Motor opstarten die 10j stil gestaan heeft

V4-lover

MF'er
28 jan 2003
103
5
Meldert
Hallo,

Ben bezig met een moto op te starten van een kennis en deze heeft 10j stil gestaan.
Benzinekraan is verstopt dus heb als schrik voor de carburatoren.
Heb gisteren de kraan gedemonteerd en gereinigd maar de reserve doorstroming ziet er echt zeer zeer vuil uit.
Het lijkt precies op een soort teer.
Iemand een idee hoe deze smurrie te verwijderen?
Remmen reiniger is geen optie.
 
Laatst bewerkt:
Zeg er dan ook even bij dat het soms niet hecht, bladderd of na langere tijd loskomt. Als de tank niet poreus is moet je er gewoon geen rotzooi in smeren.
Deze tank is alleen vies, geen rotzooi in smeren dus.

Nee man, wondermiddel ;)

20180623_191816.jpg
 
Naast de tank en carbs… Is de olie al afgetapt en ververst ??

Daarnaast zou ik de krukas manueel rond draaien om er zeker van te zijn dat het blok rond gaat zonder dat een hangende klep een zuiger raakt.
Na deze test de motor zonder bougies rondtornen tot de oliedruk is bereikt. Even doortornen om er zeker van te zijn dat alle delen van olie zijn voorzien.
Bougies terugplaatsen en met frisse carbs en verse peut een startpoging...

Motor draaide reeds op rechtstreekse benzine voeding.
 
En bij thuiskomst zit er een gat in:+

Bij elektrolyse gooi je een zoutoplossing in de tank. Na behandeling spoelde ik de tank voor de zekerheid na met water + HG roestoplossier (wat ik niet aanraad btw).
De tank was echt helemaal glimmend brandschoon, maar zodra ik stopte met spoelen zag ik de vliegroest al ontstaan(die je er ook zo afveegt). En omdat tegen te gaan mik ik er dus meteen benzine in.

Maar voor de duidelijkheid, nee daarna roest die natuurlijk niet meer zo hard. De tank glimt na een tijdje ook niet meer zo erg, er zal een soort beschermend oxidatie laagje ontstaan, ik weet het niet precies.

Die tank heeft trouwens per ongeluk nog een tijdje leeggestaan, maar zonder problemen.

Tank dus nogmaals onder handen genomen met kuisazijn wat blijkbaar nog eens echg nodig was.
Wat een smurrie dat er weer uit kwam.:Z
Daarna 2x gespoeld met verse benzine kluts.
Hierna kraan er op en vol benzine gegooid.
Hopelijk blijft hij proper. Zal me de gewoonte maken van regelmatig te gaan tanken.
In het slechtste geval jaarlijks eens filtertje verwijderen om te kuisen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan