Motor opzettelijk omgeduwd

Met excuus voor het wending geven aan dit topic

Och nee, als je er van uitgaat dat de wet onderscheid maakt tussen civiel- en strafrecht vind ik het op zich best logisch. Het zou m.i. van de gekke zijn als de overheid zich ook gaat bemoeien met wat er tussen burgers gebeurt, daarom is die scheiding er. Daarnaast: stel dat de overhei zélf partij is, dan wordt het allemaal wel erg krom.

En da's nou net mijn punt. Blijkbaar is die scheiding er niet aangezien civiel tijdens een strafzaak ook behandeld kan worden als ik het goed begrijp.
Tuurlijk moet er dan tijdens zo'n strafzaak voldoende bewijs zijn maar dat zal tijdens een civiele zaak niet anders zijn.
Maar als civiel behandeld is en afgedaan is door een rechter, waarom dan de mogelijkheid om alsnog een civiele procedure te starten?
Mij lijkt het dat je je kans het gehad door je civiel toe te voegen bij de strafzaak.
Maar goed, zoals Normaal al zong: ben maar een eenvoudige boerenl*l en ik weet dat de kans aanwezig is dat dit boven mijn kennis gaat.
Het komt gewoon vreemd over, roept vragen op bij mij.

Ik snap wel dat mensen liever hebben dat de overheid zich ook garant stelt voor hun schade, maar dat gaat mij veel te ver en ik denk wel meer mensen. Het principe is dat je voor je eigen spullen zorgt, vadertje staat is iets uit de 70-er jaren......

Dat snap ik dan weer wel, gaat mij ook te ver.
Vadertje staat is inmiddels uitgegroeid tot een grote boze stiefvader dus daar hoeven we idd geen wonderen van te verwachten.
 
Tja, misschien toch handig voor TS wat dingen op een rijtje te zetten.

Als eerste: je hebt strafrecht en civiel recht.
Strafrecht gaat er over dat je bepaalde dingen niet mag doen en daarvoor door de overheid gestraft kunt worden.
Civielrecht gaat over de verhouding tussen burgers onderling en wat daar allemaal bij hoort, zoals bv. het afhandelen van schade. De overheid mag daar geen rol in spelen (behalve als die een van de beide betrokken partijen is)

Als voorbeeld: ik gooi bij iemand met boze opzet een ruit in. Dat mag niet en levert dus (als het bewezen kan worden) strafbare vernieling op ingevolge het strafrecht. Dat bewijs moet aan hele specifieke zaken voldoen. Strafrecht is werk voor de politie, aangifte, bewijs vergaren, verdachte aanhouden enz.
Daarnaast is er schade ontstaan door mijn "onrechtmatige daad", de ruit is kapot en voor die schade ben ik aansprakelijk. Dat valt onder het civiel recht. Daar heeft de politie op zich niets mee te maken, het is immers burger tegen burger. Het bewijs voor een onrechtmatige daad ligt weer heel anders dan bij strafrecht, over het algemeen is dat makkelijker te leveren.
Je kunt dus vrijgesproken worden voor vernieling, maar toch (door de civiele rechter) veroordeeld worden voor het vergoeden van de schade aan die ruit.

Ben je er nog? Dan maken we het nog een klein beetje lastiger....
Omdat het voor veel mensen nogal onlogisch was, twee verschillende rechtbanken voor één feit, de ene rechtbank voor de strafbare vernieling, de andere rechtbank voor de schadevergoeding volgens het civiele recht, is besloten dat anders te regelen.
Als je aangifte doet voor een strafbaar feit ingevolge het strafrecht, kun je jezelf "civiel partij stellen" waarbij je meteen aangeeft dat er schade is ontstaan en dat je die vergoed wilt hebben. Dat kan, mits de schade relatief eenvoudig vast te stellen is.
Voordeel is, als de verdachte schuldig wordt bevonden aan vernieling, dat de rechtbank meteen een schadevergoeding kan vaststellen en die in het vonnis mee kan nemen. Nadeel is, als de verdachte niet veroordeeld wordt, dat je toch naar de civiele rechter moet stappen om je schade vergoed te krijgen.

Dus een paar vragen: heb je aangifte gedaan en zo ja, heb je jezelf civiel partij gesteld?
Is dat gebeurd, is dan de schade al opgegeven? Zo niet, dan moet je een brief naar de officier schrijven en dat melden. Laat de schade taxeren en voeg dat taxatierapport in je brief bij.
Maar: als er onvoldoende bewijs is dat die persoon écht jouw motor heeft omgeduwd, dan heb je een probleem. In dat geval wordt het trouwens ook lastig om een civiele procedure in te stellen.

Daarnaast mag de politie jou niet zomaar de gegevens van die persoon geven, dat is geregeld in de Wet Politiegegevens en is bedoeld als bescherming van burgers.....
Ook dan: brief aan de officier schrijven, uitleggen wat er is gebeurd en dat je die gegevens wilt hebben voor een civiele procedure. De officier beslist dan of je die gegevens krijgt.

Voor de schadevergoeding: heb je een rechtsbijstandverzekering, schakel die dan in. Het Waarborgfonds gaat niets voor je doen, vergeet dat dus meteen.


JanB, bedankt voor je heldere uitleg. Ik heb tot nu toe officieel nog niks gehoord van de politie. Het enige wat ik heb ontvangen is het proces verbaal van mijn aangifte van vernieling en het verhaal van de dame van de receptie van het politiebureau hier.

Zolang ik officieel niks hoor, kan ik ook nog niet stappen gaan ondernemen in het civielrechtelijke deel neem ik aan? Ik zal op een gegeven moment toch bericht moeten krijgen wat de mogelijkheden zijn en wat de bedoeling verder is?

Verder is de rechtsbijstand al ingeschakeld. Die hebben nu een schade expert ingeschakeld om de taxatie te controleren. Helaas kan dit pas op 8 juni gebeuren, want daarvoor zaten ze al helemaal vol. Verder zal ik denk ik komende week maar eens gaan bellen met de verzekering/rechtsbijstand verzekering over wat zij van plan zijn en wat de mogelijkheden zijn.

Ik wil toch al even iedereen bedanken voor jullie bijdragen aan dit topic! Het is een heel gedoe en het is toch wel fijn als er mensen zijn die al eerder met dit bijltje gehakt hebben die wat verhelderende uitleg kunnen geven.
 
JanB, bedankt voor je heldere uitleg. Ik heb tot nu toe officieel nog niks gehoord van de politie. Het enige wat ik heb ontvangen is het proces verbaal van mijn aangifte van vernieling en het verhaal van de dame van de receptie van het politiebureau hier.

Zolang ik officieel niks hoor, kan ik ook nog niet stappen gaan ondernemen in het civielrechtelijke deel neem ik aan? Ik zal op een gegeven moment toch bericht moeten krijgen wat de mogelijkheden zijn en wat de bedoeling verder is?

Verder is de rechtsbijstand al ingeschakeld. Die hebben nu een schade expert ingeschakeld om de taxatie te controleren. Helaas kan dit pas op 8 juni gebeuren, want daarvoor zaten ze al helemaal vol. Verder zal ik denk ik komende week maar eens gaan bellen met de verzekering/rechtsbijstand verzekering over wat zij van plan zijn en wat de mogelijkheden zijn.

Ik wil toch al even iedereen bedanken voor jullie bijdragen aan dit topic! Het is een heel gedoe en het is toch wel fijn als er mensen zijn die al eerder met dit bijltje gehakt hebben die wat verhelderende uitleg kunnen geven.

Dat kun je zeker wel doen, enige actie vanuit de politie is niet nodig voor jou om een civielrechtelijke procedure te starten. Dat staat er los van. Het nadeel daarvan is dat jij (als partij) met het bewijs moet gaan klungelen, terwijl wanneer jij je als voegende partij in het strafproces optreed dit allemaal wat makkelijker is.

Maar nogmaals, als het bewijs er is en het is overduidelijk.. geen probleem!

Wat ik me nu bedenk is dat het verschil in proceskosten mogelijk ook een rol kan spelen, al weet ik daar weer niet zo veel vanaf. Maar dit zou er eigenlijk ook niet toe mogen doen: als jouw vordering tot vergoeding van de schade toegekend wordt zal het met de proceskosten ook wel loslopen..

Even een aanvulling:
als je daadwerkelijk een procedure wilt gaan starten dien je wel professionele bijstand in te schakelen. Ik zag dat je al afspraken hebt gemaakt met de rechtsbijstand, dus dat traject loopt al. Ook liet je doorschemeren dat je vond dat 8 juni eigenlijk te laat is. Dat is het natuurlijk ook, maar bereid je bij een proces ook maar voor op langslepende processen.
 
Laatst bewerkt:
Helaas ...

Je kunt het wel vergeten om hier ooit iets van terug te zien ...
Met die kennis in mijn achterhoofd was ik niet gestopt met achtervolgen tot ik de schade aan de motor er enigzins '' vergoed'' zou hebben .
 
JanB, bedankt voor je heldere uitleg. Ik heb tot nu toe officieel nog niks gehoord van de politie. Het enige wat ik heb ontvangen is het proces verbaal van mijn aangifte van vernieling en het verhaal van de dame van de receptie van het politiebureau hier.
Zolang ik officieel niks hoor, kan ik ook nog niet stappen gaan ondernemen in het civielrechtelijke deel neem ik aan? Ik zal op een gegeven moment toch bericht moeten krijgen wat de mogelijkheden zijn en wat de bedoeling verder is?
Verder is de rechtsbijstand al ingeschakeld. Die hebben nu een schade expert ingeschakeld om de taxatie te controleren. Helaas kan dit pas op 8 juni gebeuren, want daarvoor zaten ze al helemaal vol. Verder zal ik denk ik komende week maar eens gaan bellen met de verzekering/rechtsbijstand verzekering over wat zij van plan zijn en wat de mogelijkheden zijn.
Je hoort verder ook niets van de politie. Als je iets hoort, zal dat van justitie zijn.

Als jij je civiel partij hebt gesteld (dan heb je in je aangifte aangegeven dat je de schade wilt verhalen) dan wordt jouw vordering tot schadevergoeding meegenomen in het strafproces. Als de zaak dus voor de rechter komt (dat is afhankelijk van het bewijs dat er is) dan wordt jouw vordering/het schadebedrag "automatisch" in de uitspraak meegenomen.
Als dat gebeurt hoef jij niets te doen, behalve de officier mededelen wat die schade is. Dat scheelt je een hoop tijd en geld.....

Gebeurt dat, om welke reden dan ook, niet dán moet je dus naar de civiele rechter stappen door een civiele procedure aanhangig te maken. In dat geval kost het meer tijd en geld. In jouw geval zal de verzekering dat mogelijk regelen.

Edit: laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat het allemaal geen zin heeft. Geen zaak is vergelijkbaar, dus niemand kan zoiets zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig het korps dat uitgebreid behandeld is bij Peter R. de Vries een paar weken geleden ? :X

Raar verhaal dat 'iemand' jou zo even tussen de feiten door je gaat vertellen dat je niet op schadevergoeding hoeft te rekenen omdat 'iemand' heeft besloten om er geen zaak van te maken. En dan nog wel om redenen die je jou niets aangaan .. terwijl jij wel degene bent die benadeeld wordt.

Politie je beste vriend ? Hmmmm .. 100 jaar terug misschien ? :X

Gewoon antwoorden dat je nog 2500 euro aan verkeersboetes boetes hebt openstaan, maar besloten hebt deze niet te betalen omwille van niet nader te noemen redenen _O-
 
is er al wat meer bekend?

even een andere vraag, als zo iets je overkomt en er moet dus idd een CIV procedure gestart worden, waar kun je dan heen gaan voor steun in de zin van uitleg van al die onzinnig moeilijke wetten en regeltjes, word je bijgestaan door een rechtsbijstandverzekering? als dat zo is sluit ik er meteen 1 af!

lijkt me dat dit wel kans van slagen heeft, er was toch genoeg reden voor de politie om de vrouw op te pakken... moet er ook genoeg reden zijn om aan te nemen dan wel te bewijzen voor een CIV rechter dat ze het gedaan heeft en dat daardoor schade ontstaan is....
 
Terug
Bovenaan Onderaan