Motor parkeren

Er is een wet om oa zaken af te vangen die niet specifiek in het reglement (RVV) geregeld zijn. Namelijk artikel 5 van de wegenverkeerswet.

Art. 5 WVW 1994 - Artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 :: Maxius.nl voorheen Lexius.nl
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Lijkt mij dat wanneer je een motorfiets in een parkeervak of op een parkeerplaats zet je je schuldig maakt aan hinder, vooral als parkeerplaatsen schaars zijn. Op een stoep echter heeft doorgaans niemand er last van zolang stoepgebruikers er gewoon omheen kunnen.

Ik meen me ook te herinneren dat de rijinstructeur het er destijds over had dat er een verschil is tussen parkeren en plaatsen. Dat je dus een motorfiets niet parkeert op een stoep maar plaatst op een stoep.
Art 5 gaat over gedragingen in het verkeer. Een geparkeerde motor is geen verkeersdeelnemer.

Daarnaast is men in beginsel verplicht het motorvoertuig in de parkeervakken te parkeren.

Soms mag het op trottoir, soms mag dat juist niet.
Soms is het verboden om een motor in een parkeervak te zetten, soms niet.
 
In Zwolle is het simpel, (ik heb het bij verschillende parkeerwachters nagevraagd) je mag op de stoep staan, op voorwaarde dat je geen probleem oplevert voor voetgangers, inclusief rolstoelen, kinderwagens etc....
 
In Zwolle is het simpel, (ik heb het bij verschillende parkeerwachters nagevraagd) je mag op de stoep staan, op voorwaarde dat je geen probleem oplevert voor voetgangers, inclusief rolstoelen, kinderwagens etc....

Toch fijn om van een andere Zwollenaar na 12 jaar een antwoord te krijgen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan