Motor op kenteken krijgen....

Arjan Schild

Rookie
7 aug 2019
10
0
Ik heb een motor die gefabriceerd is in 2015 maar nooit op kenteken gezet is. De motor is voorzien van een Europese typegoedkeuring. Graag wil ik de motor op NL kenteken zetten maar loop tegen de volgende zaken aan:
- Volgens de RDW heb ik een Certificate of Conformity nodig. Deze moet worden verstrekt door de fabrikant. Deze geeft echter aan dat dit niet mogelijk is omdat de motor nooit voor de Europese markt gemaakt is, ondanks dat hij een EU homologatie heeft.
- Het alternatief is een individuele goedkeuring, maar omdat de motor nooit op kenteken gestaan heeft moet hij voldoen aan de huidige eisen. De uitdaging is de emissie eis want die is inmiddels van Euro 3 naar Euro 4 gegaan.

Heeft iemand een creatieve manier om dit toch voor elkaar te krijgen?

Thanks in advance !

AS
 

Rody-rc30

Die hard MF'er
5 aug 2009
857
36
44
Wormer
Wellicht is het handig om even te vermelden om wat voor motorfiets het gaat. En waar je hem hebt gekocht...….
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.954
458
53
De Europese type goedkeuring nummer staat op het typeplaatje vermeld welke op het frame van de motor zit.
Heb je helemaal geen officiële papieren bij de motor gekregen?
 

Arjan Schild

Rookie
7 aug 2019
10
0
Nope. Alleen het aankoopbewijs van mij bij de veiling. Normaal gesproken is dat genoeg als de motor al een eerste registratie heeft gehad. Hetgeen bij mij niet het geval is.....
 

BadSlipper

Hebben we haast of zo?
Donateur
8 feb 2012
1.638
40
61
Noord-Oost Nederland
In 2015 was er nog geen Euro 4. Ik zou gewoon naar het RDW gaan voor een keuring. Ze houden vast wel rekening met het bouwjaar. Als er een nieuwe emissie eis komt, mag ook de dealer in Nederland een overjarig model uit de showroom nog op kenteken zetten.
 
  • Like
Waarderingen: slonzebons

Simonshavenaar

Die hard MF'er
7 aug 2012
286
39
33
Simonshaven
Hebben we het over een Honda VFR800F, type RC79, of hebben we het over iets totaal anders?
Van die RC79 staan er zat op Nederlands kenteken, dus dan zou ik het probleem van RDW niet snappen.
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.954
458
53
Het grootst probleem zit hem in het feit dat je er geen papieren bij hebt.

Honda Nederland de importeur kan je aan zo'n verklaring helpen voor wat betreft de technische gegevens.

De rdw zal eerst een identiteit onderzoek moeten doen en dan pas keuren.

Of je gaat gewoon met de motor naar een keuringstation en je hoort wel van hoe of wat.

Niet naar die in Groningen gaan. Die willen niks.
Zwolle schijnt minder moeilijk te doen
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.266
170
27
Amsterdam
Het kan best zoals de fabrikant zegt dat het een fiets voor een ander werelddeel is met andere emissie-eisen. Dan is de europese typegoedkeuring inderdaad niet van toepassing. Elke auto/motorfiets/brommer/noem het maar op heeft verschillende uitvoeringen voor verschillende werelddelen, puur vanwege de verschillende eisen.
 

Rody-rc30

Die hard MF'er
5 aug 2009
857
36
44
Wormer
Is de motor ooit via de Oostenrijkse importeur geleverd? Dan kunnen zij je wellicht verder helpen.

Anders moet je uit zien te knobbelen via welke weg de motor op de veiling is beland. Je zal wat speurwerk moeten verrichten.
 

KlukKluk66

MF'er
2 mrt 2018
55
22
Ik zou gewoon eerst een bezoek aan de balie van een RDW station brengen.
Ik heb daar goede ervaring mee. Ik had een (nieuwe) motor met verkeerd merk en type op kentekenkaart.
Was niet via telefoon/mail op te lossen (ook niet door de importeur). Een bezoek aan de balie bracht uitkomst.
Daar kunnen ze in ieder geval gericht advies geven en kijken in allerlei bestanden.
 
  • Like
Waarderingen: slonzebons

Arjan Schild

Rookie
7 aug 2019
10
0
Hebben we het over een Honda VFR800F, type RC79, of hebben we het over iets totaal anders?
Van die RC79 staan er zat op Nederlands kenteken, dus dan zou ik het probleem van RDW niet snappen.
Bureaucratie,....onwelwillendheid,....computers says no,....
Het is niet alleen de RDW maar ook de fabrikant. Als die gewoon de CoC zou afgeven dan zou de RDW ook niet moeilijk doen...
 

Arjan Schild

Rookie
7 aug 2019
10
0
Ik zou gewoon eerst een bezoek aan de balie van een RDW station brengen.
Ik heb daar goede ervaring mee. Ik had een (nieuwe) motor met verkeerd merk en type op kentekenkaart.
Was niet via telefoon/mail op te lossen (ook niet door de importeur). Een bezoek aan de balie bracht uitkomst.
Daar kunnen ze in ieder geval gericht advies geven en kijken in allerlei bestanden.
Dat is inderdaad het beste advies tot nu toe.... human interaction is altijd beter dan email/telefoon.
Thanks !
 

Arjan Schild

Rookie
7 aug 2019
10
0
Is de motor ooit via de Oostenrijkse importeur geleverd? Dan kunnen zij je wellicht verder helpen.

Anders moet je uit zien te knobbelen via welke weg de motor op de veiling is beland. Je zal wat speurwerk moeten verrichten.
Ik heb de customer service van de veiling benaderd en zij zeggen niks voor mij te kunnen doen behalve dat ze de motor kunnen terugnemen als ik vind dat de verstrekte informatie incorrect was. De motor is in ieder geval NIET door de Oostenrijkse importeur het land binnen gekomen...dat heb ik ook al onderzocht.

Bedankt voor het meedenken!
 

Arjan Schild

Rookie
7 aug 2019
10
0
Ik zou gewoon eerst een bezoek aan de balie van een RDW station brengen.
Ik heb daar goede ervaring mee. Ik had een (nieuwe) motor met verkeerd merk en type op kentekenkaart.
Was niet via telefoon/mail op te lossen (ook niet door de importeur). Een bezoek aan de balie bracht uitkomst.
Daar kunnen ze in ieder geval gericht advies geven en kijken in allerlei bestanden.
Thanks,...dit ga ik zeker doen !
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.614
1.676
45
Turnhout
Bezoek site
Ik heb het eens gehad dat RDW in hun database eenzelfde motor ging zoeken om de gegevens over te nemen.
Dat deed men obv merk, type en bouwjaar.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
13.065
1.599
Ik zag op Mobile.de dat er in Duitsland zat VFR800,s op kenteken staan,dus ze zijn wel degelijk in Europa geleverd,
ik denk dat ze bij Honda gewoon moeilijk lopen te doen omdat het een niet officieel door hun geïmporteerde motor is.
Als jou VFR EU gehomologeerd is en een echt 2015 model moet het mogelijk zijn een kenteken er op te krijgen,en is het
onwil van Honda om er geen certificaat op te geven.Wat ze vaak met uit de USA geimporteerde wagens doen is ze eerst door de Duitse TUV
laten keuren en dan een Nederlands kenteken aanvragen,de TUV is veel makkelijker met keuren dan de RDW.
Door de TUV laten keuren kan gewoon in Nederland,er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn om voertuigen uit de USA of andere landen buiten
de EU op kenteken te krijgen,ff Googlen op USA import.
 
Laatst bewerkt:

Vmaxxx

MF veteraan
17 jun 2004
1.523
8
Eindhoven
Boonstra in Ureterp heeft een frame + papieren van een 2014 model liggen. Als het NL papieren zijn gewoon de NL kentekenplaten op jouw motor zetten en rijden. Anders het frame van jouw motor vervangen door dit frame, NL kenteken aanvragen en rijden, of alles weer terug bouwen als je het frame niet vertrouwt en rijden.

Honda VFR 800 F 2014- (VFR800F RC79) Frame + EU Papieren - Boonstra Parts

Maar het feit dat het frame dat Boonstra heeft liggen EU papieren heeft zegt denk ik al genoeg...

Succes!
 

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
4.910
543
Zeeuws Vlaanderen
Wou net zeggen , wat Vmaxxx zegt..
Ding is -eerlijk- gaan we even van uit, gewoon omdopen en zegenen.. klaar.

Op de lange manier zal het vast wel kunnen, maar waarom je al die moeite op de nek nemen.
 

Simonshavenaar

Die hard MF'er
7 aug 2012
286
39
33
Simonshaven
Boonstra in Ureterp heeft een frame + papieren van een 2014 model liggen. Als het NL papieren zijn gewoon de NL kentekenplaten op jouw motor zetten en rijden. Anders het frame van jouw motor vervangen door dit frame, NL kenteken aanvragen en rijden, of alles weer terug bouwen als je het frame niet vertrouwt en rijden.

Honda VFR 800 F 2014- (VFR800F RC79) Frame + EU Papieren - Boonstra Parts

Maar het feit dat het frame dat Boonstra heeft liggen EU papieren heeft zegt denk ik al genoeg...

Succes!
Dat frame van Boonstra had ik ook al gezien, vandaar mijn vraag of het om een RC79 ging (nog geen antwoord op gehad, maar dat terzijde)

Boonstra garandeert trouwens niet dat het frame dat zij hebben liggen recht is, en €995 voor alleen een framenummer en kentekencard vind ik een hoop geld
 

tonnetje

Die hard MF'er
5 dec 2007
586
60
drenthe
ja mischien wel maar alle rompslomp om hem op kenteken te krijgen inclusief de bpm die je over de nieuwwaarde moet betalen is duurder:+
want omdat hij nieuw ondanks 2015 is krijg je de volle mep bpm .......
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
16.001
1.696
57
Den Haag
Ee was sprake van een uitloopregeling van een jaar voor oude voorraden bij dealers en importeurs. Die is inmiddels overschreden en dat is mogelijk de reden dat de motor geveild is. Ik zou het niet vreemd vinden als er geen kenteken voor deze motor wordt uitgegeven.
 
  • Like
Waarderingen: MeanBlueMan

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
103.551
1.657
www.motor-forum.nl
Dat is inderdaad het beste advies tot nu toe.... human interaction is altijd beter dan email/telefoon.
Thanks !
:N het beste advies was vooruit kijken en kijken of hetgeen je wilt makkelijk te regelen is voor je iets koopt.

Maar da's nu te laat -O-


Hoe kom je erbij een motor te kopen zonder papieren enz :? Spontane ingeving door lage prijs ?