motor particulier verkopen aan Duitser (vrijwaring)

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.728
2.475
Hi forummers,

Ik heb een DNA180 te koop en ben benaderd door diverse personen uit NL, en een Duitser die 'm wilt kopen. Hij kan ter plaatse vrijwaren. Tot heden niemand die een concrete bezichtiging heeft staan, maar ik verwacht dat snel iets concreet gaat worden.

Ik heb tot nu toe alleen van en aan Nederlanders ge- en verkocht en overgeschreven op het postkantoor en ben onbekend met het 'ter plaatse vrijwaren' en al helemaal niet een niet-Nederlander.
Ik heb wat gezocht op Internet en kom Cargo van RDW tegen, maar weet niet of het dat is.
Heeft iemand ervaring met ter plaatse vrijwaren (en overschrijven/tenaamstellen)?
Hoe gaat het in zijn werk? geld en vrijwaring in ontvangst nemen en alles (kentekencard en het overschrijfbriefje van de RDW aan de koper afgeven, waarmee deze de tenaamstelling zelf kan doen?
Nog tips (do's and don'ts). Hoe herken ik de echtheid van het vrijwaringsbewijs?

Alle info is welkom. Dank alvast.
 
Ik heb pas een motor (frame) geëxporteerd naar België.

Ben met het komplete kenteken en nummerplaat naar het RDW geweest om 'm 'vrij te stellen voor export' zoals dat heet. Je krijgt dan een vrijwaring, en mag indien nodig nog twee weken (dacht ik) rijden met van die zelfgemaakte nummerbord(en). Na die twee weken vervalt het kenteken in Nederland als ik het goed heb begrepen. De papieren die je van het RDW mee krijgt zijn voor de nieuwe eigenaar om 'm in het desbetreffende land in te voeren. Je krijgt ook een vrijwaring van het RDW.

Dus het verhaaltje van 'hij kan ter plaatse vrijwaren', trap daar maar niet in. Ga eerst het RDW maar eens bellen.
 
Laatst bewerkt:
Hmmmm . . . . de man komt vrij bonafide over via de marktplaatsmail, maar dat zegt inderdaad niet alles... en misschien is ie het ook echt en maak ik me bezorgd om niets.

Hij schrijft:
"mijn vorige werkgever kan mij een vrijwaring meegeven, ik krijg van hem dan een code die ik in moet vullen. Op het zelfde moment wordt het ook nog eens doorgemaild. "

Ik heb ook nog niets gehoord op mijn reactie dat als ik mijn geld en een vrijwaringsbewijs krijg het wat mij betreft wel goed is. Ik moet zowiezo cash hebben, maar dan nog weet ik niet of ik er verstandig aan ga doen, en kan misschien beter wachten op een Nederlander die 'm op de conventionele wijze overschrijft (en mooi weer ;-) ).
DNA's staan immers ook nog steeds hoog in de motor/bromfietsdiefstalTOP10 . . .
Als het doorgaat ook zowiezo direct de verzekering stopzetten. Zal nog eens vragen hoe ie gaat overschrijven...
 
Vorige week de Z verkocht aan een Belg , samen even naar gargo geweest nummerplaat en papieren mee.
binnen 5min. geregeld !
 
Jou kom ook overal op het forum tegen! _O- ZRX schoon in de schuur staan? *O*

Het 'probleem' is dat de man voorstelt om 's avonds te komen. Overdag werk ik gewoon.
Alternatief is wat mij betreft dat hij gewoon op een dag komt dat het postkantoor geopend is. Ik woon er zo goed als naast. Daardoor kunnen we gewoon op de voor mij bekende 'klassieke manier' overschrijven en krijg ik mijn vrijwaring direct mee.
Een normaal postagentschap met RDW bevoegdheid kan ook overschrijven aan een niet-Nederlander toch? of moet dat per se bij het RDW gebeuren? (daar woon ik veel meer dan 5 minuten vanaf ;) )
 
Je moet ingezetene van NL zijn om over te kunnen schrijven.
Dus je kan alleen via de RDW en niets anders, laat je niets wijsmaken.
 
OK, dank voor jullie tips, ik ga het NIET doen, en vanaf nu weer lekker verder op het 'Z1/Z900 brikken' forum, dus tot daar (pluzrx).
Groetsels!!
 
Als er maar een RDW balie is.

Kan bv ook hier in Beverwijk op de automarkt bij de VWE.
 
Nou ja dat dus...

Je kan prima aan hem verkopen, maar zorg voor die vrijwaring die je dus alleen via RDW kan krijgen (in kantoren van RDW, Gargo/Cargo? en GWK schijnbaar)
 
Nou ja dat dus...

Je kan prima aan hem verkopen, maar zorg voor die vrijwaring die je dus alleen via RDW kan krijgen (in kantoren van RDW, Gargo/Cargo? en GWK schijnbaar)

Gargo zit hier in Apeldoorn , export en import van auto s e.d , is RDW erkend ,was voor mij 3 km van huis in plaats van Arnhem 30 km , en bij gargo kan t evt op zaterdagmorgen !
 
Terug
Bovenaan Onderaan