Motor oververhit bij snelweg rijden

Grolschaholic

Die hard MF'er
2 okt 2010
388
0
[censuur]*Dit vind ik niet zo leuk*[/censuur]

Niet afgelopen weekend, maar het weekend ervoor ben ik op motorvakantie naar de Eifel geweest. Mooi weekend gehad, nergens last van. Maar op de terugweg werd mijn motor oververhit. En niet een beetje of zo.... Normaal gesproken zit mijn motor zo rond de 210 fahrenheit, wat zo'n 99 graden celsius is. Mooi temperatuurtje lijkt me zo. Dat is hij ook met zware belasting (haarspeldbochten met 15 procent stijging) gebleven, die temperatuur.

Maar op de snelweg terug (met bepakking achterop, ongeveer 20 kg) bleef de temperatuur maar oplopen, tot ongeveer 300 graden fahrenheit, wat ongeveer 149 graden celsius is.
Toen ik dit zag ben ik gelijk de snelweg af gegaan om hem af te laten koelen. Olie bijgevuld (was nog half vol, dus dat kon het niet zijn, maar bijvullen kan geen kwaad toch?), toen hij na een half uur afgekoeld was, de snelweg weer op. Na een minuut of 10 á kwartiertje zag hij weer op 300 graden fahrenheit. Weer gestopt, half uur laten afkoelen.
Op de kaart gekeken: *pieeeeeeeeeeeeeep* nog 170km te gaan om thuis te komen... Als ik elk kwartier een half uur moet stilstaan ben ik er overmorgen nog niet...

Dus toen besloten om maar door te rijden en te kijken of het nog verder zou stijgen. Dat niet... Hij bleef op 300 graden fahrenheit. Maar toen ik daarna van de snelweg af ging en voor het stoplicht stond kwam er witte, doorzichtige rook aan de linkerkant van mijn motor vandaan. Zeg maar tussen de carbs en het blok.

Later heb ik nog een ritje gemaakt, was het geen probleem. Hij werd iets warmer dan de normale 210 graden fahrenheit, maar niet veel. Daarna de snelweg weer op, na 10 minuten zat hij weer op 300 graden fahrenheit.

Ik snap echt niet waar dit aan kan liggen... Ik mag dan wel een oude motor hebben (1982), maar hij is wel goed onderhouden. Verder rij ik op de snelweg in de 5e versnelling, zo ongeveer 5,5 á 6000 toeren (bij 10.000 gaat die in het rood)

Ik heb hem naar de dealer gebracht. Die wist me te vertellen dat dit wel eens een gevalletje "economisch total los" kan zijn, aangezien het een luchtgekoeld blok is.

Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?
 
En wat voor motor is het?
Heb je de koelribben al bekeken? Zitten die niet helemaal vol met vuil?

En als ie zo heet wordt als ie redelijk moet werken.... iets met een te arm mengsel?
 
Het is een GSX 750

1173407185_5_iVdA.jpeg


Heb de olie niet geroken moet ik toegeven.
Koelribben bekijken zou wel eens verstandig kunnen zijn, misschien dat daar de rook vanaf kwam.

Edit: Ik bedenk me net... Dat kan het haast niet zijn, de koelribben... Voordat ik op vakantie ging, en nadat ik terug kwam heb ik de motor nog volledig schoon gemaakt. Een onderdeel van dit schoonmaken is de hogedrukspuit overal langsheen halen (dus ook de koelribben)
 
Laatst bewerkt:
Kontakt punten of electronische ontsteking ?(met punten kan het zijn dat die niet meer genoeg open gaan en dan staat de ontsteking te laat en wordt de motor heet)

Een van de sproeiers zit dicht en dan staat de motor te arm en wordt ie ook heet

ik zou het eerst gaan zoeken in de ontsteking
 
Ok, 2 dingen om na (te laten) kijken dus.

Met die sensor voor het temperatuur meten... Denk niet dat dat het zou kunnen zijn, want hij begon ook te roken he...
 
Kontakt punten of electronische ontsteking ?(met punten kan het zijn dat die niet meer genoeg open gaan en dan staat de ontsteking te laat en wordt de motor heet)

Een van de sproeiers zit dicht en dan staat de motor te arm en wordt ie ook heet

ik zou het eerst gaan zoeken in de ontsteking
Een GSX heeft toch geen contactpuntjes? :z
 
Hoeveel toeren draait het blok bij een 'normaal' ritje? Als dat onder die 5500 van een snelwegrit is zou het inderdaad kunnen dat onsteking en/of mengsel ervoor zorgen dat ie in het toerengebied dat je op de snelweg langdurig rijdt te hete ontbranding heeft.
 
Hoeveel toeren draait het blok bij een 'normaal' ritje? Als dat onder die 5500 van een snelwegrit is zou het inderdaad kunnen dat onsteking en/of mengsel ervoor zorgen dat ie in het toerengebied dat je op de snelweg langdurig rijdt te hete ontbranding heeft.

meest logische is dan de tank beluchting
 
Ik moet zeggen... Ik rij met constante snelheid altijd zo zuinig mogelijk (50 wegen in de 4e op 3000 toeren, 80 wegen in de 5 op 3000 toeren)....

Maar ik trek hem wel behoorlijk vlot daarnaartoe (tot de 8,5 á 9000 toeren zeg maar)

Net telefoontje van de vrouw van de dealer gehad dat hij klaar staat... Die had geen idee wat het was, of hoeveel het me ging kosten, dus dat hoor ik zometeen. Vanavond zal ik even melden wat het is geweest!
 
Ik moet zeggen... Ik rij met constante snelheid altijd zo zuinig mogelijk (50 wegen in de 4e op 3000 toeren, 80 wegen in de 5 op 3000 toeren)....

Maar ik trek hem wel behoorlijk vlot daarnaartoe (tot de 8,5 á 9000 toeren zeg maar)

Net telefoontje van de vrouw van de dealer gehad dat hij klaar staat... Die had geen idee wat het was, of hoeveel het me ging kosten, dus dat hoor ik zometeen. Vanavond zal ik even melden wat het is geweest!

En :?
 
bij een luchtgekoelde zou ik eerst gaan twijfelen aan de temperatuurmeter, of de sensor

zit normaal geen sensor/meter op, dus normaal had je gewoon doorgereden
 
Laatst bewerkt:
Het carterontluchtings-slangetje was op de 1 of andere magische manier dicht geschroeid en toen afgebrokkeld... Daardoor bouwde zich dus druk op in mijn carter, waardoor het heet werd. Dat was ook de rook die er vanaf kwam. Als er maar genoeg druk op stond kwam er wel iets doorheen.

En dat was ook de verklaring waarom er olie verdwenen was en dus bijgevuld moest worden...

3 tientjes, terwijl ik me voor zat te bereiden op een economische total los.

Whaaa, wat is dit ontzettend goed voor mijn humeur!
 
Terug
Bovenaan Onderaan