Motor opwarmen - beste methode

quintiexxx

Die hard MF'er
16 mrt 2003
251
0
Eindhoven
welke methode kan je aanbevelen om in een korte tijd de motor voldoende op te warmen ZONDER bezwaarlijke schade aan het blok aan te brengen?
 
Gewoon starten en kalm aan weg rijden werkt het beste voor de motor en jouw leefomgeving. Niet een half uur lang in de tuin gaan staan gassen, dat helpt niks.

Zelf zorg ik dat ik op helm, en handschoenen na gekleed ben. Dan de boel starten, stationair laten lopen (of op de choke), dan helm op, handschoenen aan, en wegrijden.
 
Gewoon starten en kalm aan weg rijden werkt het beste voor de motor en jouw leefomgeving. Niet een half uur lang in de tuin gaan staan gassen, dat helpt niks.

Zelf zorg ik dat ik op helm, en handschoenen na gekleed ben. Dan de boel starten, stationair laten lopen (of op de choke), dan helm op, handschoenen aan, en wegrijden.

:^ doe ik ook. moet dan wel nog ff de motor de tuin uit klooien, maar dan kan ik wel zonder problemen rustig wegrijden. :)
 
Gewoon starten en kalm aan weg rijden werkt het beste voor de motor en jouw leefomgeving. Niet een half uur lang in de tuin gaan staan gassen, dat helpt niks.

Zelf zorg ik dat ik op helm, en handschoenen na gekleed ben. Dan de boel starten, stationair laten lopen (of op de choke), dan helm op, handschoenen aan, en wegrijden.

Same here...

:Y :]
 
na het starten meteen 5 minuten vol in de begrenzer raggen...

oh zonder schade zij je :X

:^ dan maar :+
 
de aanleiding is dat ik tijdens racewedstrijden de monteurs de motoren zag laten warmlopen door de de gehele tijd kleine beetjes gas te geven .. tot 4000 toeren...
 
na het starten meteen 5 minuten vol in de begrenzer raggen...

oh zonder schade zij je :X

:^ dan maar :+

verbaas me elke keer weer over die idioten die de motor ergens neerzetten, na een uur terugkomen, starten en hem even heel stoer in de toerenbegrenzer trekken terwijl ze ernaast staan -O-
 
de aanleiding is dat ik tijdens racewedstrijden de monteurs de motoren zag laten warmlopen door de de gehele tijd kleine beetjes gas te geven .. tot 4000 toeren...

ja ok, maar dat is tijdens races ;)
Het is nou eenmaal niet mogelijk om even vantevoren een paar rondjes op het circuit te rijden om hem warm te draaien dus doen ze het zo.
 
de aanleiding is dat ik tijdens racewedstrijden de monteurs de motoren zag laten warmlopen door de de gehele tijd kleine beetjes gas te geven .. tot 4000 toeren...

Hmm, bij mij in de buurt woont iemand die deze methode hanteert, klink wel gaaf zo'n Laser Deeptone, maar als het zondag ochtend om een uurtje of 8 a 9 is, ben ik redelijk geneigd om de buks even te laden en een gat in de tank te schieten.
 
ja ok, maar dat is tijdens races ;)
Het is nou eenmaal niet mogelijk om even vantevoren een paar rondjes op het circuit te rijden om hem warm te draaien dus doen ze het zo.
en maar goed ook, op een circuit rij je continue hoog in de toeren, beetje lullig voor je blok als die nog koud is ;)
 
verbaas me elke keer weer over die idioten die de motor ergens neerzetten, na een uur terugkomen, starten en hem even heel stoer in de toerenbegrenzer trekken terwijl ze ernaast staan -O-
En als je vervolgens minzaam opmerkt dat je techneuten-hart het welhaast begeven heeft, kijken ze je niet begrijpend aan. :? -O-
 
ja ok, maar dat is tijdens races ;)
Het is nou eenmaal niet mogelijk om even vantevoren een paar rondjes op het circuit te rijden om hem warm te draaien dus doen ze het zo.

Daarnaast hebben die geen buren die dat niet zo tof vinden. Is ook een soort van psychologische oorlogsvoering denk ik. Even laten brullen voordat de buurman de motor uit z'n hok heeft.

NB, ooit een keer iets heel erg gaafs gezien bij de classic GP voor auto's op zolder. Stond van bovenaf de pits naar beneden te loeren, stond daar een rij van die methanol gestookte race-sigaren warm te draaien, op bokken zelfs, om ook de bakolie warm te laten worden. Echt machtig mooi, maar aan het einde stond een Alfa helemaal stil en verlaten. Op het moment dat de zoemer gaat voor de opwarmronde, komt er uit de box een wat dikke Engelsman, met in z'n knuist een lekkere kop thee, loopt naar de voorkant van de Alfa, slingert dat kreng in een beweging aan. Neemt nog een slok thee, doet helmpje op, en brult al glijdend de pitsstraat uit. :} Ondertussen de rest nog moeilijk doen met andere bougies en de boel van de bokjes halen.
 
Haal het blok eronder uit en leg het in de oven die voorverwarmd is tot 180 graden.

Regelmatig draaien.

Na 20 minuten snel het blok weer in het frame hangen en je kunt gelijk volgas weg.

:Y
 
Haal het blok eronder uit en leg het in de oven die voorverwarmd is tot 180 graden.

Regelmatig draaien.

Na 20 minuten snel het blok weer in het frame hangen en je kunt gelijk volgas weg.

:Y
wel eens aan gedacht....
iets van een gloei-spiraal onder je blok plaatsen die je op afstand aan kunt zetten... kun je nog ff kleien, en eenmaal op de motor volgas de schuur uit!
 
wel eens aan gedacht....
iets van een gloei-spiraal onder je blok plaatsen die je op afstand aan kunt zetten... kun je nog ff kleien, en eenmaal op de motor volgas de schuur uit!

:Y , Zeker voor de winter lijkt me dat een goed plan.
Woon-werk ongeveer 20 km enkele reis en dan kom ik gewoon te kort om de boel warm te laten worden.
En ik ben altijd al te laat.. :X :X ..geen tijd om extra stukje te rijden :P
 
wel eens aan gedacht....
iets van een gloei-spiraal onder je blok plaatsen die je op afstand aan kunt zetten... kun je nog ff kleien, en eenmaal op de motor volgas de schuur uit!

Is het dan niet makkelijker om alleen je olie in de magnetron op te warmen tot 200 graden. Dat in je blok gieten en raggen maar. . .

:)
 
Is het dan niet makkelijker om alleen je olie in de magnetron op te warmen tot 200 graden. Dat in je blok gieten en raggen maar. . .

:)
Gewoon twee aansluitnippels (bijv. van die hydraulieknippels zoals je die op tractoren en vrachtauto's vindt) op je carter... Olieslangetjes eraan naar een externe pomp en verwarmingselement en vervolgens rondpompen en opwarmen tot een eindje boven de normale olietemperatuur van je blok (dit ivm afkoelen van de olie zodra het door het koude blok gepompt gaat worden bij het starten). :)
 
kijk :) zo moet je dat bekijken: dat opwarmen van motoren is nog van de tijd dat alles lucht gekoeld was. Bij koud weer weg rijden was dus ook direkt afkoelen van de cylinders(koelribben..) en carter. Dus als je met dat lucht gekoelde blok ff wacht met rijden dan werden de cylinders vlugger warm dan direkt rijdende :] Vandaar dat ze zeggen dat je soms je motor ff laat warmlopen terwijl je je jas toe ritst en helm aan en handschoenen..zodat de choke er dan afkan zodra je rijd. Daarom. Nu, met de watergekoelde blokken is er geen verschil, want thermostaat regelt alles zodat het blok zo snel mogelijk op temperatuur komt.Koud vriesweer van -10°C of hittegolf van 35°C in schaduw, thermostaat blijft toe totdat die meestal rond 70°C wat zal open gaan en zo koeling via radiator toelaat.. :)
Greetzz , De Belg :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan