Motor-rbw haal & motor koop plan.. iets verget

CaseyRyback

Rookie
15 jul 2004
16
0
Rotterdam
Hallo allemaal,

Gezien het feit dat dit mijn eerste post op dit forum is gelijk even een groet en dankbetuiging aan iedereen die op dit forum actief is, ik raak echt niet uitgelezen hier.. zeer handig, zo'n onuitputtelijke bron van info!

Ik heb na lang de voors en tegens te overwegen besloten om mn motorrijbewijs te gaan halen, en om mijn motivatie tijdens het sparen (ben student) hoog te houden heb ik geprobeerd de kosten en noodzakelijkheden zoveel mogelijk van tevoren te plannen. Mijn vraag aan jullie is of er dingen zijn in mijn berekeningen die ik over het hoofd heb gezien?

Uiteraard zal ik eerst mijn rijbewijs moeten halen, waarvoor ik naar (ruime) schatting 1500 euro aan kwijt zal hebben (is dit te veel/weinig?)

Vervolgens zal ik op zoek gaan naar een Kawa ZXR-400, afgaande van wat ik heb gelezen op dit forum is dit wel een redelijke keuze voor een beginnersmotor.. afgaande van prijzen op marktplaats en op het vraag&aanbod subforum hier denk ik tussen de 3 en 4000 euro kwijt te zijn aan deze motor.

Jas/Broek/Helm/Handschoenen reken ik op 1000 euro, de WA+ verzekering komt in Rotterdam op zo'n 250 tot 300 euro per jaar.

Al met al is het (per kilometer) een aardig duur geintje, maar dat mag de pret niet drukken!

Als ik iets ben vergeten in mijn berekening, laat het me a.u.b weten! En bedankt voor het lezen van mijn ietwat lange boodschap.

Alvast bedankt!
 
Tja zal wel kunnen zo. Als je al veel rijervaring hebt kan je ook met euro of nog minder klaar zijn (wel aan de krappe kant helaas). Een pak, helm, handschoenen en laarzen kan je ook al voor 400 euro halen (allweather/2ehands). En de motor, als dat je die kawa echt mooi vindt kan je die kopen. Je kan ook wat goedkoper beginnen en misschien met wat meer cc's. Op een 400 ben je op een gegeven moment wel uitgekeken denk ik.

700 + 400 + 1500 = 2600

maar met jouw 1500 + 4000 + 1000 = 6000 kan het ook maar dan zit je wel aan de ruime kant probeer ik te zeggen.
 
Pizzaman,

Ik weet dat mijn berekening enigszins aan de ruime kant is, dit heb ik expres gedaan om ervoor te zorgen dat ik niet tegen nare extra kosten aanloop zonder dat ik mezelf daar financieel voor ingedekt heb zeg maar..

Wat de motor betreft, sinds ik toen ik een jaar of 7 was in Palm Springs, Californië de lokale jeugd massaal op kawasaki's over de 'main street' zag rijden wil ik al zo'n ding hebben, dus wat dat betreft staat mijn keuze aardig vast. Uiteraard bestaat er de kans dat ik er na een tijdje op uitgekeken ben, maar dat kan te zijner tijd wel opgelost worden.

Qua kleding ben ik ruim gaan zitten omdat ik die leren race-jassen zeer mooi vind, en een Alpinestars Stunt jas is toch wel waar ik voor ga denk ik, en dat zal me toch zo'n 400 euro kosten. Verder is een helm ook niet erg goedkoop..

Ook heb ik meermalen op dit forum gelezen dat je niet op je kleding moet besparen, dus dat doe ik vooral niet :)

Ik heb overigens geen ervaring met schakelbrommers, en ik hoor van alle kanten dat enige scooter-ervaring niet bijzonder veel bijdraagt aan het tempo van je motor-opleiding.. dus ik ga er maar vanuit dat ik 25 tot 30 lessen nodig heb, en in 2 keer slaag.. lekker negatief!!

Groetjes
 
niet besparen op kledig betekent ook: geen jas kopen van 700 euro en geen geld meer hebben voor een broek, dan beter een broek van 350 en een broek van 250.

verder zou ik nog een potje 'onvoorziene uitgaven' incalculeren. die zijn er namelijk altijd.
 
Hou er ook rekening mee dat een 2de hands motor wat onvoorziene kosten met zich mee kan brengen (was namelijk mijn grootste struikelblok in de voorcalculatie)

Kleding is idd ook erg belangrijk. Beste kan je dat tijdens of voor het lessen al compleet hebben denk ik, dan hoef je die stinkzooi van je rijschool niet aan te trekken en je weet ook zeker dat je daar je geld al aan uitgegeven hebt, en dus alles wat je nog over hebt aan je droommotor kunt besteden.

Succes met lessen!
 
goed dat je al zo actief bezig bent met je motorrijbewijs en ook aandacht besteed aan kleding etc :}

Wat je nog mee zou kunnen nemen in je begroting is wat geld om je motor rijdende te houden. Helaas lopen ze niet op lucht en ook banden slijten. Ook een beetje onderhoud nu en dan vinden ze wel fijn ;)
 
niet besparen op kledig betekent ook: geen jas kopen van 700 euro en geen geld meer hebben voor een broek, dan beter een (jas) van 350 en een broek van 250.

Goeie tip, dat was ik inderdaad wel van plan. Ik heb de Alpinestars Stunt (jas) inmiddels voor 340 euro gezien, dus dan blijft er zat over voor een goeie broek.
Heb trouwens ook even bij Safe Motors gekeken in zoetermeer, het viel me op dat Arai helmen veel duurder zijn dan alle andere merken die ze hadden, zijn ze zoveel beter of betaal je voor de naam?

Skoepje, aan de stank had ik nog niet eens gedacht! Zowiezo is het kopen van kleding voordat je gaat lessen een goed punt.. m'n pa vertelde me dat hij tijdens zijn lessen een leenhelm kreeg, die door de wind rond geduwd werd tijdens het rijden(dat was bij rijschool Victor Haan in R'dam).

Op wat voor onvoorziene kosten kan ik op rekenen dan :P ? Ik mag toch hopen dat als ik een tweedehands motor voor ik m koop laat inspecteren bij een garage ofzo dat de echt grote gebreken wel naar voren komen!

Overigens is een potje voor boetes niet nodig, ik rij natuurlijk nooit te hard O-)
 
goed dat je al zo actief bezig bent met je motorrijbewijs en ook aandacht besteed aan kleding etc :}
Dank u dank u *D

Wat je nog mee zou kunnen nemen in je begroting is wat geld om je motor rijdende te houden. Helaas lopen ze niet op lucht en ook banden slijten. Ook een beetje onderhoud nu en dan vinden ze wel fijn ;)
Goeie tip, daar zal ik zeker aan moeten denken. Ik las hier op het forum over grote en kleine onderhoudsbeurten, is er een indicatie te geven over hoeveel ik daaraan kwijt zal zijn? Ook de banden zullen wel een grote kostenpost zijn, maar omdat ik nog studeer gebruik ik de motor niet voor woon-werkverkeer.
 
Wat de aanschaf van je motor betreft kun je er misschien aan denken om een motor in te voeren vanuit onze ooster of zuider buren.

Dit kan een aardige duit schelen! :)

Maar je bent in ieder geval goed bezig door er goed over na te denken! :}

Succes :]
 
niet besparen op kledig betekent ook: geen jas kopen van 700 euro en geen geld meer hebben voor een broek, dan beter een broek van 350 en een broek van 250.

verder zou ik nog een potje 'onvoorziene uitgaven' incalculeren. die zijn er namelijk altijd.
Wat moet die jongen nu met twee broeken. :?

:+

Houd ook rekening met kosten aan je tweedehands fiets. Vaak doet men hem weg omdat er onkosten aankomen. Die mag jij gaan maken dan. En reserveer ook nog wat geld voor benzine en weekendtripjes. Je zal zien dat wanneer je eenmaal motorrijd je niet veel anders meer wilt.
 
Wat de aanschaf van je motor betreft kun je er misschien aan denken om een motor in te voeren vanuit onze ooster of zuider buren.

Thanks voor de tip.. ik heb net gekeken op mobile.de en marktplaats.be maar er lijkt niet veel verschil in de prijzen van ZXR-400's te zitten als ik het vergelijk met het aanbod in Nederland. Misschien kijk ik op de verkeerde sites?

En een Nederlandse motor kopen heeft wel het voordeel dat als er verborgen gebreken zijn, de afstand naar de ex-eigenaar niet zo groot is als ik hem uit woede wil liquideren :)
 
voor een student plan je netjes...maar erg ruim:

verzekering: unigarant opstappolis, contactagent=van Maarseveen assurantiën
(www.vanmaarseveenassurantien.nl/motor_02.htm reken dit zelf maar na).
Dit is al een stukje goedkoper dan wat jezelf rekent (ik woon in schiedam, dus we zitten in dezelfde regio code)

kleding: alles textiel; broek=100, jas=200, helm=250, handschoenen(zomer)=60
totaal kleding: 690 euro -> schoenen kun je kisten kopen van 80 euro
winkel: Martijn's motorkleding, admiraliteitskade in Rotterdam.

edit: merk jas=revit, broek=evolution, helm=shark rf
 
verzekering: unigarant opstappolis, contactagent=van Maarseveen assurantiën
(www.vanmaarseveenassurantien.nl/motor_02.htm reken dit zelf maar na).
Dit is al een stukje goedkoper dan wat jezelf rekent (ik woon in schiedam, dus we zitten in dezelfde regio code)

Dit is inderdaad een stuk goedkoper, maar op die site staat vermeld dat het om bestuurders van 27 jaar en ouder gaat. Ik had ergens gelezen dat je tot je 24e in een risicogroep zit, dus ik neem aan dat de verzekering dan weer wat duurder wordt.

kleding: alles textiel; broek=100, jas=200, helm=250, handschoenen(zomer)=60
totaal kleding: 690 euro -> schoenen kun je kisten kopen van 80 euro
winkel: Martijn's motorkleding, admiraliteitskade in Rotterdam.
Ik ben het met je eens dat de kleding een stuk goedkoper kan, maar ik wil uiteindelijk toch wel mooie motorkleding hebben, en die leren race-jassen zijn zo sexy :P

Als ik dan eerst een 'budget-outfit' koop en daarna overga op duurdere zaken ben ik per saldo nog een stuk meer kwijt dan wanneer ik gelijk wat duurdere dingen koop toch? Bij die winkel zal ik in ieder geval wel even kijken, want het klinkt wel voordelig allemaal!
 
Met die helm moet je je goed voor laten lichten in een paar motor zaken. En veel helmen passen. De wat goedkopere helmen zitten al snel wat losser. Die arais bijvoorbeeld blijven langer goed zitten. Zon goedkopere gaat al snel wat losser zitten en als je dan 150+ rijdt drukt het vizier vervelend tegen je gezicht.
Dan kan je nog kiezen tussen polycarbonaat en fiber, de tweede gaat een paar jaar langer mee en is wat lichter.
 
Skoepje, aan de stank had ik nog niet eens gedacht! Zowiezo is het kopen van kleding voordat je gaat lessen een goed punt.. m'n pa vertelde me dat hij tijdens zijn lessen een leenhelm kreeg, die door de wind rond geduwd werd tijdens het rijden(dat was bij rijschool Victor Haan in R'dam).

Op wat voor onvoorziene kosten kan ik op rekenen dan :P ? Ik mag toch hopen dat als ik een tweedehands motor voor ik m koop laat inspecteren bij een garage ofzo dat de echt grote gebreken wel naar voren komen!


Ik heb 1x gereden met en helm van de rijschool. Ten eerste was de xs me daar nog veel te groot en was ie echt smerig. Dus dat was het eerste dat ik kocht. Ook de handschoenen stinken verschrikkelijk, soms zo erg dat ik een dag later nog die dingen rook terwijl ik toch echt minimaal 100x mijn handen met zeep had gewassen. Broek en jas die gaan dan nog wel.

Maargoed das nu voorbij :D Eigen motor en eigen kleding is lekker!!!

Ik had een motor gekocht die het op moment van aanschaf niet deed. Koopje, en een eerste schatting van de prijs om hem te maken viel ook wel mee, maar als iemand dan echt goed gaat kijken dan komt ie vanalles tegen... Zeg niet dat dat ook zo bij jou moet zijn, maar dat was bij mij iets waardoor ik ineens heel veel duurder uit was.
Maja, goed opletten wat je koopt en of de mensen waar je hem van koopt zelf een beetje verstand hebben.... scheelt denk ik al een hoop.
 
Met die helm moet je je goed voor laten lichten in een paar motor zaken. En veel helmen passen. De wat goedkopere helmen zitten al snel wat losser. Die arais bijvoorbeeld blijven langer goed zitten. Zon goedkopere gaat al snel wat losser zitten en als je dan 150+ rijdt drukt het vizier vervelend tegen je gezicht.
Dan kan je nog kiezen tussen polycarbonaat en fiber, de tweede gaat een paar jaar langer mee en is wat lichter.
:^
ga voor glasfiber (schaal veroudert nauwelijks en is veiliger), de goedkopere daarvan is de shark rsf2i op dit moment ook met uitneembare wangkussen dus dan heb je het probleem van wijder worden niet, dan kan je er andere kussen in zetten. alleen is dit wel een wat goedkopere glasfiber en is de schaal dus wat dunner ;) ik zou iig niet bezuinigen op mn helm, als je hoofd het niet meer doet heb je ook nix meer aan de rest.
verder praktisch overal aan gedacht volges mij, onderhoudskosten komen er dus nog bij maar das al eerder gezegd. en lessen in je eigen kleding vind ik echt veel fijner.
veel plezier *D
 
Hartstikke bedankt voor de tips en de succeswensingen allemaal, blijkt dat er dus toch nog wat zaken zijn die ik nog niet in mijn calculatie had opgenomen..

Nog een vraagje over het helmverhaal: Mijn voorkeur gaat uit naar een systeemhelm, zijn er nog nadelen ten opzichte van een helemaal dicht ding?

Dit is trouwens de schattige jas die ik voor ogen heb:

full


Kleur weet ik nog niet, al is het wel handig om een beetje op te vallen i guess
 
Dit is inderdaad een stuk goedkoper, maar op die site staat vermeld dat het om bestuurders van 27 jaar en ouder gaat. Ik had ergens gelezen dat je tot je 24e in een risicogroep zit, dus ik neem aan dat de verzekering dan weer wat duurder wordt.

Klopt.
ik rijd een yamaha fzr400 en betaal met die opstappolis het 1e half jaar 110,= en als dat schadeloos is doorgekomen het 2e half jaar iets van 90 euro.
Daarna krijg je 2 jaar schadevrij rijden als bonus (ipv 1 jaar) en verdien je geld terug.
 
leuk dat je gaat lessen man.
Ik zou inderdaad alvast een pakkie kopen,er is zat goed spul te vinden voor mooie prijsjes.
En een ZXR-400 verveelt niet zo snel hoor,kan je lekker mee smijten! ;)
En wat de kosten betreft:BRANDSTOF.......!jesus wat is die tank snel leeg als je lekker een dagje aan het sturen bent.
wat het aantal lessen aangaat,het scheelt zeker als je je autorijbewijs al hebt.
veel plezier met lessen !
P.S.Ik vond iedere les weer een feest. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan