Motor overhit

26 apr 2009
13
0
Voorst
Ik heb mijn motor stationair laten draaien omdat de accu bijna leeg was ..... toen ik 20 min later terug kwam was hij uit en oververhit. Zelfs het plastic olie doorkijk raampje (met het rode ringetje) was difuus geworden en zelfs vervormd ......

Ik heb hem laten afkoelen, maar durf nu even niet gewoon olie bij te vullen en te rijden. Waar moet ik beginnen?
 
Olie bijvullen en rijden...

Starten en goed luisteren of er rare geluiden uit het blok komen, zo niet eerst even een rondje in de straat proberen.

Zat er wel genoeg koelvloeistof in?
20 minuten stationair is niet goed, maar als ie over vehit raakt heb je volgens mij een probleem met je koeling..
 
Als er koelvloeistof in zit is die BMW boxer echt stuk ;)

Maar waarom 20 minuten onbeheerd stationair laten draaien :?
Accu laden doe je rijdend, of met een acculader.

Op zich moet ie daar tegen kunnen, nieuw glaasje erin (schijnt van buitenaf te kunnen), olie eventueel bijvullen en gaan.
 
Laatst bewerkt:
a) bij stationair toerental wordt de accu nauwelijks bijgeladen.
b) de R 1100 is luchtgekoeld.

Oftwel wil je dit ajb nooit meer doen. Koop gewoon een goede druppellader, dat is beter en goedkoper. Of er schade is ontstaan is denk ik vanachter een computer lastig te beoordelen.
 
Is het geen lucht/olie gekoeld blok?

Verder draagt stationair draaien voor zo ver ik weet niet heel veel bij aan het opladen van de accu, gewoon een stukje gaan rijden is effectiever, omdat je dynamo dan meer stroom levert (hogere toerentallen). Beetje mosterd na de maaltijd, maar de volgende keer gewoon je accu bijladen terwijl je er lekker op rijdt, daar issie ten slotte voor... :)
 
article13728190.jpg


Veel, veel, nee echt veel goedkoper dan een motor revisie, deze CTEK XS0.8 (onderhouds)lader.
 
Een accu lader was slimmer geweest inderdaad. Maar 20 minuten stationair laten draaien, er van uitgaande dat de motor koud was, moet toch niet tot dergelijke problemen kunnen leiden? Of staat het stationaire toerental te hoog?
 
Beste allemaal,

Jullie hebben allemaal heel erg gelijk!!!!
Het is ongelofelijk stom maar je kent het wel, weinig tijd, effe snel de motor pakken en dat ding is zo onwijs betrouwbaar dat ik eigenlijk veel te weinig controleer (zoals olie en koelvloeistof?)

Maar nu de vraag. Het is een boxer dus dan heb ik toch geen koelvloeistof?
Dus ga ik er olie in gooien, goed luisteren;-) en dan maar hopen dat ie het weer doet.
Het kijkglaasje is nog wel heel maar moet zeker vervangen worden (met de olie en filter) maar eerst wil ik weten of ie het nog doet .....

Ja, ik ga die druppellader kopen;-)

Reuze bedankt voor jullie zeer snelle reacties!

wordt vervolgt.
 
Het is een boxer dus dan heb ik toch geen koelvloeistof?
Tot een jaar geleden was die opmerking correct. De nieuwste generatie van het R1200 blok heeft echter ook vloeistofkoeling. Dit jaar verkrijgbaar in de smaak GS, volgend jaar ook in GSA en de RT zit ook in de pijplijn. Het nieuwe blok is trouwens makkelijk te herkennen aan de uitlaat, die zit onderaan ipv vooraan.
 
Ik snap de grapjes;-)
Ik voel me ook heel dom maar dat is wel vaker nadat je iets doms hebt gedaan;-)
Uiteraard had ik het kunnen weten, heb ook een VW Buggy met boxer en daar geld hetzelfde voor ...

Ik laat nog weten hoe het afloopt ... moet nu weer weg dus helaas blijft het even spannend (voor mij;-)
 
Je hoeft alleen maar af en toe continue je koellucht bij te vullen cq te verversen.
Dat doe je normaal gesproken door te rijden, in noodgevallen voldoet een flinke ventilator of als het stevig waait ook redelijk. Lang stil laten draaien bij windstil weer isniegoenie (zoals ts heeft ondervonden).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan