Motor op het oog, maar gaat moeilijk in z'n neutraal

Status
Niet open voor verdere reacties.

DSLR_Shooter_

Rookie
9 jul 2023
5
17
Hi allemaal!

Ik ben een mooie Honda CB500 caferacer uit 75 tegengekomen, langs geweest en hij is echt heel gaaf! Loopt mooi, en mooi retro geroffel :)
Heeft een gereviseerd blok.
Alleen wat opviel was dat deze motor lastig in z'n neutraal te krijgen was, de eigenaar gaf aan dit te herkennen en het vaak met de hand te doen omdat dat makkelijker gaat...

Dit is uiteraard niet wat ik wil, en voordat ik de motor voor een aanzienlijk bedrag overneem vraag ik me af of dit probleem (relatief) makkelijk te verhelpen is aangezien 'ie voor de rest wel goed schakelt...

Verder stuurt die ook vrij zwaar, is dit normaal voor een motor als deze? Of is ook dit nog soepeler te krijgen?

Ben benieuwd naar een passende oplossing of advies!
 
Laatst bewerkt:
Een hele hoop woorden uit het negatieve spectrum zouden synoniem kunnen zijn voor Caferacer...
Meestal moet je creatief en vindingrijk zijn om zoiets rijdend te houden.
Vaak is er zoveel verwijderd en of veranderd dat het eindresultaat op het punt betrouwbaarheid niet kan wedijveren met het origineel.
 
Heb je een foto van de motor?

Wat veel gebeurd is dat er een moderne up side down voorvork met bijbehorende kroonplaten in een oud frame wordt gezet. De moderne kroonplaten hebben veel minder offset. Hierdoor wordt de naloop van de motor groter en gaat deze zwaarder sturen. Op het oog mooi, in praktijk niet goed doordacht. Als daarbij de moderne voorvork ook nog langer is, of er van die mooie lage achterschokbrekers worden gemonteerd, dan gaat het geheel nog moeilijker door de bocht als een chopper.

Uiteraard heeft iedereen hier zijn eigen overwegingen in. Bij mij gaat functie altijd boven uiterlijk. Bij veel café racer bouwsels gaat het uiterlijk boven de functie.
 
Heb je een foto van de motor?

Wat veel gebeurd is dat er een moderne up side down voorvork met bijbehorende kroonplaten in een oud frame wordt gezet. De moderne kroonplaten hebben veel minder offset. Hierdoor wordt de naloop van de motor groter en gaat deze zwaarder sturen. Op het oog mooi, in praktijk niet goed doordacht. Als daarbij de moderne voorvork ook nog langer is, of er van die mooie lage achterschokbrekers worden gemonteerd, dan gaat het geheel nog moeilijker door de bocht als een chopper.

Uiteraard heeft iedereen hier zijn eigen overwegingen in. Bij mij gaat functie altijd boven uiterlijk. Bij veel café racer bouwsels gaat het uiterlijk boven de functie.
Je doet je naam geen eer aan. :+

Maar post eens wat foto`s en wie is de verbouwer?
Er zijn er die goed te werk gaan maar helaas zit er veel rommel tussen.
 
stond de koppelingkabel speling wel juist ingesteld?
was de bandenspanning in orde?
was de balhoofdlagerspeling in orde?
Eerste weet ik niet, de motor heeft daar lang stil gestaan...
De bandenspanning was wat laag, misschien is dat waarom die zwaar stuurde?
Heb je een foto van de motor?

Wat veel gebeurd is dat er een moderne up side down voorvork met bijbehorende kroonplaten in een oud frame wordt gezet. De moderne kroonplaten hebben veel minder offset. Hierdoor wordt de naloop van de motor groter en gaat deze zwaarder sturen. Op het oog mooi, in praktijk niet goed doordacht. Als daarbij de moderne voorvork ook nog langer is, of er van die mooie lage achterschokbrekers worden gemonteerd, dan gaat het geheel nog moeilijker door de bocht als een chopper.

Uiteraard heeft iedereen hier zijn eigen overwegingen in. Bij mij gaat functie altijd boven uiterlijk. Bij veel café racer bouwsels gaat het uiterlijk boven de functie.
Qua techniek ben ik nog niet zo bekend met motoren. Maar wellicht dat je het aan de fotos kunt zien haha...
 

Bijlagen

  • IMG_20230709_150254.jpg
    IMG_20230709_150254.jpg
    176,3 KB · Weergaven: 311
  • IMG_20230709_150240.jpg
    IMG_20230709_150240.jpg
    254,7 KB · Weergaven: 300
  • IMG_20230709_150304.jpg
    IMG_20230709_150304.jpg
    220,6 KB · Weergaven: 288
  • IMG_20230709_150651.jpg
    IMG_20230709_150651.jpg
    251,8 KB · Weergaven: 299
De vraagprijs is €4850 met minimum van €4300... Zou dat het waard zijn?
Zou er zeker niet meer dan €4300 voor geven, maar voor €4000 zou ik hem wel kopen, als het alleen om die neutraal stand gaat.
Denk ook niet dat de verkoper lager zal gaan, dus nog lager bieden heeft geen zin, €4000 of laten gaan, er zijn meer goede caferacers te koop.
 
Die veerbalg aan de voorkant. Waar moet die heen als je moet veren?

Geen knipperlichten? Mag voor die leeftijd ontbreken dacht ik, of je dat ook wil?

Rempotje met handleiding als je die wilt openen denk ik.

Pod filters.

db
 
Ik denk dat de strekking van het verhaal is dat je het geld dat je investeert in het bouwen van een caféracer nooit meer terug ziet. Je treft zelden exemplaren die echt mooi zijn, en nog belangrijker ook goed rijden ondanks alle aanpassingen. Mocht je handig zijn, dan zou ik toch echt zelf aan de slag gaan!
 
Een caféracer koop je niet, je neemt hooguit de miskleun van een ander over.
De echte caféracers ontstaan onder je eigen handen, waarbij je leert van jouw eigen fouten die je verbetert. Totdat er uiteindelijk de ultime caféracer in de garage staat die je nooit en te nimmer nog weg wil doen.
 
Laatst bewerkt:
Custom kroonplaten, ingekorte voorvering, onbekende achtervering. De rubber balgen kunnen bijna niet verder ingedrukt worden. Die beperken de toch al korter gemaakte veerweg nog verder.

Qua uiterlijk hartstikke stoer en ik snap de aantrekkingskracht. Qua functie erg twijfelachtig. Pas als ik er op zou rijden, kan ik je vertellen of de stuurgeometrie nog een beetje op het juiste pad zit. Bij twijfel meteen laten staan, dit zijn dure ingrepen en je zit met een motor waar je eigenlijk niet prettig op rijdt.

Tenzij je ego groter is dan je gevoel en je gewoon graag gezien en gehoord wil worden, dan moet je dit ding zeker kopen :+

Zonder gekheid, ik zie in deze café racer hetzelfde als in zoveel van die bouwsels. Waarschijnlijk zit er veel tijd, moeite en geld in, maar het geheel is niet goed doordacht.

Kijk eens op dit forum in de categorie streetfighters. Daar staan toevallig een paar ongelofelijk mooie projecten heel uitgebreid beschreven. Die geven een goed beeld van hoeveel tijd, kennis & kunde, trial & error en rekenwerk er komt kijken bij een goed gebouwd project. Dit project is daarin wel een heel prachtig voorbeeld.
 
Kijk eens op dit forum in de categorie streetfighters. Daar staan toevallig een paar ongelofelijk mooie projecten heel uitgebreid beschreven. Die geven een goed beeld van hoeveel tijd, kennis & kunde, trial & error en rekenwerk er komt kijken bij een goed gebouwd project. Dit project is daarin wel een heel prachtig voorbeeld.
Die zijn dan ook veel meer waard dan €4000 :Y
 
Laatst bewerkt:
Motor gereviseerd, maar de koppeling komt niet vrij? Wat is er dan wel gebeurt?
Verder eens met de vorige sprekers. Laten staan, met die banden kan je niet eens motor rijden. Als de carburatie al klopt met die filters.
 
Dan ben ik niet eens technisch aangelegd maar alleen al de uitvoering van de lakwerken, en de oerlelijke telefoonsteun, die de gemiddelde 14jarige met zijn eerste crossbrommer moeiteloos overtrefd, is een heel duidelijk teken dat dit een gereviverfde verbeunde toddenbak is, waarvan de banden heel erg dik in het bandenvet zijn gezet.
ik zie er absoluut geen bazenbak in, wel een trieste cb500 die van zijn spatborden en waardigheid beroofd is...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan