Handige Harrie
Rookie
Hallo Allemaal,
Ik ben in het bezit van een Sportcity 300, deze keuze heb ik gemaakt ivm. de goede rij eigenschappen na het proefrijden van meerdere scooters.
Wat mij opviel bij de meeste scooters was dat de ophanging van het motorblok vrij slap was bij de meeste modellen, voornamelijk bij bochtenwerk en sterke zijwind te merken.
Nu na anderhalf jaar later begint ook de Sportcity deze mankementen te vertonen.
Ik heb de ophangrubbers eruitgehad, ( deze zaten niet geperst ) en zag tot mijn verbazing dat deze helemaal ovaal geworden waren. Ook de stijfheid van het rubber liet te wensen over.
Na info bij diverse adressen om wat beters te verkrijgen kwam ik er al snel achter dat dit niet met een paar tientjes te verwezelijkken was, omdat deze rubbers geen standaard maatvoering zijn.
Dat was dus flink balen.
Wat nu? Ik ben naar een kunststoffenleverancier gegaaan, hier in Den Bosch: Lakwijk,
en heb daar advies gekregen een bepaald kunststof te gebruiken (ivm flexibiliteit en duurzaamheid) Het werden 2 cylindrische bussen die op de draaibank te bewerken zijn.
Dit ga ik morgen even bij een collega van me doen, hierna kunnen er 2 hardstalen bussen ingezet worden en het geheel opsluiten met carosserieringen.
De vorm heb ik op tekening aangepast waardoor het draagvlak van het kunststof groter is dan dat van de originele rubbers, hierdoor zou de torsie stijfheid aanzienlijk moeten toenemen, waardoor het hele motorblok in bochten een stuk rechter moet blijven onder het frame en het bochtengedrag vele malen beter wordt.
Update met foto's volgt als alles zover is.
Ik ben in het bezit van een Sportcity 300, deze keuze heb ik gemaakt ivm. de goede rij eigenschappen na het proefrijden van meerdere scooters.
Wat mij opviel bij de meeste scooters was dat de ophanging van het motorblok vrij slap was bij de meeste modellen, voornamelijk bij bochtenwerk en sterke zijwind te merken.
Nu na anderhalf jaar later begint ook de Sportcity deze mankementen te vertonen.
Ik heb de ophangrubbers eruitgehad, ( deze zaten niet geperst ) en zag tot mijn verbazing dat deze helemaal ovaal geworden waren. Ook de stijfheid van het rubber liet te wensen over.
Na info bij diverse adressen om wat beters te verkrijgen kwam ik er al snel achter dat dit niet met een paar tientjes te verwezelijkken was, omdat deze rubbers geen standaard maatvoering zijn.
Dat was dus flink balen.
Wat nu? Ik ben naar een kunststoffenleverancier gegaaan, hier in Den Bosch: Lakwijk,
en heb daar advies gekregen een bepaald kunststof te gebruiken (ivm flexibiliteit en duurzaamheid) Het werden 2 cylindrische bussen die op de draaibank te bewerken zijn.
Dit ga ik morgen even bij een collega van me doen, hierna kunnen er 2 hardstalen bussen ingezet worden en het geheel opsluiten met carosserieringen.
De vorm heb ik op tekening aangepast waardoor het draagvlak van het kunststof groter is dan dat van de originele rubbers, hierdoor zou de torsie stijfheid aanzienlijk moeten toenemen, waardoor het hele motorblok in bochten een stuk rechter moet blijven onder het frame en het bochtengedrag vele malen beter wordt.
Update met foto's volgt als alles zover is.