motor ongelukken en wat je kan leren

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.364
617
Gelderland
Post hier een leerzame motor video die je hebt gevonden en waar andere motor / autorijders van kunnen leren. Zodat wij langer mogen genieten van de weg op 2 wielen.

Motor ongeluk video
Soms als je iets raars ziet, is het afhankelijk van de verkeer achter je, raadzaam om wat snelheid te minderen. ter anticipatie van een sitatie waar je bijv. hard moet remmen en/of uitwijken naar rechts , de berm in.

Denk dat de motorrijder in deze video de klap had kunnen voorkomen als ie gas had vermindert. Dan had ie 1) noodstop, 2) gas los en uitwijken naar rechter berm,
 
Het is denk makkelijker om de video zo neer te zetten.
487F50E4-D5BB-4786-A999-4648CAB81FD9.jpeg

 
Heb ik een poosje gedaan, maar op een gegeven moment heb je alles al gezien.
“orange state” “brown State” enz.
En van die kutrokform of zoiets werd ik helemaal simpel.
En het is een Amerikaan, die zitten toch mentaal iets anders bedraad dan in deze regio.
Het verkeer is daar veel rustiger over het algemeen, maar wél meer debielen per vierkante auto.
Een youtuber die ik aan kan raden is deze:
Motoyosti
 
Wat ik vaak doe: minimaal 2~3 keer de handrem aantikken voor mijn remlicht, als signaal. Dan weet ie: er gebeurd iets!

'Handrem' op een motor.... :+ Je bedoelt Voor rem?
Remlicht had ik voor/in de bocht al op laten lichten... en brande ook vol toen meneer de bocht om kwam, reflectie is te zien in zijn nummerplaat.
Meneer gaf aan dat hij ook remde maar 'er gebeurde niks'....

Vandaar ook de les:
"Ook als jij niks verkeerd doet kan het mis gaan."
 
'Handrem' op een motor.... :+ Je bedoelt Voor rem?
Remlicht had ik voor/in de bocht al op laten lichten... en brande ook vol toen meneer de bocht om kwam, reflectie is te zien in zijn nummerplaat.
Meneer gaf aan dat hij ook remde maar 'er gebeurde niks'....

Vandaar ook de les:
"Ook als jij niks verkeerd doet kan het mis gaan."
Dan is er nog een andere les te leren: blijven kijken naar achter, indien gevaar, links / rechts aan je voorligger passeren..... noemt men "escape plan"?
 
Dan is er nog een andere les te leren: blijven kijken naar achter, indien gevaar, links / rechts aan je voorligger passeren..... noemt men "escape plan"?
Ik was op dat moment al aan het kijken om te 'filteren' (getuige het kleine slingertje vlak voor de 'crash')...
"escape plan" was om te gaan filteren.... Echter er was te weinig tijd om dat plan tot uitvoering te brengen.
Ruim op tijd al aangegeven te remmen (voor/in de bocht),
'ruim op tijd' al gaan kijken om netjes te filteren (afstand zat iig maar achterligger komt gewoon te hard aan).

Wat je op 't filmpje niet ziet is dat er een stadsbus aankomt vanuit de andere kant, dus links langs de auto op dat stukje tussen de 2 witte strepen was niet mogelijk want dan zou ik van de voorkant iets raken/blokkeren...

Laten we het nu maar gewoon houden op: Soms heb je gewoon pech, ook al doe je alles goed.

---
Edit:
En ja, sinds dat dit gebeurt is heb ik meer lak aan "rustig" filteren en 'raus' ik 'm er langs als ik de gedachte heb dat er anders iemand bij mij achterop klapt.
 
Heb ik een poosje gedaan, maar op een gegeven moment heb je alles al gezien.
“orange state” “brown State” enz.
En van die kutrokform of zoiets werd ik helemaal simpel.
En het is een Amerikaan, die zitten toch mentaal iets anders bedraad dan in deze regio.
Het verkeer is daar veel rustiger over het algemeen, maar wél meer debielen per vierkante auto.
Een youtuber die ik aan kan raden is deze:
Motoyosti
Maar als je ook ziet hoe makkelijk je daar een rijbewijs krijgt, snap je het ook wel.
Echt elke gek hoeft maar een achtje te draaien en te kunnen remmen en je krijgt een rijbewijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan