Motor ophangen aan de muur, klopt het technisch gedeelte?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.418
35.839
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Hij hangt!!!
https://www.motor-forum.nl/threads/...t-het-technisch-gedeelte.441158/post-29340235
Hallo mensen die met wiskunde beter opgelet hebben O-)

Ik ben eindelijk zo ver dat ik 2 beugels ga laten maken om mijn RS125 op te kunnen hangen aan de muur maar ben me niet zeker of mijn tekening een beetje klopt. Ik wil 2 steunen laten maken die de ronding van de banden volgen zodat ze zo min mogelijk opvallen. Geef je dan gewoon de straal van je wiel aan? Anders gezegd,
diameter delen door 2 = straal?
Voor zit een 110/70-17 band om, als ik dit goed gemeten zou hebben heeft die een straal van 29.4cm.
Achter een 150/60-17 en die zou dan op een straal van 30.6cm zitten.

Iemand die dit kan bevestigen?

En dit is wat ik nu op papier heb staan en hoe het er ongeveer uit zou moeten komen te zien:

(Je kan zien dat ik voor mijn werk technisch tekenaar ben :X )
3A2D33A5-F01A-431F-8484-FF396FE06D98.jpeg


FDCAA94F-DCB5-4315-B83F-ADE7143665E8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Zeker. Muur eruit (bovengedeelte) en een vitrinekast maken. Kan je hem langs 2 kanten bewonderen. Kan hij gewoon op de standaard blijven staan. Vergeet wat ik net zei. Dit idee is veel beter:W

ik vind dit ook een beter idee. Als de muur niet verwijderd kan worden, dan steun muurtjes ervoor onder een fraaie 4 cm dikke plank met open of gesloten kasten. Dan kun je moto op de plank ook op jiffy zetten, ziet er beter uit, en geeft meer ruimte. Spotjes van onderen..
En weinig mensen gaan onder een moto zitten, en dan nog hopen dat er niets uit lekt.
 
Laatst bewerkt:
ik vind dit ook een beter idee. Als de muur niet verwijderd kan worden, dan steun muurtjes ervoor onder een fraaie 4 cm dikke plank met open of gesloten kasten. Dan kun je moto op de plank ook op jiffy zetten, ziet er beter uit, en geeft meer ruimte. Spotjes van onderen..
En weinig mensen gaan onder een moto zitten, en dan nog hopen dat er niets uit lekt.

Ja want die muur neemt geen ruimte in? Dan kost het net zoveel ruimte als de motor gewoon op de grond zetten.

Het is geen BMW... lekken hoort een motor niet te doen.
 
Ja want die muur neemt geen ruimte in? Dan kost het net zoveel ruimte als de motor gewoon op de grond zetten.

Het is geen BMW... lekken hoort een motor niet te doen.

*D Nee bedoelde dat banden dan tegen de orginele muur kunnen zitten, jiffy steekt niet ver uit, en motor lijkt een in meer natururlijk positie. Zo zou ik het doen. En mijn BMW'tje lekt (nog) niet, tender loving care. Ik heb wel een denk ik bacteriologisch banden probleem, ze vreten zichzelf op.
 
*D Nee bedoelde dat banden dan tegen de orginele muur kunnen zitten, jiffy steekt niet ver uit, en motor lijkt een in meer natururlijk positie. Zo zou ik het doen. En mijn BMW'tje lekt (nog) niet, tender loving care. Ik heb wel een denk ik bacteriologisch banden probleem, ze vreten zichzelf op.

;)

Maar ik snap je nog niet want nu zitten de banden ook tegen de muur en heb ik eronder alle ruimte.

Kannibalistische banden?

Maar hoe dan ook, gaan we niet doen. Ik hang hem op.
 
Ik zou de wielen eruit halen en als "mal" gebruiken. Dan bij het omhooghangen met voldoende volk zijn. Positioneren, en dan 1 beugel vastmaken. Vervolgens de motor goed zetten met al 1 wiel in de vastgemaakt beugel en dan pas de 2e beugel op zijn plaats zetten. Meten om de beugels te positioneren gaat nooit perfect uitkomen.
Dat ligt toch redelijk aan de persoon die meet...

Beugels op de grond, motor er op, meten, boren, plaatsen en finetunen met de sleuven.

Niet moeilijker maken dan nodig.
 
Ik denk dat de belangrijke vragen nu nog zijn:

Welke bandenmaat moet Roy gebruiken voor het ophangen vd motor?
Welke remklauwen zijn het beste?
En is het nodig om een andere voorvork te plaatsen?
 
pak een 4-kant plaat staal. in het midden van de plaat het ronde gedeelte lassen waar de band op komt te staan. dan een schoor driehoek lassen onder het ronde gedeelte en onderste deel van de 4-kante plaat. nb het onderste deel van de 4-kante plaat zal als afsteuning op de muur dienen en kan je 4 schroef gaten maken.
 
Zo, er zit weer schot in!

De tekening is bij Vimabo en word gemaakt, morgen ga ik de motor naar PS Tuning brengen om hem even nog te verwennen. Hij heeft al te lang met oude benzine gestaan dus hij liep de laatste keer al slecht. Hij word even goed lopend gemaakt, nog een laatste ritje met benzine die niet veroudert en dan alle vloeistoffen eraf en kan hij bijna aan de muur *D
(En ja ik weet hoe zinloos het is een motor onderhoud te geven op dit moment maar ik vind het een fijne gedachte dat de motor goed aan de muur is gekomen.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan