Motor ophanging Aprilia Sportcity 300 CUBE modificeren

11 jul 2011
8
0
's-Hertogenbosch
Hallo Allemaal,

Ik ben in het bezit van een Sportcity 300, deze keuze heb ik gemaakt ivm. de goede rij eigenschappen na het proefrijden van meerdere scooters.
Wat mij opviel bij de meeste scooters was dat de ophanging van het motorblok vrij slap was bij de meeste modellen, voornamelijk bij bochtenwerk en sterke zijwind te merken.

Nu na anderhalf jaar later begint ook de Sportcity deze mankementen te vertonen.
Ik heb de ophangrubbers eruitgehad, ( deze zaten niet geperst ) en zag tot mijn verbazing dat deze helemaal ovaal geworden waren. Ook de stijfheid van het rubber liet te wensen over.
Na info bij diverse adressen om wat beters te verkrijgen kwam ik er al snel achter dat dit niet met een paar tientjes te verwezelijkken was, omdat deze rubbers geen standaard maatvoering zijn.
Dat was dus flink balen.
Wat nu? Ik ben naar een kunststoffenleverancier gegaaan, hier in Den Bosch: Lakwijk,
en heb daar advies gekregen een bepaald kunststof te gebruiken (ivm flexibiliteit en duurzaamheid) Het werden 2 cylindrische bussen die op de draaibank te bewerken zijn.

Dit ga ik morgen even bij een collega van me doen, hierna kunnen er 2 hardstalen bussen ingezet worden en het geheel opsluiten met carosserieringen.

De vorm heb ik op tekening aangepast waardoor het draagvlak van het kunststof groter is dan dat van de originele rubbers, hierdoor zou de torsie stijfheid aanzienlijk moeten toenemen, waardoor het hele motorblok in bochten een stuk rechter moet blijven onder het frame en het bochtengedrag vele malen beter wordt.

Update met foto's volgt als alles zover is.
 
Mooi project, klinkt goed! Ben benieuwd naar de foto's en vooral het resultaat.
 
Zeker ook benieuwd ja, ook benieuwd wat het met het veringsgedrag doet trouwens...
 
Je hebt nou wel kans dat heel de scooter een stuk meer gaat trillen, dit word normaal namenlijk gedempt door die rubbers.
 
Heb zelf nooit echt last van zijwind gehad opnde Cube :?
Maar mischien dat het erinsluipt en dat je er langzaam meeleeft.
 
Nu na anderhalf jaar later begint ook de Sportcity deze mankementen te vertonen.

Dat is inderdaad wel erg snel.
Is dat dan geen garantie zaak?
Ik ben het met Edterr eens dat die zachte rubbers wel noodzakelijk zijn ivm trillingen ; ik verwacht dat je scooter er op vooruit zal gaan kwa wegligging, maar niet kwa comfort 8-)
 
Even een up-date.

Mijn eerste ontwerp was inderdaad niet mee te rijden qua trillingen, of je moet werkelijk alles inpakken met duct-tape. Vanavond weer naar collega toeren om modificatie op deze modificatie te maken.
Lekker blijven hobby-en toch.
 
2e update, trilling is nu een wat minder, contactvlak met swing rod is gehalveerd, deze is origineel 12mm. (rubber), kunststof had ik laten draaien met een een contactvlak van 48mm, deze is nu teruggebracht naar 26.

Wegligging is superstrak, bijna te evenaren met mijn voorgaande motor, Blackbird. Alleen wat wendbaarder en bijna 200 km/u langzamer.

Het volgende wat ik wil proberen is deze zelfgemaakte bussen voorzien van groeven met daarin O-ringen, 3 stuks per kant. Dit om de trilling meer te reduceren.
 
In de groep A autoracerij wordt dit toegepast ( motorblok ophangen in teflon bussen ipv rubber ophanging )
Maar dan kan je echt niet meer op de openbare weg mee rijden want je rammelt compleet de auto uit.
Ben heel erg benieuwd of dit gaat lukken en hoelang je dit volhoud met rijden.

Zomaar idee, waarom geen hardere rubber soort ?
 
Laatst bewerkt:
Aan opa Bert:

Ik wil eerst nog gaan proberen met de o ringen, mocht dat nog teveel trilling geven naar mijn zin, dan laat ik bussen maken van Polyurethane, dit matteriaal wordt ook in de rallysport gebruikt om de komplete wielophanging stugger te maken.

Hier de afbeeldingen. "als het lukt"

1360334831_6_u4RN.jpeg
1360334875_6_hdRP.jpeg
1360334912_6_24le.jpeg
1360334893_6_nxuI.jpeg
1360334931_6_2OCX.jpeg
1360334862_6_KWj9.jpeg
1360335565_6_WR5a.jpeg
1360335609_6_Acgg.jpeg
1360335200_6_3STw.jpeg
1360335229_6_q4JW.jpeg
1360335248_6_c8jQ.jpeg
 
Waarom de einden die jij afgedraait hebt niet in een vaster (stijver) soort rubber...
 
Waarom de einden die jij afgedraait hebt niet in een vaster (stijver) soort rubber...
Zoiets zat ik ook aan te denken.
In de auto racerij werden dan rubbers gemonteerd uit ander model / type auto.

Handige Harrie:
rallysport, inderdaad ook daar.
Maar dat doen ze om het grote vermogen op de weg te krijgen en......
door grote motor vermogen trek je de motorophangrubbers of ophanging finaal aan flarden
De cube is best snel maar niet zo snel.... alhoewel.

Maar is wel heel leuk experiment.
Alst comfortabel blijft, bestel ik setje bij je ;)
 
Laatst bewerkt:
Altijd mooi dit soort projecten. Helemaal leuk als je zelf gereedschap hebt of op je werk. Ben ook benieuwd naar de afloop.
 
DOORBRAAK PROTO 4 SILENT BLOCKS]

Hierbij weer een update.

Na de 4e aanpassing van de silent blocks heb ik eindelijk bereikt wat ik wilde.
Meer stijfheid in de bochten, en minder trilling naar het frame ten opzichte van de eerste 3 proto's.

Welnu het resultaat. De stijfheid is behouden vergeleken met de voorgaande prototypes en dus vele malen beter dan de originele modellen. Je kunt nu echt gooien en smijten in de bochten zonder ook maar iets waar te nemen van "rollen"van het motorblok.
En door te proberen met diverse o-ringen en diameters van de bussen is de trilling die overgebracht wordt behoorlijk acceptabel geworden. D.w.z. er is iets meer rumoer te horen en de spiegels trillen iets bij stationair draaien van de motor. Bij het rijden is vibratie naar de spiegels weg.
Mogelijk is dit op te lossen door evt. montage van andere spiegels, bijvoorbeeld van de Burgman 400, (mijn vader heeft dit type spiegel op zijn majesty 400 geplaatst omdat de originele van de majesty net zo hard trilden als die van mij sportcity nu).

1367650629_3_VXwi.jpeg

1367650691_3_wJPJ.jpeg

Voor zover ik weet, zijn bij alle type sportcity's de silent blocks gelijk.
( hier zit dus de fabrikage fout in krachtberekening, de 125cc is minder sterk dan de 300cc)
En zouden ze dus in alle types moeten passen.

Mochten er meerdere mensen interesse in hebben, of evt. willen proberen, dan hoor ik het graag.
Ik zit er namelijk aan te denken om bij interesse meerdere sets te laten maken.
Prijs e.d. moet dan wel bekeken worden ivm. productiemogelijkheden.

Groeten.

B.t.w. de blokken zullen qua model nog iets weizigen, de eigenschappen zullen geleik blijven.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan