Motor "om het op te leren"

LinsDePrins

MF'er
29 jul 2015
45
0
Nijmegen
Hoihoi,

Sinds een tijdje lees ik aandachtig mee hier en aangezien bijna iedere vraag op dit forum wel eens beantwoord is heb ik al veel van jullie opgestoken.
Toch voelde ik de behoefte om een topic te openen en om jullie advies te vragen.

Ik begin (eindelijk!) aan het einde van deze maand met lessen. Ben me ook druk aan het oriënteren op een leuke beginnersmotor. Mijn wensen voor zo'n beestje zien er ongeveer zo uit:

- Ik wil graag zelf het een en ander leren sleutelen. Klein onderhoud zelf doen en gaandeweg steeds meer leren.
- Het mag er eentje in de oudere en goedkopere prijsklasse zijn. Als er dan een keer een schuivertje gemaakt wordt vergaat de wereld niet.
- Qua cc-tjes vind ik rond de 500 leuk om mee te beginnen.
- Mijn vrouw moet achterop kunnen ;)

Zelf zit ik te twijfelen tussen de Virago 535 en Kawasaki LTD 454 (vooral omdat deze heel goedkoop zijn in aanschaf en vrij beginnersvriendelijk schijnen te zijn wat sleutelen betreft).

De Honda Shadow en Suzuki Intruder vind ik écht superprachtig maar net iets boven mijn prijsklasse. Ik zie ze hier in de buurt iig niet veel onder de €1500,- en ik heb (wellicht onterecht?) het idee dat de Virago en Kawa wat "makkelijker" zijn om te leren onderhouden. Correct me if I'm wrong.

Het belangrijkste vind ik misschien nog wel dat ze laagdrempelig moet zijn om de kunst van het sleutelen te leren.

Tips of suggesties?

Bedankt alvast in ieder geval :)
 
500 cc en dan ook nog iemand achterop houd niet over.

Gezien je budget en soort motor kun je het beste zoeken naar een motor die technisch ok is. Waar je niet teveel verassingen gaat tegenkomen.

Rebels laat je staan, daarvan kan de startkoppeling gaan doorslippen (= total loss).
LTD 454 heeft last van loslatende magneten in de dynamo. Ook prijzig.

XV535 heeft (net als de andere 500 cc modelletjes, een lage zit, daar moet je mee weg kunnen komen.

Ach, ze hebben allemaal wel wat, de meeste zijn ook al op leeftijd.

Daarom: zoek er één die technisch zo goed mogelijk is, en ga proefrijden :)
 
Ik kocht in 1990 een harley shovelhead .eerste motor .Ook mijn enige .Heb het er goed op geleerd.
120000+ km zonder crash.
 
Ja want een Harley is echt een budget motor met 500cc.
Sleutelen is dan wel weer van toepassing.

Kijk eens naar een oudere Suzuki GS in de L uitvoeringen zijn dat chopper achtige motoren (Customs).
Makkelijk sleutelen, goedkope onderdeeltjes, genoeg ruimte achterop en net effe meer vermogen dan een 2 cilinder choppertje zoals je zelf noemt.

Zoiets als dit:
Suzuki Motor kopen? Motorfiets occasions van Suzuki te koop
 
Of er qua sleutelen veel verschil zit tussen een honda, kawa, Suzuki of yamaha vraag ik mij af. Ik zou meer naar de staat kijken. Boutjes die zijn stukgedraaid. Een gedegen jarenlange pekelbehandeling zorgt ervoor dat de boel vast zit. Maar met demontage kan dat in ieder geval genoeg extra werk opleveren.

Ik zou gewoon wat gaan proefrijden, als je een paar motoren vergelijkt merk je, ook met minimale motor ervaring, bij de eerste meters al of het voor jou iets zou kunnen zijn. Een ritje van vijf minuten met een motor zegt vaak meer dan een pagina's lang testverslag. Wat bij de een past geldt voor de ander niet.
 
Dat is waar natuurlijk, ik ben ook nog niet aan het proefrijden (omdat ik ook geen rijbewijs heb natuurlijk ;) ) dus daar durf ik nog niets over te zeggen. Wat ik op dit forum veel lees is "aan de lichte kant beginnen". Vandaar ook dat ik zelf zat te denken aan een 500cctje. Woensdag is mijn eerste rijles en dat is wel op een motor uit de zware categorie (ik ga voor A), dus misschien mis ik dan uiteindelijk wat power onder mn kont, misschien ook niet.
Ik ben zelf erg benieuwd hoe dat gaat lopen, de tijd zal het leren. En proefrijden is dan natuurlijk de beste manier om zo'n keuze te maken.

Als alle bovenstaande motoren een beetje "beginnersvriendelijk" zijn om het kleine onderhoud te leren (en steeds wat meer natuurlijk) maakt dat voor mij de keuze wat breder. Een Shadow VT 1100 is bijvoorbeeld een van mijn droommotoren. Of een Intruder 1500BT. Maar die vallen beiden natuurlijk in de zware categorie.

Ik vind het niet zo erg om wat langer door te sparen en dan een wat zwaardere/duurdere motor aan te schaffen, ik had gewoon (mede door wat ik op MF lees) het idee dat het "beter" zou zijn om lichter te beginnen en met een wat oudere motor ofzo.

En @Murph, die Harley valt toch wel ieeets buiten mijn prijsklasse :P
 
Laatst bewerkt:
Tis maar net wat je zelf als prettig ervaart dadelijk. n.a.v. bovenstaande tekst neem ik aan dat je zwaar mag rijden ;), als je dan je vrouw mee achterop wilt nemen zou ik wel wat zwaarder gaan qua cc's :D

Persoonlijk vind ik de intruders altijd wel wat hebben, maar that's me ;)
Want zoals @Martell al zegt, met z'n 2en op een 500cc choppertje is lastig gang houden.. -O-

-het is wel iets duurder- maar: Vulcan 800, intruder 700/1400 o.i.d. wel eens bekeken?


in ieder geval succes met lessen!
 
Is dat wel zo? Ik reed vroeger, toen jullie nog bijna allemaal vloeibaar waren op 250cc, 350cc en 500 cc motoren met tussen de 15 en 35 pk en bijna altijd met z'n tweetjes en we haalden zonder problemen de maximum toegestane snelheid.

Okay, als je met twee personen van 120 kg per stuk binnen 4 seconden van 0 naar 100 km/u wilt, heb je iets meer vermogen nodig, maar hoe belangrijk is dat?
 
Het is zeker niet onmogelijk om er met zijn 2en op te rijden, dat zeer zeker niet ;).
ik ben ooit begonnen op de Kawa EN 500 van m'n moeder, maar als ik dat dan mag vergelijken met het koppel en comfort dat mn pa heeft op zijn 1500 intruder is mijn keuze snel gemaakt ;) Persoonlijk vond ik de 500 nou niet echt comfortabel rijden op bijv. een 100-120km weg, en ikzelf miste wat vermogen.
T' is natuurlijk appels met peren vergelijken, maar TS geeft aan best door te willen sparen voor een duurder/zwaarder model, dus dat zou ik dan persoonlijk doen ;)
 
Tis maar net wat je zelf als prettig ervaart dadelijk. n.a.v. bovenstaande tekst neem ik aan dat je zwaar mag rijden ;), als je dan je vrouw mee achterop wilt nemen zou ik wel wat zwaarder gaan qua cc's :D

Als ik eenmaal geslaagd ben mag ik wel zwaar rijden ;) Maar ik mag inderdaad beginnen voor 't A rijbewijs.

Persoonlijk vind ik de intruders altijd wel wat hebben, maar that's me ;)
Want zoals @Martell al zegt, met z'n 2en op een 500cc choppertje is lastig gang houden.. -O-

-het is wel iets duurder- maar: Vulcan 800, intruder 700/1400 o.i.d. wel eens bekeken?


in ieder geval succes met lessen!

Ja die staan allebei op mijn lovelist :P De Intruder noem ik al stiekem mijn liefje sinds ik er voor het eerst een zag. en ook de Vulcan vind ik prachtig! Maar dan moet ik nog wel héél lang doorsparen, en ik denk dat mijn enthousiasme dat niet toe gaat laten. Als ik dat roze papiertje eenmaal heb ben ik denk ik bang dat dat stemmetje wat zegt "Ik wil nu een motor!" steeds luider wordt, haha.
 
Wat ik op dit forum veel lees is "aan de lichte kant beginnen".

Dat zou ik niet te zwaar nemen als ik jou was, zelf begonnen op een 800cc en daar rij ik nog vrolijk op rond. Denk dat dit ook eerder van toepassing is op de racers, een 800cc cruiser zal heel anders rijden dan een 800cc supersport.

Gewoon proefrijden en kijken wat je prettig vind rijden :Y
 
Probeer ook de Vulcan 750 eens, die zijn niet echt duur in aanschaf, vraag alleen wel of er al wat aan de dynamo is gedaan en of er acuuproblemen zijn geweest (warme accu, opgeblazen accu)
op zich willen deze best wel rijden alleen ze willen wel regelmatig op toeren gehouden worden
 
Is dat wel zo? Ik reed vroeger, toen jullie nog bijna allemaal vloeibaar waren op 250cc, 350cc en 500 cc motoren met tussen de 15 en 35 pk en bijna altijd met z'n tweetjes en we haalden zonder problemen de maximum toegestane snelheid.

Okay, als je met twee personen van 120 kg per stuk binnen 4 seconden van 0 naar 100 km/u wilt, heb je iets meer vermogen nodig, maar hoe belangrijk is dat?
Alle voertuigen gaan tegenwoordig vlotter dan vroeger.

Natuurlijk is het te doen, en voorheen was er niet heel veel meer keuze.

Vandaag de dag wel, en rij-comfort is toch belangrijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan