motor opknappen / zelf bouwen

jos82

MF'er
25 sep 2006
213
0
hoi hoi, Ik zoek nog een hobby. En had mezelf bedacht om wat te gaan sleutelen. Nu rij ik op een Kawa KLE500. Maar kan zelfs het grote onderhoud nog niet zelf doen. (durf het niet allemaal, was toch mijn eerste grote liefde. En ben bang dat er van alles gaat afbreken. En vervolgens zonder vervoer zit)
Nu had ik me bedacht dat als ik een of andere brik koop en eens helemaal uit haal en weer in elkaar zet. Ik best wel eens zou kunnen gaan begrijpen hou zo'n motor nou precies werkt.

Nu zit ik ook te denken om een andere motor voor de deur te zetten (is nog geen haast bij) maar ik kan geen type motor vinden wat ik wil.

Dit bij elkaar opgeteld had ik me bedacht: Als ik nu eens begin met een blok te reviseren, (ja er is echt geen haast bij) En er vervolgens iets omheen bouw. (Zal wel een gedoe worden met de RDW en met het verkrijgen van een kenteken enz. ik best wel eens iets tofs zou kunnen maken!

Dus dan nu mijn vraag; wat is een mooi blok.
Moet toch wel wat pit in zitten (min 100pk) (wil ook wel eens 130 rijden zonder dat alles trilt)
onderdelen moeten gemakkelijk te vinden zijn.
Moet een beetje een toegankelijk zijn, niet zo dat eerst de koelling er helemaal af moet om b.v. kleppen te stellen.

kortom: Wat is de MINSK van deze tijd die ook nog vooruit wilt??

Groetes Jos
 
100 pk is al rijkelijk veel. Als je genoegen neemt met een peekaatje of 70 kun je kiezen uit veel japanners uit de jaren 70-80. Honda CB750 of Suzuki GS750 of zoiets.

Enkele nokkenas, kleppen stellen met een schroefedraaier en steeksleutels. Een momentsleutel is het ingewikkeldste wat je nodig hebt. Veel onderdelen voor te vinden, voor 100 euro koop je een hele motor op marktplaats met wat zoeken.
 
Een motor bouwen word écht niks als je nieteens een grote beurt kan doen. Ik zou in jouw positie eerder een motor kopen met een (groot) defect voor weinig die je gaat reviceren, dan misschien ook uiterlijk opknappen ofzo? Ik zeg maar wat geks hoor...
 
hoi hoi, Ik zoek nog een hobby. En had mezelf bedacht om wat te gaan sleutelen. Nu rij ik op een Kawa KLE500. Maar kan zelfs het grote onderhoud nog niet zelf doen. (durf het niet allemaal, was toch mijn eerste grote liefde. En ben bang dat er van alles gaat afbreken. En vervolgens zonder vervoer zit)
Nu had ik me bedacht dat als ik een of andere brik koop en eens helemaal uit haal en weer in elkaar zet. Ik best wel eens zou kunnen gaan begrijpen hou zo'n motor nou precies werkt.

Nu zit ik ook te denken om een andere motor voor de deur te zetten (is nog geen haast bij) maar ik kan geen type motor vinden wat ik wil.

Dit bij elkaar opgeteld had ik me bedacht: Als ik nu eens begin met een blok te reviseren, (ja er is echt geen haast bij) En er vervolgens iets omheen bouw. (Zal wel een gedoe worden met de RDW en met het verkrijgen van een kenteken enz. ik best wel eens iets tofs zou kunnen maken!

Dus dan nu mijn vraag; wat is een mooi blok.
Moet toch wel wat pit in zitten (min 100pk) (wil ook wel eens 130 rijden zonder dat alles trilt)
onderdelen moeten gemakkelijk te vinden zijn.
Moet een beetje een toegankelijk zijn, niet zo dat eerst de koelling er helemaal af moet om b.v. kleppen te stellen.

kortom: Wat is de MINSK van deze tijd die ook nog vooruit wilt??

Groetes Jos

Hou ook rekening met het frame, zelf maken is niet makkelijk en laten maken is niet goedkoop. Een frame gebruiken met een andere blok is niet helemaal legaal, maar wel stukken goedkoper. Zeker als je het nog nooit gedaan hebt, zou ik het nog niet te duur maken.
 
Zelf een frame bouwen lijkt me in jou geval niet echt realistisch.

Ik zou zeggen, koop gewoon een brik, trek die helemaal uit elkaar, en lap die op. En beslis met de kennis die je dan hebt opgedaan in hoever je daarna wil gaan met een 2e project (als je dan toch geen haast hebt).

Simpel gezegt, weet je nu waarschijnlijk van de helft van de onderdelen de naam/functie niet. En dat is toch wel een must als je zelf een frame gaat bouwen
 
Laatst bewerkt:
Een motor bouwen word écht niks als je nieteens een grote beurt kan doen. Ik zou in jouw positie eerder een motor kopen met een (groot) defect voor weinig die je gaat reviceren, dan misschien ook uiterlijk opknappen ofzo? Ik zeg maar wat geks hoor...

Het niet kunnen en het niet aandurven omdat het je enige vervoer is zijn wel verschillende dingen.

Pak liever een project waarbij je al een frame hebt wat sowieso goed is.. om zelf een frame te maken moet je toch wel bovengemiddeld kunnen lassen en om te controleren of alles recht is e.d. ben je een fortuin aan meetgereedschap kwijt. Een degelijk frame bouwen waar je 100pk in kunt hangen is een project opzich
 
Een frame bouwen heeft nog een nadeel; je moet de motor laten keuren voordat je erop mag rijden (of je moet een eigen circuit in je achtertuin hebben).

Een frame (met kenteken) met motorblok kopen is veel makkelijker en je kan de rest er nog omheen bouwen (al weet ik niet of hij dan alsnog gekeurd moet worden).

Daarnaast heb ik nog 3 tips;

  • er is een heeeeeel groot verschil tussen 1, 2, 3 of 4 cilinder motoren; voor de laatste hoef je geen extra kussen mee te nemen op de snelweg (het trillen heeft weinig met pk's te maken)
  • koop goed gereedschap(denk aan dop/steeksleutels etc), met een goedkopie merk kom je er niet
  • koop een haynes manual B|
 
Laatst bewerkt:
Een frame bouwen zou ik ook niet doen, maar misschien wel een blok kopen en als dat blok dan klaar is er een frame voor zoeken enz.
Alsje echt een zware wilt is misschien een Bol d' or (CB 900) een leuke:

2872660279_86244bc579.jpg


blok.jpg


En zoiets kan je er dan mee doen:

bloggnzo2.jpg

:}

Hier zijn nogal wat clubs en forums voor waar je vragen kunt stellen, want dat zal je als iemand zonder sleutelervaring zeker nodig hebben.

Goeie tip ook van die Haynes !

Succes ermee :P
 
Laatst bewerkt:
@ TS

Kun je nergens geen afgeragde KLE500 vinden voor een paar 100 euro? Maar een die wel nog net kan rijden. Goed studieobject, en je kan meschien nog een paar onderdelen recupereren voor je eigen KLE?
 
Zelf een frame bouwen lijkt me in jou geval niet echt realistisch.

Ik zou zeggen, koop gewoon een brik, trek die helemaal uit elkaar, en lap die op. En beslis met de kennis die je dan hebt opgedaan in hoever je daarna wil gaan met een 2e project (als je dan toch geen haast hebt).

Simpel gezegt, weet je nu waarschijnlijk van de helft van de onderdelen de naam/functie niet. En dat is toch wel een must als je zelf een frame gaat bouwen
Heb ik ook gedaan! *O*

koop een haynes manual B|
Haynes manual is handig om deel per deel te vervangen, om een hele motor ermee op te bouwen daarintegen... -O-
 
het is een leuk idee.
Ik heb er zelf ook wel eens over zitten denken, maar ik ga eerst een barrel kopen en daar bouw ik een frame omheen.
Van het barrel trek ik dan het motorblok en de aandrijving. Ook zal ik veel van het kleine grut (lees kabeltjes) van het barrel afhalen.

Succes in ieder geval!
 
Ik zou bij een zelfbouw/verbouw bike juist klein beginnen. Kleinere motoren zijn vaak goedkoper om maar eens wat te zeggen. Als je het dan totaal verkloot is het minder erg.


Ik heb jaren geleden met een vriend een hele oude CX500 in niet al te beste staat gekocht om gewoon wat anders van te maken. Toen we hem kochten wisten we letterlijk het verschil tussen een bout en een moer niet. Motor gekocht, lasapparaat gekocht, slijptol gekocht en aangevallen.

de basis:

knol022.jpg


Het resultaat was 'best ok' :)

img8587.jpg



Maar pas op, het is verslavend!


Zelf een frame bouwen zou ik niet zonder verbouwervaring mee beginnen. Het si sowieso een moeizaam, kostbaar en tijdrovend proces om dat legaal op de weg te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals de andere al hebben gezegd, zelf bouwen alleen als het echt niet anders kan.

Je kan beter een bestaande motor met kenteken opknappen dan zelf bouwen.

Met een zelfbouw moet je naar de RDW voor een keuring van het frame. Je moet dan tekeningen maken die ook helemaal kloppen. Volgend de RDW beamte moet je een frame vanaf de getoonde tekeningen kunnen maken. Dus de detailering op werkplaats nivo. Kost ook nog geld dat keuren.
Dan zit je ook nog met het machinale werk, balhoofd, achterbrug, draaipunten.
Het is te doen maar kost een zee van tijd, gewoonweg omdat je er niet voor gesteld sta.
Nadat je de motor hebt gebouwd moet je wederom naar de RDW voor een algemene keuring waaronder ook een geluidskeuring zit. Die is redelijk streng .
Als je het kenteken krijgt moet je voor de 2de keer een bommetje duiten overhandigen.

Maargoed je bent er wel mee van de straat, letterlijk.

Gewoon opknappen, is ook al veel werk als je het goed wil doen. Kost minder tijd en minder geld (waarschijnlijk).
 
Wat een boel reacties, bedankt!!

Om zelf het frame te maken zal het wel niet worden. Daar was ik al bang voor. En ben ondertussen op zoek naar een jap 6oo of 900cc zeker niet te nieuw. Om die uit elkaar te trekken en weer mooi in elkaar te zetten.
Ik laat nog van me horen.

groetjes Jos
 
Terug
Bovenaan Onderaan