Motor op jiffy stationair laten draaien slecht?

Ins4ne

Die hard MF'er
30 dec 2003
273
0
Hallo mede mfers

Was even benieuwd of dit daadwerkelijk slecht is voor de motor. Verhalen dat er te weinig oliedruk zou zijn enzo. Is dit zo? En is er verschil in oliecirculatie tussen een injectiefiets en carburatorfiets? Mss achterhaalde vraag maar vind niet direct antwoord in zoekfunctie.

Reden is dat ik mijn motor soms minuut laat draaien voordat ik vertrek (helm opzetten, handschoenen aandoen,...enzo. Dus misschien beter van deze gewoonte afstand nemen?
By de way ik rij zelf met r6 van 2005. Injectie model maar zonder middenbok.

Ik hoor het graag :W
 
Hallo mede mfers

Was even benieuwd of dit daadwerkelijk slecht is voor de motor. Verhalen dat er te weinig oliedruk zou zijn enzo. Is dit zo? En is er verschil in oliecirculatie tussen een injectiefiets en carburatorfiets? Mss achterhaalde vraag maar vind niet direct antwoord in zoekfunctie.

Reden is dat ik mijn motor soms minuut laat draaien voordat ik vertrek (helm opzetten, handschoenen aandoen,...enzo. Dus misschien beter van deze gewoonte afstand nemen?
By de way ik rij zelf met r6 van 2005. Injectie model maar zonder middenbok.

Ik hoor het graag :W
Of zich kan het wel hoor.

Liever warm laten draaien, dan als een gek gaan rijden.

Eerste tip die je krijgt is wel ok:

Bij vertrek motor aan, en dan rustig aan wegrijden. Blok warmt vanzelf op tijdens het rustige rijden.
 
Hallo mede mfers

Was even benieuwd of dit daadwerkelijk slecht is voor de motor. Verhalen dat er te weinig oliedruk zou zijn enzo. Is dit zo? En is er verschil in oliecirculatie tussen een injectiefiets en carburatorfiets? Mss achterhaalde vraag maar vind niet direct antwoord in zoekfunctie.

Reden is dat ik mijn motor soms minuut laat draaien voordat ik vertrek (helm opzetten, handschoenen aandoen,...enzo. Dus misschien beter van deze gewoonte afstand nemen?
By de way ik rij zelf met r6 van 2005. Injectie model maar zonder middenbok.

Ik hoor het graag :W


Helemaal Niks mis mee hoor :N ( ik ga er van uit dat ie niet bijna met het stuur op de grond hangt :+ )
, maar` dingen 3 kwartier op de standaard laten warm lopen is een beetje doelloos |( .

Oliedruk is ook genoeg aanwezig bij stationair , zo niet`dan heeft je motorblok al andere problemen.
 
Laatst bewerkt:
Honda raad het bij mijn CB sevenfifty af.
Dit heeft inderdaad te maken met de olie en smering.
Door dat je carter schuin staat zou er een olie smeer probleem op kunnen treden wat bij een koude motor natuurlijk meer impact heeft dan bij een warme motor.

Ik zou het eens voor de zekerheid na gaan vragen bij een merkdealer of kijk het na in een specifiek onderhoud manual van jouw motor.
 
bij de meeste motoren heb je alleen wat extra slijtage omdat het veel langer duurt voordat de motor op bedrijfstemperatuur is. echter bij motoren zonder geforceerde koeling door een ventilator achter de radiator loop je de kans op aanzienlijk meer motorschade omdat het blok te heet kan worden door het ontbreken van rijwind.
 
Dus olie wordt steeds goed (volledig rondgepompt)op zijstandaard?
Het is nu niet dat omdat de de motor schuin staat en laag stationair toerental draait dat de olie niet voldoende op alle plaatsen komt. Een oliepomp zorgt steeds voor voldoende opbouwende druk waardoor er zekers smering is komt op belangrijke plaatsen zoals nokken, cilinderkop enzo?

Ik ga er vanuit geen zorgen te maken bij recentere motoren. Maar misschien dat het wel uitmaakt bij oude carburator aangedreven fietsen?

Zoals aangegeven rij ik met injectie en heb wel al ondervonden dat mijn toerental onregelmatiger loopt (lager is)als hij op de jiffy staat te draaien. Van zodra ik er ga op zitten en hij rechtstaat loopt hij terug regelmatiger met klein beetje hoger stationair toerental.

Ik dacht dat dit verschil enkel was bij motoren met carburators door het hoogteniveau van vlotters.

:W
 
Ja ik ga ook nooit plat door de bocht, want dan draait mn blok zonder olie.

Maar even serieus, er worden al meer dan 100 jaar motorfietsen gemaakt he, en je denkt dat je je motor niet op de jiffy kunt starten en laten draaien. Want daar heeft in die 100 jaar nog nooit iemand over nagedacht.
Als je je olie op het juisten pijl hebt is er totaal niks aan de hand.
 
Ja ik ga ook nooit plat door de bocht, want dan draait mn blok zonder olie.

Maar even serieus, er worden al meer dan 100 jaar motorfietsen gemaakt he, en je denkt dat je je motor niet op de jiffy kunt starten en laten draaien. Want daar heeft in die 100 jaar nog nooit iemand over nagedacht.
Als je je olie op het juisten pijl hebt is er totaal niks aan de hand.
In een bocht staat je olie onder nagenoeg dezelfde hoek als je motor.
 
Heren `als je oliedruk controle lamp / verklikker uit is heb je DRUK ZAT.
Zo`n oliepomp kotst zoveel olie op , dat wil je niet weten .

Je krijgt pas problemen als tegen het plafond racen gaat _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Heren `als je oliedruk controle lamp / verklikker uit is heb je DRUK ZAT.
Zo`n oliepomp kotst zoveel olie op , dat wil je niet weten .


Gaat dan ook niet om de oliedruk. de koude motor krijgt meer condens op de cilinderwanden, de aanslag van benzine verdunt de oliefilm, het duurt ook veel langer om op temp te komen.

Starten en rustig weg rijden, zo snel mogelijk de choke er af is het motto
 
Zoals Smuiger al zegt, het beste is starten en heel rustig wegrijden, dan wordt de motor sneller warm zondar dat je'm echt belast.

Geldt overigens niet voor alle motor, met name de hele oude motoren kan je het beste even stationair laten draaien.
Vooral motoren met een koperen kop, en de zijkleppers moeten echt langzaam opwarmen.

Ook nog bepaalde oude Japanse motoren, die nog slechte zuigers en cilinders hadden, cruciaal was om de zuigers niet te snel warm te laten worden omdat ze anders vast gingen zitten in de nog koude cilinder...

Met met motoren na 1970 geldt over het algemeen wel dat je ze inderdaad het beste rustig warm kan rijden.

*gewoon voor de extra informatie :+
 
Dank voor info:)

Dus conclusie het kan niet zoveel kwaad maar indien het kan liever niet. Zoals ook al aangehaald is als het oliepeil van motorblok goed is, mag het geen probleem zijn. Maar dat is voor de meeste zaken bij motor.

Ik ga er in ieder geval toch op letten. Wil mijn Yamaha toch nog even bij mij hebben. ' :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan