Motor praktijk is het moeilijk?

Lhamirion

Rookie
12 mrt 2022
1
0
Hallo. ik heb zo een 2 jaar geleden mijn AM rijbewijs gehaald, ik heb heel veel op de yamaha tzr50 gereden dus ik weet ook hoe ik moet schakelen enzovoort.
mijn vraag is nu voor mensen die nog nooit motor hebben gereden nemen ongeveer rond de 20 lessen voordat ze examen doen, maar aangezien ik al ervaring heb op een schakelbrommer (basicly een slome motor lol) vroeg ik me af hoeveel lessen zou ik ongeveer moeten nemen.
ik weet iedereen is verschillend maar is het motor praktijk ook heel veel anders dan een scooterpraktijk of valt het allemaal wel mee, ik had in mijn gedachten ik neem gewoon iets van 7 lessen en dan ga ik mijn praktijk halen. is dit verstandig?
Ik wil voor het A1 gaan trouwens.
alvast bedankt voor de reacties!
 
motorrijden omvat wel heel wat meer als kunnen schakelen.
 
Ik denk dat je gewoon een rijschool moet benaderen voor een intake. Die kunnen een inschatting maken, nadat ze je zien rijden. Bovendien moet je, als je geen autorijbewijs hebt, toch eerst je theorie examen halen voordat je überhaupt mag starten met lessen.
Wil je na 7 lessen op voor je avb of je avd?
De motor examens zijn wel anders een uitgebreider dan van de bromfiets. Naast dat je een apart examen hebt voor de bijzondere verrichtingen, wordt er tijdens het verkeersdeelneming examen ook getoetst op kijken en is de plaats op de weg en het gedrag dat je moet laten zien anders. Een schakelbrommer kan dan technisch gezien wel een slome motor zijn, met je brommer in het verkeer rijden is zeker niet 'sloom motor rijden'.

Het wegrijden zal wat sneller gaan en misschien dat je wat bijzondere verrichtingen sneller onder de knie hebt. Het scheelt je misschien 2 lessen. Desalniettemin zal je moeten wennen aan snelheid en plaats op de weg en een andere verkeersdeelneming. En hopelijk hoef je geen gewoontes af te leren die je jezelf hebt aangeleerd gedurende je AM tijd.
 
Heb je rijbewijs B? Zo niet dan scheelt het aantal lessen dat je nodig hebt niet zoveel met iemand zonder schakelbrommer ervaring. Misschien een les of twee

Of je moet een super talent zijn 8-)
 
@Lhamirion

Plan een intake of proefles. Niemand kan van achter zn computer precies voorspellen hoeveel lessen verstandig zijn voor jou.

Persoonlijk vind ik 20 lessen wel veel. Het kan echt wel vlotter. Dus kijk ook zeker om je heen en informeer bij motorrijdende vrienden waarze hebben gelest en hoe ze dat is bevallen.

Succes! 😀
 
Ik ben vrachtwagenchauffeur al zo'n 25 jaar en had zo'n 20-25 lessen nodig voor avb, avd 4. Het is dus niet te zeggen hoe snel je het onder de knie hebt. Mijn instructrice zei net voor ze op vakantie ging: Die oefeningen zijn wel een dingetje om te leren, maar met jouw ervaring zou het niet veel uit moeten maken op/in welk voertuig je je op de weg begeeft, dus ik zie je na de vakantie, dan kunnen we nog een paar lesjes doen voor je examen.
 
Als ik jou was zou ik inderdaad eerst maar eens beginnen met een proefles, dan weet je direct waar je aan toe bent. Motorrijden is wel wat anders dan (schakel)brommer rijden. 7 lessen is wel erg ambitieus. Vergeet niet dat je twee examens moet afleggen.
 
Ik heb net mijn avb gehaald. 0 ervaring. 7 lessen van 1.5uur. Dan nog 2x2 uur voor het avd… moet nog gepland worden. Het lijkt me dat dit met name om inzicht, anticipatie en positie op de weg gaat. Auto rij ervaring gaat daar zeker wel bij helpen.

20 lessen voor avb klinkt mij wel als veel… zo moeilijk zijn die oefeningen niet. En voor het examen mag je 14 pogingen doen (2x7) en moeten er 5 goed zijn…
 
Gewoon gaan lessen, dan hoor je het allemaal vanzelf wel van je instructeur. En motorrijden is duur, als je al weinig geld hebt voor lessen zou ik eerst maar gaan sparen.
 
In mijn ervaring (wel al >10jr terug) zijn de rijscholen wel erg ruim met hoeveel lessen dat ze je willen aansmeren na zo'n intake. Logisch natuurlijk...
Gewoon vragen of je in minder lessen mag proberen op te gaan. Heb ik ook gedaan. Bij mij stond op de website "haal je examen in 8 lessen voor zoveel" toen ik daar naar vroeg was het oja maar dat bepalen we bij de intake. In het ergste geval zak je en kost het je het geld voor een nieuw examen + een paar lessen.
 
Ik ben ook begonnen met schakelbrommer rijden en vervolgens motor. AVB was prima te doen voor mij en AVD ook maar ik had ook al mn auto rijbewijs. Theorie moet je sws halen of je nou die van brommer of auto al hebt. Maar ik zou gewoon starten met een proefles bij 2-3 scholen en kijken welke instructeur je prettig vind en wat ze je aanbevelen. Je moet ook rekening houden dat AVD langer kan duren gezien de huidige achterstanden bij het CBR dus reken daar ook maar vast wat extra lessen voor in.

Verder moet je jezelf gewoon laten adviseren en er niet al te makkelijk over denken. Ik weet hoe ik brommer rij/reed en dan is motor toch wel heel anders.
 
Zelf geen scooter/brommer ervaring, maar heb wel mijn instructeur vaak horen klagen dat mensen die al langer op een scooter/brommer rijden vaak teveel zelfvertrouwen hebben en denken dat ze het allemaal wel even doen ;).
 
In 30 km zones word ik op de motor nog wel eens ingehaald door bromfietsen. Die vlegels met een doodswens werp ik dan een afkeurende blik toe.

Over hoe ik vroeger reed hebben we het maar niet.
Toen was het gewoon vol gas, of lopen omdat de benzine op was/ het blok in elkaar gepeerd :+
 
In 30 km zones word ik op de motor nog wel eens ingehaald door bromfietsen. Die vlegels met een doodswens werp ik dan een afkeurende blik toe.

Over hoe ik vroeger reed hebben we het maar niet.
Gelukkig reed/rij ik een mooie aprilia classic 50 uit '92 dus inderdaad gang is alles 😂 maar in 30km zones hou ik me wel netjes
 
Gewoon gaan lessen, dan hoor je het allemaal vanzelf wel van je instructeur. En motorrijden is duur, als je al weinig geld hebt voor lessen zou ik eerst maar gaan sparen.
:^ Dit is de bottom line.

Als je erin zit van "hoe kan ik zo goedkoop en snel mogelijk nèt goed genoeg worden om te slagen voor het examen" kom je vanzelf uit bij bottom-of-the-barrel rijscholen die opleiden voor de 6-min-cultuur van "net wel of net niet slagen voor je examen, en dan hopen op mazzel". En niet het opleiden tot goede en veilige motorrijders.

Hier is alvast (gratis tip van Flip) de eerste rode vlag: instructeurs die met de auto achter je aan rijden ipv op de motor.

Resultaat: een brommerrijder of automobilist met een gemazzeld A'tje erbij op het roze pasje. En succes bij je eerste gevaarlijke situatie alleen, waar je toevallig in je anderhalve les net niet op voorbereid bent.

En je haalt ze er écht zo tussenuit hoor... Rijders die:
- vlak achter een vrachtwagen hangen en steeds naar links piepen om ervoorbij te kijken
- de hele tijd zitten te ja-knikken (die zijn afhankelijk van de gear indicator en kijken dus constant op, neer, op, neer...)
- halverwege afritbochten in de problemen komen omdat ze te laat remmen en niet durven te hangen
- bij nat wegdek een duidelijk bruin spoor achterlaten
- etc. etc.

Dus ja... Ik zeg niet dat ik vind dat het niet kan of niet mag - ik zeg dat het de verkeerde insteek is om een goede motorrijder te worden.

De betere rijschool laat je sowieso niet opgaan voor examen (niet via hun iig) als zij vinden er nog niet klaar voor bent, en zal jou dus niet *beloven* dat je binnen X lessen klaar bent, maar hooguit een pakket van X lessen + examen aanbieden en erbij zeggen dat elke rijschool die zo'n garantie geeft per definitie een bullshitter is. En dat gezeur over rijscholen die proberen geld aan je te verdienen door je "te veel" lessen te verkopen? Mja, dat soort beunhazen zal vast wel bestaan, maar mijn gezond verstand zegt dan: 1. "Te veel" lessen bestaat niet, en 2. Er is vraag naar rijlessen zat, dus een normale rijschool heeft dit sowieso niet nodig.

Kortom... Doe het nou niet, zorg voor budget voor een paar lessen bij een goede rijschool, en kijk niet naar een minimum aantal lessen maar naar goed advies van een professional die van jou de tijd en ruimte krijgt voor een eerlijk advies. Dat je dan ook wel moet willen horen, natuurlijk.

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoor dit echt te vaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan