Motor reviseren of laten reviseren?

Andy2

MF'er
31 mei 2013
52
0
Beringen
Hallo,

Ik ben aan het twijfelen om mijn motor van mijn honda cb 750 K7 te reviseren, ik twijfel om het te laten doen door een professional(wat een berg geld kost) of om er zelf aan te beginnen.

Hebben jullie misschien ervaringen/adressen van mensen die het wel al eens gedaan hebben? Of iemand die het goedkoper kan doen dan in de motoshop?
 
Hallo,

Ik ben aan het twijfelen om mijn motor van mijn honda cb 750 K7 te reviseren, ik twijfel om het te laten doen door een professional(wat een berg geld kost) of om er zelf aan te beginnen.

Hebben jullie misschien ervaringen/adressen van mensen die het wel al eens gedaan hebben? Of iemand die het goedkoper kan doen dan in de motoshop?

Waarom vind je dat ie gereviseerd zou moeten worden ?
 
Idd, wat moet er gedaan worden en wat wil je gedaan hebben :?
Moet het 100% showroom staat worden of gewoon rijdbaar?
Olieverbruik? Lekt 'ie? Schakeld hij slecht?

Neem andrs contact op met fourdeel in Purmerent, is wel een bedrijf dus met werkplaatstarieven ;)
 
Ik heb er nog niet mee gereden, ik ben nog te jong om ermee te rijden. Ik moet nog 2 jaar wachten , in die tijd wil ik mijn cb volledig goed krijgen. Alles word gepoederlakt, hij ligt nu volledig uit elkaar dus denk ik kan even goed de hele motor doen. Hij heeft 95000 km gereden, en lekt wat olie. Dus wil ik het doen zodat ik er de eerste 10 jaar geen
Stukken aan heb..
 
Ik heb er nog niet mee gereden, ik ben nog te jong om ermee te rijden. Ik moet nog 2 jaar wachten , in die tijd wil ik mijn cb volledig goed krijgen. Alles word gepoederlakt, hij ligt nu volledig uit elkaar dus denk ik kan even goed de hele motor doen. Hij heeft 95000 km gereden, en lekt wat olie. Dus wil ik het doen zodat ik er de eerste 10 jaar geen
Stukken aan heb..


Heb je het blok ook uit elkaar liggen?
En weet je of het blok loopt?
 
@benjamindg: het probleem is dat ik niemand rechtstreeks ken met de nodige ervaring in hierin.
Het materiaal is geen probleem dat heb ik wel of koop ik wel..
Het werkboek ligt thuis al klaar en een parts list.

@red force: ik heb de motor compleet aangekocht, daar werd toen nog vrij regelmatig mee gereden, alle elektrische delen etc werkten nog. De motor is nog niets aan gedemonteerd, die ligt op de werkbank..
 
Als het blok nog goed loopt zou ik die lekkage dichtmaken en het blok er weer onderzetten, als er verder niks mis mee is hoef je ook niet te reviseren.
Als er later toch blokproblemen komen kan je altijd nog reviseren of een ander gebruikt blok opsnorren.
 
Ik heb er nog niet mee gereden, ik ben nog te jong om ermee te rijden. Ik moet nog 2 jaar wachten , in die tijd wil ik mijn cb volledig goed krijgen. Alles word gepoederlakt, hij ligt nu volledig uit elkaar dus denk ik kan even goed de hele motor doen. Hij heeft 95000 km gereden, en lekt wat olie. Dus wil ik het doen zodat ik er de eerste 10 jaar geen
Stukken aan heb..

Hoe mooi je die motor ook opknapt en reviseert , het zal een oude fiets blijven. Als je echt alles in 100% staat wil kan je net zo goed een nieuwe motor kopen want dat zal veel geld gaan kosten.
95000 km is al redelijk veel, en hij lekt al olie.

Koop een leuke 2de hands , kost minder en als je een beetje zoekt zal die veel minder dan 95000 km gelopen hebben.
De cb op je werkbank kan je verkopen aan een knutselaar die er wat mee kan.
 
Blok lekker zo laten, frame en zo kan je wat opknappen als dat roestig is. En dan lekker tzt de boel in elkaar zetten en eerst eens kijken hoe hij rijdt en loopt.
 
@redforce: heb je eigenlijk wel een punt.. Ik ga gewoon de cilinders laten honen etc.. Ik ga het proberen, ik heb 2 jaar tijd. De pakkingen etc veranderen , een beetje opfrissen.

@kilowattknijper: je hebt het prfcies niet zo op jonge knutselaars.. Of oldtimers.. Als deze motor mislukt , koop ik mij wel een jonge 2 dehands of een nieuwe. Deze blijft toch nog een hele tyd ( lees:altyd) bij mij. Mijn vader heeft in zijn jonge tijd ook een cb'tje gehad.
Jij gaat er vanuit dat ik 2 linkerhanden heb als ik je antwoord lees.
 
zoals gezegd, als het blok goed loopt op wat olielekkage na, zou ik er niet te veel uren in steken voorlopig.

lekkage (pakkingen) oplossen, netjes schoonmaken, goed afstellen, en er mee rijden.
mocht er nou veel olieverbruik optreden (wat het teken is van een versleten blok/zuigers) kan je altijd nog een zelfde donorblok kopen en reviseren.

tot die tijd gewoon dit blok gebruiken as is, is het goed, is het goed.
 
Hallo.

Als je opzoekt wat zo'n setje zuigers kost en daar de kosten van het honen bij optelt dan ga je dat toch niet doen als de zuigers nog in goede staat zijn?

Het slimste vanuit mijn oogpunt is dat je kijkt hoeveel km's je van plan bent te gaan rijden per jaar met die motor en alle onderdelen die in je blok zitten bij een expert goed na laat meten, mochten nou een hoop onderdelen zijn die nog ruim binnen de tolorantie vallen dan hoeven die niet vervangen te worden!

Kijk bijvoorbeeld ook goed of de nokkenassen niet ingelopen zijn in de cilinderkop en hoe de klepzittingen zijn, als je hier zelf geen ervaring mee hebt laat dit dan doen bij een revisie bedrijf, die zit er vast wel een bij jou in de buurt.

Sommige onderdelen kun je natuurlijk altijd preventief vervangen zoals de distributie ketting en primaire ketting die onderin je blok loopt, dat zijn vaak niet de kosten maar wel de meest tijdrovende klussen.

Groeten en succes ermee.
 
Wat is iedereen negatief...

Wat is er mis met een oud blok opknappen?
Er zijn genoeg mensen die niets hebben met nieuwere motoren.
Kapitalen aan een nieuwe motor uitgeven is ok, zodra het een oud ding is niet..

Als je 2 jaar de tijd hebt kun je lekker rustig aan doen.
Geen idee wat je kan met sleutelen, dus daar kan ik je geen advies mee geven.

Misschien een goed idee om het blok los te halen, en dat kijken wat er aan mankeert en dan pas een besluit nemen.
Is het blok nog in goede staat kost het je alleen een set pakkingen, en is ie weer lekvrij. ;)
 
Ik zou het ook stap voor stap doen. Eerst uit elkaar halen en langzaam, stap voor stap bekijken wat er nodig is. Let er inderdaad wel op dat je pakkingen nodig hebt, dus dat geld ben je al kwijt. Verder heb ik het idee dat je het leuk vind om te sleutelen, dus dat is een goede reden om er toch aan te beginnen. Dat er vervolgens 'economisch' gezien slimmere oplossingen zijn, is dan zo. Hobby kost geld. :)
 
Sommige onderdelen kun je natuurlijk altijd preventief vervangen zoals de distributie ketting en primaire ketting die onderin je blok loopt, dat zijn vaak niet de kosten maar wel de meest tijdrovende klussen.
:^

Oliellekage is met een oudere motor zelfs vrij normaal, pakkingen hebben niet het eeuwige leven en stilstand kan zelfs funest zijn.

Maar je kan bij bovenstaande klussen gewoon slijtagedelen opmeten.
Waarschijnlijk moet je eerder aan klepgeleiders en rubbers denken dan aan cilinder en zuigers. Ga je die preventief doen dan zijn er zat andere dingen te verzinnen. :P

En nog twee jaar de tijd, dan kan je het lekker stap voor stap doen.
Veel foto's maken hoe iets inelkaar zat en het werkplaatshandboek erbij. :Y
 
Laatst bewerkt:
TS begint zelf over kosten dus moet het ook een beetje economisch verantwoord zijn....
Als het een lopend blok is zonder veel olieverbruik, moet ie m dichtlaten, en niks aan doen...al het andere is economisch niet verantwoord... een blok met weinig KM's koop je voor minder dan wat een revisie kost, en dan heb je alles extra op spare..
ook al maakt hij het blok technisch in orde, kan nog bij de eerste Km de dynamo, ontsteking of wat dan ook de geest geven, dus 10 jaar er na mee door rijden is en blijft koffiedik kijken
 
Ik heb momenteel de pakkingen , motordichtingen, bougies, visplatinnekes al thuis liggen.. Ik koop de onderdelen rustig aan, en wanneer ik alles of zo goed als alles heb kan ik er misschien rustig mee beginne..
Ik ga het rustig zelf doen, ik heb de tijd en het geld heb ik ervoor over.. Als je een jonge 2dehands koopt ben je 3a4000 euro kwijt( de moto die ik zou willen) dus tot nu toe heb ik nog een goede 3000 euro over alvorens ik die grens bereik.. Dus voor dat geld heb ik al wat gedaan.. Iedereen moet ergens beginnen ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan