Motor ophangen aan de muur, klopt het technisch gedeelte?

mean-machine

MF veteraan
3 jun 2013
4.351
551
Veluwe
Ja idd het gedeelte tegen de wand iets groter maken. Boutgaten zo hoog mogelijk in metaaldeel wat tegen de muur komt.
Het uitbreekmoment blijft hetzelfde maar door grotere arm zal de (uittrek)kracht op het muuranker minder worden. Afschuifkracht zal geen probleem zijn.

Een ander punt wat nog niet is gemeld. Ik zou 2 stuks hetzelfde maken met een radius van 32 cm. Het is echt niet nodig dat band over gehele lengte moet worden gesteund. Verder zou met exacte diameters de banden er precies IN moeten passen. Dus heel nauwkeurig boren dan......? Ook als je bij de motor een keer de ketting stelt zal het achterwiel een cm naar achteren komen. Maw dan past 't al niet meer! Met radius 32cm is dat dan opgelost!!
 
  • Like
Waarderingen: Loki

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Ik zou het verticale deel langer maken zodat de axiale belasting op de bevestigingsbouten minder wordt, zodat ze niet uit de muur worden getrokken.
Daar ben ik niet zo bang voor, het gewicht zit dicht tegen de muur.

Als hij precies goed hangt wel ja.
Maar ik dacht dat je al eens eerder een motor aan de muur had gehangen?
Nee, moest nog steeds gebeuren.

Dat zal niet gauw gebeuren de druk gaat de wand in
Afschuifbelasting is te verwaarlozen
Dat idd.

Heb je toevallig niet eenzelfde band los liggen?
Kan je die meegeven aan degene die je steun gaat maken.
Helaas niet, dit zijn niet de standaard maten waar ik mee rijd.

Een 17 inch wiel heeft een diameter van
17 inch x 2,54 cm = 43,2 cm.
De straal is 43,2 cm / 2 = 21,6 cm.

De hoogte van een 110/70 band is
70% x 110 mm = 7,7 cm.

De totale straal van je voorwiel + band is dan
21,6 + 7,7 = 29,3 cm.

De hoogte van een 150/60 band is
60% x 150 mm = 9 cm.

De totale straal van je achterwiel + band is
21,6 + 9 = 30,6 cm.

Je had het goed gemeten. Een band kan in de praktijk best een beetje afwijken van de theorie.
Ik laat me graag corrigeren door de bandenboeren. :+
Kijk top, dat is de bevestiging die ik zocht.

Ik zou de banden goed hard oppompen. Ze worden straks scheef belast, het zou jammer zijn als er een slag in komt.
Maar een motor die op zijn jiffy staat belast de banden ook scheef. En daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Het zal dus wel meevallen.
Ik zag vandaag dat de banden van 2007 zijn en de kans dat hij weer de weg op komt met deze banden schat ik zeer klein in.

Ja idd het gedeelte tegen de wand iets groter maken. Boutgaten zo hoog mogelijk in metaaldeel wat tegen de muur komt.
Het uitbreekmoment blijft hetzelfde maar door grotere arm zal de (uittrek)kracht op het muuranker minder worden. Afschuifkracht zal geen probleem zijn.

Een ander punt wat nog niet is gemeld. Ik zou 2 stuks hetzelfde maken met een radius van 32 cm. Het is echt niet nodig dat band over gehele lengte moet worden gesteund. Verder zou met exacte diameters de banden er precies IN moeten passen. Dus heel nauwkeurig boren dan......? Ook als je bij de motor een keer de ketting stelt zal het achterwiel een cm naar achteren komen. Maw dan past 't al niet meer! Met radius 32cm is dat dan opgelost!!
Ik wil de arm juist zo kort houden omdat hij nu achter de band en velg verdwijnt en dus minimaal zichtbaar zal zijn.

De radius is wederom om te proberen ze zo ontzichtbaar mogelijk te houden.
Wel een goed punt maar ik rij zo weinig hiermee dat ik ook daar geen probleem van ga maken.
 
Laatst bewerkt:

Rob RD

Dé Rose Olifant
Donateur
25 aug 2002
18.850
9.351
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Je hoeft uberhaupt niet zo'n grote oppervlakte als ondersteuning te hebben. En de bevestiging aan de muur: ik kan met mijn volle 100 kg aan 1 keilbout hangen. Je hebt het een beetje overgedimensioneerd. Het zou wel mooi zijn als je de steunen van dik alu maakt, de scherpe punt is misschien de moeite van het weglaten waard. Vergeet niet dat die motor altijd op een halve bankpas heeft gestaan... Je kan in plaats van die volledige ondersteuning ook 2 "lepeltjes" maken, dan steunen de wielen op 2 halve bankpassen
 
  • Like
Waarderingen: Sloopkogel

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Je hoeft uberhaupt niet zo'n grote oppervlakte als ondersteuning te hebben. En de bevestiging aan de muur: ik kan met mijn volle 100 kg aan 1 keilbout hangen. Je hebt het een beetje overgedimensioneerd. Het zou wel mooi zijn als je de steunen van dik alu maakt, de scherpe punt is misschien de moeite van het weglaten waard. Vergeet niet dat die motor altijd op een halve bankpas heeft gestaan... Je kan in plaats van die volledige ondersteuning ook 2 "lepeltjes" maken, dan steunen de wielen op 2 halve bankpassen
Dan moet ik hem alleen wel met een trekbandje om de rem neerzetten.

Nu staat hij iets in een kom.
 

Rob RD

Dé Rose Olifant
Donateur
25 aug 2002
18.850
9.351
60
Rèswèk
www.rd350.nl
ja klopt. Tenzij je voor twee lepeltjes per wiel kiest.

Maar wat je getekend hebt is meer dan sterk genoeg. Om een boel rekenwerk te elimineren kan je toch heel simpel je motor rechtopzetten en de afstand van de grond naar het hart van de assen meten? Dat is zonder enige wiskunde de straal.
 
  • Like
Waarderingen: Sloopkogel

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
3.209
43
61
Ben ik dan de enige die zich afvraagt waarom je niet gewoon met de motor blijft rijden?*D
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Twee pennen in de muur kan ook he. Per band dan.

Lepels/pennen, zal meer opvallen als een dunne plaat.

Ben ik dan de enige die zich afvraagt waarom je niet gewoon met de motor blijft rijden?*D
Vast niet, maar luxe problemen. Heb meerdere motoren waar onder zijn grotere broertje. Deze motor is mijn eerste en wil ik mooi houden.

Oh en ik vind het cool.

ik (en met mij meer gok ik zo) zie hier graag het eindresultaat via foto's verschijnen.
Dat gaat zeker gebeuren!
 
  • Like
Waarderingen: freon

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
9.682
8.612
Je hoeft uberhaupt niet zo'n grote oppervlakte als ondersteuning te hebben. En de bevestiging aan de muur: ik kan met mijn volle 100 kg aan 1 keilbout hangen. Je hebt het een beetje overgedimensioneerd. Het zou wel mooi zijn als je de steunen van dik alu maakt, de scherpe punt is misschien de moeite van het weglaten waard. Vergeet niet dat die motor altijd op een halve bankpas heeft gestaan... Je kan in plaats van die volledige ondersteuning ook 2 "lepeltjes" maken, dan steunen de wielen op 2 halve bankpassen

Vroeger werden CV radiatoren bevestigd met dit soort beugels:



Er kwamen heel wat radiatoren naar beneden als de muur niet al te stevig was en dus kwamen er dit soort beugels:



Lijkt me duidelijk waarom.
 
  • Like
Waarderingen: Sloopkogel

Rob RD

Dé Rose Olifant
Donateur
25 aug 2002
18.850
9.351
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Nouja, Roy vroeg uiteindelijk of het technisch uitkwam zoals hij het had voorzien. Over het esthetische heeft hij niets gevraagd en meningen zijn als anussen: iedereen heeft de zijne en ze zijn allemaal anders.
Volgens mij is de oplossing die Roy heeft bedacht gewoon okee en veel sterker dan nodig is
Go Roy, Go :t
 
  • Like
Waarderingen: Sloopkogel en Roy "R"

Witschge

MF veteraan
2 jun 2007
3.301
139
Oost-Groningen
Ook geen probleem, de banden komen tegen de muur en de motor kantelt iets de kamer in. Bovenaan met een staalkabel.
Volgens mij komen hier nog de grootste krachten op te staan.Neem aan dat die kabel uit het zicht komt, dus de kracht trekt bijna loodrecht op de bout/muuranker.
Heb je daar goed over nagedacht?
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Volgens mij komen hier nog de grootste krachten op te staan.Neem aan dat die kabel uit het zicht komt, dus de kracht trekt bijna loodrecht op de bout/muuranker.
Heb je daar goed over nagedacht?
Ook dat heb ik.
Het word óf een keilbout/ankerbout/of hoe het ook heet, óf (en dit heeft mijn voorkeur) ik ga dóór de muur en zorg dus voor een soort paraplu effect door een stuk schroefdraad op een plaat te lassen en die vanaf de andere zijde door de muur te steken en dan op het restant draadeind een oog te schroeven.
In beide gevallen een goeie staalkabel/ketting aan het oog en de motor natuurlijk.
 
  • Like
Waarderingen: Witschge

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
9.682
8.612
Als je een goede stevige muur hebt trek je een keilbout er alleen uit met een klomp muur er aan. Helemaal er doorheen en een plaat aan de achterkant is helemaal super, maar gewoon goed is goed genoeg.

Niettemin heb ik voorkeur voor een van mijn eerste motoren gewoon op de kamervloer en komende zomer zal ik er regelmatig mee rijden.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
 
  • Like
Waarderingen: Sloopkogel en Roy "R"

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
14.525
826
57
Enkhuizen
Hallo mensen die met wiskunde beter opgelet hebben O-)

Ik ben eindelijk zo ver dat ik 2 beugels ga laten maken om mijn RS125 op te kunnen hangen aan de muur maar ben me niet zeker of mijn tekening een beetje klopt. Ik wil 2 steunen laten maken die de ronding van de banden volgen zodat ze zo min mogelijk opvallen. Geef je dan gewoon de straal van je wiel aan? Anders gezegd,
diameter delen door 2 = straal?
Voor zit een 110/70-17 band om, als ik dit goed gemeten zou hebben heeft die een straal van 29.4cm.
Achter een 150/60-17 en die zou dan op een straal van 30.6cm zitten.

Iemand die dit kan bevestigen?

En dit is wat ik nu op papier heb staan en hoe het er ongeveer uit zou moeten komen te zien:

(Je kan zien dat ik voor mijn werk technisch tekenaar ben :X )
Bekijk bijlage 1347682

Bekijk bijlage 1347683
Als je de motorfiets verticaal op de grond zet en je meet vanaf de vloer tot het middel van de wielas(sen) dan heb je je juiste radius/straal.
Let wel, als je de motorfiets onder een hoek tov de muur wilt plaatsen dat je, als je de ronding exact met de band mee wilt laten lopen , eigenlijk een ellips nodig hebt .
 

Snelle Henkie

MF veteraan
17 dec 2003
2.319
4
53
Delfzijl
Als hij permanent blijft hangen zou ik hem blind aan de muur bevestigen. Banden aan muurzijde van de velg drukken zodat je hem dmv zelf inelkaar gebakte beugels achter je velgrand kan haken. Eventueel daarna de banden weer oppompen. Kan je die haakbeugeltjes achter de banden weg laten vallen.
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Als hij permanent blijft hangen zou ik hem blind aan de muur bevestigen. Banden aan muurzijde van de velg drukken zodat je hem dmv zelf inelkaar gebakte beugels achter je velgrand kan haken. Eventueel daarna de banden weer oppompen. Kan je die haakbeugeltjes achter de banden weg laten vallen.
Leuk idee, maar moet je wel de wielen blokkeren en wil de rem er niet vast opzetten.
 
  • Like
Waarderingen: Sloopkogel