Motor Poetsen

siebke

MF'er
1 jun 2002
55
0
Limburg
Hey allemaal

Ik heb een CBR600F3 maar vraag me af hoe je het beste je motor poetsen? Kan dit met een hogedruk reiniger en is dit niet gevaarlijk. Ik weet wel dat er van dat s100 spul te koop is maar dit is wel ontzettend duur. Hoe kun je hem het beste in de "was" zetten, kan dit met autowas?

Thnx
 
Hogedrukreingiger kun je wel gebruiken maar dan alleen op kuipdelen en tank.

Als ik jouw was, (oftewel ik doe het op deze manier: ) Zou ik gewoon een sopje met warm water maken en met een spons de boel schoonpoetsen, daarna afspoelen met de tuinslang, laten drogen en in de (auto) was zetten !
 
Hogedrukreingiger kun je wel gebruiken maar dan alleen op kuipdelen en tank.

Als ik jouw was, (oftewel ik doe het op deze manier: ) Zou ik gewoon een sopje met warm water maken en met een spons de boel schoonpoetsen, daarna afspoelen met de tuinslang, laten drogen en in de (auto) was zetten !

Het aller ergste van mijn motor vind ik die witte velgen :( en ze hebben kolere hoekjes dat wil je niet weten. Je krijg ze niet schoon zonder tandeborstel :(

Dus hogedruk reiniger der op help het meeste.
Op me velgen dan.
 
Hogedrukreingiger kun je wel gebruiken maar dan alleen op kuipdelen en tank.

Als ik jouw was, (oftewel ik doe het op deze manier: ) Zou ik gewoon een sopje met warm water maken en met een spons de boel schoonpoetsen, daarna afspoelen met de tuinslang, laten drogen en in de (auto) was zetten !


Werkt idd prima. Laatst nog gedaan.
 
Ik was hem ook gewoon met een sopje warm water en daarna spuit ik hem in met meubelwas van Johnson. Werkt perfect
misc.php
 
Hey allemaal

Ik heb een CBR600F3 maar vraag me af hoe je het beste je motor poetsen? Kan dit met een hogedruk reiniger en is dit niet gevaarlijk. Ik weet wel dat er van dat s100 spul te koop is maar dit is wel ontzettend duur. Hoe kun je hem het beste in de "was" zetten, kan dit met autowas?

Thnx

ok misschien is s100 motorreiniger wel duur maar het is echt geweldig spul. :} :} :}
als je s100 gebruikt samen met een hogedruk spuit
is je fiets vrij makkelijk schoon temaken.
de spuit hoef je dan ook niet dicht bij de motorfiets tehouden. dus ook geen nadelige gevolgen.
voor het in de glim krijgen gebruik ik nu ook een bus van s100, maar dat is niet supergeweldig spul.
maar als je dat eerst op een doek spuit en dan aanbrengt gaat het wel goed.
 
Wassen gewoon met spons en autoshampoo.

S100 voor de moeilijk bereikbare plaatsen, zoals achterbrug, achterveer, rondom je stepjes. Zeker niet voorde hele motor.

Velgen maak ik schoon met wasbenzine.

Poetsen met autowas.
 
Ik doe het het liefst met een emmer warm water en Valma autoshampoo (ander merk mag ook :) )

Maar als ie (AfricaTwin) erg smerig is na een dagje in de blubber heb ik toch echt de hoge drukspuit nodig. Wel lachuh, dan veranderd de wasbox in een zandbak.
Spuit dan niet direct op ketting/lagers/carbs/banden.
De meeste spuiten in zo'n wasbox hebben 2 standen. Als je hem niet inknijpt komt er toch nog behoorlijk wat water uit met lage druk. Gebruik dit voor de 'gevoelige' onderdelen.
 
Hogedrukreiniger, daar moet je dus vanaf blijven! Nognietingebruik heeft daar ooit eens de lak mee van z'n voorspatbord gespoten.
Ik gebruik tegenwoordig voor het reinigen van m'n velgen caravanreiniger en dit werkt werkelijk waar perfect, veel beter dan met (was)benzine. Kost ook wel 9 pleuro de liter, maar kost een hoop minder moeite...
 
Gebruik meestal mijn hoge drukreiniger voor de velgen. Een vetoplosser. Daarna kuipdelen inwaxen en rest spuiten met WD100 geloof ik.

Laatst nog iets gelezen over protech lakbehandeling www.protech.nl..het schijnt dat na zo'n behandeling je je motorfiets alleen maar hoeft af te spuiten en droog te veren voor een blitzend resultaat voor de komende 5 jrn!
Iemand ervaring hiermee?
 
De normale wasbeurt voor mijn SV ziet er zo uit:

- Velgen en andere vette plekken schoonmaken met WD40, siliconenspray of velgenreiniger;
- Motor soppen met autoshampoo/warm water;
- Afspoelen met water en kuipdelen/tank droogzemen;
- Kuipdelen en tank in de was zetten met Turtle Wax;
- Even uitlaatje en ander glimmend spul poetsen (al dan niet met Belgom polish);
- Inspuiten van roestgevoelige onderdelen met WD40 (motortje staat buiten onder een hoes, vandaar....);

En dat alles in iets meer dan een uurtje tijd - dik de moeite waard!! :)
 
Ik dacht dat je ging aanbieden om mijn motor te komen poetsen :9

Ik gebruik eerst een sopje, dan zet ik de tank en onderdelen in Quickwax, velgen poetsen met WD40.
Zijn de velgen erg vies, gebruik ik de hogedrukspuit, worden ze weer als nieuw van, alleen oppassen voor de remblokken/schijven etc., slijten daardoor nogal
 
Wassen met een hogedrukreiniger heeft gevaren voor schade:
- defecten in lak, putjes e.d., kunnen ervoor zorgen dat je hele stukken lak eraf spuit
- sommige kuipruiten zijn voorzien van een anti-kraslaag; deze kun je eraf spuiten
- lagers: als je direct op de lagers spuit, kun je de smering eruit spuiten (zelfs met zgn. onderhoudsvrije gesloten lagers!)
- ketting: big NONO

Kortom: beter niet.
 
IK ben er toch echt geen voorstander van om je motor tepoetsen met wd40! Gebruik dat spul om vettigheid mee schoon temaken ( bv velgen en ketting), maar echt niet om daarna mijn kappen ermee telaten glimmen.
Ik merk dus dat de met wd40 "behandelde" delen veel meer stof enzo aantrekken dan de onbehandelde delen!

nee geen stof op mijn kappen !

sander
 
Laatst bewerkt:
Het aller ergste van mijn motor vind ik die witte velgen :( en ze hebben kolere hoekjes dat wil je niet weten. Je krijg ze niet schoon zonder tandeborstel :(

Dus hogedruk reiniger der op help het meeste.
Op me velgen dan.

Die witte velgen kun je na het wassen ff inspuitem met WD40, dit vergemakkelijkt het schoonmaken de volgende keer.
 
IK ben er toch echt geen voorstander van om je motor tepoetsen met wd40! Gebruik dat spul om vettigheid mee schoon temaken ( bv velgen en ketting), maar echt niet om daarna mijn kappen ermee telaten glimmen.
Ik merk dus dat de met wd40 "behandelde" delen veel meer stof enzo aantrekken dan de onbehandelde delen!

nee geen stof op mijn kappen !

sander
Klopt, het blijft een beetje vettig. Die caravanreiniger waar ik het over had, zou een een anti-statisch laagje moeten achterlaten, zodat vuil geen kans krijgt. Lijkt er op dat het een beetje waar is, tot nu toe...
 
Klopt, het blijft een beetje vettig. Die caravanreiniger waar ik het over had, zou een een anti-statisch laagje moeten achterlaten, zodat vuil geen kans krijgt. Lijkt er op dat het een beetje waar is, tot nu toe...

Blijft inderdaad vettig (daarom kan je er ook mee smeren) en als je je motor met zo'n waterspuitende borstel wast heb je een zwarte borstel na afloop. Ik gebruik WD-40 zelf alleen in de winter als beschermmiddel, in de zomer vaselinespray op het chroom, maar moet eigenlijk teflonspray hebben. Lak staat in de Sonax autowas.
 
Velgen maak ik schoon met diesel. Werkt prima.

Er zit bij ons heel veel kalk in het leidingwater. Als je dan niet je hele motor droog maakt zit ie vol met kalk vlekken :(

Hier in Drenthe is het water heel zacht. Maar als ik de fiets niet met een zeem afdroog, zitten er ook strepen enzo op.
Volgens mij is dat overal zo. Maakt mij nix uit, ik poets dat er wel af.
 
Ik dacht dat je ging aanbieden om mijn motor te komen poetsen :9

Ik gebruik eerst een sopje, dan zet ik de tank en onderdelen in Quickwax, velgen poetsen met WD40.
Zijn de velgen erg vies, gebruik ik de hogedrukspuit, worden ze weer als nieuw van, alleen oppassen voor de remblokken/schijven etc., slijten daardoor nogal

Slijten jouw schijven door er met de hogedrukspuit op te spuiten??
wat zijn dat voor schijven?
Brembo special suiker edition??
 
Weet iemand toevallig hoe ik mijn uitlaat een LASER K1 schoon krijg, er zit wat aanslag op etc. Het is geel chroom of iets dergelijks dus chroompoets helpt niet, WD-40 ook al geprobeerd, werkt ook niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan