Motor op winterstalling.. wie doet dat hier?

Tensive

MF veteraan
14 okt 2001
5.754
0
Arnhem
Zomaar een klein vraagje hier tussendoor.. wie vormen de harde kern en wie zijn de tourders; wie doet aan een winterstop en wie blijft gewoon doorrijden?
 
ik rij zo lang mogelijk, maak hem dan klaar ( alles ok maken en alle vloeistoffen vervangen.
dan gaat ie de schuur in met een druppellader.
 
Ikke doe ook een winter stoppie.

Als het echt koud gaat worden ga ik niet meer rijden. <5 graden. Het moet wel leuk blijven.
En als het zo koud is rijd ik niet meer voor de lol...
 
Als het echt koud is rijd ik ook niet meer maar die periode is in nederland zo kort dat ik het geen winterstop wil noemen.
 
wat moet je eigenlijk doen om je motor winterklaar te maken?

Ik rijd ook gewoon door, maar als het echt extreem koud is ook niet meer. Hij staat waarschijnlijk hooguit een week of 3 stil.
 
Ik buts haar in de garage...
Mooi een paar ( 2.) maanden de tijd om het uiterlijk te verfraaien e.d.

Waarschijnlijk rij ik bij het eerste maartzonnetje weer.
 
Stoppie, rolling stoppie, winterstoppie :?

Ik rij gewoon door in de winter. Weliswaar minder vaak wegens nattigheid of gladheid. Vrieskou is niet zo\'n groot probleem mits je niet te lang rijdt. Doorrijden in de winter stamt eigenlijk uit mijn diversion-tijd: hoe langer het ding stilstond hoe moeilijker hij startte. Na drie weken stilstaan moest je minimaal een minuut starten voor hij langzaam tekenen van leven begon te vertonen. Met pijn en moeite (en veel blauwe rook) begon hij dan hortend en stotend te pruttelen. Als hij eenmaal aan de praat was, duurde nog een minuut voordat hij enigszins op het gas begon te reageren. Ik heb altijd de angst gehad dat het ding na een maand stilstand never nooit niet meer aan de praat te krijgen zou zijn. Minimaal eens per twee weken moest ik dus effe rijden: min 10, sneeuw langs de weg, bevroren vizier/vingers/tenen... Je wordt er een vent van ;)
 
Sjah, dit wordt mijn eerste winter op de motor. En ik gebruik de motor om naar mijn werk te gaan. Geef toe dat de auto warmer en comfortabeler zal zijn, maar stukken meer tijdrovend!
Met de motor kan ik namelijk die lange files doorkruizen en ik zit niet gelegen om een parkeerplaats (parkeer em toch gewoon op de stoep :) ).

Over echte vrieskou, sjah... als het koud is, dan kleed ik me daar op. Koude vingers en/of tenen zijn vaak verschijnselen die je helaas toch krijgt, maar jah... dat moet dan maar.
Als het glad is, dan is dat klote. Maar ik rijd voornamelijk over de snelweg, dus dankzij de pekel zal dat nog wel meevallen. ;)
En mocht het nou werkelijk gevaarlijk glad / kou / enz. zijn, dan pak ik wel een dagje de trein ofzo (rampenvoertuig :r ).

Alleen, ik neem aan dat je zeker veel moet poetsen met al dat pekel aan je fiets.
Weet iemand welke onderdelen van de fiets de meeste aandacht moet krijgen ivm. die pekel op de weg? :?
 
Ik rij gewoon door in de winter. Helaas wel wat minder toerritjes vanwege de eventuele gladheid. Gewoon je velgen, voorvorkpoten, uitlaatbochten en blok goed schoonhouden of insmeren tegen de pekel met vaseline, schutzwax of iets dergelijks.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd de hele winter door. Ik heb een winter gehad met sneeuw, ijs en ijzel. Over plat gereden sneeuw rijden is eng, maar zodra je ergens komt waar gestrooid is hoef je alleen nog goed op te passen. Je motor wordt wel erg vies...
 
jah.. maar tis toch voornamelijk afpoetsbaar vuil?
Opgedroogd pekel en stof kan ik ff in de wasserette voor een piek met hogedruk eraf spuiten. En daarna ff me motor weer in de wax zetten (behalve motorblok.. ik weet niet wat je daar aan zou moeten doen).

Dat platgereden sneeuw is me ook wat, jah... daar zul je zeker met zeer geringe snelheid moeten rijden. Maar dat zijn vaak de wegen in bebouwde kom.. daar rijd ik heel ff maar (hoop ik). ;)
 
Ik vind het zonde van mijn motor om er mee in de pekel te rijden. Als de eerste liters pekel gestrooid zijn gaat mijn Laffie de garage in, accu gecontroleerd op vloeistof en aan de \'tiet\'.
De rest mooi gepoets en hier en daar van vet voorzien en dan een deken erover, ik stap in mijn camper en af naar Spanje en de zon.....jippie...!! :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan