Motor recht of krom?

Wino

Die hard MF'er
30 jan 2004
513
0
Arnhem
Ik heb een paar weken terug een behoorlijke crash gemaakt op de snelweg, maar wonderbaarlijk genoeg heeft de motor praktisch geen schade. (ok, wat krassen maar verder niks) Nu ben ikzelf weer ok, en wilde ik de motor bekijken of er mee gereden kan worden. Dus of er iets krom is of niet...optisch is hij in orde.

Als ik er nu mee ga rijden en voorzichtig met losse handen ga rijden en het stuur zich normaal gedraagd en het ding niet naar links of rechts trekt kan ik dan zeggen dat de motor ok is?

Of moet ik op meer zaken letten dan alleen dat?

Graag advies want ik twijfel erover!
 
ehmm.. zou je niet eerst kijken of alles nog vastzit en of gewoon goed rijdt terwijl je het stuur vasthoudt? Als dat allemaal goed is kun je kijken of ie ook met losse handen recht rijdt. Als ie gewoon rechtdoor gaat kun je er wel redelijk vanuit gaan dat ie recht is.

Let ook even op je krukas. Soms krijgt ie zo'n tik dat er euuhhh.. ergens iets stuk gaat binnenin waardoor ie binnen een x aantal km stuk loopt.


Succes met opknappen!!
 
ah snell reactie, thx!

Ja ik wil natuurlijk eerst met handjes vast rijden, maar volgende stap is toch eventjes handjes los dacht ik zo...ik wil toch zeker weten.

extra info: Ik heb alle losschroefbare spullen eraf gehaald en gekeken naar lekkende vloeistoffen (oa accu) en gekke krassen of kromme dingen, maar niks gevonden.

Over die krukas: is daar een check voor? Sta niet graag voor zon verrassing eigenlijk....

Maargoed, alles "lijkt" goed tot nu toe....maar daar zit nu juist het vennijn misschien.
 
de krukas controleren gaat niet makkelijk, tenzij je een gek geluid hoort. Maar het schijnt dat als je krukas een flinke zijwaardse tik krijgt je lagers na verloop van tijd wel is stuk kunnen gaan, en dat hoor je niet aankomen. Dan moet je het hele blok openschroeven. Ik zou de gok gewoon wagen.
Ik denk wel dat je het al gedaan hebt hoor, maar ik zou iig het hele frame zeer goed nakijken of er geen scheurtjes inzitten. Dus ff alles wat er nog opzit aan kuipen en tank eraf halen, want vooral scheurtjes bij een las vallen niet altijd even goed op.
Is dit allemaal in orde en stuurt de fiets gewoon als vanouds ga ik ervan uit dat ie gewoon in orde is.
 
Vergeet die lagers maar, kans dat daarmee iets gebeurt is klein. Was pas een topic over. Verder zou ik even de vitale delen controleren (remmen, of je wielen/voorvork nog goed zit ed.) en dan gewoon gaan rijden en dan merk je het wel.
 
ok thx! Zelf zie ik het wel met vertrouwen tegemoet. Ik heb inderdaad op krasjes bij lasnaden enzo gecheckt...niks te zien.

Maargoed, zelf was ik aardig naar de philisteinen...dus eerst had ik er een hard hoofd in dat de motor niks had. Zou op zich mooi zijn.... :)

De krukas laten we dan maar even zitten. De motor klinkt verder erg goed.
 
Gewoon op paar puntjes letten:

Lakschade (barstjes enzo) op je frame, betekent dat er iets verboven of gescheurt is.
Roestvorming (Sommige frames hebben een soort aftap-punt op het laagste punt van de motor, als er roestvormig water oid uit komt dan geeft dat ook aan dat je frame ergens een scheurtje heeft opgelopen)

Verder gewoon mee rijden, en de komende tijd regelmatig de motor bij langs lopen :)

Krukas geen zorgen over gemaakt, was laatste idd topic over.. heb ik mijn standpunt denk ik wel redelijk uitgebreid verwoord :)
 
Ok, duidelijk!

Ik heb nog wel een puntje. Mijn uitlaat is behoorlijk gekrast, maar niet verbogen en ook niet losgeschoten op de lasnaden. Nu vroeg ik me af of de uitlaat nu extra aandacht nodig heeft. Kan deze nu snel wegroesten? Kan ie van binnen kapot zijn? etc..etc...? De krassen zijn diep (ik zie metaalkleur) en op twee plekken zie ik een soort roestkleur die naar boven is gekomen.

Dus de motor ziet er iets minder mooi uit zeg maar
 
ok thx! Zelf zie ik het wel met vertrouwen tegemoet. Ik heb inderdaad op krasjes bij lasnaden enzo gecheckt...niks te zien.

Maargoed, zelf was ik aardig naar de philisteinen...dus eerst had ik er een hard hoofd in dat de motor niks had. Zou op zich mooi zijn.... :)

De krukas laten we dan maar even zitten. De motor klinkt verder erg goed.

tja je weet het he: jij geneest wel vanzelf, maar die motor niet.
maarre veel succes met je fietsje
 
Misschien kan je het balhoofd checken?

Rem inknijpen en dan heel hard de motor in en uit zijn veren trekken. Als je iets voelt loszitten of iets hoort rammelen (buiten de remblokjes), dan is er iets mis.

je kan hem ook even bij een garagist binnenbrengen en even laten nakijken.
 
Als ik de tips heb opgevolgt, en er is niks aan de hand dan denk ik dat hij vrij betrouwbaar is. De garagist wil ik beetje vermijden ivm kosten, al moet er wel een nieuwe achterband op.
Ik ben een beetje bang dat de garagist behoorlijk gaat lopen declaren door het uitvoeren van allerlei checkjes en dingetjes...

Ik blijf het gek vinden dat de motor er zo goed uitziet na zon crash. Mij moesten ze uit de vangrail vissen maar de motor had eigenlijk niet veel...
Gelukje bij ongelukje denk ik.... :)
 
Hmm je hebt te weinig gecontroleerd...Als je gecrashed bent....checken checken en nog eens checken..tot je er bij neer valt...

En de 1e maand even goed in de gaten houden...er kan nog iets los gaan zitten..je weet het nooit. Vooral de cruciale delen ...

Bouten b.v. fff loshalen en aanhalen (met een momentsleutel) c.q. checken op scheuren of beschadigingen..

Je speelt met je leven als je niet de 1e tijd voorzichtig bent en regelmatig controleert.

En check zeker ff het frame naderhand op roest zo ja...waarschijnlijk dan beschadigd en goed checken op scheurtjes.

Die uitlaat gaat dus flink roesten op die krassen ..daar geef ik je garantie op.


Denk hier niet te luchtig over...Mijn ervaring is dat je vaak denkt ..valt wel mee en blijkt er toch nog iets te zijn wat je over het hoofd zag..bij de 3e check ofzo..

Dus voorlopig ff niemand achterop..
 
Gelukkig is een groot gedeelte van de uitlaat aluminium kwam ik achter, scheelt een stukje roest. Rest moet ik goed behandelen denk ik...

Over die bouten: Bedoel je dat ik voor en achterwiel-bouten moet checken? Dat zijn de enige bouten die ik kan bedenken waar een momentsleutel bij vereist is...
Of zijn er meer?

Motor is trouwens bereden door iemand. Kon er niets aan vinden, reageerde goed, geen gekke trillingen en sprongetjes, balhoofd leek goed, stuur trilde niet..etc...

Ik krijg dus hoop, maar ik zal de laatste post in gedachten houden. Blijft toch belangrijk allemaal...
 
de krukas controleren gaat niet makkelijk, tenzij je een gek geluid hoort. Maar het schijnt dat als je krukas een flinke zijwaardse tik krijgt je lagers na verloop van tijd wel is stuk kunnen gaan, en dat hoor je niet aankomen. Dan moet je het hele blok openschroeven. Ik zou de gok gewoon wagen.
Ik denk wel dat je het al gedaan hebt hoor, maar ik zou iig het hele frame zeer goed nakijken of er geen scheurtjes inzitten. Dus ff alles wat er nog opzit aan kuipen en tank eraf halen, want vooral scheurtjes bij een las vallen niet altijd even goed op.
Is dit allemaal in orde en stuurt de fiets gewoon als vanouds ga ik ervan uit dat ie gewoon in orde is.

Ik heb zelf 3 weken geleden een chrash gehad(zie:R1ene chrasht op spookrijder)
In eerste instantie leek het ook allemaal bekraste en beschadigde onder-
delen aan de buitenkant..... totdat de dealer bij de schadetaxatie op de
startknop drukte en er heeeeeeeel nare geluiden uit het blok kwamen.
En jawel hoor,krukas eruit! :( :( en weet ik wat voor ellende nog meer. :( :(
conclusie:totall-loss. Ik zou dus als ik jou was wel even iemand naar
je motor laten kijken(en luisteren) die veel verstand heeft van motoren voordat je
weer gaat rijden. ;)

succes! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan