Motor raakt met onderkant de grond, te verhelpen?

MOTODAN

MF'er
30 mei 2020
30
3
Hi guys,

mijn Kawasaki vn800 raakt regelmatig het wegdek met de onderkant. Met de beugel waaraan de schokdemper bevestigd zit om precies te zijn (zie foto’s).

nu weet ik dat deze Vulcans redelijk laag hangen en dat dit vaker voor komt, nu vind ik die beugel wel een stuk lager hangen dan de rest van de motor. Schokdemper lekt niet.. maar wellicht tóch kapot?

Ik zelf vind het raar omdat ik me voor kan stellen dat een kapotte demper effect heeft op de vering boven de demper (zoals zadel, spatbord etc) maar de onderkant van de motor?

wie heeft een idee wat de oorzaak kan zijn en hoe dit eventueel te verhelpen is?

alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • D216CF87-C80E-4488-90F3-8B75F4DA32A6.jpeg
    D216CF87-C80E-4488-90F3-8B75F4DA32A6.jpeg
    2 MB · Weergaven: 15
  • 710B898D-556B-4864-8C00-1BF588979BE7.jpeg
    710B898D-556B-4864-8C00-1BF588979BE7.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 15
  • AB96A76C-DEEB-4C81-ABB8-11A72ADD8A0B.jpeg
    AB96A76C-DEEB-4C81-ABB8-11A72ADD8A0B.jpeg
    2 MB · Weergaven: 16
Zat in eerste instantie ook aan verlaagd te denken, maar de zijstandaard staat op een steen? Dan is dat niet voor de hand liggend. Versleten schokdemper kan heel goed, het zal niet zonder reden zijn dat er best veel vraag naar een vervangende schokdemper voor de VN 800 is.
 
Ik had ooit een XJ600 (pre deiversion). Alles zat goed en was normaal, maar lag toch te laag.
Bleek dat het aanhechtingspunt van het veersysteem op het frame uitgescheurd was. Door vuil en vet vrijwel onzichtbaar. Had ook invloed op de standaard
 
Bedankt zover voor de reactie!
Een 2ehands schokdemper vind ik voor €100,- incl verzendkosten, zeker de moeite waard maar zonde als dat het probleem niet blijkt te zijn. Ik weet niet of de dogbone origineel is, dan wel niet de beugel waar hij aan vast zit... standaard is inderdaad niet origineel en staat op een steen zodat hij niet te scheef staat en de carburateur overloopt.

ik weeg bijna 90kg en hij staat op z’n hoogst afgesteld, .. maakt deze afstel hoogte ook iets uit voor de onderkant van de motor of alleen de speling van het zadel etc.?

De motor is uit 97
 
Bedankt zover voor de reactie!
Een 2ehands schokdemper vind ik voor €100,- incl verzendkosten, zeker de moeite waard maar zonde als dat het probleem niet blijkt te zijn. Ik weet niet of de dogbone origineel is, dan wel niet de beugel waar hij aan vast zit... standaard is inderdaad niet origineel en staat op een steen zodat hij niet te scheef staat en de carburateur overloopt.

ik weeg bijna 90kg en hij staat op z’n hoogst afgesteld, .. maakt deze afstel hoogte ook iets uit voor de onderkant van de motor of alleen de speling van het zadel etc.?

De motor is uit 97
Weet je 100% zeker dat je dit geod heb afgesteld? Heb je daar een foto van ?
 
Bedankt zover voor de reactie!
Een 2ehands schokdemper vind ik voor €100,- incl verzendkosten, zeker de moeite waard maar zonde als dat het probleem niet blijkt te zijn. Ik weet niet of de dogbone origineel is, dan wel niet de beugel waar hij aan vast zit... standaard is inderdaad niet origineel en staat op een steen zodat hij niet te scheef staat en de carburateur overloopt.

ik weeg bijna 90kg en hij staat op z’n hoogst afgesteld, .. maakt deze afstel hoogte ook iets uit voor de onderkant van de motor of alleen de speling van het zadel etc.?

De motor is uit 97

Rijd ff bij een expert langs, die kan jou zo vertellen hoe de vering van je motor eraan toe is. Ik ben in Tiel geweest om de vering van mijn Vstrom af te laten stellen. Dat was gratis en zo gepiept.
 
Het gekke is dat die beugel zoveel lager hangt dan de rest van de motor, het kan niet zijn dat de schokbreker kapot is en die beugel dieper naar beneden duwt? Gekke vraag misschien..
 
Rijd ff bij een expert langs, die kan jou zo vertellen hoe de vering van je motor eraan toe is. Ik ben in Tiel geweest om de vering van mijn Vstrom af te laten stellen. Dat was gratis en zo gepiept.

Mee eens.
Als je bij een expert kan langsrijden zou dat het mooiste zijn, HK suspension, Hyperpro en zo zijn er nog een paar. Die kunnen wel inschatten of er langere dogbones zijn geplaatst of dat de veer of demper op is (of beide).

Mijn gok is dat een andere veer brengt wat je zoekt.
 
Mijn gok is dat een andere veer brengt wat je zoekt.
Mijn gok is dat een andere veer (en dan bedoel ik dus echt alleen de veer, niet de complete schokdemper) niets zal brengen. 90 kg is namelijk helemaal zo gek veel niet, met duo ga je daar (ruim) overheen. De demping kan op verschillende manieren de pijp aan Maarten geven, bij nauwelijks ingaande demping zal de motor verder inveren dan hoort, bij vrijwel dichtgeslagen uitgaande demping zal de vering zelfs zo goed als de hele tijd vrijwel onderin staan.
 
Mijn gok is dat een andere veer (en dan bedoel ik dus echt alleen de veer, niet de complete schokdemper) niets zal brengen. 90 kg is namelijk helemaal zo gek veel niet, met duo ga je daar (ruim) overheen. De demping kan op verschillende manieren de pijp aan Maarten geven, bij nauwelijks ingaande demping zal de motor verder inveren dan hoort, bij vrijwel dichtgeslagen uitgaande demping zal de vering zelfs zo goed als de hele tijd vrijwel onderin staan.

Met een sterkere veer heb je meer gewicht nodig om de veer 1mm in te drukken. Hoe zal dit niets brengen in deze situatie?

Ik doe even de aanname dat de motor de grond raakt tijdens het inveren tijdens het.

Kortere dogbones helpen ook.

In de basis vertraagd en controleert de demper de beweging van de veer.

De motor komt tijdens gebruik te dicht bij de grond, de invloed van ingaande en uitgaande demping lijkt me daarin beperkt.
 
Laatst bewerkt:
Een motor zal nooit ontworpen zijn om standaard ergens de grond te raken bij rechtuit rijden dus je kan er van uit gaan dat hier wat veranderd is als het wel gebeurt
Goe vergelijken met een andere VN 800 kan dat aan het licht brengen wat en waar er iets veranderd is .
Hier achter een computerscherm is alles wat aangedragen word een slag in de lucht en waarschijnlijke ook mis
 
Ga zelf niet lopen rommelen aan die vering of goedkope schokbrekers van E bay kopen,ga naar een expert zoals hier al is aangegeven,kan die gelijk op je gewicht afgesteld worden,kost een paar centen maar je zal een veel beter rijdende motor krijgen.
 
Met een sterkere veer heb je meer gewicht nodig om de veer 1mm in te drukken. Hoe zal dit niets brengen in deze situatie?
Ja oke, met een kei sterke veer zal ie veel minder inveren. Met een ijzeren stang ipv een schokdemper zal ik ook niet inveren. Problem solved.
Punt is dat 90 kg een gewicht is waar een standaard veer prima mee overweg moet kunnen. Tenzij die gebroken zou zijn of zo. Onwaarschijnlijk maar daarmee kom je op het punt van @guzzigek, van achter een scherm is alles gokken.
 
Volgens mij blijft die beugel op zo'n plek zitten en blijft hij een lagere grondspeling houden, ongeacht of zijn veer vernieuwd/vervangen wordt.
Volgens mij zijn die dogbones niet origineel, en als er kortere op gaan wordt de grond speling ook hoger.

Dus wat @Raymond W, @B07en @Neelis_1000R zeggen.
 
Mij lijkt het dat de vering niet origineel is, achter lager en voor hoger bijvoorbeeld, vanwege die steen onder de standaard.
Kan je een foto posten van de hele motor?

Met m'n verlaagde Harley reed ik heel soms rechtdoor wat aan de onderkant aan de grond, gelukkig zat daar geen linksysteem :X
 
ik weeg bijna 90kg en hij staat op z’n hoogst afgesteld, .. maakt deze afstel hoogte ook iets uit voor de onderkant van de motor of alleen de speling van het zadel etc.?

Vaak druk je alleen de kont omhoog en blijft je grondspeling gelijk, door de lengte van je dogbones.
Je past hiermee ook de statisch sag (doorzak) aan, wat misschien niet gewenst.
Ook hier kan de verenspecialist wat over zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan