Motor op slot zetten?

xi0n

Die hard MF'er
5 mei 2019
256
65
Bergeijk
Goeiemiddag!

Vanaf komende maandag ga ik met de motor (suzuki GS500e, uit 2000) naar school. Deze parkeer ik dan redelijk voor de deur, en als ik gezeik krijg, op de parking. Deze parking kan iedereen op, maar is redelijk afgesloten (ligt niet in de buurt van winkels etc.). Ook ligt mijn school niet in de randstad maar in een boeren gehucht.

Nu mijn vraag, hoe zet ik hem op slot? Ik heb een stuurslot (duh), klein remschijfslotje en een dikke ketting van abus. Als ik naar de winkel ga met de motor ofzo zet ik hem sws eigenlijk niet op slot, niet eens stuurslot. Wat is jullie advies?

En ik weet het, beter alles achter slot en grendel, dat voorkomt al het een en ander. Maar welke maatregelen zijn in dit geval meer dan genoeg?
 
Gewoon schijfremslotje erop en klaar. Zo'n populaire fiets heb je nou ook weer niet dat je daar nóg meer aan moet doen. Diefstalverzekering, als je die hebt, vereist doorgaans enkel een ART4 slot voor een motor van die leeftijd.
 
Als ik het zo lees dan lijkt me op slot zetten met alleen een kabel of schijfremslot prima voldoende, althans dat zou ik doen in jouw situatie.
Komt er natuurlijk gewoon op neer dat je moet doen wat jij voelt dat goed is.

Ik denk dat de kans van diefstal van je motor vrij klein is zal ik maar zeggen...
 
Let bij gebruik van het schijfremslot waar je hem plaatst. Je zult de eerste niet zijn met een kromme schijf en beschadigde remklauw doordat je wegreed met het slot er nog op.

- moet je de motor achteruit weg rollen: slot vóór de vorkpoot
- kun je vooruit wegrijden: slot zo strak mogelijk áchter de remklauw
Op die manier heb je nog geen snelheid als het slot de poot/klauw raakt en is de kans op schade het geringste.
Een reminder kabeltje naar het stuur toe helpt ook om te voorkomen dat je weg wilt rijden met het slot er nog op.
 
Ik heb zo n Helmlok slot. Dat is een karabijnhaak met een cijferslot (IDEAAL: nooit meer een sleutel kwijtraken, kost maar 30 euries trouwens). Hier krijg je een opgekruld staalkabeltje van 1 meter bij.
Zo pak ik 2 problemen in een klap:Die staalkabel gaat door t vizier van mn helm , en daarna vast aan de karabijn, die ik dan op zijn beurt weer aan mn remschijf vastmaak.

Zelf zet ik m ook zo weg op school. Denk sowieso niet dat veel mensen geïnteresseerd zijn in mn gsje en stinkende xxl helm, maar het is meer zodat ik met een gerust hart mn beestje kan laten staan.
 
Je kan dan ook nooit vergeten je slot eraf te halen, aangezien je helm eraan vastzit. En het hele gebeuren past makkelijk in je zak.
 
Nu mijn vraag, hoe zet ik hem op slot? Ik heb een stuurslot (duh), klein remschijfslotje en een dikke ketting van abus. Als ik naar de winkel ga met de motor ofzo zet ik hem sws eigenlijk niet op slot, niet eens stuurslot. Wat is jullie advies?

Waarom niet op stuurslot? Dat kost toch de allerminste moeite ooit
 
Het is maar net hoeveel moeite je wil doen. Ikzelf pak alleen de sleutel eruit. (En thuis dat zelfs nieteens)
Mijn motor is uit 2004, ziet er wel vies/ gebruikt uit.
 
Als ik mijn motor op slot zet is dat met een kettingslot door het voorwiel en over het voorspatbord dwars door de vork. Contactsleutel en sleutel van het slot zitten samen in een hoesje. Normaal steekt alleen de contactsleutel uit dat hoesje. Is het slot gebruikt dan is die sleutel ook uit het hoesje als herinnering.
 
op je vraag kan ik je 2 tegen vragen stellen. wat eist de verzekering om je dekking te waarborgen (als hij überhaupt verzekert is tegen diefstal).
en kan je leven met het verlies mocht de motor plotseling toch gebruikt worden door anderen.
als hij verzekert is doe wat de verzekering voorschrijft.
kan je leven met het verlies schat het risico in en de moeite die je wilt doen om hem te behouden. bedenk je wel dat het stuurslot bij die dingen niet een al te beste beveiliging is.
kan je niet leven met het verlies zet hem niet open en bloot neer maar maak er een fort van.
al levert de motor niet veel op bij diefstal er zijn zat "mensen" die een motor die makkelijk te stelen is graag even mee nemen voor een joyritje en het ding achterlaten in een sloot of kanaal als de tank leeg is.
persoonlijk zou ik hem gewoon aan de ketting leggen. als je geen waarde aan je motor zou hechten zou je de vraag niet stellen dus ga ik er maar van uit dat je hem graag terug vind op de plek waar je hem achter liet en dan is de ketting de beste optie zeker als die ketting ook nog om iets heen zit wat niet makkelijk verplaatst kan worden zoals een boom of lantarenpaal.
 
Ik ga er sws een remschijfslotje op zetten in combinatie met stuurslot. Ik heb niet zo'n zin om die hele ketting mee te sleuren dus dat laten we voorlopig thuis.

Hij is niet verzekerd tegen diefstal, dus ben niet echt iets verplicht. Ik ga ook even polsen of ooit auto's scooters en motoren gejat worden.
 
Ik ga er sws een remschijfslotje op zetten in combinatie met stuurslot. Ik heb niet zo'n zin om die hele ketting mee te sleuren dus dat laten we voorlopig thuis.

Hij is niet verzekerd tegen diefstal, dus ben niet echt iets verplicht. Ik ga ook even polsen of ooit auto's scooters en motoren gejat worden.
koop een tweede slot en laat deze op de plek liggen/hangen waar je de motor parkeert. ik neem hierbij aan dat je de motor met een ketting wilt vastzetten aan een ander object? Lantaarnpaal of iets dergelijks? Anders heeft een ketting geen meerwaarde t.o.v. een schrijfremslot

Over SRS gesproken: denk om je reminderkabel! ik heb de motor thuis ook op schijfremslot staan maar geen kabel. Toch al een keer vergeten :+. Gelukkig duwde ik de motor toen en reed ik niet maar gevolgen kunnen behoorlijk zijn ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: xi0n
Goede tip om t slot achter te laten. Reminder kabel gebruik ik sws, je zult t maar vergeten...
 
Ik doe zelf altijd 'n schrijfremslotje door m'n voorwiel, nog nooit problemen gehad (klop klop). Ook wel eens tijdens een stop gedurende 'n toertochtje m'n helm om de valbeugel vastgemaakt en dan de reminderkabel door de helm en weer terug aan het slot. Dat reminderkabeltje is van staaldraad, dus daarmee is m'n helm ook redelijk beschermd tegen gelegenheidsdiefjes.
 
In hartje amsterdam zette ik mn motor altijd op zichtbaar beugelsot én een stukje steen of hout tussen rempedaal en frame.
Doe ik trouwens nog wel eens met het rempedaal als ik geen slot bij me heb, wat meestal het geval is O-).
Nou rij ik ook geen dure sportracert of brommert van 30k oid. Dat scheelt ook natuurlijk en het is een ratbike (oid).
Een veel naar kijken maar nergens aankomen motert.
 
Ik hb een TKSTAR Auto GPS Tracker TK905 van ali express was iets van 30/40 euro superdingetje.. je gooit er een simkaart in en je belt hm op en hij stuurt je zn locatie door via een sms met google maps locatie Je kan instellen shock alarm.. dan gaat die een sms sturen als je motor beweegt dat is vooral handig als je ergens anders in de stad bnt een geen zicht hbt op de motor je kan hm ook op sleep zetten (standby) dan gaat die rond de 2 mnd mee.. in de winter zal dit iets minder zijn.. ik hd eerst een goedkope van 18 euro die batterij was snel leeg deze gaat echt 2 mnd mee. Voor iets meer geld hb je ook nog 120 dgn stand by..En een dikke ketting aan een paal natuurlijk.. Ik bn dus zon dombo die zn motor zonder slot eens bij een flat heeft neergezet.. nou dan sta je raar te kijken s ochtends.. 3 jaar later kreeg ik hm terug helemaal verroest en 50 km meer op de teller.. hb hm weg moeten doen. Moet je voor de grap s op youtube kijken motor gestolen..bike theft ofzo.. binnen 5 sec tillen ze hm op zetten hm in een bus helaas keek ik die filmpjes pas nadat de mijne was gestolen kpn prepaid erin sms bundel aan 5cnt per sms en je gebruikt t toch amper behalve als die er niet staat dan kan je kijken waar die is of internet bundel kan je hm real time tracken maar slaat nergens op en kost geld.
 
Laatst bewerkt:
Schijfremslot lijkt mij voldoende 👍🏻.
Mocht je toch een ketting willen koop er dan een extra en laat doe op school liggen (evt aan een paal ?) op de plek waar je motor staat dan hoef je de ketting niet mee te slepen.

Ik had vroeger ook ketting bij mijn vriendin liggen en bij mijn oudedag voor als ik daar overnacht verbleef
 
Terug
Bovenaan Onderaan