Motor ophangen aan de muur, klopt het technisch gedeelte?

Rob RD

Dé Rose Olifant
Donateur
25 aug 2002
18.245
8.364
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Ik vroeg hier eens om een bandenmaat... Het topique eindigde met een 16 inch achterwiel in een verlaste achterbrug met aangepaste verstelbare demper en een carbon hugger en 6 zuigerige remtang met axiale pomp...

Wilde alleen maar weten of ik 160 of 170 moest hebben... heb je er een beeld bij???
 
  • Like
Waarderingen: Kars, Sloopkogel en Loki

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Ik vroeg hier eens om een bandenmaat... Het topique eindigde met een 16 inch achterwiel in een verlaste achterbrug met aangepaste verstelbare demper en een carbon hugger en 6 zuigerige remtang met axiale pomp...

Wilde alleen maar weten of ik 160 of 170 moest hebben... heb je er een beeld bij???
Het is toch niet je eerste dag op MF of wel soms? :P
 

Rob RD

Dé Rose Olifant
Donateur
25 aug 2002
18.245
8.364
60
Rèswèk
www.rd350.nl
B| 2002, 14000 posts.. Ik was 3 jaar weg van MF en toen stond ik nog gemiddeld op 3 posts per dag...

Waar een ander leest "Algemene Motorpraat" "Techniek, vragen en antwoorden" en " Waar is Wat Te Doen" zie ik alleen maar "Off Topic", " Off Topic" en "Off Topic"
 
  • Like
Waarderingen: Sloopkogel en Roy "R"

mean-machine

MF veteraan
3 jun 2013
4.271
511
Veluwe
Ik vroeg hier eens om een bandenmaat... Het topique eindigde met een 16 inch achterwiel in een verlaste achterbrug met aangepaste verstelbare demper en een carbon hugger en 6 zuigerige remtang met axiale pomp...

Wilde alleen maar weten of ik 160 of 170 moest hebben... heb je er een beeld bij???
En dan eindigt 't waarom je schoonmoeder zo slecht slaapt....................:z
 
  • Like
Waarderingen: Rob RD

Loki

MF veteraan
27 jul 2003
2.629
88
Goes
Bezoek site
Afhankelijk van wat je kunt met de clipon zou ik die gebruiken als bevestiging, samen met de holle? vooras. Die twee zou ik aan een lange plaat maken en door laten lopen tot waar de zijkant van de band tegen de muur wil leunen, Kan de plaat net uit zicht, zonder vegen te maken op de muur. Achter zou ik hetzelfde doen maar dan met de bevestiging van het duo steuntje (mits het subframe rigide genoeg is in zijwaartse richting). Met de platen kun je dan voldoende oppervlak pakken om de boel goed vast te maken aan de muur. Flink wat verticale lengte, zoals eerder vermeld, lijkt me wijs. Het massazwaartepunt komt makkelijk 25 a 30cm van de muur. Je wil voorkomen dat de steunen fungeren zoals de achterkant van een hamer voor een spijker. Denk dat je dan bijna niets ziet van de bevestiging, zeker als je het dezelfde kleur maakt als de muur. Paar spotjes erop, pot bier.. en genieten!
 
  • Like
Waarderingen: Rob RD

E.G.J.

Zag dat het slecht was!!
Donateur
2 sep 2004
19.167
3.907
Grosswolderfeld Germany
Ik vroeg hier eens om een bandenmaat... Het topique eindigde met een 16 inch achterwiel in een verlaste achterbrug met aangepaste verstelbare demper en een carbon hugger en 6 zuigerige remtang met axiale pomp...

Wilde alleen maar weten of ik 160 of 170 moest hebben... heb je er een beeld bij???
_O-

Heeft er trouwens al iemand gevraagd, of Roy hem niet beter verkopen kan? Scheelt een hoop gedoe..... :+
 
  • Like
Waarderingen: Sloopkogel en Rob RD

KDTL

MF veteraan
17 jul 2007
6.713
49
Is het niet makkelijker (en minder zichtbaar) om per wiel 2 stukjes draadstang in de muur te maken (ik gebruik daar van die 2k cementkit voor).
Staan de wielen altijd stevig (zelfcentrerend) en je ziet het nauwelijks.
 

Rob RD

Dé Rose Olifant
Donateur
25 aug 2002
18.245
8.364
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Maar ik ga voor mijn oplossing net ff wat makkelijker.
:^ Vind ik ook een mooie constructe. Maar omdat je 20, 25% van je wiel ondersteunt moet je heel precies zijn met de radius. Je zal zien dat op enig moment het wiel klem zit aan de uitersten van de muursteun of dat het alleen op het middenpunt staat.
Wat is het voor muur, Roy? Metselwerk of beton?
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Sloopkogel

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Is het niet makkelijker (en minder zichtbaar) om per wiel 2 stukjes draadstang in de muur te maken (ik gebruik daar van die 2k cementkit voor).
Staan de wielen altijd stevig (zelfcentrerend) en je ziet het nauwelijks.
Is idd mooi maar dan krijg je wel heel veel punt belasting en zie volgende antwoord.
Daarbij zal de motor dan altijd op de borging moeten hangen omdat de motor van de muur af helt.

Wat is het voor muur, Roy? Metselwerk of beton?
Metselwerk.
 

bluesrider

MF veteraan
4 aug 2009
1.467
11
65
Stadskanaal
Aangezien de achterband wat breder is als de voorband zal de motor met de huidige wielplaten niet volledig evenwijdig aan de muur hangen, maar als het ware richting de muur sturen. Er zal dus een vulling in de muurplaat van het voorwiel geplaatst moeten worden ter dikte van het breedte verschil van de banden gedeeld door 2 om hem evenwijdig op te hangen.

grtz,

Cees
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Aangezien de achterband wat breder is als de voorband zal de motor met de huidige wielplaten niet volledig evenwijdig aan de muur hangen, maar als het ware richting de muur sturen. Er zal dus een vulling in de muurplaat van het voorwiel geplaatst moeten worden ter dikte van het breedte verschil van de banden gedeeld door 2 om hem evenwijdig op te hangen.

grtz,

Cees
Klopt idd. Maar is niet erg, de kont zit in een hoek dus dat komt prima uit dat hij iets meer de kamer in draait.
 

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
14.327
727
57
Enkhuizen
Is het niet makkelijker (en minder zichtbaar) om per wiel 2 stukjes draadstang in de muur te maken (ik gebruik daar van die 2k cementkit voor).
Staan de wielen altijd stevig (zelfcentrerend) en je ziet het nauwelijks.
Dat is wat Martell bedoelt, 2 stukjes RVS-pijp erover met een mooie dop moer en klaar.
Geen gekut met een beugel waarvan de radius net niet het wiel volgt.
 

Loki

MF veteraan
27 jul 2003
2.629
88
Goes
Bezoek site
Met vier afzonderlijke pennen moeten ze ook redelijk exact geboord worden. Anders leunt het ene wiel op twee pennen en het andere wiel op 1. Kan de achteras wel versteld worden maar zou ik alleen doen als de ketting niet in het zicht is. Slap hangende ketting is geen porem.
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Met vier afzonderlijke pennen moeten ze ook redelijk exact geboord worden. Anders leunt het ene wiel op twee pennen en het andere wiel op 1. Kan de achteras wel versteld worden maar zou ik alleen doen als de ketting niet in het zicht is. Slap hangende ketting is geen porem.
Daarom vond ik de suggestie van Mean machine ook een goeie, sleuven ipv gaten. Ook qua ophangen wel makkelijk komt het iets minder precies bij de onderlinge afstand.
 

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
9.325
7.805
Wat je ook zou kunnen doen is bij elk van de steunen maar één bevestiginspunt aan of door de muur, zodat ze wat heen en weer kunnen bewegen.
 
  • Like
Waarderingen: Sloopkogel

Loki

MF veteraan
27 jul 2003
2.629
88
Goes
Bezoek site
Daarom vond ik de suggestie van Mean machine ook een goeie, sleuven ipv gaten. Ook qua ophangen wel makkelijk komt het iets minder precies bij de onderlinge afstand.
Ah zo, ja snap'm..:t heb je wel nog steeds die pennen in het zicht..

Zou het handig zijn het stuur vast te zetten in de rechtuit positie?
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Wat je ook zou kunnen doen is bij elk van de steunen maar één bevestiginspunt aan of door de muur, zodat ze wat heen en weer kunnen bewegen.
Schroeven zijn normaal niet zo makkelijk te verplaatsen, of het er nu 1 is of 3 zijn?


Ah zo, ja snap'm..:t heb je wel nog steeds die pennen in het zicht..

Zou het handig zijn het stuur vast te zetten in de rechtuit positie?
Daarom vind ik de plaat zoals ik hem heb mooier.

Waarom? Als hij eenmaal staat/hangt zit de band tegen de muur en kan toch niet draaien.
 
  • Like
Waarderingen: Sloopkogel