Motor Rijbewijs A (onbeperkt vermogen)

Status
Niet open voor verdere reacties.
30 okt 2019
58
10
Hoi iedereen,
vandaag plaats ik weer met een nieuwe vraag.
Momenteel les ik bij Bruinsma en heeft een pakket van 20 uur gekocht voor 800euro plus.
Bij elke les krijg je 4 uur en tussendoor zit er nog uitleg momenten en pauze erdoorheen.
Zo te zien bij mijn 3e les bij bruinsma heb ik het gevoel voordat ik langzame sla om beheerst, staat ik al te kloten met andere oefeningen. Natuurlijk heb ik zelf voor spoed cursus gevraagd maar kwa uitleg per instructeur en motor onderhouding zag ik wel veel verschillend in. Zoals ene motor heeft beter koppeling dan andere en sommige gashendel gaat soepeler dan andere.
Heeft iemand ervaring met Bruinsma en weet iemand misschien echt een goede motor rijschool waar de instructeur echt aandacht aan je geeft en je oefening echt laten beheersen?
ik heb momenteel op het oog rijschool: RMTC en Nelen.
Ohja en ik heb geen autorijbewijs en ook nooit echt een motor of brommer gereden dus ik ben echt helemaal begonnen aan 0. Nu heb ik natuurlijk paar lessen onder de knie maar ik voel er geen voortgaan in helaas.

ik sta open voor reacties, tips en tricks het kan mij heel goed helpen.

alvast bedankt voor het lezen!
 
Hoi iedereen,
vandaag plaats ik weer met een nieuwe vraag.
Momenteel les ik bij Bruinsma en heeft een pakket van 20 uur gekocht voor 800euro plus.
Bij elke les krijg je 4 uur en tussendoor zit er nog uitleg momenten en pauze erdoorheen.
Zo te zien bij mijn 3e les bij bruinsma heb ik het gevoel voordat ik langzame sla om beheerst, staat ik al te kloten met andere oefeningen. Natuurlijk heb ik zelf voor spoed cursus gevraagd maar kwa uitleg per instructeur en motor onderhouding zag ik wel veel verschillend in. Zoals ene motor heeft beter koppeling dan andere en sommige gashendel gaat soepeler dan andere.
Heeft iemand ervaring met Bruinsma en weet iemand misschien echt een goede motor rijschool waar de instructeur echt aandacht aan je geeft en je oefening echt laten beheersen?
ik heb momenteel op het oog rijschool: RMTC en Nelen.
Ohja en ik heb geen autorijbewijs en ook nooit echt een motor of brommer gereden dus ik ben echt helemaal begonnen aan 0. Nu heb ik natuurlijk paar lessen onder de knie maar ik voel er geen voortgaan in helaas.

ik sta open voor reacties, tips en tricks het kan mij heel goed helpen.

alvast bedankt voor het lezen!
Als ik jou was zou ik je bedenkingen voorleggen aan de instructeur: je hebt tenslotte les en daar voor betaald (neem ik aan). Omdat geen enkele instructeur jouw gedachten kan lezen, zul je zelf aan moeten geven dat je wat extra aandacht wilt. Helaas past dat meestal niet in het format van een spoedcursus. Als je bij Bruinsma sowieso niet tevreden bent kun je je "probleem" ook voorleggen aan een instructeur van een willekeurig andere rijschool: ga kennismaken, kijk of het klikt. Want dat is het belangrijkste: dat jij je op je gemak voelt bij de instructeur, en dat jullie elkaar een beetje verstaan.

Dat de ene motor de andere niet is dat klopt, maar de meeste motoren hebben 2 wielen, doen per saldo hetzelfde, en je zult in staat moeten zijn al die oefeningetjes met elke motor te kunnen doen. Dat is immers waar je je rijbewijs voor wilt halen. Ik doe ze b.v. met een K16GT van 345 kg en anderhalf keer de wielbasis van een doorsnee lesmotor, want dat kan gewoon, maar daar gingen natuurlijk wel wat lesjes en oefening aan vooraf. Dat gas of koppeling al of niet soepel gaan doet er eigenlijk niet toe: bij de juiste zithouding en rijtechniek doet de motor het kunstje bijna zelf, maar dat is nou juist wat je nog aan het leren bent, en dat is soms hard werken. Dat een instructeur je naar de volgende oefening stuurt terwijl je de vorige nog niet beheerst heeft mss met het format "spoedcursus" te maken, maar is ook verstandig: als het op dat moment niet wil lukken, dan heeft het op dat moment geen zin eindeloos door te blijven kudten - kan zelfs gevaarlijk worden - en dan moet je gewoon even wat anders gaan doen. Het kwartje valt vroeg of laat wel een keer.

Zeker als je nul ervaring hebt met gemotoriseerde spullen en/of tweewielers is een spoedcursus misschien sowieso geen goed idee. Als bediening van gas of koppeling je in de weg zitten, dan ontbreekt het je aan voldoende fijngevoelige motoriek (motor doet dingen die jij niet wilt maar onbedoeld wel opdraagt) en/of ben je te voorzichtig en/of te onzeker (motor wordt onstabiel). Niet iets om je voor te schamen, want je moet het nog leren, maar je zult de oorzaak bij jezelf moeten zoeken. Een motor doet in principe nooit iets fout, want dat is gewoon een dom ding met 2 wielen dat iedere keer hetzelfde doet: het ding zegt broembroem, als je rijdt gaat-ie zo'n beetje rechtdoor, en als je stopt en je poot niet uitsteekt dan val je om.

Verder geloof ik niet dat een instructeur jou een oefening echt kan laten beheersen, hij/zij kan jou alleen zeggen wat je moet doen, en jij moet oefenen. Die handelingen zijn op zich namelijk kinderlijk eenvoudig, maar het beheersen vraagt iets van jouw motoriek, balans en durf, en natuurlijk oefening, heel veel oefening. En dat moet je zelf doen - de één heeft daar meer tijd voor nodig dan de ander - en daar kan geen instructeur wat aan veranderen. Een motor is geen auto, en vraagt net even iets meer van de bestuurder dan dat een auto dat doet. Wie niet oefent leert het niet, of verleerd razendsnel: ook bij VRO's zie ik steevast talrijke motorrijders - die al heel lang hun rijbewijs hebben - maar die bij gebrek aan oefening eigenlijk weer vanaf nul aan het leren zijn.

Sla om moet trouwens slalom zijn, want als je er een sla om van maakt dan kan ik me voorstellen dat het niet lekker voelt ... :+ ;)
 
Laatst bewerkt:
Zou geen spoedcursus doen.

Ik was na een uur al zat dat geteter in je oor, zeker in het begin bij alle dingen die je niet goed doet.
 
Ik doe hier een berg aannames, maar het klikt allemaal nogal... "gierig". Gierig als in, het mag allemaal geen tijd kosten.
Zowel je rijles niet, als je beslissingen en je eigen onderzoeken niet.

Blijkbaar heb je zonder te veel nadenken gekozen voor een spoedcursus, zodat je hem zo snel mogelijk zou halen. Zonder een proefles te hebben gedaan om daarin te bepalen dat 1,5 uur motorrijden in het begin best heel veel energy kost. En het daardoor lastig word om nog veel meer te leren in die laatste 2 uur.
Om nu dan te bepalen dat je instructeur snel door wilt naar de volgende oefening, nu je de langzame slalom blijkbaar "kan".

Oke, nu het stukje zeiken eruit is, zou ik dit je adviseren.
Bel je rijschool op en vertel ze dat je de spoedcursus wilt omzetten naar een normale rijlessen van 1,5 a 2 uur per keer. gezien je wat last hebt... 1tje per week.
In het andere topic word namelijk prima gereageerd op jouw rijschool. Ga met je instructeur in gesprek van wat jij van hem verwacht en geef aan wanneer je een oefening nog een keer wilt oefennen, of waarom hij juist wilt dat je even door gaat naar de volgende oefening...misschien zodat je even je gedacht weg zet?
Ga daarnaast op youtube zitten staren naar filmpjes, naar andere lessen maar ook gewoon naar andere rijders. Kijk daarbij naar de weg, wat gebeurd er en hoe reageerd de rijder hierop. Duizende filmpjes van rijders op youtube (Ik vind het heerlijk ontspannend, nu ik zelf nog niet mag rijden).

Tot slot: Gezien je zo weinig ervaring hebt, en misschien ook niet heel veel aanleg: Besef je dat dit je maanden gaat kosten, en zeker 30 uur aan lessen! Leg je hier bij neer, en stop dan jezelf te frustreren en begin met genieten! Dat is waarom we met dit mooie ding beginnen, omdat het genieten is!

Owja! en meld je voor dit soort vragen/opmerkingen in het altijd gezellig topic over rijlessen, en maak niet elke keer een nieuwe topic aan ;-):
 
Bij elke les krijg je 4 uur en tussendoor zit er nog uitleg momenten en pauze erdoorheen.
Zo te zien bij mijn 3e les bij bruinsma heb ik het gevoel voordat ik langzame sla om beheerst, staat ik al te kloten met andere oefeningen. Natuurlijk heb ik zelf voor spoed cursus gevraagd maar kwa uitleg per instructeur en motor onderhouding zag ik wel veel verschillend in. Zoals ene motor heeft beter koppeling dan andere en sommige gashendel gaat soepeler dan andere.
Heeft iemand ervaring met Bruinsma en weet iemand misschien echt een goede motor rijschool waar de instructeur echt aandacht aan je geeft en je oefening echt laten beheersen?
Misschien is 4 uur les per keer too much? Je kunt het vast ook om laten zetten naar lessen van 2 uur, doen ze volgens mij niet moeilijk over. Heb zelf verder prima ervaringen gehad met Bruinsma, gelest met Younes en Rogier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan