Motor ontkoppelt slecht

MrProper

MF veteraan
9 mrt 2008
7.452
1.717
kop van nh
Wie wil er even meedenken... mijn speed triple 1050, 2011, 20k op de klok ontkoppelt slecht, en ik heb het idee dat het erger wordt.

Ik merk het vanaf stilstand wegrijden, beetje schokkerig gevoel in het blok.
bij een remmende motor op gemiddelde snelheid (80 kmh en lager) doet de koppeling niks. Bij een trekkende motor of bij hogere toerentallen en snelheden, niks aan de hand. Ontkoppelt dan prima.

Nu schakel ik bij lage snelheden dus met een beetje tussengas. Dit lijkt me niet de bedoeling :+

Ohja, vol gas slipt de koppeling niet. Dus het lijkt niet op versleten koppelingsplaten...

In het blok zit nu motul 300v 15w50. Zou het misschien zijn dat de olie te dik is?

Alvast bedankt voor het advies :)
 
Nope ik heb nog niks aan de afstelling van de kabel gedaan, omdat ik denk, dat als dat het zou zijn, het probleem altijd voor zou moeten komen :)

Ik denk dat er tussen warm/koud/hoge snelheid/lage snelheid zeker wel verschillen zitten.

Als je hem niet gelijk weg wil brengen zou ik hem een paar slagen strakker zetten (uiteraard wel een vrije slag overhouden) en een proefritje gaan maken. Wanneer je geen verschil merkt kun je het aantal slagen ook direct weer terugstellen.
 
Had jij niet eerder al last van plakkende platen?

Het zouden misschien wel eens niet versleten koppelingsplaten kunnen zijn maar wel een ingeslagen koppelingskorf. Je was met de 990 nog wel een behoorlijke wheely koning :+ en met wheely-en krijgt de koppeling wel iedere keer een klap. Ik weet niet of je dat met de speed ook doet?
 
Ik denk dat er tussen warm/koud/hoge snelheid/lage snelheid zeker wel verschillen zitten.

Als je hem niet gelijk weg wil brengen zou ik hem een paar slagen strakker zetten (uiteraard wel een vrije slag overhouden) en een proefritje gaan maken. Wanneer je geen verschil merkt kun je het aantal slagen ook direct weer terugstellen.

Goeie tip :)

Ik ga eerst kijken of het verschil in de olie zat. 350 ml is iets teveel. Misschien dat de koppeling net te weinig olie kreeg...
Had jij niet eerder al last van plakkende platen?

Het zouden misschien wel eens niet versleten koppelingsplaten kunnen zijn maar wel een ingeslagen koppelingskorf. Je was met de 990 nog wel een behoorlijke wheely koning :+ en met wheely-en krijgt de koppeling wel iedere keer een klap.

Ja dat eerste probleem was door inferieure olie die op hoge temp problemen gaf. Nu iets dikkere goede olie en hij heeft het 1000 km goed gedaan. In dld geen last gehad.

Hahaha dat was op de duke. Overigens gebruik ik mn koppeling nooit met wheelies. Alles op het gas.

Maar de korf kan het ook wel eens zijn. Dat word stap 3 na olie / kabel... -O-
 
Koppeling krijgt niet tekort olie van die paar honderd ml...

Koppelingskabel nog net een klein beetje vrije slag geven en hendel voor de test eventueel ook wat verder weg zetten.
Zit de originele hendel erop?
 
Je hebt bij je hendel ook zo'n stel knop waar je gewoon aan kunt draaien zonder steeksleutel 😉

Yup.

Maargoed, net terug. Zoals verwacht, extra olie maakt niet uit. Wat me wel opviel:

- als het ontkoppelen wel gaat, gaat het met een voelbare *klak* uit het blok / koppeling.
- als ie niet ontkoppelt, en ik doe niks, ontkoppelt ie na een paar seconde alsnog. Soms helemaal niet.
- als ie niet ontkoppelt en ik geef een beetje gas, koppelt ie met een *klak* alsnog en valt ie terug naar stationair zodat er te schakelen valt.

Spelen met de stelschroef heeft niets uitgemaakt zoals verwacht.

Mijn gevoel gaat nu uit naar een mechanisch (korf?) probleem...
 
Daar heeft het wel weg van, zeker omdat hij er ook een vreemd geluid bij maakt.

Als je de platen eruit haalt denk dan goed om de volgorde en montage richting.

De onderste en bovenste plaat zijn afwijkend en onderop zit een veer ring die het zwikkie helpt los te komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan