Motor opwarmen - beste methode

Grote lucht/oliekoelers (GSX 1400) willen amper warm worden in de winter.
Is het dan geen idee om je olieradiator half af te plakken met een tape (die tegen de hitte kan) als ie niet op temp komt?

Interessant stuk trouwens over de banden warmen :}
 
pff, wat moeten al die vrouwen/vriendinnen van die MF-ers toch gelukkig zijn zeg, als de motoren al zo opgewarmd worden, moet er van die vrouwen wel heeeel erg veel werk gemaakt worden


Bij mij gaat het andersom. Ik duw de motor de woonkamer (30 gr C) in. Mijn vriendin aait een aantal keer stevig over de pijp ( werkt bij mij ook ) dan duw ik hem naar buiten en start en rij rustig weg. De climax mag natuurlijk pas komen als ze goed opgewarmt is. En ik behandel mijn motor ook zoals ik behandeld word. :+
 
Is het dan geen idee om je olieradiator half af te plakken met een tape (die tegen de hitte kan) als ie niet op temp komt?

Interessant stuk trouwens over de banden warmen :}
Dat wordt ook gedaan maar aangezien het een luchtkoeler is duurt het dan alsnog erg lang voor de olie warm wordt. Bij middellange afstanden in de winter krijg je dus veel vocht in de olie... en 'sludge' (olie/water mengsel, lijkt op mayonaise).
 
En waterkoelers met een warmtewisselaar (olie/water) worden nog beter warm.
Grote lucht/oliekoelers (GSX 1400) willen amper warm worden in de winter.
:^

Ook mijn grote XJ600 Diversion :+ was niet warm te krijgen op 50 kilometer woonwerk verkeer in de winter, zelfs met compleet afgeplakte oliekoeler bleef het te weinig.

Die olietemperatuurmeters in de olievuldop geven wel een beeld, maar hebben wel een grote meetfout: boven de 70-80 graden krijg ik ze nooit, 60 bij normaal rustig gebruik (zowel Div als Fazer)
 
even een oud topicje opdiepen

Omdat het weer nu echt koude wordt, wil m'n Div600 niet zo vlot meer pruttelen 's morgens. Stationair draaien is niet echt goed voor de motor maar ik kan bijna niet anders. Als ik te vlug wegrij reageert m'n luchtgekoeld blokje niet echt op mijn bevelen.

Ik laat hem een minuutje op 2/3 choke draaien, verminder naar 1/3 choke en vertrek. Na nog eens 30sec/1minuut zet ik alles uit en blijf onder de 5000 toeren. Na een kleine 10 kilometer beschouw ik het opwarmen als voorbij.
Ik zou hierover een topicje starten in techniek, want volgens mij is dat niet echt normaal. Mijn divje heeft met deze "koude" nog echt geen moeite. 10 sec effe wakker worden, en daarna klimt ie al direct in de toeren en kan ik rijden. De mijnes is van '92 dus niet echt een jonkie :X

2/3 of 1/3 choken die ik nooit, gewoon starten op de choke, wegrijden en aan het einde van de straat (zeg iets van 500 meter ofzo) choke uit.
 
Heb ik ook bij de Fazer 1000, koppeling zit een beetje in de weg dus indirecte meting (spat olie of carterlucht). Maar je weet wel of ie warm is, de meting geeft wel een indicatie. Meestal tussen 60 en 70 en als het warm is buiten loopt ie naar de 80 soms.
 
ik doe het warmdraaien zoals de meesten maar rij niet pietluttig langzaam met warmrijden. Je kunt beter iets meer gas geven en met 10 km een warme motor hebben dan heel vorzichtig aan het gas hangen en na 20 km pas een warme motor hebben. Warme motor is trouwens bij mij als de olietemp 80 graden is. Verder zijn lage toeren ook funest; de bandit 6000 hield ik altijd boven de 3500 toeren daaronder merkte je echt ondertoeren en dat is ook erg slecht bij een koude motor. (trouwens ook bij een warme)
 
Ik zou hierover een topicje starten in techniek, want volgens mij is dat niet echt normaal. Mijn divje heeft met deze "koude" nog echt geen moeite. 10 sec effe wakker worden, en daarna klimt ie al direct in de toeren en kan ik rijden. De mijnes is van '92 dus niet echt een jonkie :X

2/3 of 1/3 choken die ik nooit, gewoon starten op de choke, wegrijden en aan het einde van de straat (zeg iets van 500 meter ofzo) choke uit.


Hij blijft draaien hoor als ik hem na 10 secondenuitzet, maar als ik dan aan de eerste zijstraat moet stoppen, valt hijwel stil. Daarom laat ik de choke toch een kleine kilometer op 1/3 staan.
 
Ik rijd hem naar buiten, start hem. Vervolgens trek ik m'n pak, laarzen en handschoenen aan. Ga er naast staan, trek m'n helm over m'n kop en rijd rustig weg.

Eerste 10 kilometer rustig aan, ook voor de bandjes O-)
 
ik leg altijd n kacheltje tussen carburateur en blok
als ik hem in de schuur pakeert.
dus bij mij niks warm draaien van de motor. :N
starten en gelijk rijden. :Y :]
 
Ik woon 2 min van de snelweg vandaan, dus als ik naar school ga, heb ik niet veel tijd om de motor warm te laten draaien. Gewoon rustig rijden.

Me motor krijg ik vrijdag pas, dus ik spreek nog niet uit ervaring...hahahahaha
(wel ervaring met de auto, daar geld het ook voor natuurlijk)
 
Viertakt is gewoon starten en rustig wegrijden.
Twaatakt is starten en dan eerst effe op de begrenzer voor je wegrijd anders hoesten en proesten die krengen zo.
Hahahaha, vreselijk herkenbaar *D *D

Komt niet voorbij de 6000rpm de eerste 2 km, en gasgeven als ie net aan is moet ik niet eens proberen. Eerst 5 seconden op de choke (5000 rpm :P ) Daarna met fluwelen hand de koppeling op laten komen... zodra ik rol wil 'ie wel.
Ik woon 2 min van de snelweg vandaan, dus als ik naar school ga, heb ik niet veel tijd om de motor warm te laten draaien. Gewoon rustig rijden.

Me motor krijg ik vrijdag pas, dus ik spreek nog niet uit ervaring...hahahahaha
(wel ervaring met de auto, daar geld het ook voor natuurlijk)
Vlot naar z'n 6, (of 5 waarschijnlijk in de auto) en niet de oprit op planken.
 
Iedereen heeft het maar over olie .. niemand aan de kleppen gedacht? :P
Zetten wat anders uit dan het motorblok, klepspeling enzo. :W
Dus even laten draaien. Half minuutje, langer duurt dat niet. :N
En niet teveel choke, maar zeker niet te weinig. (afknijpen is oliedruk inleveren :o :o )

Mijn brikkie zet ik na een kleine halve minuut even in de eerste versnelling.
Kan ze met 1.500 rpm alvast wat trekkracht genereren.
Dan binnen een halve minuut in de tweede..
.. en even testen of het oppakken van het gas al een beetje wil..

Zo ja.. rijden maar!!!!!! *O*
 
Ja sowieso moet je alles rustig (maar niet te angstvallig rustig) de tijd gunnen om op temperatuur te komen. Zuigers, cilinderkop, noem maar op, diverse onderdelen. Zo bepaal je de levensduur van je blok.
 
Ja sowieso moet je alles rustig (maar niet te angstvallig rustig) de tijd gunnen om op temperatuur te komen. Zuigers, cilinderkop, noem maar op, diverse onderdelen. Zo bepaal je de levensduur van je blok.
:^

De temperatuur van de blok-delen is ivm de uitzetting en de daarbij behorende passing veel belangrijker dan die van de olie. Koude olie smeert ook en is alleen maar iets moeilijker te verpompen.
Omdat de olie echter langs alle bewegende delen stroomt en daarvan warmte overneemt is olie wel het makkelijkst als je de temperatuur wilt meten....

Over het wegrijden: Wegrijden met een té laag toerental is ook een zware belasting voor een blok.... rijden "rond of net onder het midden van het toerenbereik" is prima voor opwarmen. Voor de meeste rijders komt dat neer op normaal wegrijden met "auto-snelheden". Een enkeling moet zich daarbij dan bedenken dat de begrenzer er niet zit om het schakelmoment aan te geven O-) }) ;)
 
Laatst bewerkt:
Ach hij doet nooit zo lang met z'n motoren, dus maakt dat warmdraaien ook niet uit ;)
 
Ik rij gewoon weg en hou hem wat lager in de toeren, pas na een KM of 20 haal ik er wat meer uit....
 
Geen problemen tot 0ºC :N Rustig rijden, en met een half afgeplakte radiator is mijn motor na 25 warm :Y
En sludge/mayo? Nooit last van gehad 8-)
 
Laatst bewerkt:
ik woon zo'n 10 minuutjes van school. Als ik strax mijn motor heb, zou die tijdens die ritjes nooit goed opgewarmd zijn. Is dat dan niet erg slecht?
JoaH.. en fietsen is beter. :W 10 minuutjes. _O- Blijf maar op je scooter gaan. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan