Grolschaholic
Die hard MF'er
- 2 okt 2010
- 388
- 0
[censuur]
it vind ik niet zo leuk*[/censuur]
Niet afgelopen weekend, maar het weekend ervoor ben ik op motorvakantie naar de Eifel geweest. Mooi weekend gehad, nergens last van. Maar op de terugweg werd mijn motor oververhit. En niet een beetje of zo.... Normaal gesproken zit mijn motor zo rond de 210 fahrenheit, wat zo'n 99 graden celsius is. Mooi temperatuurtje lijkt me zo. Dat is hij ook met zware belasting (haarspeldbochten met 15 procent stijging) gebleven, die temperatuur.
Maar op de snelweg terug (met bepakking achterop, ongeveer 20 kg) bleef de temperatuur maar oplopen, tot ongeveer 300 graden fahrenheit, wat ongeveer 149 graden celsius is.
Toen ik dit zag ben ik gelijk de snelweg af gegaan om hem af te laten koelen. Olie bijgevuld (was nog half vol, dus dat kon het niet zijn, maar bijvullen kan geen kwaad toch?), toen hij na een half uur afgekoeld was, de snelweg weer op. Na een minuut of 10 á kwartiertje zag hij weer op 300 graden fahrenheit. Weer gestopt, half uur laten afkoelen.
Op de kaart gekeken: *pieeeeeeeeeeeeeep* nog 170km te gaan om thuis te komen... Als ik elk kwartier een half uur moet stilstaan ben ik er overmorgen nog niet...
Dus toen besloten om maar door te rijden en te kijken of het nog verder zou stijgen. Dat niet... Hij bleef op 300 graden fahrenheit. Maar toen ik daarna van de snelweg af ging en voor het stoplicht stond kwam er witte, doorzichtige rook aan de linkerkant van mijn motor vandaan. Zeg maar tussen de carbs en het blok.
Later heb ik nog een ritje gemaakt, was het geen probleem. Hij werd iets warmer dan de normale 210 graden fahrenheit, maar niet veel. Daarna de snelweg weer op, na 10 minuten zat hij weer op 300 graden fahrenheit.
Ik snap echt niet waar dit aan kan liggen... Ik mag dan wel een oude motor hebben (1982), maar hij is wel goed onderhouden. Verder rij ik op de snelweg in de 5e versnelling, zo ongeveer 5,5 á 6000 toeren (bij 10.000 gaat die in het rood)
Ik heb hem naar de dealer gebracht. Die wist me te vertellen dat dit wel eens een gevalletje "economisch total los" kan zijn, aangezien het een luchtgekoeld blok is.
Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?

Niet afgelopen weekend, maar het weekend ervoor ben ik op motorvakantie naar de Eifel geweest. Mooi weekend gehad, nergens last van. Maar op de terugweg werd mijn motor oververhit. En niet een beetje of zo.... Normaal gesproken zit mijn motor zo rond de 210 fahrenheit, wat zo'n 99 graden celsius is. Mooi temperatuurtje lijkt me zo. Dat is hij ook met zware belasting (haarspeldbochten met 15 procent stijging) gebleven, die temperatuur.
Maar op de snelweg terug (met bepakking achterop, ongeveer 20 kg) bleef de temperatuur maar oplopen, tot ongeveer 300 graden fahrenheit, wat ongeveer 149 graden celsius is.
Toen ik dit zag ben ik gelijk de snelweg af gegaan om hem af te laten koelen. Olie bijgevuld (was nog half vol, dus dat kon het niet zijn, maar bijvullen kan geen kwaad toch?), toen hij na een half uur afgekoeld was, de snelweg weer op. Na een minuut of 10 á kwartiertje zag hij weer op 300 graden fahrenheit. Weer gestopt, half uur laten afkoelen.
Op de kaart gekeken: *pieeeeeeeeeeeeeep* nog 170km te gaan om thuis te komen... Als ik elk kwartier een half uur moet stilstaan ben ik er overmorgen nog niet...
Dus toen besloten om maar door te rijden en te kijken of het nog verder zou stijgen. Dat niet... Hij bleef op 300 graden fahrenheit. Maar toen ik daarna van de snelweg af ging en voor het stoplicht stond kwam er witte, doorzichtige rook aan de linkerkant van mijn motor vandaan. Zeg maar tussen de carbs en het blok.
Later heb ik nog een ritje gemaakt, was het geen probleem. Hij werd iets warmer dan de normale 210 graden fahrenheit, maar niet veel. Daarna de snelweg weer op, na 10 minuten zat hij weer op 300 graden fahrenheit.
Ik snap echt niet waar dit aan kan liggen... Ik mag dan wel een oude motor hebben (1982), maar hij is wel goed onderhouden. Verder rij ik op de snelweg in de 5e versnelling, zo ongeveer 5,5 á 6000 toeren (bij 10.000 gaat die in het rood)
Ik heb hem naar de dealer gebracht. Die wist me te vertellen dat dit wel eens een gevalletje "economisch total los" kan zijn, aangezien het een luchtgekoeld blok is.
Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?