout echt goede auto-olie te pakken, dan loop je risico op slippende koppeling.

Greetz, Dutch

Tot dus ver gebruikt voor de FZ ...

Castrol 10w40 semi synthetish van Louis.de
Esso half synthetisch 10w40 auto motorolie bij Praxis (7 euro de liter, geen problemen)
Okar semi synthetic 10w40 (api - SL) bij Praxis ook 7 euro de liter, schakelt iets ruwer

Op vakantie, uit nood : Shell Helix HX3 15w40 (api SJ) "voor oudere (auto) motoren"
Schakelt beter als met de Okar olie. (16 euro voor een liter in Oostenrijk)

(subjectief)
Met de Castrol had ik het meeste last van een slippende koppeling bij flink doortrekken en relatief koude motor olie.

Met de procycle motor-motorolie heb ik dat nog steeds een beetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan