Motor ophangen aan de muur, klopt het technisch gedeelte?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.524
36.003
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Hij hangt!!!

Hallo mensen die met wiskunde beter opgelet hebben O-)

Ik ben eindelijk zo ver dat ik 2 beugels ga laten maken om mijn RS125 op te kunnen hangen aan de muur maar ben me niet zeker of mijn tekening een beetje klopt. Ik wil 2 steunen laten maken die de ronding van de banden volgen zodat ze zo min mogelijk opvallen. Geef je dan gewoon de straal van je wiel aan? Anders gezegd,
diameter delen door 2 = straal?
Voor zit een 110/70-17 band om, als ik dit goed gemeten zou hebben heeft die een straal van 29.4cm.
Achter een 150/60-17 en die zou dan op een straal van 30.6cm zitten.

Iemand die dit kan bevestigen?

En dit is wat ik nu op papier heb staan en hoe het er ongeveer uit zou moeten komen te zien:

(Je kan zien dat ik voor mijn werk technisch tekenaar ben :X )
3A2D33A5-F01A-431F-8484-FF396FE06D98.jpeg


FDCAA94F-DCB5-4315-B83F-ADE7143665E8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik vroeg hier eens om een bandenmaat... Het topique eindigde met een 16 inch achterwiel in een verlaste achterbrug met aangepaste verstelbare demper en een carbon hugger en 6 zuigerige remtang met axiale pomp...

Wilde alleen maar weten of ik 160 of 170 moest hebben... heb je er een beeld bij???
 
Ik vroeg hier eens om een bandenmaat... Het topique eindigde met een 16 inch achterwiel in een verlaste achterbrug met aangepaste verstelbare demper en een carbon hugger en 6 zuigerige remtang met axiale pomp...

Wilde alleen maar weten of ik 160 of 170 moest hebben... heb je er een beeld bij???

Het is toch niet je eerste dag op MF of wel soms? :P
 
B| 2002, 14000 posts.. Ik was 3 jaar weg van MF en toen stond ik nog gemiddeld op 3 posts per dag...

Waar een ander leest "Algemene Motorpraat" "Techniek, vragen en antwoorden" en " Waar is Wat Te Doen" zie ik alleen maar "Off Topic", " Off Topic" en "Off Topic"
 
Ik vroeg hier eens om een bandenmaat... Het topique eindigde met een 16 inch achterwiel in een verlaste achterbrug met aangepaste verstelbare demper en een carbon hugger en 6 zuigerige remtang met axiale pomp...

Wilde alleen maar weten of ik 160 of 170 moest hebben... heb je er een beeld bij???
En dan eindigt 't waarom je schoonmoeder zo slecht slaapt....................:z
 
Afhankelijk van wat je kunt met de clipon zou ik die gebruiken als bevestiging, samen met de holle? vooras. Die twee zou ik aan een lange plaat maken en door laten lopen tot waar de zijkant van de band tegen de muur wil leunen, Kan de plaat net uit zicht, zonder vegen te maken op de muur. Achter zou ik hetzelfde doen maar dan met de bevestiging van het duo steuntje (mits het subframe rigide genoeg is in zijwaartse richting). Met de platen kun je dan voldoende oppervlak pakken om de boel goed vast te maken aan de muur. Flink wat verticale lengte, zoals eerder vermeld, lijkt me wijs. Het massazwaartepunt komt makkelijk 25 a 30cm van de muur. Je wil voorkomen dat de steunen fungeren zoals de achterkant van een hamer voor een spijker. Denk dat je dan bijna niets ziet van de bevestiging, zeker als je het dezelfde kleur maakt als de muur. Paar spotjes erop, pot bier.. en genieten!
 
Ik vroeg hier eens om een bandenmaat... Het topique eindigde met een 16 inch achterwiel in een verlaste achterbrug met aangepaste verstelbare demper en een carbon hugger en 6 zuigerige remtang met axiale pomp...

Wilde alleen maar weten of ik 160 of 170 moest hebben... heb je er een beeld bij???

_O-

Heeft er trouwens al iemand gevraagd, of Roy hem niet beter verkopen kan? Scheelt een hoop gedoe..... :+
 
Hoeft niet als je 2 beugeltjes per wiel gebruikt

True en inderdaad mooie oplossing.
Maar wat als hij eraf moet? Dan moet je de band leeg laten lopen en hopen dat je de lepeltjes tussen band en velg uit krijgt. Motor weegt "maar" 140 kg maar toch lijkt me dat niet erg lekker ;)

Maar ik ga voor mijn oplossing net ff wat makkelijker.
 
Is het niet makkelijker (en minder zichtbaar) om per wiel 2 stukjes draadstang in de muur te maken (ik gebruik daar van die 2k cementkit voor).
Staan de wielen altijd stevig (zelfcentrerend) en je ziet het nauwelijks.
 
Maar ik ga voor mijn oplossing net ff wat makkelijker.
:^ Vind ik ook een mooie constructe. Maar omdat je 20, 25% van je wiel ondersteunt moet je heel precies zijn met de radius. Je zal zien dat op enig moment het wiel klem zit aan de uitersten van de muursteun of dat het alleen op het middenpunt staat.
Wat is het voor muur, Roy? Metselwerk of beton?
 
Laatst bewerkt:
Is het niet makkelijker (en minder zichtbaar) om per wiel 2 stukjes draadstang in de muur te maken (ik gebruik daar van die 2k cementkit voor).
Staan de wielen altijd stevig (zelfcentrerend) en je ziet het nauwelijks.

Is idd mooi maar dan krijg je wel heel veel punt belasting en zie volgende antwoord.
Daarbij zal de motor dan altijd op de borging moeten hangen omdat de motor van de muur af helt.

Wat is het voor muur, Roy? Metselwerk of beton?

Metselwerk.
 
Aangezien de achterband wat breder is als de voorband zal de motor met de huidige wielplaten niet volledig evenwijdig aan de muur hangen, maar als het ware richting de muur sturen. Er zal dus een vulling in de muurplaat van het voorwiel geplaatst moeten worden ter dikte van het breedte verschil van de banden gedeeld door 2 om hem evenwijdig op te hangen.

grtz,

Cees
 
Aangezien de achterband wat breder is als de voorband zal de motor met de huidige wielplaten niet volledig evenwijdig aan de muur hangen, maar als het ware richting de muur sturen. Er zal dus een vulling in de muurplaat van het voorwiel geplaatst moeten worden ter dikte van het breedte verschil van de banden gedeeld door 2 om hem evenwijdig op te hangen.

grtz,

Cees

Klopt idd. Maar is niet erg, de kont zit in een hoek dus dat komt prima uit dat hij iets meer de kamer in draait.
 
Is het niet makkelijker (en minder zichtbaar) om per wiel 2 stukjes draadstang in de muur te maken (ik gebruik daar van die 2k cementkit voor).
Staan de wielen altijd stevig (zelfcentrerend) en je ziet het nauwelijks.

Dat is wat Martell bedoelt, 2 stukjes RVS-pijp erover met een mooie dop moer en klaar.
Geen gekut met een beugel waarvan de radius net niet het wiel volgt.
 
Met vier afzonderlijke pennen moeten ze ook redelijk exact geboord worden. Anders leunt het ene wiel op twee pennen en het andere wiel op 1. Kan de achteras wel versteld worden maar zou ik alleen doen als de ketting niet in het zicht is. Slap hangende ketting is geen porem.
 
Met vier afzonderlijke pennen moeten ze ook redelijk exact geboord worden. Anders leunt het ene wiel op twee pennen en het andere wiel op 1. Kan de achteras wel versteld worden maar zou ik alleen doen als de ketting niet in het zicht is. Slap hangende ketting is geen porem.

Daarom vond ik de suggestie van Mean machine ook een goeie, sleuven ipv gaten. Ook qua ophangen wel makkelijk komt het iets minder precies bij de onderlinge afstand.
 
Daarom vond ik de suggestie van Mean machine ook een goeie, sleuven ipv gaten. Ook qua ophangen wel makkelijk komt het iets minder precies bij de onderlinge afstand.

Ah zo, ja snap'm..:t heb je wel nog steeds die pennen in het zicht..

Zou het handig zijn het stuur vast te zetten in de rechtuit positie?
 
Wat je ook zou kunnen doen is bij elk van de steunen maar één bevestiginspunt aan of door de muur, zodat ze wat heen en weer kunnen bewegen.

Schroeven zijn normaal niet zo makkelijk te verplaatsen, of het er nu 1 is of 3 zijn?


Ah zo, ja snap'm..:t heb je wel nog steeds die pennen in het zicht..

Zou het handig zijn het stuur vast te zetten in de rechtuit positie?

Daarom vind ik de plaat zoals ik hem heb mooier.

Waarom? Als hij eenmaal staat/hangt zit de band tegen de muur en kan toch niet draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan