Motor opwarmen - beste methode

Ik start de motor eigenlijk altijd in z'n 1 met de choke open. Ik rijd meteen rustig weg, schakel in z'n 2 en laat de motor dan op z'n choke rustig pruttelend de wijk uitrijden.
Eenmaal uit de wijk (na 1 minuut) gaat de choke dicht en rij ik eerst nog 5 minuten niet boven de 4000 toeren en de laatste 10 minuten niet boven de 6000 toeren. Mijn woon-werk-rit is véél te kort voor het blok om echt warm te worden.
(Ik heb trouwens geen toeren-motor, dus ik schakel sowieso meestal rond de 5000)

Als ik de motor start en dan nog rustig mijn helm op zet en handschoenen aan doe, dan staat de buurt buiten. Ik heb namelijk nogal een herrie-pijp, die bij stionair draaien nogal een zware roffel laat horen.

Maar volgens is starten en meteen rustig wegrijden en de eerste 20 minuten niet te gek doen, toch het beste voor het blok.
 
IK start in Neutraal (zonder gas te geven) dan draaitie iets meer dan 2000toeren na een sec of 5 of 10 zaktie vanzelf (heb geen choke (injectie) naar ong 1200 toeren ,dan rijd ik in z'n 1 weg en rij vanaf vertrek eigenlijk constant rond de 5000toeren v/d max 14000 (aan 3a4000 toeren blijf ik bijna stilstaan :+ )
Soms heel kort 6000toeren om op te trekken voor ik schakel naar de volgende versnelling na een km of 5 geeftie al +80°c aan dan max tot 7000 nog een km of 5 of 10 later issie op temp .... gas geven :]
 
Ik woon 900 m van de snelweg en moet mijn motor toch binnen afzienbare tijd al in de 6000 zetten. Anders kan ik gewoon niet mee.

Dokter ga ik nu dood?

Ik ben ook binnen 3 minuten op de snelweg en kan ook echt niet wachten tot ik 20km heb gereden en dan pas die teller richting de 12000tpm jaag. Wel de eerste paar kilometertjes onder de 7000tpm ...... en toch verbruikt mijn brommert geen olie (wel benzine) en rij ik zo voldoende kilometers zonder dat de boel er stuk van gaat.
 
precies, ik blijf het allemaal lulverhalen vinden , trouwens ook vrij irritant voor de buren zo`n stationair draaiend ding voor de deur, en ik vind het ook niet echt handig om eerst 20 km rondjes door de bebouwde kom te gaan rijden voordat ik de snelweg opga.
 
de aanleiding is dat ik tijdens racewedstrijden de monteurs de motoren zag laten warmlopen door de de gehele tijd kleine beetjes gas te geven .. tot 4000 toeren...
*O* tot 6000 voor een RGVtje.(Niet zelf bedacht overigens) Neem er zelf rustig de tijd voor. Pak em beet 6-7 min. 't Kan bijgeloof en dus onzin zijn of misschien is het geen onzin, maar aangezien ik het nu zo doe en nog geen problemen heb gehad met m'n blok blijf ik het zo opwarmen.

Heb al 2 vastlopers gehad en sinds de laatste rebuild neem ik de tijd voor het opwarmen...en ik geniet nog steeds van het resultaat :] dus totdat iemand zegt, hier heb je 1000 euri probeer het eens zonder dat oeveloze wachten en gasgeven blijf ik erbij :9


Voor diegene die het niet weten:
Een Suzuki RGV250 is een tweetakt
 
Ik rij m uit de garage, choke vol open, starten, daarna 1 tot 2 min om helm op te zetten, handschoenen aan en garagedeur dichtdoen.

Vervolgens 5 tot 10km beetje slingeren om de banden op te warmen en niet boven de 6000rpm (max is 13.000) en ook niet teveel gas geven bij lage toeren. Water is na 5 km al op temp, dan nog een paar km voor de olie en tegen de 10km gaat het gas er wel op.
 
Ik rij m uit de garage, choke vol open, starten, daarna 1 tot 2 min om helm op te zetten, handschoenen aan en garagedeur dichtdoen.

Vervolgens 5 tot 10km beetje slingeren om de banden op te warmen en niet boven de 6000rpm (max is 13.000) en ook niet teveel gas geven bij lage toeren. Water is na 5 km al op temp, dan nog een paar km voor de olie en tegen de 10km gaat het gas er wel op.
Slingeren om de banden op te warmen is zinloos. Bij auto's werkt dat leuk, bij motoren is het zinloos.
 
Slingeren om de banden op te warmen is zinloos. Bij auto's werkt dat leuk, bij motoren is het zinloos.
Hangt er vanaf hoe je het doet, hoe je de banden belast. De een slingert als of er een slalom genomen moet worden, de ander zorgt er voor dat de banden belast worden en vervormen en dus opwarmen.
 
Hangt er vanaf hoe je het doet, hoe je de banden belast. De een slingert als of er een slalom genomen moet worden, de ander zorgt er voor dat de banden belast worden en vervormen en dus opwarmen.

Gewoon hard accelereren en hard remmen! Zo warm je motorbanden snel op.
 
Hangt er vanaf hoe je het doet, hoe je de banden belast. De een slingert als of er een slalom genomen moet worden, de ander zorgt er voor dat de banden belast worden en vervormen en dus opwarmen.

Weaving to warm tires is a fiction that just won't die. All sorts of riders who should know better can be seen weaving wildly on warm-up laps, and we've seen plenty of collisions and near-misses caused by one guy weaving into another guy on a warm-up lap. Yet some riders persist in the belief that weaving actually does something other than create a hazard. So, since we had gathered a test bike, a test rider, all sorts of measuring instruments, some extra tires, and had a track to ourselves for our big tire test (Roadracing World, January, 2000), we decided to test the effects of weaving on motorcycle tire temperatures.

We conducted this experiment using Mark Junge and his 1999 Kawasaki ZX-6R, at Oak Hill Raceway. Michelin tires were used for this test, the front a standard Pilot Race, and a Pilot Race "W" on the rear. First, we measured the cold tires' core temperature in the middle and on both sides of the tread, front and rear. We then sent Junge onto the track to ride slowly in a straight line and then measured the tire temperatures. Then we instructed Junge to weave aggressively from turn eight to turn two and back again (approximately 800 m), and measured the tire temperatures again to see how much heat was produced in the tires.

Next, we let the Michelins cool off. We then heated the tires on warmers for 45 minutes per Michelin's recommendation and took the tire temperatures. Then Junge went out and did the same weaving and temperatures were taken again to see if additional heat was built up or if heat was lost.

Next, Junge was sent on a standard warm-up lap. We then quickly measured the tire temperatures. Then Junge did another 2.9 km warm-up lap, this time weaving, and we measured the temperatures again to see if weaving built additional heat when compared to a standard warm-up lap, kept the heat in, or lost the heat. Then we did the 800 m of weaving again before taking the tire temperatures yet another time.

To complete our test of tires and temperatures, we sent our rider out on two normal warm-up laps. Once back on the starting grid, we stopped the bike with the tires remaining on the pavement just as you would sit on a grid with the 3-minute board in the air. Then we measured each tire, as quickly as possible, to see how quickly the tires lost the heat built up on the warm-up lap.

The first thing that we discovered while trying to take the temperature of the cold tires was that the sun has a significant effect on a tire's temperature. Our test bike was under a canopy but the front tire was still in direct sunlight on an 31-degree, Texas afternoon. Just from sitting in the sun, the front tire had between 10 to 20 degrees more heat at the tread's core, not the surface.

When Junge rode in a straight line at line at approximately 72 km/h for about 800 m, the shoulder of the tire that was in the shade remained at 29-31 degrees C. The temperature at the center of the tires went up slightly while the shoulder of the tire facing the sun also started picking up heat. Then our rider went on his weaving course and came back. Once again the side of the tire facing away from the sun and the center changed very little. The side of the tire facing the sun continued to gain heat. We attributed this solely to the sun as Junge was careful to weave equally hard on each side of the tires.

Junge went back to his task of learning Oak Hill on his "A-bike" while we took the weaving test bike back under the canopy and applied Tyr Sox tire warmers for 45 minutes. After the warmers, the rear tire had about 54 degrees C across its entire tread while the front held 77 degrees C on the right, 79 degrees C on the left, and 84 degrees C in the center. Both warmers were on for the equal amounts of time.

Just as I was organizing a theory into how the tire warmers have equal heating elements but the (120) front tire has less surface than the (180) rear tire, I noticed that the bike had been put back in its original parking spot with the front wheel in the sun. Although I can't rule out my equal tire warmers versus different-sized tires theory, I can't rule out that the strong sunlight increased the effect of the warmers.

As soon as we took the post-warmer temperatures, Junge went out to do the same exact weaving course. The right/away-from-the-sun side of the rear tire lost 12 degrees of heat. The right side of the front lost 28 degrees. The center of the rear lost 5 degrees of heat. The center of the front lost 24 degrees. The left side of the rear tire that was facing the sun stayed steady at 54 degrees while the left front only lost 20 degrees. Once again weaving did not build or hold the temperature. The sun had more effect than weaving.

As soon as these temperatures were taken, Junge was sent off to do a normal hot lap on the twisty, 3.2 km course. After the hot lap, the heat in the rear remained fairly constant, cooling just a few degrees. The front continued to steadily lose its significant tire warmer heat. However, the left sides of the tires were the warmest parts. We could not attribute this to the sun because throughout our two-day test, tires always recorded higher temperatures on their left sides after doing any laps at speed on the track.

Then, we sent Junge to do an entire lap of weaving. Again, the weaving failed to hold heat anywhere on the tire. Then Junge once again did his straight weaving test, and the tires began cooling rapidly. In fact, during weaving the tires lost heat as rapidly or more rapidly as just standing still.

For our final test, we sent Junge out to do two laps to get some heat in the tires. Then as the bike stood still on the racing surface just as it would on a grid, we measured how quickly the tires lost their heat. I had originally hoped to measure the six spots on the tires every 10-15 seconds. That proved too ambitious. I ended up measuring each spot every 45-60 seconds. Next time, I'll have two pyrometers. This was very interesting, though. While the center and right sides of the tires lost 6-7 degrees over a 4-minute time period, the left side of the rear lost very little heat and the front gained heat from the direct sunlight.

Here are some conclusions. Tire warmers will produce the highest pre-race tire temperatures. During the tire comparison test consisting of 8-10 laps at 100 percent speed, we sometimes did not record temperatures higher then straight off the warmers. So the best way to warm tires is to use tire warmers.

The second-best way to warm tires is to take a hot lap. As powerful as the sun proved to be, a good hot lap produced more heat than time in the strong sun, and it's quicker, too.

The third-best way to warm tires is to leave the tires in strong, direct sunlight. Just don't forget to get both sides.

But weaving, no matter how aggressive your lean angle and your speed or how long the distance covered, does not build any additional heat in a tire!

So now, we will hopefully never see another unfortunate accident from useless weaving on a starting grid or pit lane. Case closed.

En voor de meetresultaten: http://www.supersport600.nl/techniek/techniek.htm#weaving

Gewoon hard accelereren en hard remmen! Zo warm je motorbanden snel op.
:^
 
Laatst bewerkt:
Dat is voor de meeste motors stationair draaien. :)
Nou,
Stationair is voor mij onder de 1000 rpm.

Zoals de meesten hier start ik met de choke erop (meestal tweederde open). Helm op handschoenen aan en wachten tot de choke de toeren naar 2500 optrekt. Dan de choke eraf en rustig rijden. Eerste 1 - 2 km onder de 5000 rpm, eerste 8 km onder 6500 rpm.

Daarnaar maakt het me niet meer uit, maar veel hoger dan 7000 kom ik meestal toch niet.
 
Ik choke vol open, start, check lichten, knippers en remlichten. Schakelen en rustig wegrijden (idd onder de 5000 toeren).
Zodra ik de wijk uitben (2x een hoekje om gaat de choke helemaal uit).

Nooit klachten gehad :+
 
Ik ga dat stukje nog even een keer op m'n gemakkie doornemen, heb er nu ff snel doorheen gelezen maar heb er toch een paar vraagtekens bij. Bovendien gaat het hier om racebanden en geen straatbanden.
 
Ik ga dat stukje nog even een keer op m'n gemakkie doornemen, heb er nu ff snel doorheen gelezen maar heb er toch een paar vraagtekens bij. Bovendien gaat het hier om racebanden en geen straatbanden.
En het verschil is? :?

Punt is gewoon dat de vervorming van je banden en wrijving bij slingeren minimaal zijn. Dit omdat een motorband rolt bij sturen, itt een autoband. Veruit de meeste vervorming en dus verhitting krijg je van remmen en accelereren. Niet door slingeren. Sterker nog, als je banden al warm zijn, breng je door te slingeren een groter deel van je banden in contact met het relatief koude asfalt waardoor ze eerder af zullen koelen dan opwarmen.

Slingeren is :N .
 
Je snapt het écht niet, Orpheus..... Circuitbanden nemen sneller warmte op dan straatbanden dus ehhh..... oh..... :? :?

Ja nee okee....Je moet gewoon nóg meer slingeren.... knietjes aan de grond en zo. Dát hebben ze vergeten te testen..... _O-
 
Een 2-takt hoef je minder lang en grondig op te warmen dan een viertakt...

Vastlopers worden doorgaans ook niet veroorzaakt door (te) kort warmrijden....
 
En het verschil is? :?

Punt is gewoon dat de vervorming van je banden en wrijving bij slingeren minimaal zijn. Dit omdat een motorband rolt bij sturen, itt een autoband. Veruit de meeste vervorming en dus verhitting krijg je van remmen en accelereren. Niet door slingeren. Sterker nog, als je banden al warm zijn, breng je door te slingeren een groter deel van je banden in contact met het relatief koude asfalt waardoor ze eerder af zullen koelen dan opwarmen.

Slingeren is :N .
Hier, daar had ik het al over, de meesten zijn alleen maar bezig met over en weer rollen van de motor over de banden, maar als je de band gewoon wat langer op een kant houdt (snel omgooien en de hele breedte van de rijstrook gebruiken) maakt dat in mijn ogen toch wel aardig wat verschil. Anders zouden je banden ook niet extra warmer worden als je lekker over een bochtig parcourtje rijdt met een bepaalde snelheid. Tuurlijk vervormen je banden ook bij hard remmen en optrekken maar daar heb je ook niet altijd en overal de ruimte voor.
Niet dat ik het vaak doe, ik bouw het rijden gewoon rustig op, houd niet zo van onnodige risico's.
 
Een 2-takt hoef je minder lang en grondig op te warmen dan een viertakt...

Vastlopers worden doorgaans ook niet veroorzaakt door (te) kort warmrijden....
Nope, stond er een keertje iemand met een Mito 125 voor de deur van een motorzaak lekker aan z'n gas te slingeren, en op een gegeven moment (na waarschuwing van personeel) was het: Heng...Heng...Heng.....hhhhhhheennngggggg...tsjak. vastgelopen. :} :X
 
Hier, daar had ik het al over, de meesten zijn alleen maar bezig met over en weer rollen van de motor over de banden, maar als je de band gewoon wat langer op een kant houdt (snel omgooien en de hele breedte van de rijstrook gebruiken) maakt dat in mijn ogen toch wel aardig wat verschil. Anders zouden je banden ook niet extra warmer worden als je lekker over een bochtig parcourtje rijdt met een bepaalde snelheid. Tuurlijk vervormen je banden ook bij hard remmen en optrekken maar daar heb je ook niet altijd en overal de ruimte voor.
Niet dat ik het vaak doe, ik bouw het rijden gewoon rustig op, houd niet zo van onnodige risico's.
Als je een lekker bochtig parcourtje rijdt, moet je veel remmen en optrekken. Dat warmt op. Als je een leuke doordraaier met een flinke snelheid pakt wordt het wel wat anders, maar dat is niet te vergelijken met slingeren. Die paar meter extra die je pakt als je de hele breedte van de weg of rijstrook pakt, zijn niet echt de moeite, vergeleken met een echte bocht. Probeer maar eens op een rechte weg, aan één kant beginnen, motor helemaal op één oor (hellingshoek die je in een echte bocht ook rijdt) met een beetje gang en kijk dan eens hoe lang je dat volhoudt voor je in de berm ligt. Nog geen 2 seconden. Is dus absoluut geen vergelijk met het nemen van een echte bocht op tempo.
 
Laatst bewerkt:
verbaas me elke keer weer over die idioten die de motor ergens neerzetten, na een uur terugkomen, starten en hem even heel stoer in de toerenbegrenzer trekken terwijl ze ernaast staan -O-
Daar hebben een heleboel MF'ers last van :Y
 
Als je een lekker bochtig parcourtje rijdt, moet je veel remmen en optrekken. Dat warmt op. Als je een leuke doordraaier met een flinke snelheid pakt wordt het wel wat anders, maar dat is niet te vergelijken met slingeren. Die paar meter extra die je pakt als je de hele breedte van de weg of rijstrook pakt, zijn niet echt de moeite, vergeleken met een echte bocht. Probeer maar eens op een rechte weg, aan één kant beginnen, motor helemaal op één oor (hellingshoek die je in een echte bocht ook rijdt) met een beetje gang en kijk dan eens hoe lang je dat volhoudt voor je in de berm ligt. Nog geen 2 seconden. Is dus absoluut geen vergelijk met het nemen van een echte bocht op tempo.
Ik doelde op een vloeiend parcourtje wat je met een bepaalde snelheid rijdt ;)
Maar laten we het maar bij de motorblokken houden waar het topic mee gestart is, dit wordt anders toch een eindeloze discussie :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan