Motor ophangen aan de muur, klopt het technisch gedeelte?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.418
35.839
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Hij hangt!!!
https://www.motor-forum.nl/threads/...t-het-technisch-gedeelte.441158/post-29340235
Hallo mensen die met wiskunde beter opgelet hebben O-)

Ik ben eindelijk zo ver dat ik 2 beugels ga laten maken om mijn RS125 op te kunnen hangen aan de muur maar ben me niet zeker of mijn tekening een beetje klopt. Ik wil 2 steunen laten maken die de ronding van de banden volgen zodat ze zo min mogelijk opvallen. Geef je dan gewoon de straal van je wiel aan? Anders gezegd,
diameter delen door 2 = straal?
Voor zit een 110/70-17 band om, als ik dit goed gemeten zou hebben heeft die een straal van 29.4cm.
Achter een 150/60-17 en die zou dan op een straal van 30.6cm zitten.

Iemand die dit kan bevestigen?

En dit is wat ik nu op papier heb staan en hoe het er ongeveer uit zou moeten komen te zien:

(Je kan zien dat ik voor mijn werk technisch tekenaar ben :X )
3A2D33A5-F01A-431F-8484-FF396FE06D98.jpeg


FDCAA94F-DCB5-4315-B83F-ADE7143665E8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Hij stelt een vrij afgebakende vraag. Die vraag is ook helemaal niet zo moeilijk te beantwoorden voor mensen die er een beetje kijk op hebben.
In plaats van een antwoord komen er allemaal vragen tot aan de gebruikte steensoort aan toe. En allemaal manieren hoe je de motor op een andere manier zou kunnen ophangen.
Allemaal goedbedoelde adviezen, maar geen antwoord op de vraag.
Maar ja zo gaat dat hier nu eenmaal vaak...
Maar goed dat is in het echte leven eigenlijk niet anders

Als iemand onzeker is over zo'n relatief eenvoudige vraag, dan geeft dat te denken over het plan om 140kg boven een zitplek te hangen. De startpost wist mij in elk geval niet te overtuigen. Los daarvan werd aangegeven dat onopvallender beter was. En dan zijn er mooiere en deugdelijkere oplossingen te bedenken.
 
Soms voel je je in een kroeg waar je de woorden, op straffe van doods, ehh, nee, huis, want, hond, effe en vrouw niet mag zeggen. Nou dikke lul, als het in een topic over euthanasie ineens over pindasaus gaat doe ik daar volop aan mee.
Ik heb trouwens nog nooit geprobeerd om pindasaus van pinda's te maken, altijd van pindakaas. Hoe krijg je pindasaus van pinda's zo smeuiig?
 
Als iemand onzeker is over zo'n relatief eenvoudige vraag, dan geeft dat te denken over het plan om 140kg boven een zitplek te hangen. De startpost wist mij in elk geval niet te overtuigen. Los daarvan werd aangegeven dat onopvallender beter was. En dan zijn er mooiere en deugdelijkere oplossingen te bedenken.

Omdat ik me nu enigzins dom genoemd voel worden wil ik hier dan toch even op reageren.

Een 17 inch wiel heeft een diameter van
17 inch x 2,54 cm = 43,2 cm.
De straal is 43,2 cm / 2 = 21,6 cm.

De hoogte van een 110/70 band is
70% x 110 mm = 7,7 cm.

De totale straal van je voorwiel + band is dan
21,6 + 7,7 = 29,3 cm.

De hoogte van een 150/60 band is
60% x 150 mm = 9 cm.

De totale straal van je achterwiel + band is
21,6 + 9 = 30,6 cm.

Je had het goed gemeten. Een band kan in de praktijk best een beetje afwijken van de theorie.
Ik laat me graag corrigeren door de bandenboeren. :+

Dit is wat ik zocht, hoe bereken je de straal van een band. Dit is niet een rekensommetje á la stelling van Pythagoras/breuken ed, je moet wel weten wat je hoe met elkaar optelt/aftrekt/deelt.

ja klopt. Tenzij je voor twee lepeltjes per wiel kiest.

Maar wat je getekend hebt is meer dan sterk genoeg. Om een boel rekenwerk te elimineren kan je toch heel simpel je motor rechtopzetten en de afstand van de grond naar het hart van de assen meten? Dat is zonder enige wiskunde de straal.

Dat ik hier gewoon niet aan gedacht heb was minder slim maar toch ook weer niet helemaal, een band deukt altijd iets in als hij staat. Dus berekenen heb je altijd een perfect rondje en dus de straal.

Verder was het de vraag of ik in een tekening dus idd de straal moest aangeven zodat de fabrikant de juiste ronding wist. Ik maak geen technische tekeningen, ik ben maar een domme chauffeur. Wie weet is er een andere manier waarop je zoiets in een tekening zet.




(En misschien bedoelde je het niet zo, maar ik vatte het zo op)
 
Roy, die berekening klopt in theorie maar dar wordt geen rekening gehouden met karkasdikte, compounddikte en slijtage van het loopvlak. Je kan 1000 berekeningen er op loslaten maar de enige juiste wijze is meten. Ik ben zelf behoorlijk thuis in de elektronica en met berekeningen voor analoge schakelingen benader je een waarde die in de praktijk aan moet passen naar de werkelijkheid. Zo ook met jouw wielen. de berekening klopt maar er zijn zomaar 4 details waardoor je meer dan een centimeter af kan wijken. Meten is de enige juiste. En anders bok je m op en vul je de ruimte naar de band op met boeken of van mijn part de playboys. Ik weet van mijn motoren dat indrukking op het platte vlak minimaal is. Wil je het ech precies weten heb je er meer werk aan. Wiel eruit en tussen het kozijn van de huiskamerdeur en de deur klemmen en dan de afstand meten tussen de deur en het kozijn, dan heb je de diameter, de helft is de straal... Als ik het zou willen weten had ik het zo gedaan
Meten is niet weten, meten is vergelijken.

Ik kan je vertellen dat de berekening van Freon waardeloos is en alleen met geluk de juiste maat oplevert.

Wat voor 600 heb je trouwens te koop? Ik zoek een goedkope fiets om " voor de deur te zetten om te kunnen pakken als ik effe de wijk in moet"
 
Laatst bewerkt:
Roy, die berekening klopt in theorie maar dar wordt geen rekening gehouden met karkasdikte, compounddikte en slijtage van het loopvlak. Je kan 1000 berekeningen er op loslaten maar de enige juiste wijze is meten. Ik ben zelf behoorlijk thuis in de elektronica en met berekeningen voor analoge schakelingen benader je een waarde die in de praktijk aan moet passen naar de werkelijkheid. Zo ook met jouw wielen. de berekening klopt maar er zijn zomaar 4 details waardoor je meer dan een centimeter af kan wijken. Meten is de enige juiste. En snders bok je m op en vul je de ruimte naar de band op met boeken of van mijn part de playboys. Ik weet van mijn motoren dat indrukking op het platte vlak minimaal is.
Wat voor 600 heb je trouwens te koop? Ik zoek een goedkope fiets om " voor de deur te zetten om te kunnen pakken als ik effe de wijk in moet"

Dat kan, maar wel toeval dan dat ik met 1 wiel exact dat gemeten heb en bij de andere 1mm afwijking heb.

En een gpx600r, van een collega. Staat wel al 2 jaar stil dus zit wat werk aan, stuur maar berichtje als je interesse hebt.
 
dus... als er 80% stikstof en 20% zuurstof in de band zit, en de 20% zuurstof loopt eruit omdat de zuurstof molekuultjes kleiner zijn en door rubber kunnen gaan: Dan gewoon oppompen to 4 bar, en als de druk gedaald is naar 3.2 dan is de 20% zuurstof eruit. Terug oppompen met lucht, en dan zou er 96% stikstof in de band moeten zitten. Nog een keertje, en 99.2%. Of zit er een lekje 8)7 in deze theorie.
Lijkt wel een vraagstelling uit het Archimedes tijdschriftje dat ik lichtjaren geleden op school had. Zo van wordt je natter in de regen als je sneller fietst?
 
