Motor ontkoppelt niet volledig

NoCtrl1984

Rookie
9 dec 2018
12
0
Beste leden/techneuten,

Mijn motor (Kawasaki Z750S 2006 KM stand: +/- 85000 ) wilt niet meer volledig ontkoppelen, ook niet nadat deze warm is (zover temperatuur daar een invloed op zou kunnen hebben). Starten met ingeknepen koppeling in de eerste versnelling geeft goed merkbaar kracht op het achterwiel, en starten gaat moeizaam tot niet. In de neutraal zijn deze verschijnselen niet. Tijdens rijden gaat het schakelen hakerig.

Gecontroleerd:
Koppelingskabel: Binnenkabel is onbeschadigd aan beide kanten en kan vrij bewegen door de buitenkabel.
Afstelling: Als test heb ik bijna alle speling er uit gedraaid om te kijken of dit positief effect had op het volledig ontkoppelen. Helaas geen positief effect. De symptomen blijven aanwezig.

Op basis van het bovenstaande ben ik begonnen met het demonteren van de koppelingdeksel. De afgetapte olie had geen afwijkende kleur. Echter in de deksel kleurt de olie lichtbruin en is wat schuimerig.
Vervolgens heb ik de bouten van de veren losgedraaid om bij de platen te kunnen komen. De voorste platen tonen geen sporen van verhitting (verkleuring). De veren heb ik opgemeten en de lengte hiervan is nog binnen tolerantie.

Wat is jullie advies? Is het aan te raden nieuwe platen en of nieuwe tussenplaten preventief te wisselen? De olie gaat zoiezo vervangen worden.
Alvast bedankt voor jullie tips!
 

Bijlagen

  • photo_2018-12-09_11-31-37.jpg
    photo_2018-12-09_11-31-37.jpg
    115,1 KB · Weergaven: 114
  • photo_2018-12-09_11-31-26.jpg
    photo_2018-12-09_11-31-26.jpg
    114,3 KB · Weergaven: 109
  • photo_2018-12-09_11-31-32.jpg
    photo_2018-12-09_11-31-32.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 96
  • photo_2018-12-09_11-31-57.jpg
    photo_2018-12-09_11-31-57.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 92
De olieresten in het koppelingsdeksel lijken water te bevatten.
Kijk eens of de platen wel vlak zijn en of de lamellen van de platen niet te diep in de koppelingskorf zijn ingeslagen.
 
Water zie ik er niet in hoor, zou me daar niet druk over maken tenzij er echt bruine sludge uit komt. Been there :+ Ignore that, brainfart.

Hoe zien je stalen platen eruit? Kunnen krom getrokken zijn door oververhitting.

Even alle platen eruit trekken en gelijk de korven beoordelen.
 
Laatst bewerkt:
Water zie ik er niet in hoor, zou me daar niet druk over maken tenzij er echt bruine sludge uit komt. Been there :+

Hoe zien je stalen platen eruit? Kunnen krom getrokken zijn door oververhitting.

Even alle platen eruit trekken en gelijk de korven beoordelen.
Water zit er wel degelijk in,duidelijk condens vorming en daardoor witte sludge in het deksel.
 
Hoi RR. en Unruled
Bedankt voor jullie reactie
Ik zal de koppeling even verder demonteren en kijken naar afwijkingen.

@Unruled : De eerste stalen platen waren niet blauw of groefvorming ed. Ik zal de rest ook even goed onder de loep nemen.
 
Even een andere vraag tussendoor: Als de hendel bedient wordt in normaal bedrijf, wordt er dan helemaal geen druk meer uitgeoefend op de platen, of is er altijd wel wat druk en zorgt de olie in dat geval er voor dat de platen bijna frictieloos over elkaar schuiven?
 
Even een andere vraag tussendoor: Als de hendel bedient wordt in normaal bedrijf, wordt er dan helemaal geen druk meer uitgeoefend op de platen, of is er altijd wel wat druk en zorgt de olie in dat geval er voor dat de platen bijna frictieloos over elkaar schuiven?
Een natte koppeling plakt altijd wel een beetje. Het is de druk die ze veel frictie geeft, maar tot op zekere hoogte heb je altijd een beetje een "vloeistofkoppeling". Hoort niet veel te zijn.
 
Even een andere vraag tussendoor: Als de hendel bedient wordt in normaal bedrijf, wordt er dan helemaal geen druk meer uitgeoefend op de platen, of is er altijd wel wat druk en zorgt de olie in dat geval er voor dat de platen bijna frictieloos over elkaar schuiven?
Een natte platenkoppeling komt iets minder goed vrij dan een droge. Als er aan de platen en de koppelingskorf niets te zien is, kan het ook wel aan de olie liggen, gezien de hoeveelheid water die er in zat.
 
Ben je 100% zeker dat alle platen hetzelfde zijn.
Als er toch kleine verschillen, zitten de platen dan wel in de goede volgorde................................??

Ik heb nl hetzelfde gehad. Maar bij mij was het probleem omgekeerd: Ik hield steeds een beetje slip.
Ik had platen niet in precies in de goede volgorde en had ook effe niet in de gaten dat er heel klein verschil in sommige platen zat.
Bij demontage was ik te onbenullig. Volgende keer platen exact in goede volgorde te houden.
 
Ben je 100% zeker dat alle platen hetzelfde zijn.
Als er toch kleine verschillen, zitten de platen dan wel in de goede volgorde................................??

Ik heb nl hetzelfde gehad. Maar bij mij was het probleem omgekeerd: Ik hield steeds een beetje slip.
Ik had platen niet in precies in de goede volgorde en had ook effe niet in de gaten dat er heel klein verschil in sommige platen zat.
Bij demontage was ik te onbenullig. Volgende keer platen exact in goede volgorde te houden.
Hoi mean-machine,
Dit is de eerste keer dat de koppeling gedemonteerd is. Ik zal er rekening mee houden tijdens montage dat alles weer in volgorde is!
 
Een natte platenkoppeling komt iets minder goed vrij dan een droge. Als er aan de platen en de koppelingskorf niets te zien is, kan het ook wel aan de olie liggen, gezien de hoeveelheid water die er in zat.
ok! Koppeling controleren, als dat ok is, nieuwe olie er in en dan zou het weer goed moeten zijn!
 
Zou eerst al je platen goed schoon maken, als je niks raars ziet dan weer monteren, de koppeling inknijpen, en kijken of de platen vrijkomen.
Probeer vervolgens met ingeknepen koppeling, in versnelling je achterwiel te draaien, of motor vooruit te duwen.
Dit moet makkelijk gaan.
Daarna doe je pas nieuwe olie erin
 
Zou eerst al je platen goed schoon maken, als je niks raars ziet dan weer monteren, de koppeling inknijpen, en kijken of de platen vrijkomen.
Probeer vervolgens met ingeknepen koppeling, in versnelling je achterwiel te draaien, of motor vooruit te duwen.
Dit moet makkelijk gaan.
Daarna doe je pas nieuwe olie erin

goeie, ga ik zeker doen!
 
Ik zet in op een ingeslagen koppelingskorf.
Het is niet goed te zien op de foto, maar het lijkt er wel een beetje op. De symptomen zijn hetzelfde als wat ik eens heb gehad. Zelfs met gloednieuwe koppelingsplaten kwam de afstelling toen (op de koppeling, niet de handel) zeer nauw, 1/8 slag meer en de koppeling bleef kleven, 1/8 slag minder en de koppeling ging slippen.
Door de cupjes in de korf kunnen de platen niet meer vrijelijk bewegen, dat was bij de oorzaak van de ellende.
 
Ik zet in op een ingeslagen koppelingskorf.
Het is niet goed te zien op de foto, maar het lijkt er wel een beetje op. De symptomen zijn hetzelfde als wat ik eens heb gehad. Zelfs met gloednieuwe koppelingsplaten kwam de afstelling toen (op de koppeling, niet de handel) zeer nauw, 1/8 slag meer en de koppeling bleef kleven, 1/8 slag minder en de koppeling ging slippen.
Door de cupjes in de korf kunnen de platen niet meer vrijelijk bewegen, dat was bij de oorzaak van de ellende.

1: Welke afstelling op de koppeling heb je het over?

2: Elke natte platenkoppeling die een uur heeft gedraaid heeft loopsporen in de korf zitten. Maar er zit een nogal groot verschil tussen loopsporen en een ingeslagen korf. Ik heb het in ieder geval zo weinig meegemaakt dat het zeker niet het eerste is waar ik aan denk bij een plakkende koppeling. Ongeveer 100 keer vaker zie ik wel kromme stalen platen die ervoor zorgen dat de boel niet vrijkomt.
 
Beste mensen, bedankt voor de tips zo ver! Ik ga als eerst de platen op volgorde demonteren, controleren op afwijkingen (kromgetrokken platen, grote afwijkingen in het huis ect), schoonmaken en weer terug monteren in dezelfde volgorde indien geen afwijkingen gevonden. Vervolgens test ik het eerst even droog. Wel ga ik de koppeling na het schoonmaken een beetje insmeren met nieuwe olie (soms lees ik de manuals). Als ik iets vreemds zie zal ik hier nog wel wat afbeeldingen uploaden :). De aankomende dagen gaat het alleen even niet gebeuren ..
Overigens heb ik nog een konijn in de hoge hoed die ik bewust nog even achter had gehouden: de fiets is aan de rechterkant omgevallen (mensen spraken van omgewaaid, andere discussie ... :/) en daarna had hij het duidelijk merkbaar. Daarvoor had hij het volgens mij ook al een beetje, omdat het schakelen al wat minder ging. Vandaar dat ik al nieuwe olie had gekochT. De fiets staat vaak buiten dus vocht is een grote kanshebber in mijn ogen. Mijn theorie: Er zat al vocht in de olie (duh), motor viel om, de meeste olie loopt in de deksel inclusief de olie wat veel water bevat wat vooral te vinden is in het laagste punt van het blok. Koppeling krijgt te maken met een hoop verontreiniging. Koppeling werkt na de val k .. vervelend :P.

Als het gelukt is laat ik het natuurlijk weten :]
 
Ik kan me voorstellen dat door opwarmen en afkoelen van het blok er ook condensaat ontstaat vanwege de "open" verbinding via de ontluchting van het blok. Ik hoef me toch geen zorgen te maken over de compressie mag ik hopen?
 
Nee, er lekt altijd wat uitlaatgas langs de zuigerveren. Om te voorkomen dat de druk in het carter oploopt is er een ontluchting naar de airbox. Waterdamp is naast kooldioxide een hoofdbestanddeel van de uitlaatgassen.
Het koppelingsdeksel is een van de koudste plekken van de motor, vandaar dat de gassen daar in het koude jaargetijde en bij korte ritten condenseren.
 
Koppelingsdeksel niet beschadigd door het omvallen?
Nee, hij is op het stuurgewicht gevallen en op de uitlaat. Tevens is de schetsplaat van de voetrem/voetsteun afgebroken. De schade viel eigenlijk (optisch) reuze mee. Ik ben er nog wel mee terug naar huis gereden met me vriendin die vooruit reed op haar motor om alle stoplichten even op groen te zetten. Ik heb verder geen vreemd rijgedrag kunnen bespeuren.
 
Vandaag het zooitje uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Geen vreemde dingen kunnen vinden. Dikte van de frictieplaten was ruim binnen tolerantie, staalplaten waren niet blauw en op het oog niet krom. Zooitje ingesmeerd met nieuwe olie en in elkaar gezet. Achterwiel liep nog steeds voor mijn gevoel zwaar. Nu is mijn schuur niet verwarmd (tot zover dat wat uitmaakt). Vervolgens getest zonder de veren er op. Liep ongeveer net zo zwaar. Zonder de platen loopt alles heel soepel. Nu denk ik dus dat de olie inderdaad wat plakt. Ik ga er mee rijden en dan zie ik wel wat er gebeurt
 
Terug
Bovenaan Onderaan