Motor opstarten die 10j stil gestaan heeft

V4-lover

MF'er
28 jan 2003
103
5
Meldert
Hallo,

Ben bezig met een moto op te starten van een kennis en deze heeft 10j stil gestaan.
Benzinekraan is verstopt dus heb als schrik voor de carburatoren.
Heb gisteren de kraan gedemonteerd en gereinigd maar de reserve doorstroming ziet er echt zeer zeer vuil uit.
Het lijkt precies op een soort teer.
Iemand een idee hoe deze smurrie te verwijderen?
Remmen reiniger is geen optie.
 
Laatst bewerkt:
Carb cleaner of engine cleaner werkt beter dan remmenreiniger. Remmenreiniger vervliegt te snel en maakt wel wat schoon maar lost geen vastgegomde oude benzine op.
Daarna in de ultrasoon reiniger.
Denk aub niet dat je dit oplost met zo’n flesje wat je in je tank moet toevoegen.
 
200.gif
 
Sorry maar wat verwacht je nou? Als je niks probeert gebeurt er ook niets. Grove troep weghalen met tandenstokers, stukje vd-draad, spijkertjes etc. Vervolgens in een ultrasoonbad gooien en gaan met die banaan.

Ik verwacht een oplossing, een naam van een product dat de smurrie oplost.
Geloof me vrij dat ultrasoon reiniging geen oplossing biedt op dit moment.
Het is een erg klevende brei die er in zit.
Ga misschien eens proberen met verfverdunner.
 
Ik verwacht een oplossing, een naam van een product dat de smurrie oplost.
Geloof me vrij dat ultrasoon reiniging geen oplossing biedt op dit moment.
Het is een erg klevende brei die er in zit.
Ga misschien eens proberen met verfverdunner.
Je verwacht een wonder. Bestel je direct dan een revisieset? Denk niet dat het spul bevorderlijk is.
 
Lijkt ook of er roestdeeltjes in zitten. Heb je geen compressor, ff prikken/krabben en flink blazen vanuit de uitgaande/carb aansluiting.

Zou beginnnen met wd40 ofzo. Weken in agressieve oplosmiddelen lijkt me niet handig voor de rubberen afdichtingen die na 10 jaar keihard zijn geworden.

Wat is je bedoeling btw, je kan er ook een trechter oid aan hangen en de carbs volgooien zonder tank/kraan
 
Ik zou een nieuwe / andere scoren. Dat ding blijkt 15 euro te zijn, daar zou ik niet voor gaan knooien.

Heb je ook al andere dingen gedaan om te zorgen dattie gaat lopen?
Olie wissel voor el cheapo olie, simpele check bij de kleppen etc. om te kijken of er niet een heel duidelijke reden was waarom die stil is gezet? Keertje laten lopen op remmenreiniger?
Daarnaast; is het niet handig te beginnen met de carburateurs, en dan pas de tank te doen? Eerst netjes stationair laten lopen. Kan eventueel ook met een klein bakje aan je brandstofleiding waar je wat benzine in giet. Je wordt er anders heel snel simpel van om steeds die tank eraf te halen als je iets aan het proberen/controleren bent.
 
Ik zou een nieuwe / andere scoren. Dat ding blijkt 15 euro te zijn, daar zou ik niet voor gaan knooien.

Heb je ook al andere dingen gedaan om te zorgen dattie gaat lopen?
Olie wissel voor el cheapo olie, simpele check bij de kleppen etc. om te kijken of er niet een heel duidelijke reden was waarom die stil is gezet? Keertje laten lopen op remmenreiniger?
Daarnaast; is het niet handig te beginnen met de carburateurs, en dan pas de tank te doen? Eerst netjes stationair laten lopen. Kan eventueel ook met een klein bakje aan je brandstofleiding waar je wat benzine in giet. Je wordt er anders heel snel simpel van om steeds die tank eraf te halen als je iets aan het proberen/controleren bent.

We gaan morgen (maandag) eens zien wat het zegt met rechtstreeks benzine naar carburatoren te hevelen (zonder tank) en zien wat dat zegt.
Volgens mij gaat die niet draaien ( na 10 jaar stilstand ).
 
We gaan morgen (maandag) eens zien wat het zegt met rechtstreeks benzine naar carburatoren te hevelen (zonder tank) en zien wat dat zegt.
Volgens mij gaat die niet draaien ( na 10 jaar stilstand ).
Ik kan je op een briefje geven dat die niet gaat starten. Carburateurs zitten helemaal vast. Mijn projectmotor had 11 jaar stil gestaan, en daarbij moest ik de carburateurs eerst in ander spul weken om de naalden er uberhaupt uit te krijgen. En die stond 11 jaar netjes droog gestald.

Stel je wil hem starten om te kijken of de ontsteking en timing etc. nog goed genoeg is, gebruik iets brandbaars zoals remmenreiniger.
 
Ik kan je op een briefje geven dat die niet gaat starten. Carburateurs zitten helemaal vast. Mijn projectmotor had 11 jaar stil gestaan, en daarbij moest ik de carburateurs eerst in ander spul weken om de naalden er uberhaupt uit te krijgen. En die stond 11 jaar netjes droog gestald.

Stel je wil hem starten om te kijken of de ontsteking en timing etc. nog goed genoeg is, gebruik iets brandbaars zoals remmenreiniger.
Ligt er helemaal aan hoe de motor is weggezet, als deze met de kraan dicht is weggezet valt het best mee, dan is enkel de brandstof die zich in de vlotterbakken bevond verdampt en heeft een laagje achter gelaten op de bodem van de vlotterbakken. En dan maakt het niet uit of ie 1,5 of 10 jaar heeft stilgestaan. Met kraan open is idd een ander verhaal.
 
Ligt er helemaal aan hoe de motor is weggezet, als deze met de kraan dicht is weggezet valt het best mee, dan is enkel de brandstof die zich in de vlotterbakken bevond verdampt en heeft een laagje achter gelaten op de bodem van de vlotterbakken. En dan maakt het niet uit of ie 1,5 of 10 jaar heeft stilgestaan. Met kraan open is idd een ander verhaal.
Mijn GPX750R heeft een vaccuum gestuurde kraan. Staat dus automatisch dicht.
 
Lekker soppen met WD40. Doorblazen met de fietspomp.
In een plastic bakje met diesel helpt ook, lekker een paar dagen laten staan. Eigenlijk elke vloeistof die je in benzine op kan lossen werkt. Maar mijn voorkeur gaat uit naar WD40
 
Terug
Bovenaan Onderaan