Laatst bewerkt:
1 Stikstof en zuurstof zijn beide diatomische gassen respectievelijk N2 en O2
2 Stikstof heeft 7 elektronen en zuurstof 8
3 De stikstof molecuul met "gewicht" 28 heeft een "gestandaardiseerde afmeting" van afgerond 110 nanometers (nm);
4 De zuurstof molecuul heeft een "gewicht" van 32 en een afmeting van 121 nm. . . dus 10% groter dan stickstof. Dit o.a. een gevolg van het feit dat N2 bestaat vanwege een relatief zeer sterke 3-valence N≡N verbinding terwijl O2 bestaat vanwege een relatief zwakkere 2-valence verbinding O=O ;
Het argument dat stikstof een "grotere molecuul" zou zijn en het weglekken van zuurstof (in de lucht) sneller zou gaan is op zijn minst onjuist, zo niet bewust bedrog om duur stikstof te kunnen verkopen!
5 Wetenschappelijke data vanuit Viscositeit Tabellen tonen aan dat van -30 C tot 600 C zuurstof een ongeveer een 18 % HOGERE viscositeit heeft op -30 C en 28% HOGER op 600 C. Op een temperatuur van zeg 60-80 C zou zuurstof een ~ 20% hogere viscositeit hebben. Deze hogere viscositeit is van toepassing in het gehele genoemde temperatuur gebied.
Viscositeit is van primair belang in de frictie stromend gas in kanalen ondervind en hoe hoger de viscositeit is des te hoger is de weertand voor het weglekken van een gas door gaatjes op een bepaald drukverschil. Deze eigenschappen zijn nagenoeg druk-onafhankelijk tot ~ 25 bar.
Het argument dat zuurstof 5 keer sneller uit een band "weglekt" is dus ook onjuist, zo niet tevens bewust bedrog om duur stikstof te kunnen verkopen;
6 Wetenschappelijke data toont aan dat de dichtheid van zuurstof op ongeveer 1 bar absoluut 1,43 kg/m3 is en dat van stilstof slechts 1,17 kg/m3. . . dus voor zuurstof is dat 22 % hoger! Dichtheid is ook een mate om een gas “dik”of “dun” the noemen. Als een band op 2 bar druk wordt gebracht wordt de absolute druk 3 bar !!! en beide gassen krijgen dan een dichtheid die 3 maal zo groot is: voor N2 is dat dan 3,51 en voor O2 is dat 4,29. . .op zich zegt dat niet veel t.a.z.v. van leksnelheid.
7 Voorts zijn op 1 bar absolute druk de warmte transport factoren en voor beide gassen nagenoeg identiek. Voor N2 is dat 24 en voor O2 is het 24,24. Er werd in dit bescheiden onderzoek niet gekeken naar de druk gevoeligheid voor deze eigenschap maar ik kan stellen dat warmte transport zelf afhankelijk is van gas dichtheid. Gekeken naar punt (6) zou dan warmte transport door de gassen voor lucht hoger zijn dan voor stikstof. . .schone lucht bevat ~21 % zuurstof . Dit, vertaalt naar het temperatuur gedrag van een band, word de hitte hoofdzakelijk veroorzaakt door rubber flexing en frictie met het wegdek. De hitte afvoer gebeurd louter via de wind. . . indien het wegdek niet nat is.
Dit houdt in dat warmte , opgewekt in het rubber, 1) door de wind word afgevoerd en DAT is onafhankelijk van wat er in de band zit, en 2) dat een weinig warmte sneller door de lucht in de band word verspreid dan indien er alleen stickstof zou inzitten. Dit betekend slechts dat de lucht in de band sneller op een stabiele temperatuur komt dan het voor stickstof zou gebeuren. Dit heeft geen enkele invloed op het gemiddelde temperatuur van de band tijdens het rijden;
8 Indien een band herhaaldelijk extra wordt ingedrukt door oneffenheden op het wegdek wordt het gas in de band herhaaldelijk samengedrukt en het zet even vaak weer uit. Dit proces gebeurd zo snel dat het kan worden aangenomen dat het nagenoeg isentropish en adiabatish gebeurd en dat op de relatief lage druk van 3 bar gemiddeld dit compressie-expansie proces ook als een ideaal gas gebeurd. Dat wil zeggen dat dit compressie-expansie proces nagenoeg geen extra hitte aan het gas in de band toevoegt. . .speciaal niet gezien dat lucht maar 21 % O2 bevat. Kleinschalige “tweede order” effecten in deze beschouwing die eventuele een voordeel voor een band met gebruik van stikstof zou betekenen zijn mij alsnog niet bekend.
Hieruit concludeer ik dat alle argumenten dat stikstof beter zou zijn dan lucht en gerelateerd zouden zijn aan de fysische gas-eigenscappen grotendeels een Broodje Aap is om duur stikstofgas te verkopen. . Onzin dus!
Andere aspecten die wel een verschil kunnen maken
9 Zuurstof is een sterk Oxidant. Rubber en zwavel en koolstof zijn brandstoffen. In contact met zuursof op lage temperatuur is er geen sprake van ontsteking van de brandstof maar vanuit een chemische reactie beschouwing instaat er wel op laag niveau oxidatie van het band materiaal. . .zeker op een temperatuur van zeg 60 C tot 80 C gebeurd dat sneller dan op 20 C. Gas moleculen hebben een relatief hoge eigen snelheid en deze varieert sterk. Sommige hebben een snelheid hoog genoeg om de rubber oxidatie te veroorzaken. Over een tijd van maanden zou deze langzame oxidatie o.a. een kleine hoeveelheid CO2 en SO2 vormen. Het is zeker mogelijk dat CO2 en SO2 gassen een zodanige andere eigenschap hebben dat de banddruk er door sneller verlaagd word dan voor stikstof het geval zou zijn;
10 Het roesten en oxideren van de stalen en aluminium velgen kan ijzeroxide en aluminiumoxide produceren en dat zijn vaste stoffen met een volume van nagenoeg 0 in vergelijking met O-gas. . .Voor zover er hiervan sprake is zal dat de band druk verlagen. Of dat echt te merken zou zijn blijft speculatief;
11 Doorgaans wordt er met “lucht” ook een weinig CO2, Water en Olie een band in gepompt. . . dat is onvermijdelijk. Speciaal voor waterdamp geldt een zeer grote NIET te verwaarlozen gevoeligheid voor druk en temperatuur. Op 3 bar absolute en ongeveer zeg 10 C en lager zal waterdamp kunnen condenseren en de band druk substantieel verlagen. . . In de Winter staan banden die niet regelmatig op juiste spanning zijn gezet dus op een substantieel lagere druk en indien men uren lang in de vorst of sneeuw rijd zal de band veel meer “flexen” dan in de zomer. Het gebruik van stickstof EN aandacht voor juiste banden spanning is dan een voordeel;
12 Smeerolie can vanuit een compressor in een band terechtkomt en olie is funest voor een band: 1 Olie lost rubber op en 2) olie is, meer dan rubber is, een gemakkelijk te oxideren brandstof en zuurstof zal, voor zover dit effect echt in de praktijk te merken is, sneller de olie omzetten in CO2 dan het voor rubber dat doet.
Het argument dat stikstof in autobanden beter zou zijn behoort op waarheden gebaseerd te zijn. . .het verhaal dat stikstof een “dikker” gas zou zijn is wetenschappelijk onjuist.
http://www.bndestem.nl/extra/auto/v...ANFVIoeMrLJEsMPt_onpQyhzTqQPtknrAmaAZXwz3ZvCo
 
De link werkt niet'(.. Ik heb altijd klakkeloos de marketing aangenomen dat zuurstof molekulen kleiner waren dan stikstof. Niet dus. Ook interessant dat viscositeit ook gassen betekend.
 
Check, ik zal sowieso bij de fabrikant zelf ook even overleggen, zij kunnen me dan dat wel bevestigen.
Eventueel is er een versteviging in de vouw / las hoek te maken omdat de band natuurlijk rond is en daar toch niet komt.

Maar mijn gedachtengang qua straal is het gene waar ik me niet zeker van ben.



Erdoor niet, maar er komt wel een stevig gewicht op de las te staan en die moet het wel houden.
1cm GOEDE las houdt 1000kg dus dat komt wel goed ;)
 
Je idee is prima en kan zonder problemen. Ruimschoots sterk genoeg. De straal is de halve diameter. Vanaf de grond tot het midden van de as. JE fabrikant zal ook ongeveer in de buurt zitten, een mm afwijking boeit echt niet.
Die lege muur vind ik iet zo spannend, graag een foto als hij hangt
Vind je niet dat hij beter met chemische ankers, verlengde assen, lepeltjes, kabels, wiskundige formules en metal-stuc-bouten kan gaan werken en sowieso iets anders moet verzinnen dan wat hij zelf mooi vindt?

Eindelijk iemand die het begrijpt :}:j:j
 
Vind je niet dat hij beter met chemische ankers, verlengde assen, lepeltjes, kabels, wiskundige formules en metal-stuc-bouten kan gaan werken en sowieso iets anders moet verzinnen dan wat hij zelf mooi vindt?

Zeker. Muur eruit (bovengedeelte) en een vitrinekast maken. Kan je hem langs 2 kanten bewonderen. Kan hij gewoon op de standaard blijven staan. Vergeet wat ik net zei. Dit idee is veel beter:W
 
Ik zou de wielen eruit halen en als "mal" gebruiken. Dan bij het omhooghangen met voldoende volk zijn. Positioneren, en dan 1 beugel vastmaken. Vervolgens de motor goed zetten met al 1 wiel in de vastgemaakt beugel en dan pas de 2e beugel op zijn plaats zetten. Meten om de beugels te positioneren gaat nooit perfect uitkomen.
 
Ik zou de wielen eruit halen en als "mal" gebruiken. Dan bij het omhooghangen met voldoende volk zijn. Positioneren, en dan 1 beugel vastmaken. Vervolgens de motor goed zetten met al 1 wiel in de vastgemaakt beugel en dan pas de 2e beugel op zijn plaats zetten. Meten om de beugels te positioneren gaat nooit perfect uitkomen.

Daarom sleuven ipv gaten dan kan ik nog wat schuiven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan