Motor onder carport met of zonder hoes?

JesseZ300

MF'er
15 dec 2016
34
0
Beste Motorrijders. :]

Mijn Kawasaki Z300 staat onder de carport met een hoes. Nu merk ik dat als ik wil gaan rijden er veel condens op mijn motor ligt terwijl ik wel een ademende hoes heb gekocht van kwaliteit.
De motor staat zo goed als droog onder de carport en er kan hooguit door wind een paar druppels naar binnen waaien op de motor.

Nu is mijn vraag: is het beter om de motor onder de carport met of zonder hoes te gebruiken?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,

Jesse
 
Nou, je geeft zelf het antwoord al?
Kijk eens of er verschil in condens is als je 't zonder hoes neerzet?
 
Wil je met dit weer vocht echt tegengaan kom je op een combi van verwarmen en ventileren. Omdat hij toch al onder een carport staan zal die hoes hooguit wat stof tegenhouden wat je er anders ook zo af kunt wassen. Zoals gezegd probeer het eens zonder hoes, ik doe wel een handdoekje over de buddy tegen voetstapjes van katten uit de buurt.

Omdat hij al onder een carport staat kun je ook eens denken aan de ondergrond. Er trekt ook veel vocht vanuit de grond omhoog. Zelf heb ik merkbaar verschil ervaren met twee identieke schuurtjes naast elkaar waarbij eentje een betonvloer had en de ander tegels op het zand. In beiden stond op hetzelfde moment een motorfiets en die op de tegels bleef veel langer vochtig.
 
Je auto parkeren onder een carport schijnt beter te zijn dan de auto te parkeren in een garage, dit komt omdat onder de carport veel meer ventilatie is.

Gewoon lekker zonder hoes parkeren onder de carport zou ik zeggen.
 
de hoes er pas over doen als de motor weer dezelfde temperatuur heeft als de omgeving. anders warmt de motor de lucht onder de hoes op, waardoor de lucht extra vochtig wordt, en dat vocht daarna weer condenseert op de koude motor.
 
Ik heb mijn motor zonder hoes onder een carport staan, geen enkel probleem. Mijn stem is duidelijk...
 
Wil je met dit weer vocht echt tegengaan kom je op een combi van verwarmen en ventileren. Omdat hij toch al onder een carport staan zal die hoes hooguit wat stof tegenhouden wat je er anders ook zo af kunt wassen. Zoals gezegd probeer het eens zonder hoes, ik doe wel een handdoekje over de buddy tegen voetstapjes van katten uit de buurt.

Omdat hij al onder een carport staat kun je ook eens denken aan de ondergrond. Er trekt ook veel vocht vanuit de grond omhoog. Zelf heb ik merkbaar verschil ervaren met twee identieke schuurtjes naast elkaar waarbij eentje een betonvloer had en de ander tegels op het zand. In beiden stond op hetzelfde moment een motorfiets en die op de tegels bleef veel langer vochtig.


Wat voor ondergrond adviseer je? Ik heb nu tegels met daaronder zand.
Motor op rubber zetten?
 
de hoes er pas over doen als de motor weer dezelfde temperatuur heeft als de omgeving. anders warmt de motor de lucht onder de hoes op, waardoor de lucht extra vochtig wordt, en dat vocht daarna weer condenseert op de koude motor.

Ik neem aan dat je bedoeld na gebruik?
 
Wat voor ondergrond adviseer je? Ik heb nu tegels met daaronder zand.
Motor op rubber zetten?
Dat is een kwestie van proberen. Om te beginnen kun je hem bijvoorbeeld op een rubberen mat zetten. Je kan ook isolatiemateriaal onder de tegels plaatsen op de plek waar je de motor parkeert. Een andere optie is een verhoging waar je de motor op plaatst en waar de wind onderdoor kan om te ventileren, een soort stevige pallet zeg maar. Wat ook scheelt is als de carport van minstens twee kanten ventilatie heeft zodat je een luchtstroom creëert.

Het is ook maar net hoever je wilt gaan. Het principe is dat het gaat om ventileren, vochtig wordt het toch wel deze tijd van het jaar het is alleen de vraag in hoeverre het tussendoor ook weer kan drogen.
 
Of je zou onder de carport een hoes kunnen gebruiken die eigenlijk bedoeld is voor in de schuur/garage. Ademt echt lekker door en houdt wel stof en vuil en katten of vogels en dus vogelpoep van de motor. Kans op condens is volgens mij nul. Beviel mij toendertijd heel goed toen mijn motor onder de carport stond. Voordeel is ook (mijns inziens) dat je die hoes na het rijden er wel gelijk overheen kunt trekken, want dat ademt echt ruim voldoende terwijl zo'n ademende regenhoes veel meer warmte indamt/zweteriger is. In die carport lagen tegels op een dikke zandondergrond.
 
Laatst bewerkt:
bedankt allemaal voor de tips. ik heb de motor nu onder de carport staan zonder hoes en gaat beduidend beter dan met hoes. Ook heb ik een zeil ervoor gespannen zodat het niet in kan regenen maar toch wel genoeg ventileert vanaf de zijkanten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan